hardware og software salg i japan q1 og q2 2005

#1


Hardware sales / Q1 & 2 2005 / Q1 & 2 2004
1 PlayStation 2 / 1,286,882 / 1,365,260
2 Nintendo DS / 1,236,268 / na
3 PSP / 1,137,597 / na
4 Game Boy Advance SP / 497,931 / 1,295,460
5 Game Cube / 159,559 / 340,204
6 Game Boy Advance / 16,040 / 158,516
7 Xbox / 9,045 / 18,239

Software sales by platform, Q1 & 2 2005 / Q1 & 2 2004
1 PlayStation 2, 14,010,000 / 16,634,000
2 Game Boy Advance, 3,408,000 / 8,839,000
3 DS, 3,1996,000 / na
4 PSP, 2,103,000 / na
5 Game Cube, 1,549,000 / 2,574,000
6 Xbox, 91,000 / 169,000
7 PlayStation, 52,000 / 104,000

Top software sales by publisher
01 Nintendo, 3,166,103
02 SCEJ 2,053,165
03 Namco 1,546,469
04 Square Enix 1,528,037
05 Bandai 1,462,416
06 Konami 1,410,558
07 Koei 1,260,669
08 Capcom 1,189,641
09 Banpresto 609,248
10 Pokemon 502,727

Number of top 100 games per publisher
1 Nintendo, 17
2 Namco, 12
3 Konami, 10
3 SCEJ, 10
5 Square Enix, 7
5 Bandai, 7
7 Capcom, 6
8 Koei, 4
8 Banpresto, 4
8 Pokemon, 4

Top 20 game sales
01 PS2 Gran Turismo 4, SCE, 1,051,961
02 PS2 Shin Sangoku Musou 4, Koei, 900,689
03 PS2 Dragonball Z3, Bandai, 639,950
04 NDS Nintendogs, Nintendo, 494,330
05 PS2 Winning Eleven 8 Liveware Evolution, Konami, 458,626
06 PS2 Romancing Saga: Minstrel Song, Square Enix, 443,005
07 NDS Sawaru Made in Wario, Nintendo, 398,380
08 PS2 Mobile Suit Gundam: One Year War, Bandai, 384,762
09 NDS Super Mario 64 DS, Nintendo, 355,013
10 PS2 Tekken 5, Namco, 314,845
11 PS2 Radiata Stories, Square Enix 293,413
12 PS2 Devil May Cry 3, Capcom 278,649
13 PS2 Dragon Quest VIII, Square Enix 276,604
14 PS2 Another Century's Episode, Banpresto 254,527
15 PSP Minna no Golf Portable, SCEJ 231,933
16 PS2 Monster Hunter G, Capcom 229,966
17 GBA Mushiking, Sega 222,199
18 NGC Resident Evil 4, Capcom 220,704
19 GBA Pokemon Emerald, Pokemon 218,574
20 NDS Touch! Kirby, Nintendo 208,405

spennede tall det her, men når ble pokemon en utgiver?
 
#3
vel de har fått med temco da og DoA men 360 i den oppgåendes sols land blir spennede ;)
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Det er viktig å gjøre det bra i Japan for å tiltrekke japanske utviklere til konsollen. Med unntak av Tecmo, har så og si alle japanske utviklere skygget unna Xbox i det siste. Japanske utviklere byr ofte på litt mer sofistikerte spillopplevelser enn hva vestlige selskaper kommer opp med. Også en del spillsjangre som andre utviklere ser bort fra. Tipper det er en del som savner japanske rollespill til Xbox for eksempel...
 
#6
insert joke about True fantasy becoming canned ;)
 
#8
Jeg tror ikke en port av FFXI vil vinne over hele den japanske befolkningen, men hvis Square Enix spyr ut noen originale og kanskje eklsklusive tittler til 360, så vil nok det hjelpe enormt på salget i Japan. Vi må heller ikke glemme at Mistwalker har et par J-RPGer på vei til 360.
 
#9
Nettopp. Tror ikke mange japanere velger 360 foran de to andre konsollene, hva en port gjelder, så de blir nødt til å lage noen skikkelig must-have-spill. Blir morsomt å se hvordan 360 gjør det i Japan i begynnelsen; vil den selge noe bedre enn Xbox, eller vil også den floppe? Den vil jo ha markedet for seg selv en stund, siden PS3 og NR ikke kommer før til neste år.
 
#10
En ting tror jeg vi kan si sikkert: Det kan ikke gå dårligere med 360 enn med den originale Xboxen. Det ser ut til at 360 vil få bredere støtte av japanske utviklere enn det forgjengeren fikk. Dessuten har Microsoft denne gangen disket opp med et langt bedre design på konsollen, noe som er viktig for japanerne.
 
#13
For min del er spillene til Hinorobu Sakaguchi og Nobou Uematsu (rett skrevet?) noen av de viktigere titlene til Xbox 360, og da mener jeg spesielt Lost Oddyssey. Det lille jeg har sett av spillet har gitt meg en følelse av at japanske rpg kan få en ny storhetstid i likhet med perioden 1995-2001 (Final Fantasy VI-IX, Chrono Trigger, Grandia 1 og 2 etc etc).

Tror også det faktum at disse titlene er Xclusive (hoho) Xbox360 titler vil gjøre noe for salget i japan.