Halo Wars (X360)

D

Deleted member 91

Gjest
På X06 igår annonserte Microsoft at et nytt spill i Halo-universet er under utvikling, nemlig Halo Wars. Halo Wars er et RTS satt en liten stund før det originale Halo, da det fortsatt var flere Spartan-soldater i live og Covenants ikke hadde fullstendig voldtatt menneskeheten til grunde. I motsetning til Halo 1, 2 og 3 utvikles ikke Halo Wars av Bungie, men heller Ensemble Studios: Gutta som dere sikkert husker fra Age of Empires-serien og det derre Star Wars-RTS-mølet. Spillet skal være 360-eksklusivt.

Opprinnelig skrevet av FAQ @ Halowars.com
Q: What is “Halo Wars”?
A: “Halo Wars” is the next big real-time strategy game from Ensemble Studios, creators of Age of Empires. Designed exclusively for the Xbox 360, “Halo Wars” allows you to take charge of the human UNSC armies and see the Halo universe from a totally new perspective.

Q: Where does “Halo Wars” take place in the Halo timeline?
A: “Halo Wars” takes place before Halo 1 during the UNSC’s first deadly encounters with the Covenant.

Q: Can you reveal anything about “Halo Wars” storyline?
A: Players will lead the crew of the UNSC’s “Spirit of Fire” from initial skirmishes to an all out war against the evil Covenant.

Q: Will I be able to play as the Covenant?
A: Stay tuned.

Q: Why is “Halo” being made into an RTS game?
A: Warthogs are cool. Scorpions are cool. Controlling lots of Warthogs and Scorpions and sending them into battle is really, really cool.

We’ve been big fans of Halo for years at Ensemble Studios, and when we sat down to discuss our next project we thought Halo would be absolutely perfect as an RTS on the Xbox 360.

Q: When will “Halo Wars” be available?
A: Stay tuned.

Q: Will I be able to play Halo Wars on Xbox 360 and PC?
A: Halo Wars is for the Xbox 360 exclusively.

Q: Is the trailer pre-rendered?
A: Yes, and it's based around our world concepts and uses lots of in-game models. The sound and music were done at Ensemble Studios as well. Props to our friends at Blur for bringing it all together and making it really shine.

Q: Other RTS games that have transitioned to console have had issues with controls, how will “Halo Wars” improve on the formula?
A: “Halo Wars” was created for the Xbox 360 from the ground up, which meant we didn't have to make compromises or shoe-horn in artifacts from a Windows PC game. We were able to take all the best aspects of RTS games, make them work perfectly on the Xbox 360, and exclude the rest.
Siden spillet er såpass tidlig i utvikling så er det ennå ikke sluppet noen ingame skjermbilder, men traileren vist fram på X06 igår er tilgjengelig for nedlastning her (720p her, og 720p med 5.1 lyd her.) Her ser vi altså masse warthogs, scorpions og pelicans (samt et hittil ukjent dropship og et jagerfly av noe slag] busse rundt på en snøverden mens de blir skutt på av Covenant. Forøvrig: "Spartan Group Omega" = gåsehud.

Den største bekymringen folk har er hvordan i innerste sothelvete Ensemble planlegger å mappe kontrollene for et real-time strategispill over 360-paden. Det har jo fungert sånn halvveis greit før (jfr. LOTR: Battle for Middle Earth II), men har egentlig aldri vært optimalt og uansett underlegent mus og tastatur. Jeg ser strengt talt ingen grunn til at RTS ikke skal kunne fungere på konsoll, spesielt siden dette nå ikke er en halvferdig PC-portering, men heller spesielt utviklet for 360 og 360-paden. Jeg har et lite håp om at Halo Wars gjør for RTS på konsoll det Halo gjorde for FPS på konsoll: Folk sa jo nemlig det samme om at mus og tastatur er overlegent før Halo kom ut. Uansett tror jeg det blir spennende å se hva de kommer til å prøve, uavhengig om det lykkes eller ikke. Jeg er også spent på hvor dypt det hele blir, for uansett hvor stort og intrikat Halo-universet egentlig er, så har vi ikke hittil i spillene sett nok enheter til å være i nærheten av å fylle opp et RTS. Og hvordan skal de egentlig gjøre ting plotmessig? De som har lest bøkene vet jo allerede at menneskene taper så og si alle slagene som kommer til å utspille seg i spillet, så om de drar en homo en og hopper over i et alternativt univers hvor Spartan-soldatene på Reach overlevde angrepet, eller om du ikke har noe annet valg enn å fortsette plotlinja og tape alle slagene, gjenstår å se. En annen teori kan jo være det at vi følger en liten gruppe overlevende soldater mens de farter rundt i verdensrommet og opplever slag fra og relatert til spillene, noe som på en måte kunne passet inn med hele Spirit of Fire-greia nevnt i FAQ-en.

