Gullstikka 2009

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Imorgen er det klart for årets Gullstikka arrangement (som da heter 2009 siden vi feirer ifjor). Som linket i tråden om fjorårets jubeltur for spillegal.no er nominasjonene ute for lengst, og her er de som made the cut:

Årets plattformspill:
Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
Little Big Planet
New Super Mario Bros
Ratchet & Clank: A Crack in Time

Årets barnespill:
Knerten Spillet
Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
Mini Ninjas
New Super Mario Bros Wii

Årets norskspråklige spill:
Buzz Norgesmester
Little Big Planet PSP
Ratchet & Clank: A Crack in Time
The Sims 3

Kritikerprisen:
Batman Arkham Asylum
Dragon Age Origins
Call of Duty: Modern Warfare 2
Uncharted 2: Among Thieves

Årets PC-spill:
Dragon Age Origins
Left 4 Dead 2
Sims 3

Årets konsollspill:
Assassins Creed 2
New Super Mario Bros Wii

Årets håndholdte spill:
Gran Turismo PSP
GTA: Chinatown Wars
Little Big Planet PSP
The Legend of Zelda: Spirit Tracks

Årets spill:
Assassins Creed 2
Dragon Age Origins

Årets spillmedia:
Gamer.no
Gamereactor.no
Spill.no
Spillmagasinet.no

Årets Ildsjel:
Bernt Erik Sandnes
Kim “Iterium” Uri (MW2.no)
Petter Røisland (FM Norge)
Vegard Skjefstad (The Gathering)

Årets Butikk:
Gamestop Karl Johan
Gamezone Kristiansand
Spaceworld Megastore Oslo
Spaceworld Strømmen

Årets nedlastbare spill:
Battlefield 1943
Shadow Complex
Tales of Monkey Island
Trials HD

Årets strategispill:
Anno 1404
Empire Total War
Halo Wars
Warhammer 40*000: Dawn of War II

Årets flerspiller:
FIFA 10
Left 4 Dead 2
New Super Mario Bros wii

Årets mobilspill:
Beneath A Steel Sky (iPhone)
Flight Control (IPhone)
Modern Combat: Sandstorm (iPhone)
Secret of Monkey Island SE (iPhone)
Ikke noe spesielt revolusjonært, men vi kan legge merke til kategorien Årets Spillmedia, godt å se spill.no får den kreden de fortjener.

Jeg kommer uansett til å være tilstede på pressekonferansen og prisutdelingen imorgen, med oppdateringer etterhvert som det går seg til.

SHDR

Gullmedlem
Kritikerprisen sier virkelig absolutt alt du trenger å vite om norsk spillpresse.

Batman Arkham Asylum
Dragon Age Origins
Wow! Der var det jaggu massevis av overraskelser som tyder på at spillkritikere har øyne for spill litt utenom det vanlige, våger å gå mot strømmen og vet å sette fokus på titler som beviser at spill ikke bare er bloddryppende, intetsigende nonsens av og for ungdommer og umodne menn.

Fy faen.

Drauden

SGs kollektive lillebror
I farta kommer jeg liksom ikke på noen andre spill som kunne tatt plassene...

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Modern Warfare 2s største asset er budsjettet og Dragon Age sin styrke ligger i manuset, mens selve gameplayet har plenty av problemer. Da står vi igjen med kun to spill verdt sitt skinn.

Jante

privileged CIS shitlord
Hvorfor er ikke Erlend nominert til årets ildsjel?

Hadde man blitt ildsjel av å kritisere ting hadde jeg hatt en sekk med priser, motherfucker. Uansett så er norsk spillpresse bæsj og gullstikka flauere enn kostymekonkurransen på blizzcon.

Bortsett fra at du ikke kritiserer da. Du bare syter, klager og leverer svake burns i 99% av postene dine.

(pre-emptive inne før frenzyburn-retort)

SHDR

Gullmedlem
Drauden skrev:
Veit ikke, jeg.

Machinarium?
Might & Magic: Clash of Heroes?
Time Gentlemen, Please?
Shin Megami Tensei: Persona 4?
Trials HD?
Canabalt?
Don't Look Back?
Mountain Maniac?
Captain Forever?
Runman?
Osmos?
Gratuitous Space Battles?
Killing Floor?
Eufloria?
Blueberry Garden?
Plants vs. Zombies?
And Yet It Moves?

