Gran Turismo 4

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@18.03.2005, 01.33
#5: uhu, men okay, siden du er så opptatt av realisme, ville du ikke fått stryk dersom du kjørte i grøfta under oppkjøringa? Derimot om du kjører i grøfta (eller halvveis over plenen som er populært i tette boligstrøk) ved senere anledning kan du kanskje lett komme unna med det.
#6: Vel, hovedattraksjonen er ikke å få alt på fanget, men å kunne jobbe seg gjennom en "karrieremodus". Om man ikke liker det så er heller ikke spillet noe for deg.
#8: som sagt, noen kan være litt lengre enn nødvendige. Men å skippe de helt er unødvendig, man må da i det minste ha en nedtelling? Og selve nedtellingen tar 3-4 sekunder, som de fleste andre bilspill. Man ville nok hatt større innsigelser på spillet om man hoppet rett i fra menyen til startskuddet, uten noen form for forvarsel. Har du noen gang spillt et bilspill som starter slik? Det har ikke jeg hvertfall. Outrun 2, Burnout 3 og samtlige andre ikke-realistiske bilspill er sånn også.
#11: nei, det gjør man ikke, annet enn at man kan se på vekta, og kanskje tenke seg hvorvidt en bil som veier 2 tonn er like håndterlig som en bil som veier 1,3 tonn. Likevel, jeg har allerede sagt at jeg også kunne tenkt meg en prøv-før-kjøp funksjon. Regner med at du fikk med deg det. Det er uansett ikke verdens undergang, det finnes andre ting jeg heller ville satt fingeren på enn dette.
#12: vel, noen spill er laget for å kunne nytes best med ekstra utstyr, andre ikke. Hva med Donkey Konga? Eller samtlige lyspistolspill? Det finnes kanskje bare 1 eller 2 bilspill av flere hundre som er mye mye bedre med ratt enn uten, og dette er da virkelig ikke noe problem? Nå er du bare vanskelig.

Ja, og som sagt har jeg allerede forklart at det ikke var jeg som skrev en anmeldelse, og jeg kommenterte bare det han hadde sagt. Jeg kan ikke huske å ha sett noe om skadeeffekter, men uansett... det argumentet begynner å bli GAMMELT. Jeg ønsker også skadeeffekter, men det er ikke et ultimatum for å få til et realistisk bilspill, hvor realismen ligger i kjøreegenskapene.
192040​
#5: Så det er en oppkjøring, denne modusen i spillet?
#6: Greit. For meg virket det som om denne karrieremodusen måtte låses opp ved å gjennomgå masse tutorials først.
#8: Burnout 3 har introer til hver bane som varer godt over 20 sekunder. I Burnout 3 kan man skippe dem ved å trykke A. Derfor irriterer jeg meg ikke over dem. Og FYI, man starter rett på 3-2-1 når man gjør dette i B3. Det kunne man fint gjort i GT4 også.
#11: Chill, jeg bare spurte.
#12: Det jeg reagerte på var at du antydet at man ikke spilte "ordentlig" om man ikke brukte ratt. Dånkeli Kånga MÅ spilles med tromme, så det er jo greit.

Og dette med skadeeffektene utdebatterte vi vel ganske greit på IRC. ;)

Opprinnelig skrevet av Yetipants@18.03.2005, 00.51
#6: Greit. For meg virket det som om denne karrieremodusen måtte låses opp ved å gjennomgå masse tutorials først.
#12: Det jeg reagerte på var at du antydet at man ikke spilte "ordentlig" om man ikke brukte ratt. Dånkeli Kånga MÅ spilles med tromme, så det er jo greit.

