Hva faen er greia med de sverda på ryggen?

Lodin

Der Waaaah
Ærlig talt. Jeg nekter å tro at det bare er meg som er irriterings etterhvert her.
Man kjøper et nytt spill, no dritt fra Hollywood eller ser en animu og man får presentert en kar som bærer et drittøft sverd på ryggen.
Så trekker han det...
Hva faen? All den tid sverdet er lenger enn 2X armen til protagonisten er det ikke fysisk mulig for ham å dra det ut av en slire på ryggen!

Hvorfor maser jeg om dette nå? Se hvordan jævla Dragon Age har løst det. Dette er altså så langt vi er kommet med teknologi anno 2009.

Han har magiske svevende sverd på ryggen!

Det er ikke engang så jævla vanskelig å gjøre noe med det. Dante hadde allerede et system for å clippe fast sverdet sitt på lærdillet sitt i Devil May Cry 1.
Hva faen er greia?

CyberK

Finner ikke på noe.
Nå fikk du meg til å sitte og gripe over ryggen min et par minutter. Eneste måten jeg kan se at det er mulig er hvis man griper med motsatt hånd og så er skjeftet hengslet over skulderen sånn at man kan vippe den opp og dra sverdet nedover og ut. Ikke akkurat praktisk i kamp. Hvordan har de animert det da?

Damn you, nå har du overført dette mentale viruset til meg også!

Lodin

Der Waaaah
Dette er lissom det en skjoldbærer som Patsy er til for da. Ikke bare holder han skjoldet ditt når du ikke trenger det og lager ridelyd med kokkosnøttskall, han holder også fast i slira når du trenger sverdet ditt. :)

Jeg har vært inne på samme tanken tidligere når jeg spilte Soul Calibur som har overdimensjonerte sverd. Men i og med at spillet ikke akkurat prøver seg på realisme så lot jeg det ligge. Men du fikk meg til å tenke på det igjen. Crap :(

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Altså. ALTSÅ. Detta ække rakettkirurgi, folkens. La meg illustrere med denne fantastiske illustrasjonen:

Ser dere? Klæss noe lær oppå og under det der så har du ei slire. Stikk sverdet nedi, og når du skal ha sverdet ut igjen drar du det ut noen centimeter og så svinger du det ut slik at du kan trekke et halvannen meter langt sverd av ryggen.

Ikke at det ikke ser mong ut i Dragon Age men det er derfor man spiller med fugleperspektiv.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Dette er lissom det en skjoldbærer som Patsy er til for da. Ikke bare holder han skjoldet ditt når du ikke trenger det og lager ridelyd med kokkosnøttskall, han holder også fast i slira når du trenger sverdet ditt. :)
Ekstra poeng om du setter foten i brystkassa hans og sparker fra for å dra ut sverdet slik at han faller bakover.

Lodin

Der Waaaah
Altså. ALTSÅ. Detta ække rakettkirurgi, folkens. La meg illustrere med denne fantastiske illustrasjonen:

Ser dere? Klæss noe lær oppå og under det der så har du ei slire. Stikk sverdet nedi, og når du skal ha sverdet ut igjen drar du det ut noen centimeter og så svinger du det ut slik at du kan trekke et halvannen meter langt sverd av ryggen.

Ikke at det ikke ser mong ut i Dragon Age men det er derfor man spiller med fugleperspektiv.
Teoretisk funker det bra, men det blir og teoretisk siden ingen krigere noensinne evar har valsa omkering med sverd rundt nakken i utgangspunktet. Desuten krever det fem minutter med reskinning av modellen vår og det har vi ikke tid til.

Terje

mostly harmless
Bruk huet da. Fyren har selvfølgelig en kraftig magnet hengende bakpå ryggen. Han stikker bare sverdet bak der en plass og *clank*, der satt det. Ikke vanskelig å skjønne dette.

Lodin

Der Waaaah
Det er faktik også forklaringa til Mass Effect. Digre magneter bakpå drakta.
Forklarer dog ikke hvorfor noen som utelukkende er trent med pistol og ikke andre skytevåpen må slepe med seg ei hagle, ei rifle og et maskingevær...

Terje

mostly harmless
Litt kjipt kanskje å f.eks. stå i billettkø med noe sånt og en fyr i rustning stiller seg bak deg. *clank*

Jeg spilte gjennom Mass Effect ganske nylig faktisk, men fikk ikke med meg at det var forklaringen der. Artig.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Yetis forsøk på en forklaring sørger for at krigeren både ved et uheldig fall kan kappe av seg torsoen, og vil få en herpa slire etter han har dratt ut sverdet en sju-åtte ganger.

Mener å ha sett at The Witcher faktisk hadde realistisk animasjon for å stappe sverdet nedi sliren, men hadde fremdeles ingen modell for selve sliren... Hvor er poenget?

Også var det en, kun EN, dolk i Oblivion som hadde slire. Den fikk du via Dark Brotherhood og den var dritfet!

oma

Village Drunk
Mark of Kri har den beste animasjonen for sverd og slire.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Yetis forsøk på en forklaring sørger for at krigeren både ved et uheldig fall kan kappe av seg torsoen, og vil få en herpa slire etter han har dratt ut sverdet en sju-åtte ganger.
Yayyy! Yayyy! Ikke lat som om du ikke har sett den der du også, jeg har sett det i en eller annen film for faen.

Jante

privileged CIS shitlord
I Dragon Age er det enda jævligere med noen av skjolda. De bare svever i løse lufta ti-tyve centimeter fra ryggen, i motsetning til sverda som ihvertfall har litt kontakt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
MAGIC!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Som Lodin nevnte er ryggslirer uansett mer "hoi, detta ser kult ut så detta bruker vi i filmen/fantasyboka vår" enn "dette er noe folk syntes var praktisk". Uansett, dealen er at du har en åpning på hver side av slira slik at du kan vippe sverdet ut. Jepp.