For min egen del fant jeg fram en klassiker her igjen: Quake. Pleier å peise gjennom det en gang imellom fordi det er ett av de beste spillene jeg har spilt noensinne, og antageligvis det spillet jeg har brukt mest tid på i mitt liv. Så klart, mye av det var online multiplayer og dilling med å mekke brett og mods, men jaggu ta om ikke det spillet fortsatt er fett. Da jeg var ung og dum pleide jeg å rasjonere ammo og pusle meg fram, men nå har jeg proskillz og bare går berserkergang gjennom spillet med raketter og lynrifle.
Så, litt betraktninger. Det er ikke til å stikke under en stol at nivå- og setpiecedesign har kommet noen sjumilssteg videre siden Quake var storkar. Likevel har jeg masse kjærlighet for alle de små, egentlig litt søte fangekjellerne, tårnene, festningene og katedralene, og ikke minst den totalt koko-bananas estetikken som bare oser stygghet fra alle porer. Generisk, pregløs, kvasi-gritty scifi (Quake har skylda for brune space marine shooters, dere hørte det her først) koblet med tortur- og satanistfetisjistisk grimdark gotikk? Det høres ut som noe en tenåring kunne funnet på, og da jeg selv var tenåring, syntes jeg det var uutholdelig kult, edgy og farlig. Det har mista litt brodden med åra kan du si, men jeg ville løyet hvis jeg sa at det ikke gikk kaldt nedover ryggen på meg noen ganger, selv nå. Mye av skylda må han godeste Trent Reznor ta, men det er nok av blinde, mørke hjørner hvor det ligger en rosa oksedemon med knivskarpe klør, eller - som id ble veldig glade i mot slutten av spillet - det enda verre alternativet: En lang, smal gang med de blå klæddene som spretter rundt og eksploderer når du skyter dem.
Mer om nivådesignen, sier dere? Okay da. Det skal sies at nivådesignen ofte er helt ute å kjøre, med lange, meningsløse ruter som må rusles gang på gang hvis du går deg vill (protip: Du kommer til å gå deg vill fordi alt ser likt ut), og siden Quake var fra tida hvor 8MB RAM skulle huse teksturer, geometri, lydeffekter, spillogikk og alt mulig, er brettene som regel bittesmå, sammenknyttede labyrinter som lener seg på nøkkel/dør-tropen for å sette barrierer for framgangen. Men! Dette betyr også at når du klarer å ferske layouten, har de fleste brettene en naturlig flyt som bringer deg dit du skal hvis du henger med. Det er også noen setpieces som er riktig så lekre, tatt i betraktning at jeg fortsatt kan liste opp samtlige virkemidler som er kodet inn i spillet (uten monstre er det et ensifret antall). Quake har også veldig få monstre, men hvert av dem har sitt bruksområde og byr på hver sin utfordring. Trikset er jo at absolutt alle er dødelige når du ikke kjenner taktikken, og id klarer stort sett alltid å bringe nivådesignen og monsterplasseringen sammen på en måte som utfordrer deg på hvert brett. Iallfall mot slutten av spillet.
Så, ja. Jeg savner egentlig denne typen spill. Små, lukkede brett, med et klart definert antall utfordringer (monstre og hemmeligheter spores automatisk av spillet), et tydelig definert bruksområde for hvert enkelt designelement, og en opplevelse som bare holdes sammen av de fysiske begrensningene i spillkoden og designen, uten kunstige ting som usynlige vegger, monsterskap eller et dekningssystem (du kan ikke dukke en gang). Bare hastigheten på spillet vitner om at det er fra en svunnen tid; ting går så latterlig kjapt at du som oftest dør lenge før du egentlig har styringa på en situasjon. Det dreier seg mye mer om instinkt og ferdigheter enn om planlegging og taktikk, men det er egentlig helt greit. Så, jeg liker fortsatt Quake.
Ja, og hvis noen lurer på hvilken Quake-mod som har mitt offesiele sjøløvestempel så er det seff
Darkplaces, som byr på kos som farget lys, nye partikkeleffekter, animasjonsblending, sanntids-skyggelegging og (valgfri) støtte for høyoppløste teksturer. Som gammal Quake-brettmekker er det en viss poesi i at den lysmodellen som opprinnelig er programmert inn i Quake, hvor alt av lys og skygge er forhåndsbakt inn i hvert brett via en prosess på tre trinn som ofte tok timevis å fullføre, nå kan utføres i sanntid - med utallige store forbedringer - uten at selv laptopen min begynner å svette.