Hva jeg har fått ut av neste generasjon

SHDR

Gullmedlem
Jeg har tøysa litt mer med x360 den siste tiden, og har prøvd både Oblivion og Dead or Alive 4. Jeg er klar over at jeg henger etter. Jeg kan forstå hva Oblivion gjør for folk, særlig for konsollspillere, men for min del har jeg ærlig talt opplevd det før. Flere ganger før, faktisk, bare med litt mer abstrakt grafikk og litt triveligere brukergrensesnitt. Så den er grei, Oblivion kan forstås. Selv om jeg har lyst til å pule i filler hjernen til nestemann som påstår at "Radiant AI" er *NOE* annet enn markedsføringsvrøvl. Hva i helvete er det som er strålende med den AI-en? At to mennesker som bor sammen erklærer at det er "lenge siden sist", vrøvler litt om dimensjonsportaler i skauen (et tema de forholder seg overraskende rolig til) og byr hverandre god kveld før de starter den samme dialogen om igjen etter en liten heisatur rundt middagsbordet? De pinlige pausene oppleves som rimelig autentiske, men vær så snill ... Skulle jeg bli imponert over dette? Siste stikk: Flott at de har brukt sånne derre viktige algoritmer lifta fra jordbruksdepartementet i Kukistan for å generere terrenget sitt, men hadde det ikke vært hyggelig med litt RELEVANT GAMESPACE istedet for femti kvadratkilometer med ujevnt terreng? Det er pent med lyng, folkens, men hjelp.

Dead or Alive 4 var akkurat som Dead or Alive 3, bare med mindre clipping og penere animasjon. Forferdelig kjedelig, med andre ord, og med ekstremt ulogisk kontrolloppsett. Som Virtua Fighter, bare komplett blottet for synlig konsekvens i hva stikkevridninga mi førte til. Kan godt være på grunn av den "analoge" kontrollen, som er lausere i fisken enn Soul Calibur 3 på sitt aller verste. Men det er ikke det som er poenget her ... spillets eneste egentlige fortrinn i forhold til sin forgjenger er nemlig oppløsningen, og så lenge du ikke har HDTV, skal jeg si deg det er vanskelig å spore noen relevant forskjell. Det er bedre FSAA. Hurra.

Så det jeg egentlig vil frem til med denne ekstremt lite konstruktive posten er som følger: Hva med resten av dere? Jeg er ikke noen x360-eier enda, men det kommer sikkert til å forandre seg med én gang boksen blir litt billigere. Dere som faktisk eier krysskassa og har hatt den i en del måneder, hva føler dere egentlig at dere har fått ut av den? Jeg er klar over at første generasjon med "nye" spill sjeldent har så forferdelig mye nytt å by på, men hva er deres opplevelse? Jeg forstår at mange har hatt glede av Call of Duty 2 (et av de mest uforståelig frustrerende spillene jeg har spilt det siste året) og Ghost Recon: Advanced Warfister (et spill jeg ikke kunne gitt mer faen i om jeg så hadde en dødelig hjernesvulst), men var dette verdt penga dere la i bordet for moroa?

Det er bare første del av spørsmålet: Opplever dere at kraften i x360 har påvirket opplevelsen deres på noen relevant måte? Mesteparten av dere har sannsynligvis SDTV-er, kanskje med progressive scan om dere var riktig lause i lommeboka for et par års tid siden; dermed har dere ikke hatt gleden av å oppleve ekte x360 slik ekstremsportkongen J Allard ville. Dersom dere hverken har HDTV-er eller interessante spill som benytter seg av den nyvunne superkraften i neste generasjon med spillkonsoller, hva er hensikten med den?

Hva forventer dere av fremtiden? Mer av det samme, eller ser dere for dere et paradigmeskifte der den kraftige maskinvaren faktisk fører til utvikling? Ønsker dere faktisk at ting skal forandre seg, eller synes dere den stusselige bakevja spillbransjen befinner seg i er kurant? Er det nok med andre verdenskrig gjenfortalt med høyere oppløsning, eller er det noe dypt inne i dere som ønsker seg noe som kanskje rører mer enn reptilhjernen?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg for min del er kjempefornøyd med Full Auto. Eller Burnout: Med Skyting! Og Ræva Kontroller!

Jepp.

SHDR

Gullmedlem
Ekstremt a propos: Denne posten bomma SKIKKELIG på seksjonen den skulle i. Kunne noen årna opp i det?

Also: For å raffinere littegranne. Jeg antar at dere alle hadde forventninger til denne konsollgenerasjonen. Har de på noen måte blitt innfridd foreløpig? Jeg tenker da først og fremst på forventninger til nye måter å spille spill på. Det er tross alt det som er "next-gen". Grafikk er så underordnet at det nesten svir, iallfall hva angår de direkte tekniske aspektene av den.