Kilder:

Halowars.com
Bungie.net

Såh? La spekulasjonene begynne! :ninja:

Lodin

Der Waaaah
RTS på konsoll, nuff said. :p
Blir sikkert ok, men de trengte ikke å stenge den modden til PC for noe som bare skal gis ut til 360.

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg hørte noen skikkelig sære rykter om at noen av gutta som utviklet den modden ble ansatt hos Ensemble, men det er nok mest sannsynlig bare bullshit. Og sånn ellers: Hallo, hvor flaut hadde det ikke vært om RTS-et på PC ble bedre enn det på 360? :p

Se for dere at man bruker begge stikkene. En til kameraet, og en til pekeren. Skulderknappene til valg. Hadde ikke det vært ganske optimalt? Samenlignet med å måtte dra pekeren til utkanten av skjermen for å gjøre noe som helst. Et annet alternativ kan være å zoome med en av de analoge spakene. Se for dere å zoome inn på en gruppe folk for å kunne gjøre detaljerte valg med kun enkelte av dem.

Fra GameSpot:

SITAT
For years, the criticism of real-time strategy games on consoles has been that they're much easier to play with a PC's keyboard and mouse. Well, conventional thinking can be thrown out the window, because The Battle for Middle-earth II is pretty easy to play with the Xbox 360's gamepad. When you get down to it, all you need to use to play the game are the two thumbsticks, the two triggers, and the A button. The thumbsticks control the cursor and the camera, and you can swing the view around or zoom in and out (though, like with many real-time strategy games, you can never zoom out far enough to get a really big view of the battlefield). The A button lets you select a unit, and if you move the context-sensitive cursor over an enemy, it changes to an attack symbol, so all you need to do is hit A again to issue an attack. Holding down the left trigger while hitting A selects all military units onscreen, which makes it quickly give orders to your army. Meanwhile, the right trigger calls up the order menu. If you want to construct a unit, just select a building, hold down the right trigger, call up the build menu, and then select what you want to build. While the other buttons on the gamepad have their uses and functions, you can get through the entire game knowing just those basic controls. It's that easy.[/b]
Det er Halo, så jeg gleder meg naturligvis til Halo Wars. Har aldri spilt RTS før, så jeg kan ikke sammenligne det med PC. Om spillet innfrir, blir dette mitt første innblikk i genren.

Come on guys, it's Halo! Jeg kommer til å like det uansett om styringen ikke blir helt perfekt, rett og slett fordi det er Halo. Men uansett hvordan det blir, så tror jeg det blir helt ok, og folk vil skjønne at RTS-spill, sammen med FPS-spill, funker ganske bra på konsoll. Halo-serien hadde ikke blitt det samme på PC..

Intervju med Phil Spencer (General Manager of Microsoft Game Studios Publishing) og Dave Luehmann (General Manager of Microsoft Game Studios Internal Development), fra X06 tidligere denne uken:

Opprinnelig skrevet av Xboxyde

Could you give us an introduction to Halo Wars?
Dave Luehmann: Ensemble Studios is developing Halo Wars. They’ve made their name as one of the best RTS development teams in the world and their work with Age of Empires bears witness to that. For a while now they’ve wanted to turn their hand to bringing the RTS experience to the console. They had been working for almost a year on making the RTS and strategy genre work on a console, making it fun for the console gamer given the control method and the lack of a keyboard. Once they’d figured that out we started thinking about the kind of intellectual property we were going to add to the mix, and Halo seemed the obvious choice.

So the game engine came before Halo was involved?
Dave Luehmann: The intention was never to slam the Halo universe into this game. Rather, we realised that we had something very special and so we said let’s add to that by using something like Halo to really enhance that experience.

How does Ensemble and Bungie work together?
Dave Luehmann: There’s a lot of travel involved! The teams love to meet face-to-face to talk about the way the game looks, the way it feels, and the way it sounds. There’s also a lot of cooperation from a story standpoint, so both teams are working very closely together.

