Hold deg på alerten, rød-alerten altså. [Moderne OSer IDT]

CyberK

Finner ikke på noe.
#1
Alle elsker vi Command & Conquer og Red Alert, men å få gullguttene til å fungere på alle slags moderne operativsystem (64-bit, Mac og Linux) kan være vanskelig. Men i likhet med Transport Tycoon er det nå noen open source-folk som har laget en ny spillmotor for gammelt innhold: OpenRA

Dessverre bare MP og Skirmish ennå såvidt jeg kan se, men det er jo tøft det også. I deres versjon av C&C/RA har de falt for fristelsen til å oppgradere ting med moderne spillmekanikker som byggekøer og høyreklikk, slik også The Red Alert har gjort. Grafikken er old-school original content med noen fiksfakserier her og der for mer schwung.

Nostalgitripp og enda et dataspill på min Linux-drevne laptop, jeg digger det. (Men en farlig viljestyrketest nå som oppgaven skal skrives på laptopen, gitt.) Er det noen andre gamle spill(serier) folk vet om som har blitt eller som dere håper på at skal bli gjenopplivet på samme måte?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Her passer det muligens å nevne Exult, en sånn åpen-kildekode-emulator for bare ett av historiens beste rollespill, Ultima 7. Vel, egentlig to av historiens beste rollespill; det emulerer både The Black Gate og Serpent Isle med tilleggspakker. Nedlastingssida har bare binærfiler for Windows og MacOS, men kildekoden er så klart tilgjengelig og jeg blir ikke overraska om du får kompilert og kjørt det ganske fint på Linux-maskinen din. Android-versjoner finnes også, uten at jeg dermed får rasende lyst til å spille Ultima 7 på telefonen min.

Uansett, siden det er moderne programvare det er snakk om, så får du køla på med høyere oppløsning, eventuelle hønnstygge grafikkfiltre hvis du liker sånt, og andre gode greier. Anbefales til alle som liker rollespill.