Hjelp! Trenger hjelp med min PS2!

#1
Hei, når jeg skrur på min PS2 (den nye versjonen) så tvinger den tv'en til å starte i 16:9 mode. Jeg har to tv'er (4:3) av forskjellige merker og det samme skjer på begge. Noen som vet grunnen til at dette skjer? Jeg bruker forresten en Scart RGB kabel for å koble maskinen mot tv'en.

Et annet problem: når jeg skal spille av DVD plater på den så viser den et 16:9 bilde på min tv, på tross av at jeg har satt 4:3 i innstillingene på maskinen. Bildet fremstår dermed som fullscreen på min tv, den kapper med andre ord av sidene på bildet. Utrolig irriterende.....

5.1 lyd fungerer heller ikke ved avspilling av DVD.

Har ikke disse problemene med min Xbox, der fungerer alt perfekt.

Hjelp mottas med takk :tommelopp:
 
#4
Opprinnelig skrevet av milsem@10.01.2005, 00.54
Hei, når jeg skrur på min PS2 (den nye versjonen) så tvinger den tv'en til å starte i 16:9 mode. Jeg har to tv'er (4:3) av forskjellige merker og det samme skjer på begge. Noen som vet grunnen til at dette skjer? Jeg bruker forresten en Scart RGB kabel for å koble maskinen mot tv'en.

Et annet problem: når jeg skal spille av DVD plater på den så viser den et 16:9 bilde på min tv, på tross av at jeg har satt 4:3 i innstillingene på maskinen. Bildet fremstår dermed som fullscreen på min tv, den kapper med andre ord av sidene på bildet. Utrolig irriterende.....

5.1 lyd fungerer heller ikke ved avspilling av DVD.

Har ikke disse problemene med min Xbox, der fungerer alt perfekt.

Hjelp mottas med takk  :tommelopp:
161240​
Gå dit du kjøpte den og forklar om feilene, evnt demonstrer for dem hvordan den spiller av DVD. En venn av meg har hatt problemer med sin PS Two, den leste ikke gamle ps2 spill... Han leverte den inn og fikk en ny tilbake.

Dette er en feil du ikke kan fikse selv, så ikke begynn å skru den ifra hverandre.
 
#5
På den "gamle" versjonen av ps2, kan man velge to forskjellige 4:3 format for dvd-er, som man finner ved å trykke O så select. Den ene gir «black borders» øverst, mens den andre kutter av bildet på sidene.
 
#7
det kan være rgb kabelen. hvis den er slarkete eller litt dårlig kan dette skje.
skjer noen ganger med min også. jeg har en gammel en som jeg også brukte på ps1.
 

Terje

mostly harmless
#8
Det er to forskjellige options menyer på PS2. Den du får ved å skru på maskinen uten noen plate i, og en annen for DVD instillinger, som du får ved å spille en DVD film, trykke select og velge Setup. Der finner du instillingene du trenger, blant annet skrur du på Dolby Digital lyd her, så du får 5.1 lyden din.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Mongis@27.02.2005, 13.21
Trodde ikke PS2 støttet ekte Dolby Digital 5.1 lyd jeg. Har jeg tatt feil da altså? Eller støtter den 5.1 i film, men ikke i spill? Usikker :flau:
182387​
Begge, men er bare en håndfull av spill som støtter det.
 

Terje

mostly harmless
#12
Den støtter full 5.1 lyd ved avspilling av DVD filmer. Det vil si at i spill så kan det være 5.1 lyd i FMV sekvenser, men ikke ellers.