Bungie is known for being very protective of Halo. Has that caused problems in development for Ensemble?
Dave Luehmann: I think Bungie is very careful with Halo and that’s great. Ensemble is also very respectful of that and anything that happens in Halo Wars will happen under the full blessing of Bungie. There’s a real spirit of cooperation. Bungie hasn’t been in any way difficult – in fact they’ve been very forthcoming. Ensemble is also very protective of its role in the RTS development space and wouldn’t put its name on anything that didn’t live up to its past. It’s a great marriage, because both teams are very proud of their work.

Will you be able to play as the Covenant in Halo Wars?
Dave Luehmann: I don’t think we’ve made any promises on that…

Is Halo Wars a straight RTS or is it doing something different?
Phil Spencer: I think the term RTS will stick but when you play it I think you’ll see that it is very difficult. Ensemble started by working out how the strategy game could fit into the console environment, not from the point of view of working out how they could make a Halo RTS game. Halo actually started as an RTS on Mac, but this is a completely new endeavour.

What are the issues behind sorting out the joypad controls for a console RTS like Halo Wars?
Phil Spencer: You say issues, but we say opportunities. Using a mouse and keyboard might seem like a great way to play an RTS, but for many players the sheer number of keys and the poor mapability of options puts them off. The ablility to access the commands you use all the time isn’t that different to the commands you never use. With a joypad you can prioritise the main commands so that the player can reach them quickly and easily, while demoting the second tier of commands. I also think there’s an opportunity in the future to play an RTS on Windows with a joypad. There’s a lot of potential in mapping RTS controls to a joypad.
Dave Luehmann: Let’s not forget that only a few years ago people said that an FPS wouldn’t work on console because of the controls, and look where we are now! We’re always trying to change how the business works, and that’s what we’re trying to do with Halo Wars.

There are so many Halo stories being told – Halo 3, Halo Wars, the Halo movie, novels, graphic novels and so on. Will there be lots of crossover in the narrative of Halo Wars with these other sources?
Phil Spencer: The fiction will remain true to itself. Maintaining the consistency and the quality of the Halo story is all-important. You’ll see references to other things in the Halo universe because it’s all one world. If something has happened in the past, it will have happened across all the whole Halo universe. We actually have a team dedicated to guarding that continuity so we don’t need to wipe the slate clean every time we add a new chapter to the Halo story. Also, for the people who read all the novels we need to make sure that they don’t have to forget about something they experienced in the Halo universe because we haven’t checked it out properly.

Will Halo 3 or Halo Wars launch first?
Dave Luehmann: We haven’t announced a date for either. Unfortunately!
Høres meget betryggende ut. Likte at spillmotoren ble laget før de bestemte seg for nettopp Halo som prosjekt. Virker som spillet er i trygge hender. :)

Kilde

Mulig å få tak i noen screenshots til spillet eller?
Tok meg ikke tid til å lese hele emne og alle innleggene. :$

D

Deleted member 91

Gjest
Ikke sluppet noen screenshots ennå, det eneste vi er blitt vist er den prerendera traileren.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
SITAT(Revan @ 30.09.06, 12.34) 25692
Halo-serien hadde ikke blitt det samme på PC..
[/b]
Halo finnes da til PC sist jeg sjekket, og jaggu var ikke Halo 2 på vei og. Og vet du hva? En liten magefølelse jeg har, sier meg at Halo Wars ganske så sikkert vil dukke opp i PC-hyllene etterhvert også.

Sånn ellers synes jeg Halo fungerte bedre på PC selv, siden man f.eks. kunne velge oppløsning og oppdateringsfrekvens selv, samt kjøre mods/hjemmesnekra maps, ta skjermbilder, og ikke minst spille online. Dessuten slapp man loadetider, siden de tok ca. ett sekund.

Erketor

Åja, såklart. Dumme meg.

Jeg har det faktisk stikk motsatt, merkelig nok. Analoge spaker føles så upresise i forhold til en god gaming-mus og et tastatur der man selv velger hva knappene skal gjøre. Dessuten tror jeg du automatisk asosierer PC-spilling med det å sitte på en pinnestol foran en beige boks med liten, tykk skjerm i et rom med kun takbelysning.

Jeg skal forklare det bedre. Noen liker å sitte med tastatur og mus foran en PC-skjerm i en god stol. Jeg vet man kan twiste det ved å sette en sofa bak i rommet, og koble PCen til TVen, og bruke gamepad, men du skjønner hva jeg mener. Dere liker å ha god presisjon and shit.

