Hva vil 2006 bringe?

#1
Ja, da er det endelig 2006. Vi har alle blitt et år eldre siden sist og det samme kan man si om spillene. I år har det etter min menig vært et realtivt labert år for spill. Jeg har liksom ikke gått og gledet meg i flere uker på et spill. Unntaket var vel Metal Gear Solid 3 som skuffet stort.

Vel, disse titlene er så "last year" nå, og det er på tide å bringe nye spill på banen. Microsoft har allerede lansert sin next-gen konsoll Xbox 360, dog med en litt lunken motagelse fra både medium og publikum. Denne konsollen har masse potensiale og det vil sikkert komme mange flotte, langtekelig, kjedelige, linære, kompliserte, skitne, uferdige...øh...titler, dere skjønner tegninga..I tillegg vil også Xbox Live tjenesten bli bedre og bedre for hver månede som går. Thumbs up for MS

Men vi kan ikke nevne spillåret 2006 uten nintedo og sony. Spillselkapene som virkelig har etablert seg rundt i de tusen hjem både her til lands og internasjonalt. Sony vil etter planene lansere sin nye konsoll Playstation 3 (originalt, ikke sant?) og nintendo vil lansere sin revolution. Personlig gleder jeg meg mest til å se hva nintendo vil gjøre. Vil de kapre flere spillere med et originalt og lett tilgjengelig produkt, eller vil de komme til å kjøre hele selskapet sitt rett i dass. Undertegnede håper ikke på det siste.

Sony. Ja, hva kan man si. De har alltid vært ute med nye teknologi og PS3 er intet unntak. Her skal det lages nye satandarer og komplisert fysikkmotor, avansert lyssetting og helt rå grafikk. Dessverre så ser det ut til at de vil gjøre det vanskligere enn de trenger. Komplisert prossorer og annen maskinvare gjør utviklere frustrerte.

Vi har hatt mange flotte og intressante innlegg her på forumet om PS3, xbox 360 og revolution og jeg gleder meg til å se hva medlemer her på SG vil skrive om det nye spillåret .


Diskuter gjerne hvilke titler dere ser frem til. Det er nok og ta av. Selv har jeg to spill jeg gleder meg sinnsykt til. Nemlig Metroid Prime 3 og Halo 3.

På vegne av meg selv vil jeg ønske alle på SG et riktig godt spillår!!! :D
 
#2
Nå vil vi vel ikke få så mye svar på hva spillåret 2006 vil tilby oss av de nye konsollene før etter E3, når vi bl.a. vet hvilke titler vi kan forvente å se til PlayStation 3 og Nintendo Revolution. Kan ikke helt se for meg at Metroid Prime 3, Metal Gear Solid 4 og Resident Evil 5 lanseres i år, men man kan jo håpe. Jeg gleder meg uansett veldig til både PlayStation 3 og Nintendo Revolution, dog, jeg er mest interessert i å se hva Nintendo Revolution har å by på.

Av spill jeg vet (eller regner med) kommer i år, gleder jeg meg til Radilgy (DC), Under Defeat (DC), The Legend of Zelda: Twilight Princess (GC), Naruto: Clash of Ninja (GC), Dead or Alive 4 (XB360), Final Fantasy XII (PS2), New Super Mario Bros. (DS) og Pokémon Diamond/Pearl (DS). Også ser jeg litt frem til Okami (PS2), Metal Gear Solid 3: Subsistence (PS2), Kingdom Hearts 2 (PS2) og Resident Evil: Deadly Silence (DS). Litt artig at det fortsatt er liv i Dreamcast, men det er riktignok kun på det japanske markedet da. Men jeg regner med at det er 2 import-vennlige spill.
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Jeg ser fram til E3 i år. Kanskje mer enn noen gang faktisk.

E3 2005 var jo greit det, men det var mest store ord og lite substans. Vi fikk se design og specs til Xbox 360 (hvor det meste hadde blitt avslørt på forhånd) og PS3, men ingen spillbare titler. Hos Nintendo var det enda verre. De kunne verken vise oss kontrollen eller spill til sin kommende "revolusjon". FFXII var ikke spillbart, nye PSP-titler var så og si fraværende, og det var heller ingen store PC-spill å snakke om.