Foreslår ikke at disse spillene er bedre enn de som har blitt kåret, bare at det hadde vært hakket mer interessant å se spillskribenter og -kritikere utvise litt bredde, litt dybdekunnskap og interesse for hva som foregår i grenseland av spillindustrien også, istedet for å fokusere all sin oppmerksomhet på gigatitler som uansett når et bredt publikum og som det er vedtatt at er bra saker. Hvis et spill har solgt over 1 000 000 eksemplarer er det litt vanskelig for meg å synes at det trenger så innmari mye mer oppmerksomhet.

Jante

privileged CIS shitlord
Foreslår ikke at disse spillene er bedre enn de som har blitt kåret, bare at det hadde vært hakket mer interessant å se spillskribenter og -kritikere utvise litt bredde, litt dybdekunnskap og interesse for hva som foregår i grenseland av spillindustrien også, istedet for å fokusere all sin oppmerksomhet på gigatitler som uansett når et bredt publikum og som det er vedtatt at er bra saker. Hvis et spill har solgt over 1 000 000 eksemplarer er det litt vanskelig for meg å synes at det trenger så innmari mye mer oppmerksomhet.
Er ikke Gullstikka uansett bare norsk spillbransjes feiring av seg selv? Tipper det ikke blir mange klapp på alle de forskjellige distributørskuldrene hvis f.eks. Machinarium hadde tatt en pris.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Pressekonferansen var tidligere idag, og det var ikke særlig spennende. Ifjor hadde de noen interessante showcase og besøk av utviklere, i år var det bare å game på, og den store avsløringen av fire kategorier... Skal vi se, årets flerspiller (Modern Warfare 2), årets nedlastbare (Battlefield 1943), mobilspill (Monkey Island) og... husker ikke den siste.

På display var:

ModNation Racers, som jeg allerede har spilt en del av i beta, men i denne versjonen var 4-player splitscreen åpent. Spilte et par runder med Spillmatic gjengen (og representerte SG ved å vinne), og det var gøy! Fikk ikke prøvd ut så mange baner, og det er her det ofte ligger for Kartracere. Vi får se osv.

No More Heroes 2, jeg likte originalen SJEMPEBRA og ja, jeg spilte ikke så mye ettersom jeg vet jeg kommer til å digge det. Så greit ut, spilte fint nok selv om det selv for meg som er kjent med systemet ikke var spesielt intuitivt, og var akkurat så over-the-top som vi liker det. Blir moro!

Bad Company 2, som jeg dreit i fordi jeg allerede er lei og har lånt det bort.

God of War 3, morsomt å få prøvd en fullversjon. Har vært veldig skeptisk her, men til tider merker jeg at det å denge svære monstre er dritmoro. Det ser også bedre ut enn i demoen, som er basert på den gamle de viste på E3.

Noe annet Wii-drit, et adventurespill og en Farm Something, begge så forferdelige ut.

Splinter Cell: Conviction. Her snakker vi saker. Fullversjon, fikk spilt en time av singelplayeren og et Ops-mission. Bortsett fra at kameraet var totalt ubrukelig (kan reversere y-aksen, men ikke x) spilte det godt, så bra ut, man har mange muligheter, og hele stealth-mekanikken er fantastisk. Bruk lys og lyder til din fordel, gjør stealthangrep for tilgang til spesielle takedown muligheter (som gjør at etter en oppgradering kan du slippe deg ned fra et rør i taket, lande på en fyr, tagge tre fiender, trykke Y og du har drept fire iløpet av sekunder) som i samabeid med et gjennomført leveldesign gjør at et rom med fiender har en mengde tilgangsvinkler. Det minner meg om fjorårets beste spill, Batman:AA, bortsett fra at (tør jeg å si det) dette muligens er hakket vassere. Mulig det blir verre på høyere vanskelighetsgrader, men superspyfølelsen er aldri langt unna. Jeg og Thomas Heger (Theger på forumet) tok de to første og spilte lenge, han tok kameraet bedre enn meg men vi hadde rimelig forskjellige spillestiler. Som Erling (@Rostvaag) i Spllmatic sa var det spennende å se på.

Moro, nå er det vors og så prisutdeling. Free drinks osv.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Vi drikker hver gang det blir levert en dårlig vits eller noen lyver på scenen,dritings etter 20 minutter.
Hittil er det ingenting spennende,bortsett fra at Spaceworld Storgata vant årets butikk (med så mye potensiale...?), mens gamer.no vant fortjent Årets Spillmedie.
Party on osv.