Såeh, jeg digger også Crisis Core. Det er likevel sant at jeg ifølge sånn hjernetester man finner på nettet visstnok innvendig er VERY FEMALE, men allikevel, la meg prøve å presentere den mannlige befolkningen av Crisis Core-spillere, gi folket et annet kjønns inntrykk av dette stykket akkompagnentmaterial for verdens objektivt beste spill.
Først og fremst ser det jævlig bra ut. Nummer 2 er at det høres jævlig bra ut. Nobou Uematsu er kanskje en sutrefaen av utrolige dimensjoner, men han kan også være helt rå. Jamfør sjefskampsangen til Final Fantasy VII hvor det høres ut som om hele verden står på spill. Digg å løfte vekter til, eller ha på iPod-en når schnella du vil ha ikke vil ha noe Fun Light Is-te. Det er nemlig det samme lydsporet som i Final Fantasy VII, stort sett, men det har blitt grundig remikset, og noen sanger har kommet og gått her og der, noe som gjør at det samtidig som det føles som Final Fantasy VII også føles helt friskt. Ingen av de andre kompilasjonshelvetesgreiene har gjort dette like godt. Jeg tror for eksempel ikke på Dirge of Cerberus eller Advent Children som en del av Final Fantasy VII-universet.
Videre handler spillet om en mann som vil bli en helt, og hvordan det forarter seg. Det er en ganske tøff historie om ære, vennskap, og til og med kjærlighet. Dette er ting som i grunn spiller en stor rolle for alle menn. Slutten knuste meg som en katt som falt ned i en sånn søppelmosegreie de har på søppelhauger hvor jeg noen ganger henger. Det kanskje mest imponerende er likevel hvordan det bruker et i utgangspunktet rart aspekt ved kampsystemet for å aksentuere fortellingens klimaks. Det er ikke like omfattende som hva som gjøres i Shadow of the Colossus eller noe, men det er et effektivt, naturlig og interessant virkemiddel som bare kunne funket i et spill.
Slåssingen er en slags variant fra den man kjenner i Kingdom Hearts. Man slår liksom manuelt, som i et actionspill, i den forstand at hvert trykk momentant tilsvarer et slag, men man får likevel erfaringspoeng, går opp nivåer, og deler ut skade i helsepoeng. Og så kan man bruke magi og sånt hvis man er homo. I tillegg til enspilleropplevelsen er det også mange ekstraoppdrag man kan ta på seg. Disse er ensformige, gjenbruker miljøer og så videre, men om man for eksempel har fått seg fast schnelle, og du sitter utenfor baderomsdøra og skal barbere deg, eller i pausen på en fotballkamp, så kan det være greit å ha noe sånt. Ellers er det jo ofte greit å kunne drepe jævler uten at det skal være noen grunn til det, sant?
Når det er sagt, så har bror Thinarans bror et poeng. Det er liksom et japansk, kommersielt, storspill. Med andre ord er det først og fremst ikke propaganda for markedskapitalisme i den forstand at man kan gjøre hva man vil. Man er nødt til å respektere utviklernes strenge regi. Det vil si at du må holde ut masse jævla animetroper. Du kanke bare plutselig finne ut at du har lyst til å drepe oppdragsgiveren din, og begynne å arbeide for skurkene. Du kan glemme selfmade man. Hvilket vil si opplegg som føkkings blomstervogner og hovedoppdrag hvor man må gå på date med folk. Hvis du er hetero da, så holder du ut jævelskapet, og beriker det 20. århundrets største stykke kunst. Så ja, dette er definitivt et spill menn også bør sjekke ut.
Har ellers akkurat fullført Xenosaga 3, og selv om det er alt annet enn et fullbyrdet prosjekt, og selv om det til tider halter og hater deg, synes jeg det på tross av det hele, hele serien altså, var en ganske fantastisk opplevelse. Om den kanskje ikke henger på grep, tror jeg etter den ikke lenger på den der greien om at alle historier allerede har blitt fortalt. Kan godt skrive en masse om det, om noen bryr seg, men ikke faktisk gidder spille det.
Men nå har jeg i hvert fall begynt på Xenoblade. Jeg har et ganske fantastisk førsteinntrykk av det. Det føles hittil som liksom Final Fantasy XII med Kingdom Hearts sin tilgjengelighet. Det er den episoden med t-rex-en alle opplever første gangen de spiller FFXII som sier en del om spillet, og jeg hadde ellers faktisk en ganske lignende opplevelse med dette. Jeg oppdaget en hoppeknapp, og hoppet rundt, sånn som alle ruller rundt når de spiller Zelda. Uansett så kom jeg frem til en bro, tenkte at nå måtte jeg være forsiktig med hopping, det kunne være jeg falt ned ... og så slo det meg, "Yeah right," og jeg forsøkte med det å hoppe av broen, men neida, ingen usynlig vegg. Jeg falt ned ... men døde ikke! For Xenoblade er den snilleste spillet. Å dø innebærer for eksempel ingen straff annet enn at man våkner opp et lite stykke bortenfor, og man får hele helsen sin helbredet utenfor kamp på bare noen få sekunder. Og selvfølgelig funker det.
Merker også at Tetsuya Takahashi endelig har fått en oversettelse nærmere noe fortellingene hans faktisk fortjener. På tross av at den er i en langt mer loffete, shonen-aktige innpakning her, noe som kanskje er like greit, så går det fremdeles heftig i ganske kule og originale konsepter. Det er kanskje ikke materielle manifestasjoner av den kollektive bevisstheten som restarter verden, mecha-er som representerer ulike filosofiske tankeskoler og sånne greier; men en verden som eksisterer på kroppen til døde kjemper er fortsatt ganske fryktelig kult. Så jeg ser også frem til en forhåpentligvis god fortelling. Det som imidlertid trekker litt ned for meg er mengden NPC-er å snakke med, og sideoppdrag man kan gjøre. Jeg blir litt overvelmet. Man kan selvfølgelig hoppe over dem, men jeg er ikke komfortabel med det ... og så blir det bare rot. Men det er vel bare en vei frem, og det er ... frem!!