D
På X06 igår annonserte Microsoft at et nytt spill i Halo-universet er under utvikling, nemlig Halo Wars. Halo Wars er et RTS satt en liten stund før det originale Halo, da det fortsatt var flere Spartan-soldater i live og Covenants ikke hadde fullstendig voldtatt menneskeheten til grunde. I motsetning til Halo 1, 2 og 3 utvikles ikke Halo Wars av Bungie, men heller Ensemble Studios: Gutta som dere sikkert husker fra Age of Empires-serien og det derre Star Wars-RTS-mølet. Spillet skal være 360-eksklusivt.
Siden spillet er såpass tidlig i utvikling så er det ennå ikke sluppet noen ingame skjermbilder, men traileren vist fram på X06 igår er tilgjengelig for nedlastning her (720p her, og 720p med 5.1 lyd her.) Her ser vi altså masse warthogs, scorpions og pelicans (samt et hittil ukjent dropship og et jagerfly av noe slag] busse rundt på en snøverden mens de blir skutt på av Covenant. Forøvrig: "Spartan Group Omega" = gåsehud.
Den største bekymringen folk har er hvordan i innerste sothelvete Ensemble planlegger å mappe kontrollene for et real-time strategispill over 360-paden. Det har jo fungert sånn halvveis greit før (jfr. LOTR: Battle for Middle Earth II), men har egentlig aldri vært optimalt og uansett underlegent mus og tastatur. Jeg ser strengt talt ingen grunn til at RTS ikke skal kunne fungere på konsoll, spesielt siden dette nå ikke er en halvferdig PC-portering, men heller spesielt utviklet for 360 og 360-paden. Jeg har et lite håp om at Halo Wars gjør for RTS på konsoll det Halo gjorde for FPS på konsoll: Folk sa jo nemlig det samme om at mus og tastatur er overlegent før Halo kom ut. Uansett tror jeg det blir spennende å se hva de kommer til å prøve, uavhengig om det lykkes eller ikke. Jeg er også spent på hvor dypt det hele blir, for uansett hvor stort og intrikat Halo-universet egentlig er, så har vi ikke hittil i spillene sett nok enheter til å være i nærheten av å fylle opp et RTS. Og hvordan skal de egentlig gjøre ting plotmessig? De som har lest bøkene vet jo allerede at menneskene taper så og si alle slagene som kommer til å utspille seg i spillet, så om de drar en homo en og hopper over i et alternativt univers hvor Spartan-soldatene på Reach overlevde angrepet, eller om du ikke har noe annet valg enn å fortsette plotlinja og tape alle slagene, gjenstår å se. En annen teori kan jo være det at vi følger en liten gruppe overlevende soldater mens de farter rundt i verdensrommet og opplever slag fra og relatert til spillene, noe som på en måte kunne passet inn med hele Spirit of Fire-greia nevnt i FAQ-en.
Kilder:
Halowars.com
Bungie.net
Såh? La spekulasjonene begynne!

Opprinnelig skrevet av FAQ @ Halowars.com
Q: What is “Halo Wars”?
A: “Halo Wars” is the next big real-time strategy game from Ensemble Studios, creators of Age of Empires. Designed exclusively for the Xbox 360, “Halo Wars” allows you to take charge of the human UNSC armies and see the Halo universe from a totally new perspective.
Q: Where does “Halo Wars” take place in the Halo timeline?
A: “Halo Wars” takes place before Halo 1 during the UNSC’s first deadly encounters with the Covenant.
Q: Can you reveal anything about “Halo Wars” storyline?
A: Players will lead the crew of the UNSC’s “Spirit of Fire” from initial skirmishes to an all out war against the evil Covenant.
Q: Will I be able to play as the Covenant?
A: Stay tuned.
Q: Why is “Halo” being made into an RTS game?
A: Warthogs are cool. Scorpions are cool. Controlling lots of Warthogs and Scorpions and sending them into battle is really, really cool.
We’ve been big fans of Halo for years at Ensemble Studios, and when we sat down to discuss our next project we thought Halo would be absolutely perfect as an RTS on the Xbox 360.
Q: When will “Halo Wars” be available?
A: Stay tuned.
Q: Will I be able to play Halo Wars on Xbox 360 and PC?
A: Halo Wars is for the Xbox 360 exclusively.
