Jeg sa jo at jeg savna spill som Quake, ikke sant? Vel, siden Quake kom ut på det glade nittitall, fikk det så klart to offesiele Mission Packs. Dette var tida da tilleggspakker til vellykkede spill var like sikkert som at det kom en svensk eurodance-hit hvert år. Ja, tidene forandrer seg, dere. Uansett, det vanlige på den tida var at andre selskaper mekka tilleggspakkene, antageligvis fordi det var billigere. De som tro til på Quake var Hipnotic (seinere Ritual Entertainment, som mekka SiN), og Rogue Entertainment (nå nedlagt, de lagde Strife (som var ganske decent) og tilleggspakker, for det meste). Hipnotic-pakka heter Scourge of Armagon og handler om at etter at du denga sistebossen i Quake, havner du tilbake i spess merener-basen din bare at ånei den er under angrep fra en løk som heter Armagon så du må teleportere av gårde og drepe han litt. Rogue-pakka heter Dissolution of Eternity og handler om at etter at du denga sistebossen i Armagon (spoiler han heter Armagon), så havner du... et annet sted, og... noe skjer så du må drepe en... drage. Og slik går nu dagan.
En liten avstikker her om plottet i Quake, forresten. I manualen står det at Quake er navnet på en demon som angriper spess merenerne på basen sin, og du må reise gjennom portaler som kalles Slipgates for å ta knekken på'n. Og så starter spillet, og du havner i en annen dimensjon hvor du må finne fire runer for å drepe... Shub-Niggurath, Helvetesmora som da er sjefen bak... hele... invasjonen. Øh, så du får ikke drept Quake. Og så kommer tilleggspakkene, hvor du heller ikke får drept Quake. Det er nesten som om plottet bare ble sydd sammen mens de holdt på å mekke spillene, hvor fjernt det enn høres ut.
Uansett, jeg er snart ferdig med Armagon, og - hold dere fast - det er mer av det samma. Noen nye effekter er blitt lagt til, og et par nye monstre (en robotskorpion som - hvis du plasserer deg riktig - ikke er i stand til å treffe deg når den skyter, en gremlin som tåler like mye som en våt papirpose og stjæler våpnene dine, og en svevende fleskepåsa som eksploderer når du kommer nær den), og en bråta med nye våpen. Du har en granatkaster som kaster granater som fester seg til overflater, og eksploderer når du selv eller fiender kommer borti; ei laserrifle som er massivt OP og eier; og Tors hammer. Som i spillet framstår som på størrelse med ei lita treklubbe. Den skyter lyn som kiler fiendene bittelitt. Mjølner i Armagon suger.
Men ja, de nye brettene er egentlig ganske fete. Armagon hadde høyere systemkrav enn Quake, og dermed kunne Hipnotic pakke brettene med feller, intrikat dekor, og fiender. Det er ikke uvanlig at brettene har godt over hundre fiender (jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at det var maks ett eller to brett i Quake med over hundre fiender på), og brettene er SVÆRE. De fleste har en stor base/festning/katedral/borg/fangekjeller, og i tillegg er det som regel katakomber/grotter/huler/whatever rundt. Brettene er også mye mer åpne enn i Quake, så det er mye lettere å sose seg bort. Dette er egentlig en kul ting, for det er stadig noe nytt å se. Ja, og det pøses på med de vanskeligste monstrene hele tida. Fire Shamblers på en gang? Fem Vores på en gang? Yess, det skal vi ha. Gjerne med en dødelig felle i nærheten også. Sånn sett er Armagon en fet pakke, for alt ser jævlig fett ut, det er drøssevis av hemmeligheter, og det er VANSKELIG. Jeg liker også at det ofte er et lite narrativ i noen av brettene; i de første par brettene møter du bare kjipe soldater og bikkjer, men så sprenger du ut ei gammal gruvesjakt, og oisann det skulle du ikke ha gjort for nedi der er det masse zombier og demoner og dritt. Bra jobba, liksom. Brettene er også i større grad enn i Quake tematisk sammenknytta, og det er til og med en cutscene. Wow.
Men, ja. Armagon er ikke like tajt som Quake. De nye våpnene består av ett som er fett, men altfor kraftig (det veies litt opp ved at du alltid har lite ammo til det), og to som er dritt. Når det er sagt, går rakett-armageddon aldri av moten. Det er verdt å spille hvis du liker Quake, men bare for de spesielt interesserte. Protip: Dissolution er mye kjipere. Dere får nok en tripreport derfra også etter hvert.
Uansett, nå er vi endelig framme ved selve rosinen i pølsa: Musikken. Quake har ett av de beste musikksporene i spillhistorien, iallfall hvis du er meg. Som nevnt tidligere var det Trent Reznor som mekka det spesielt, så det er tidenes dystreste actionspillsoundtrack med mye dyster drone og gutturale synther. Så, hvordan fulgte Hipnotic og Rogue opp denne bautaen? Jo, med orkestral MIDI-rock, så klart. Rogue spanderte på seg en økt med en kompis av musikkansvarlig som stilte opp og gaula ut noen grautete riff på gitaren, men ellers er det erke-nittitalls rytmeboks-rock. Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor kjipt dette er i forhold til Quake-musikken. La meg skjemme dere bort med den beste låta fra hver tilleggspakke:
Til sammenligning har vi en klassiker fra Quake:
Yess. Det er igrunn greit at ikke musikken følger med når du kjøper tilleggspakkene fra Steam. Men last ned Quake-musikken.