E3 2006 blir nok noe ganske annet.
Spillbare PS3-spill for første gang. MGS4, GT5, Getaway 3, Killzone 2, GTA 4, RE5, UT2007 og sikkert et par andre hits. Sony imponerer nok også med noen skikkelige PSP-spill etter å ha undervurdert DS-en kraftig.
Xbox 360? Halo 3 er selvsagt. Gears of War, Too Human, RE5 samt noen eksklusive overraskelser. Dessuten snakker vi andregenerasjons-titler nå. Spill som virkelig er utnytter hardwaren til X360, og ikke bare er forhastede lanseringstitler som vi så i fjor.
PC-spill vil nok få seg en boost på grafikksiden med Unreal Engine 3-engine. I tillegg til den årlige FPS-dosen med bl.a. STALKER, så virker Alan Wake, Bioshock og Dreamfall meget interessante og Spore er potensiell GOTY-kandidat. Også de siste store last-gen spillene da, med endelige versjoner av FFXII, Splinter Cell: Double Agent, Rogue Galaxy, Okami og ikke minst Zelda: TP. Kanskje også en lokalisering av Ryu ga Gotoku.
Nintendo byr nok på nytt DS-design og New Super Mario Bros., men likevel, det meste spennende med 2006 blir visningen av Revolution på E3. Nå skal alle spekulasjoner til side og vi får vite alt. Hvordan funker kontrollen i praksis? Hvordan er Super Smash Bros. online? Hva med Metroid Prime 3, Mario 128 og en ny IP fra Shigsy? Og tør jeg fortsatt håpe på livstegn fra Shenmue III og Duke Nukem Forever?
Det er i 2006 next-gen virkelig starter.
 
#4
Det første spillet som kommer i tankene er Legend of Zelda: Twiligth Princess, som jeg nå har sett stort frem til siden den første traileren ble vist på E3 2004. Utsettelsen av spillet og nyheten om at man kan bruke Revolution-kontrollen i spillet, har ikke akkurat dempet forventningene heller. Ved siden av det nye Kirby-spillet og muligens Chibi-Robo, er det ikke annet jeg ser frem til på Cuben i 2006, så det merkes at den er døden nær. Kan jo fortsatt dukke opp noen hyggelige overraskelser, men jeg tviler.

På PS2 er det derimot ganske mye å ta fatt i. Shadow of the Colossus ser jeg virkelig frem til. Har lest en del om spillet og sett en del filmer fra det. Det virker som dette er et spill som er midt i blinken for meg som den action adventure-fantasten jeg er. Den grafiske stilen synes jeg er herlig, og jeg synes også det er spennende at spillet har et såpass konsentrert fokus som det har. Videre på PS2 har vi Okami, som kanskje har enda mer interessant look enn Shadow of the Colossus. Jeg har også passe høye orventninger til Dragon Quest VIII, Final Fantasy XII og Kingdom Hearts 2, og kanskje også Grandia 3. Jeg ble faktisk ganske overrasket over hvor mye liv det er igjen i PS2 når jeg nå tenkte ut spill til å sette opp på denne lista. Det er også veldig mulig at jeg har glemt noe. :p

Så har vi DS. DS har hatt et fantastisk år i år, og som jeg kan komme på nå i farten er det ikke like mye snacks i vente for 2006. I hvert fall ikke enda, så vi får se etter E3. Av det vi vet om til nå har jeg ganske stor tro på New Super Mario Bros., selv om jeg har min tvil om at det når opp mot de beste 2D-spillene i serien. Metroid Prime: Hunters har jeg tro på at kan bli en slager i multiplayer. Det er dog en liten turn-off at silgle player-delen vil være mer mission-basert og mindre open ended. Mario and Lugi: Partners in Time må også nevens. Jeg likte veldig godt Super Star Saga til GBA, så dette er tror jeg blir en sikker vinner for min del. De to nye spillene i Pokémon-serien, Diamond og Pearl, skal visst også komme ut en gang i løpet av året. Pokémon-serien har etter min mening gått på et skjær og stagnert fullstendig, men jeg har fortsatt håp om at Nintendo DS' hardware-muligheter kan hjelpe til med å puste nytt liv i serien. Det er vel egentlig alt jeg kommer på for øyeblikket. Jeg har et lite håp om at remaken av Final Fantasy III, det nye Castlevania-spillet og det nye Zelda-spillet vil rekke lansering i 2006, men vi får se.