Og dette med skadeeffektene utdebatterte vi vel ganske greit på IRC. ;)
192045​
Man har tilgang til flere cuper allerede i starten av spillet, UTEN å måtte ta noen lisenstester. Ergo med en gang. Selv finner jeg lisenstestene nødvendige for at spillere skal kunne lære seg spillet. Første gang jeg spilte enern syntes jeg det hele var en platt affære. Å bruke relativt lang tid på å lære seg de basiske kjøreegenskapene fant jeg ikke tiltalende i det hele tatt. Det til tross bestemte jeg meg for å ta de derre lisenstestene, bare for å vite hva jeg prater om i etterkant. Da lisenstestene var mestret prøvte jeg meg på Sunday Cup for moro skyld, og merkelig nok hadde jeg relativt god kontroll over bilen. Da var jeg solgt. Jeg tror aldri at jeg hadde eid eller spilt et eneste GT spill igjen senere hadde det ikke vært for at jeg tok lisenstestene. Man må bruke utrolig lang tid om man skal lære seg basiske funksjoner som svinging, bremsing og drifting på egenhånd.

Jeg har prøvt spillet med ratt og det gikk ikke så bra. For meg blir det litt bakvendt å måtte rotere et ratt i over 90 grader for å kunne klare en middels krapp sving. Jeg bruker heller d-paden, som det tar en tiendedel så lang tid å utføre en like god sving. Med den har jeg full kontroll over bilen med kjappe trykk i motsetning til et analogt alternativ hvor det er lett å svinge for mye.

Skadeeffekter hadde jeg gjerne sett. Klarer meg dog brillefint uten. Realistiske FPS spill som Rainbow Six klarer seg brillefint uten all slags flæshy voldsanimasjoner, de ville vært bedre med, men klarer seg uten. Det samme gjelder for Gran Turismo. Om det virkelig skal kritiseres må det dere nevne AI'en, den er rimelig utdatert.

Raske spm.

Er det vanskelig i starten? Eller er det litt sånn midt i mellom sånn at du får litt "vibber" fra spillet og setter deg inn i det før det blir mer vrient?

Fartsfølelsen, hvordan er den?

Fartsfølelsen, for min del, er god nok i massevis. I Burnout 3 er det langt mindre forskjell mellom de treige og de raske bilene, mens i Gran Turismo er det et HAV av forskjell. Kjører du i 80km/t så ja, da føles det ut som 80. Sier man noe annet har man ikke kjørt så mye bil. Man må også huske på at på en stor bane, for eksempel basert på virkeligheten, er det god plass og derfor vil bilene føles langt treigere ut enn de er. Om man velger å kjøre på en av de "uekte" banene er det ofte mye trangere (noen av disse banene ville aldri vært godtatt for å kjøres på i virkeligheten), og der vil farten føles langt større - på samme måte som i virkeligheten. Jeg har kjørt en bil som nådde en toppfart på 370 km/t (i Gran Turismo 4 altså :p), og med et force feedback ratt var det direkte fysisk krevende å holde bilen stabil. Det var i tillegg ganske ujevn vei, selv om det var bare rett frem, og dersom du slapp rattet ville du nok sklidd ut og kollidert i veggen med en gang. Dette var en av testene i spillet, faktisk eksamenstesten til International A lappen. Helt helt syk fartsfølelse der. Dette er noe av det mest skremmende og mest imponerende jeg noen gang har opplevd i et spill gjennom hele min karriere som gamer.

Når det gjelder vanskelighetsgrad så er det ikke det ikke like vanskelig å lære seg Gran Turismo som det er å bli god på Virtua Fighter. Faktisk veldig mye lettere. Det er ikke verre enn å lære seg Pro Evolution Soccer for første gang.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg må si det kom veldig mye grums ut av snakkehullet til denne Stuart. Enkelte ting fikk meg til å slå i veggen. Ikke av sinne, men av hvor oppgitt jeg ble. Nå orker ikke jeg å begynne på en quote-festival her, så jeg legger bare enkelt og greit ut noen av mine meninger.