Vi konsollgamere vil synke ned i en sofa og spille med en håndkontroll, selv om det ikke gir like god presisjon. Jeg har prøvd Splinter Cell på PC, og det var ikke en god opplevelse. Med en håndkontroll kan du bestemme nøyaktig hvor for characteren du spiller skal bevege seg, og kjørespill er og bedre på konsoll. Det synes jeg.

Erketor

SITAT(Revan @ 08.10.06, 23.52) 27164
Jeg skal forklare det bedre. Noen liker å sitte med tastatur og mus foran en PC-skjerm i en god stol. Jeg vet man kan twiste det ved å sette en sofa bak i rommet, og koble PCen til TVen, og bruke gamepad, men du skjønner hva jeg mener. Dere liker å ha god presisjon and shit.

Vi konsollgamere vil synke ned i en sofa og spille med en håndkontroll, selv om det ikke gir like god presisjon. Jeg har prøvd Splinter Cell på PC, og det var ikke en god opplevelse. Med en håndkontroll kan du bestemme nøyaktig hvor for characteren du spiller skal bevege seg, og kjørespill er og bedre på konsoll. Det synes jeg.
[/b]
Jeg har prøvd samtlige Splinter Cell-spill hittil. Det var ikke en god opplevelse. Dette fordi selve mekanikken suger ræv. Tro meg, jeg har lyst til å like dem, men de gjør det komplett umulig for meg(da med ting som ræva animasjon, skikkelig kjipe menyer og elendige stealth-premisser).
Det med nøyaktighet er vel strengt tatt veldig variabelt, eller hva? Uansett synes jeg det funker dårlig med analoge spaker når det gjelder presisjon, siden knappene på et tastatur enten er "på" eller "av". Det er ikke noe trykkfølsomhet som gjør at du plutselig hopper fremover pga. at du gikk fra å skyve den ene spaken 45 grader fremover til 46.

SITAT
Come on guys, it's Halo! Jeg kommer til å like det uansett om styringen ikke blir helt perfekt, rett og slett fordi det er Halo.[/b]
Slikt er årsaken til at firmaer som EA vokser seg stadig større, samtidig som prosjekter fra studioer med talenter i staben dumpes til fordel for den ene multiplatform-franchisen etter den andre.

SITAT
Men uansett hvordan det blir, så tror jeg det blir helt ok...[/b]
Så hvis det blir helt ræva, så blir det helt ok? Den forstod jeg ikke helt...

Det jeg mente var at jeg tror det blir helt okay selv om det ikke er perfekt.. RTS er selvsagt bedre på PC, men det blir bra på konsoll og. :p

Erketor

Tja, det de har fortalt så langt virker faktisk lovende. Det eneste jeg reagerte litt på er unøyaktighetene i forhold til det allerede veletablerte Halo-universet, men rent spillmekanisk tror jeg vi har lite å frykte. Kanskje dette kan være med på å gjenetablere trenden med å la anerkjente studioer ta seg av lisenser istedetfor å grave frem en gjeng dropouts som strøyk i Visual Basic-timen fordi de var for opptatte med å pille buser(EA-style)?

Jeg vet jeg er off-topic, men må bare poste dette.

SITAT
På kontrollfronten må også Xbox sies å gå seirende ut. Den økte presisjonen en oppnår med musen på en datamaskin, er naturligvis alltid en fordel, men når Xbox-utgaven bidrar med analog hastighetsstyring via venstre stikke, og fornøyelig vibrerende låsdirking, er slaget igrunn tapt. Styringen fungerer tilnærmet perfekt på Xbox-kontrolleren, og selv om PC-versjonen kan tilby langt høyere presisjon, og slik sett bedre kontroll, er konsekvensen vanligvis at spillet blir vel mye rett fram etter nesa, i motsetning til den litt mer vriene og taktiske Xbox-opplevelsen.[/b]
Fra Gamer.no's anmeldelse av Splinter Cell Pandora Tomorrow. Jeg er helt enig med anmelderen. Vibrasjon i håndkontrollen og "analog hastighetsstyring" er bra greier, det får du ikke på PC-utgaven. Jeg mener ikke å være frekk eller arrogant nå, vil bare få frem poenget mitt.

SITAT
Uansett synes jeg det funker dårlig med analoge spaker når det gjelder presisjon, siden knappene på et tastatur enten er "på" eller "av". [/b]
Eh.. så på et tastatur kan man gå eller ikke gå, der det det du mener? Med analoge spaker kan man faktisk bestemme hvor fort eller sakte Sam Fisher skal bevege seg, så jeg skjønner ikke hvordan du kan klage på presisjonen der. :)