Så må jeg nesten nevne et par spill til PSP også mens jeg er igang. Til nå har ikke PSP vært særlig interessant for meg, grunnet overfloden av sporsspill og racingspill til konsollen og mangelen på spill som ser interessante ut for meg. Jeg har dog sett noen interessante saker som er på vei. På fjorårets TGS ble en liten plattformer kalt Loco Roco vist frem, og da jeg så dette var det kjærlighet ved første blikk. Det ser også ut til at Capcom er i full gang med å remake flere Mega Man-spill til PSP, noe som kan bli kos.

Til slutt har vi GBA. Her er det et lite koslig spill jeg ser frem til, nemlig Mother 3. Etter å ha spilt de to første spillene i serien har jeg fått mersmak, så nå krysser jeg fingrene for at dette spillet skal lanseres utenfor Japan.


Så var det hardwaren da. Xbox 360 er allerede lansert, og jeg har testet den ved flere anledninger i butikker rundt forbi. Spillene jeg har testet er Kameo, King Kong, FIFA og Call of Duty 2. Mine inntrykk av konsollen så langt er som følger: Grafikken imponerer ikke, men det gjør derimot kontrollen og det nye Xbox Live. Kontrollen er utvilsomt den beste håndkontollen som har kommet til en konsoll til nå. Den sitter enda bedre i hånda enn GameCube-kontrollen, og den har i tillegg mye bedre knapper. Jeg tror jammen meg MS har funnet den perfekte utformingen for en tradisjonell kontroll her. Det nye Xbox Live vet jeg egentlig ikke så alt for mye om, men det ser ut til at det bringer med seg veldig mange muligheter og veldig mange forbedringer over det gamle Xbox Live. Xbox Live Arcade er kanskje det som virker mest spennende med hele tjenesten, og det tilbys allerede en del spill der som jeg kunne tenke meg å prøve ut. Når det gjelder "fysiske" spill til konsollen er det heller litt verre, og som sagt har ikke grafikken imponert meg til nå. I de spillene jeg har testet har jeg alltid funnet en eller annen feil som har ødelagt for helhetsinntrykket, enten det er stygge teksturer, dropp i framerate eller kjipe clipping feil. Spillene som er uten nå virker ikke veldig overbevisende, men det er spill på vei som jeg holder øynene åpne for. Oblivion ser unektlig kult ut. Ble ekstremt imponert over den gode AI-en i spillet, og grafikken ser også veldig digg ut. Bare synd jeg ikke likte Morrowind noe særlig, og jeg er redd dette spillet blir litt for likt.

De to siste, Revolution og PS3, vet vi temmelig lite om, men jeg har uansett gjort meg noen tanker om dem. Jeg er veldig glad for at Nintendo vil prøve seg på noe nytt, og jeg håper virkelig at Revolution kan gi den spillgleden som jeg opplevde for noen år tilbake. Jeg merker godt at jeg begynner å bli mye mer kresen for tida, og jeg merker at jeg veldig lett mister interessen. Det er faktisk så ille at jeg måtte ta meg noen dagers pause i både RE4 og God of War før jeg gadd å fortsette igjen. Jeg lurer på om jeg begynner å bli lei av spill slik de er i dag, så jeg tror det er god sjanse for at Revolution er akkurat det jeg trenger. PS3 har jeg ikke egentlig tenkt så mye på, men jeg ser vel egentlig på den som en veldig streit evolusjon over PS2. Skyt meg hvis jeg tar feil, men det virker ikke som den bringer så mye nytt på bordet som Xbox 360 og Revolution gjør. Xbox 360 bringer med seg den ultimate online-tjenesten, og Revolution kommer med en helt nye interface. PS3 forbinder jeg bare med rå kraft. Det virker som de fleste innovasjonene PS3 kommer med er knyttet til selve innmaten i maskinen. Så spørs det om dette er noe vi vil legge god merke til, eller om den vil bli så avansert å programmere for at den aldri kommer lenger enn Xbox 360. Men klart, til syvende og sist kommer jo alt an på spillene, og Sony har en enrom tredjepartsstøtte som de nyter godt av. Hvis Sony klarer å holde søtten oppe til PS3, antar jeg at det blir mer enn nok gode grunner til å skaffe seg maskinen etter hvert.