Førstemann som påpeker at grafikk såvisst betyr noe, er en skitten pølsemaker, og vil bli straffet. Det er ikke det som er poenget i denne omgangen, og jødene vet at jeg har rett. Det er kanskje to tusen fiendesoldater på skjermen på én gang i Ninety-Nine Nights, men jeg nekter plent å tro at mer enn fem av dem angriper deg om gangen. Hva var poenget med de resterende etttusennihundreogfemognitti?

Jeg sitter her med en månedsgammel 360 og jeg kan på ingen måte si at denne hvite boksen representerer noe som helst pradigmeskifte. Nå vil jeg ikke si at jeg er missfornøyd, jeg er vel heller ikke jublende fornøyd. Jeg sitter vel heller igjen med en følese av at dette er akkurat hva jeg forventa.

Morsomt at du skulle nevne de spilla shaddis, for Oblivion og Dead or Alive 4 er akkurat de spille jeg endte opp med (Dead or Alive 4 fikk jeg nesten gratis).

Oblivion er jo som du sier, ikke noe nytt for en PC spiller, men det er jo unektelig pent og gjennomført. Jeg syns det er koslig å traske rundt og løse trivieller oppdrag og samle urter. Men det jo litt spess å snakke med folk som forholder seg skremmende rolig til at helvets avgrunn har åpnet 200 meter unna huset sitt, mens de er mer opptatt av at naboen stjeler gresskar fra hagen sin.

Dead or Alive 4 er utrolig uinspirerende. Det føles ut som en tidlig alfa versjon av Tekken 1 som en eller annen syking oppgraderte grafikken på.

Så spillene har ikke gitt meg noe nytt, men XBLM derimot har vært en fin liten overraskelse. Ikke det at det er så veeeldig mye spennende å finne der, men det koslig å kunne laste ned nytt innhold og teste ut demoer med minimalt med hassle. Live Arcade har også potensiale, men jeg har nok desverre ikke blitt noe frelst UNO spiller enda. Og latterlig er det jo å sitte der og høre "Doug78" skrike ut hva han skal bruke penisen sin til hvis jeg serverer ham et nytt trekk-fire kort.

Så alt i alt er jeg vel sånn passe fornøyd med innkjøpet mitt. Men jeg venter enda på killer-appen. Og jeg har enda til gode å oppleve noe skikkelig fresht, noe splitter nytt. De erfaringene finner jeg oftere og oftere på DS for tida. En maskin som koster 1/3 av 360...

Selv om jeg besitter en nifty 37" 1920*1080-linjers Philips og fullt surroundanlegg, bruker jeg omtrent like mye tid på New Super Mario Bros. og Elektroplankton som jeg gjør på Oblivion. Nestegenerasjons konsollgrafikk er selvsagt bedre, men dette er jo bare forventet. However, spillbarheten er mye den samme som før. Same shit, new wrapping. Og nå med Half-Lifes fysikkmotor. Eller deromkring.

Egentlig akkurat som forventet.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
er det bare meg, men opplever andre her også at så å si alle spill satt til høy og digg oppløsning hakker?
Testet 360en til lillebrorsan og spillene var helt jævlige å se på.
de har den diggeste tven på markedet til en verdi av rundt 50000-60000kr så det er ikke noe feil med tven. faen, goldeneye64 emulert på en 286 hakker mindre.. (litt overdrevent kanskje, men faen heller. Hva er poenget med høy oppløsning hvis det ikke er spillbart)

Hvilke spill var det du prøvde? Ingen av de spillene jeg har testet har hakket noe som helst. Det eneste må være noen slow-downs på Full Auto, men ellers kommer jeg ikke på noen andre tilfeller... Eller, jo! Need For Speed: Most Wanted har også noen slow-downs. Nå er det ikke flere spill. :$

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øh, Quake 4...? :p

Fabulous Fossmo

(sædpapir, bollerør, glidecreme etc)
Det skal skje noe jævla revolusjonerende før jeg gidder å investere i hvert fall. Kommer nok mest sannsynlig aldri til å gjøre det. Jeg aner ikke hva jeg ser etter i spill lenger, men det er heller lite som klarer å holde oppmerksomheten min over lengre tid. Har det jeg trenger i kåmpjutern enda, så det kommer nok til å gå noen år før det går i konsoll igjen.

SITAT(Yetipants @ 15.07.2006, 12.28) 14611
Øh, Quake 4...? :p
[/b]
Ja, må bare beklage. Glemte det. :D Det er vel kanskje det spillet med dårligst framerate på 360.

