Vel. Jeg har omsider startet på
Pillars Of Eternity.
Det er da et rollespill som minner om de gamle Baldur's Gate-spillene. Isometrisk perspektiv og deilig turbasert kampsystem.
Men er dette no bra da?
Vel, det korte svaret er: Ja. har bare kommet en 8-9 timer uti spillet, selv om det i seg selv ikke akkurat er lite, så føles det som om jeg ikke er i nærheten av å være ferdig med første fjerdedel av spillet en gang, noe jeg kan sette pris på.
Storyen har ikke utviklet seg sånn veldig ennå heller, men jeg kjenner på kroppen at jeg vil vite mer om hva som vil skje med folka.
For de av dere som har spilt det ferdig, kan jeg si at jeg nettopp har truffet en gæren prest som forandret alt kampmessig. Nå kan jeg endelig heale på en vettug måte i combat og han har masse bra defensiv magi som gjør at jeg ikke dør selv om jeg møter mer enn tre fiender samtidig.
Kampsystemet er som i baldurs gate. Trykk på space når du møter fiender og spillet settes i pause. Det som er ganske behagelig er at man kan sette opp et slags automatisk pausesystem som tikker inn når forskjellige ting skjer i kamp.
Hver gang en fiende begynner å kaste magi, PAUSE, når en av mine faller, PAUSE osv osv.
Kampene kan være ganske hektiske og uoversiktlige selv om det er turbasert, og da er den automatiske pausegreia veldig veldig veldig digg.
Eneste jeg ikke liker med interfacet hittil er måten man styrer folka i kamp. Knappene er litt små, og er ikke helt selvfølgelig med en gang hva de forskjellige tingene gjør. Har heller ikke skjønt hva alle de forskjellige effektene i magi faktisk gjør, for stat-systemet er jo ikke lenger D&D som jeg basically kunne utenat i mine RPG-glansdager, så det er veldig uvant, men strengt tatt ikke noe jeg kan skylde på spillet for. Det skal dog sies at alle systemene i spillet virker veldig gjennomtenkte og det er også et av de første spillene jeg har spilt der mat faktisk er en ting som er nødvendig, ikke bare for å overleve, men som gir deg fordeler over en periode. Det er ikke sånn at du dør av å ikke spise da, men det er mer en sånn: Når du er mett så får du fordeler som bedre endurance og alt blir litt diggere.
Så ja, hvis du ikke har spilt spillen ennå, og lurer litt på hva du skal starte å spille, så kan dette anbefales.
Det er litt som å dra tilbake til 90-tallet, men på den gode måten der spillet (hittil) ikke er overlastet med buggz og elendig kontroll. ikke at baldurs gate hadde så mange problemer med dette, men Planescape Torment var til tider så buggy at det ødela litt av spillopplevelsen.
et eksempel: Sist jeg spilte Torment så gikk figuren min dit jeg skulle men baklengs gjennom HELE SPILLET. ødela litt av innlevelsen kan du si, men storyen der er så kul at det gikk greit etterhvert.