Q: Is the trailer pre-rendered?
A: Yes, and it's based around our world concepts and uses lots of in-game models. The sound and music were done at Ensemble Studios as well. Props to our friends at Blur for bringing it all together and making it really shine.
Q: Other RTS games that have transitioned to console have had issues with controls, how will “Halo Wars” improve on the formula?
A: “Halo Wars” was created for the Xbox 360 from the ground up, which meant we didn't have to make compromises or shoe-horn in artifacts from a Windows PC game. We were able to take all the best aspects of RTS games, make them work perfectly on the Xbox 360, and exclude the rest.
Q: What is “Halo Wars”?
A: “Halo Wars” is the next big real-time strategy game from Ensemble Studios, creators of Age of Empires. Designed exclusively for the Xbox 360, “Halo Wars” allows you to take charge of the human UNSC armies and see the Halo universe from a totally new perspective.
Q: Where does “Halo Wars” take place in the Halo timeline?
A: “Halo Wars” takes place before Halo 1 during the UNSC’s first deadly encounters with the Covenant.
Q: Can you reveal anything about “Halo Wars” storyline?
A: Players will lead the crew of the UNSC’s “Spirit of Fire” from initial skirmishes to an all out war against the evil Covenant.
Q: Will I be able to play as the Covenant?
A: Stay tuned.
Q: Why is “Halo” being made into an RTS game?
A: Warthogs are cool. Scorpions are cool. Controlling lots of Warthogs and Scorpions and sending them into battle is really, really cool.
We’ve been big fans of Halo for years at Ensemble Studios, and when we sat down to discuss our next project we thought Halo would be absolutely perfect as an RTS on the Xbox 360.
Q: When will “Halo Wars” be available?
A: Stay tuned.
Q: Will I be able to play Halo Wars on Xbox 360 and PC?
A: Halo Wars is for the Xbox 360 exclusively.
Q: Is the trailer pre-rendered?
A: Yes, and it's based around our world concepts and uses lots of in-game models. The sound and music were done at Ensemble Studios as well. Props to our friends at Blur for bringing it all together and making it really shine.
Q: Other RTS games that have transitioned to console have had issues with controls, how will “Halo Wars” improve on the formula?
A: “Halo Wars” was created for the Xbox 360 from the ground up, which meant we didn't have to make compromises or shoe-horn in artifacts from a Windows PC game. We were able to take all the best aspects of RTS games, make them work perfectly on the Xbox 360, and exclude the rest.
Den største bekymringen folk har er hvordan i innerste sothelvete Ensemble planlegger å mappe kontrollene for et real-time strategispill over 360-paden. Det har jo fungert sånn halvveis greit før (jfr. LOTR: Battle for Middle Earth II), men har egentlig aldri vært optimalt og uansett underlegent mus og tastatur. Jeg ser strengt talt ingen grunn til at RTS ikke skal kunne fungere på konsoll, spesielt siden dette nå ikke er en halvferdig PC-portering, men heller spesielt utviklet for 360 og 360-paden. Jeg har et lite håp om at Halo Wars gjør for RTS på konsoll det Halo gjorde for FPS på konsoll: Folk sa jo nemlig det samme om at mus og tastatur er overlegent før Halo kom ut. Uansett tror jeg det blir spennende å se hva de kommer til å prøve, uavhengig om det lykkes eller ikke. Jeg er også spent på hvor dypt det hele blir, for uansett hvor stort og intrikat Halo-universet egentlig er, så har vi ikke hittil i spillene sett nok enheter til å være i nærheten av å fylle opp et RTS. Og hvordan skal de egentlig gjøre ting plotmessig? De som har lest bøkene vet jo allerede at menneskene taper så og si alle slagene som kommer til å utspille seg i spillet, så om de drar en homo en og hopper over i et alternativt univers hvor Spartan-soldatene på Reach overlevde angrepet, eller om du ikke har noe annet valg enn å fortsette plotlinja og tape alle slagene, gjenstår å se. En annen teori kan jo være det at vi følger en liten gruppe overlevende soldater mens de farter rundt i verdensrommet og opplever slag fra og relatert til spillene, noe som på en måte kunne passet inn med hele Spirit of Fire-greia nevnt i FAQ-en.
Kilder:
Halowars.com
Bungie.net
Såh? La spekulasjonene begynne!