Er verken skikkelig fornøyd eller skikkelig skuffa. Men har både CoD2 og Doa4. Synes spillene er helt like some forgjengeren. Kameo ble kjedelig i lengden og PDZ kvitta jeg meg med nesten med engang, det samme med condemned. Oblivion har jeg testa på pc og likte ikke spillet. Så det endte med at 360'en står og samler støv mens jeg spiller SSBM til GC. Føler at det ikke er nok gode spill til 360 enda.

Jeg kan være sjeleglad for at jeg ikke har ivestert i noen krisskross maskin enda mao?

Hva jeg forventer videre?

Vel, jeg ser for meg potensiale for X-Box 360, men ikke her i Norge nei. Den noe utsatte åpninga av sjappa vår i asia er blitt mer og mer forespeila bruk av HDTV og next-gen konsoller.

Men for meg personlig... Så er jeg egentlig lei av dagens spill, for vi har sett bortimot alt før. Gidder ikke å splæsje ut 500 spenn for et spill jeg mest sansynligvis allerede har i samlinga mi, for most likely kommer spillet bare til å funke som en short attentionspam som unødvendig drar meg bort fra kjæreste og de oppgavene jeg sitter med om dagen.

Middelmådige spill kaster jeg ikke bort tiden min med, og har 360 noe annet enn middelmådige spill, eller stuff som har vært vist før?

Hittil har det gått mest i å spille på Live, og det er jo ganske moro. Hadde Live-systemet vært mindre brukbart hadde jeg antakeligvis ikke brydd meg om Xbox 360 noe særlig, men jeg synes det fungerer godt nok til at jeg lett kan spille online med venner på konsoll. Ellers har jeg spilt en god del Oblivion på Xbox 360, men det hadde jeg styrt unna om jeg hadde hatt en bedre PC å kjøre det på.

Så neste generasjon har egentlig ikke vært noen forandring for min del, bortsett fra at det er forandringer i Live-systemet som gjør at jeg sløser bort mer penger enn vanlig, og at grafikken ser bedre ut(Har HDTV, så jeg merker forskjellen, men den er allikevel ikke så stor som mange skal ha det til). Jeg håper derimot at Dead Rising vil vise litt neste-generasjonskraft ved å ha maaasse zombier på skjermen samtidig. Dead Rising er nok det eneste spillet jeg ser frem til på Xbox 360 før Halo 3 kommer, så jeg håper det kan være så moro som det ser ut som.

Så med mindre online-tjenesten til Microsoft klarer å holde meg klistret til skjermen lengre, satser jeg på at Wii kommer til å gi meg all neste-generasjonsmoroa jeg vil komme til å trenge. Playstation 3 vil jeg ikke vurdere engang før prisen faller ned flere tusenlapper.

Må si meg delvis enig med Joni her. Live-systemet er eneste grunn til at jeg faktisk bruker boxen, og det mest for å gi meg den falske følelsen av at maskinen er verdt de mange tusen som jeg har brukt på den.

AI-en i Oblivion er tragisk morsomt på sitt beste, og grafikken har fremdeles til gode å gi meg en ereksjon, eller, for særiøsitetens skyld, en bedre spillopplevelse enn på forrige generasjons konsoller.
Mange av "topptitlene" hakker mye, noe som ikke rettferdiggjør den gode grafikken, lastetidene i Oblivion (bare for å komme med et eksempel) er ca like givende som å tvangsinnlegge en kaktus igjennom anus.

Det hele holder rett og slett ikke mål, og med tanke på at majoriteten av spillene er enten dårlige porter eller skytespill med dårlig kontroll (i hvert fall med tanke på alternativet mus-tastatur som gir mye bedre prestisjon), så lønner det seg å vente til det vi alle burde vente på:

Wii!

I mine øyne er Wii(Wii?Wiiiiiiiii!) den eneste konsollen som er neste-generasjon. Grafikk imponerer, men lag, spillbarheten trekker ned. Det... HAR DET FAEN MEG ALLTID GJORT! Det er til å vedde alt på at Nintendo er det som kommer til å innlede en ny funksjonalitet i hver generasjon. Kommer kun til å kjøpe Wii, X360 og PS3 kan ligge å brenne!
Mortuol: Ah, godt å vite... :elsk: Næmmen se der! Et eksempel på at X360 ikke har innledet neste-generasjonen i det hele tatt. Selv har jeg spilt spill med oh-så-kule-effekt-og-grafikk. Fortsatt knuser SSBM deltagerne i gameplay.

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg for min del kjøpte Xbox 360 av tre grunner:
- Xbox Live
- Funksjoner og dupp
- Perfect Dark Zero

Xbox Live er jeg utrolig fornøyd med. Jeg var ny til dette med 360, og hadde ikke vært online med konsoll før (utenom Halo 1 med xbconnect på den første Xboxen), og jeg må si jeg er uhyre imponert. Det er her Microsoft kommer til å røkke alle konkurrentene. Spilling funker bra, markedsplassen er en flott idé og fungerer flott og bare det å sitte i sofaen til langt på natt og prate med kamerater i headsetet om verden utafor er ubetalelig (bokstavelig talt. Ingen tellerskritt, altså).