Dette med lisenstester. GT hadde ikke vært det samme uten. Selv om jeg nå, etter 7 år med GT, vet utmerket godt hvordan man kjører, hadde jeg blitt meget skuffet om man kunne velge å gi faen. Det er ikke akkurat moro å gjøre de samme start-og-stopp-testene om igjen og om
igjen for hvert spill, men som nevnt tidligere her tar ikke dette mange minuttene, så det er ikke akkurat noe å ergre seg over.

Jeg husker veldig godt første gangen jeg fant ut at det var lisenstester i GT1. De to første start-og-stopp-testene klarte jeg utmerket godt (fikk gull og greier), men da jeg kom videre var jeg sjanseløs. Men i likhet med planni her, satte jeg meg ned med det en dag og mestret det. Deretter gikk det bare oppover helt til jeg hadde fullført spillet 100%.

Så har vi dette med å kutte svinger, kjøre på graset og annet juks og fanteri. Selvfølgelig skal man læres opp til å holde seg på veien. I 99% av tilfellene er nøkkelen til seier å holde seg på veien og å kjøre optimalt. Så sant man ikke har en overlegen bil da, men det er heller ikke noe problem å vinne et løp med en dårligere bil en motstanderne hvis du kan å kjøre.

Jeg er derimot enig i at autosave er teit. Da tenker jeg på dette man ikke kan skru av, altså at spillet saver uansett om du går inn i en ny bil. På den måten kan man ikke bare kjøpe en bil og more seg litt, for så å loade opp igjen som jeg har gjort så utrolig mye i de gamle spillene. Det er og blir dumt. Også det med at man ikke får solgt en bil for mer enn 25% av originalprisen uansett. Jeg vet det også var slik i GT3, og jeg tror det var slik i GT2, men jeg vet ihvertfall at bilens verdi steg om du trimmet den i GT1. Da fikk man igjen 25% av bilens samlede verdi. Stappet du i en turbo for 80.000, fikk du igjen 20.000 mer for bilen. Fatter ikke helt hva de tenkte på der.

Skade på bilene vil jeg også sett, men jeg klarer meg også fint uten. Grunnen til at det ikke er med skade er dog ganske patetisk. Nå ble det vel sagt at enkelte produsenter tillot skade, men at mange fremdeles nektet plent. Jeg kan ikke helt fatte hvorfor. Hva er så fælt med å la bilen bli krønsjet i et spill? Det er et spill for faen, det er ikke en ordentlig bil. Vil salget gå ned hvis de lar hver mann i gata få muligheten til å kjøre i filler bilene? Eller er det noe annet jeg klarer å overse her? Jeg skulle likt å få en god forklaring på dette.

Ellers kan jeg si at jeg er storfornøyd med spillet hittil. Jeg har allerede passert hele 14%, og jeg har fått oppleve 450 km/t. Jeg skulle gjerne sendt en blomsterbukett til vedkommende som foreslo at NOS skulle være med i spillet. Det er bare en ting jeg irriterer meg over.... HVORFOR MÅ DET VÆRE MED YARIS-TOURNAMENT?????? JEG HATER DEN FORBANNA BILEN!!!!11!!!11 Takk Herren at det ikke er en Yaris Verso. Da hadde jeg virkelig mistet fatningen.

Lodin

Der Waaaah

ssssaaaaaatttttaaaaannnnnnnnnn.....

(Beklager hvis dette brekker tabler, men jeg har en følelse at topicet trenger det.)

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Nydelig. Rett og slett nydelig. :tommelopp:

Men.... hva skjedde? Traff du en bil, eller dro du bare i brekket?

Lodin

Der Waaaah
Merciful Buddha says: Når man først har svingt rundt hele banen for å finne ut hvor rask bilen er hvorfor ikke svinge andre veien bare for å se hva som skjer?

godt saagt
men grafikken på spillet er blitt bedre ......men er det noen her som føler at en hele tiden kjører litt for sakte i orhhold til hastigheten
?