Xbox 360 er (som alle andre konsoller som har kommet over de siste sju åra med unntak av Gamecube) blitt kalt et hjemmeunderholdningssystem framfor spillkonsoll. I mine øyne er Xbox 360 kanskje den første som holder må her (selv om jeg fortsatt ser på den som en spillkonsoll, for all del). Det eneste jeg savner er et par flere playback-muligheter (.AVI?) og muligheten til å lagre videofiler rett fra CD-R og over på HDD-en. Streaming fra PC har vist seg å være vrient i dette huset.

Perfect Dark Zero bør anmeldes som alle andre spill, men jeg vil påpeke at jeg ble skuffa over hvor lite Perfecr Dark som var igjen i det. Spillet er godt over gjennomsnitlig, med en single player-modus som er verdt å spille om igjen for achievements (ja, jeg savner å vinne cheats) og en multiplayer som rett og slett ikke blir kjedelig. De nye banene som kom for et par måneder sida traff dessuten akkurat der de skulle.

Så langt tror jeg favorittspillet mitt på Xbox 360 er Ghost Recon: Advanced Warfighter. Og selv om tittelen er å finne på mang en platform så er ikke spillet det. GRAW på Xbox 360 er så godt som eksklusivt (GC-utgaven ble avlyst, Xbox-utgaven har fortsatt ikke kommet, GRAW til PS2 ble down-right slakta og PC-versjonen er et annet spill med lukne kritikker sett iforhold til Xbox 360-versjonen som stakk av med karakterer godt over 90% på de alle fleste stedene som teller (inkludert hos meg). Skulle bare ønske folk på spillegal spillte det mer. hadde heller ikke gjort noe om folk kunne kyssa den ene hundringsen tata og sett og fått kjøpt tillegspakka. Det er nok nytt i pakka, og det er ikke som om vi aldri har betalt i dyre dommer for offisielle mods til PC-spill.

Problemet med Xbox 360 til nå er vel at vi har fått forrige generasjons spill med penere grafikk. For min del har den vært verdt pengene sine for Oblivion, de mange timene jeg spillte det. Men nå vil jeg gjerne ha noe mer. Det er atlfor lite next-gen med Xbox 360. Får håpe at når PS3, så vil dette forandre seg. Jeg tviler ikke på at det er det faktum at PS3 ennå ikke er på markedet at utviklere har holdt igjen litt. Når PS3 er ute vil vi se større prosjekter, gjerne multiplatform, fordi det er et større marked å satse på. Det har sine årsaker til at de største spillene kommer i den siste tiden av konsollenes levetid.

Sitter her å tenker på akkurat det samme. Det har vært stille på xbox 360 fronten. Visst har det kommet en del spill til burken, men ingen er banebrytende på noe som helst måte. Jeg skrev et ganske langt innlegg for en stund tilbake anngående innovativ=morsomt? Der jeg blant annet tok opp dette med at nye spill faktisk kun tar et lite skritt av gangen når det gjelder kreativitet og originalitet. Det pågår en evolusjon i spillverdenen. Man forandrer seg ikke drastisk, men heller en og en. I stendenfor å satse på noe helt nytt som Nntendo, og tydeligvis Sony, gjør med pitch-kontrollene.

Akkurat nå spiller jeg en god del Oblivion. Er vel i min 30. time eller noe har stort sett kost meg hele veien. I tillegg til dette har jeg også godt i annskaffelse av ChromeHounds og Over G fighters som så å si har blitt kritisert nedom og hjem av samtlige anmeldere på denne kloden. Jeg vet ikke hva det er, men det bryr meg midt i ryggen om spillet er innovativt eller ikke slik som veldig mange folk dessverre legger altfor mye vekt på. Jeg liker gode ideer, men hvis spillet kun tilbyr en original ide og ikke noe særlig mer, da blir det til at jeg ikke rører det. Ghost Recon, Oblivion og ChromeHounds er mine favorittspill på burken, de er ikke noe nyskapende, men jeg liker de bare, uavhengig hvor de kommer fra osv.

Men for all del. Nyskapende kan også bety moro, i de fleste sammenhenger faktisk.

På annen side så lurer jeg veldig på hvorfor jeg kjøpte 360 på lanseringen. Masse barnesykdommer og høyere pris og så å si ikke et spill som fristet. Det skal ikke skje igjen.

EDIT: Hyggelig å se deg her på forumet igjen. Det har vært så matt her i det siste =)