Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv?

#1
Jupp, det jeg lurer på.

- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv negativt?

- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv positivt?

- Når var det din "spillegalhet" ødla mest av ditt sosiale liv og hva var grunnen?

Osv.


Jeg kommer med mitt bidrag senere.
 
M

maffakka

Gjest
#2
Å jada, blirå sitte hjemme alene å spille.
Synes det egentlig er litt deilig å slippe å være så mye ute å ha så mange folk rund seg hele tiden
 
#4
Opprinnelig skrevet av maffakka@15.09.2004, 20.43
Å jada, blirå sitte hjemme alene å spille.
Synes det egentlig er litt deilig å slippe å være så mye ute å ha så mange folk rund seg hele tiden
103127​
Faktisk AKKURATT det samme! :blunk:
 
#5
- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv negativt?
Med tanke på alle konsollene jeg har, og den interessen jeg har for spill (selv om jeg ikke snakker om det hele tiden blant venner og kjente), så blir jeg ofte stemplet som en "nerd/spillnerd". Folk vet at jeg spiller, og folk vet at jeg er en spillentusiast, så da blir jeg bare en "nerd" (jeg tar ikke det no' særlig negativt, så det er sagt). Og det er få jeg kjenner som liker TV-spill så godt som meg. Jeg sier ikke at mitt sosiale liv er ødelagt pga. spilling, men jeg kan trygt si at jeg er veldig asosial (og det er det både positive og negative sider ved). Bare negativt er det jo ikke, for det er avslappende å spille et spennende og engasjerende spill alene.

- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv positivt?
Når man først spiller flere sammen, så er det jo moro. Og med tanke på at jeg er så interessert i spill, så møter jeg andre som er ca. like mye interessert i spill. Har jo møtt flere av forum-medlemmene her, og noen av dem flere ganger.

- Når var det din "spillegalhet" ødla mest av ditt sosiale liv og hva var grunnen?
Tja. Jeg tror det var når jeg bestemte meg for å ha både PS2 og GC (og det var i 2001, tror jeg). I senere tid har det bare blitt flere konsoller og flere spill enn jeg noen gang kunne tenke meg å skaffe (hvis jeg gikk tilbake til 2001).
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Hva er så denne "sosiale liv" tingen de snakker om? Sludder og pølsevev, alle vet da at slike ting bare er myter!
 
#7
På ett punkt har spilling faktisk hjulpet med å bidra til det sosiale livet. Jeg har vært utallige ganger på besøk hos Hyulvinji og Red_Hawk, der vi har spilt SF og Tekken en hel dag. Jeg har også vært på besøk hos Havok, hvor vi samlet oss en 4-5 stykker for å sitte en hel dag/kveld og bare spille masse multiplayer-spill. Det har vært arrangert gameparties, som har vært ganske så sosialt.

På en annen side, har jeg ikke tall på hvor mange timer jeg har sittet hjemme og spilt meg gjennom FF-spill, DMC, Onimusha, etc.
 
#8
Negativt
Da jeg først oppdaget gleden ved spilling var da Shadar viste meg Quake Team Fortress. Jeg ble fullstendig hekta (og er det fortsatt), noe som ødela mitt sosiale liv fullstendig. Jeg ble, etter ett par år hekta på andre ting enn bare spilling og først nå de siste to-tre årene har jeg klart å leve ett normalt sosialt liv.

Positivt
Jeg begynte å arrangere LAN-partys for å lære mer og for å dele interessene mine med andre. Spilling har også gitt meg mange andre interesser og jeg har dermed lært meg utrolig mye jeg ikke villet kunne nå om ikke spilling hadde åpnet portalen til datamaskinens verden for meg.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Psycho Mantis@15.09.2004, 22.18
- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv negativt?
Med tanke på alle konsollene jeg har, og den interessen jeg har for spill (selv om jeg ikke snakker om det hele tiden blant venner og kjente), så blir jeg ofte stemplet som en "nerd/spillnerd". Folk vet at jeg spiller, og folk vet at jeg er en spillentusiast, så da blir jeg bare en "nerd" (jeg tar ikke det no' særlig negativt, så det er sagt). Og det er få jeg kjenner som liker TV-spill så godt som meg. Jeg sier ikke at mitt sosiale liv er ødelagt pga. spilling, men jeg kan trygt si at jeg er veldig asosial (og det er det både positive og negative sider ved). Bare negativt er det jo ikke, for det er avslappende å spille et spennende og engasjerende spill alene.

- Hvordan har spilling påvirket ditt sosiale liv positivt?
Når man først spiller flere sammen, så er det jo moro.
103190​
Akkurat slik er det med meg også :blunk:

Jeg kan fortsette:

Når det ødela? Jo det var når jeg fikk en nintendo 64 19. Juni 1997. Jeg ble hektet på både super mario og mario kart, og senere international superstar soccer 64 og ikke minst 1080 snowboarding. Når jeg fikk høre at det kom flere spillmaskiner begynte jeg bare å spare, for min spillinteresse skulle ingen ende ta på den tiden, ei heller nå for den saks skyld. :)
 
#12
Tja. Spilling har hovedsaklig vært en sosial greie for meg. Siden min første konsoll (SNES) har jeg ofte spilt sammen med venner, og synes egentlig det er mye morsommere enn å spille alene. Hvis vi ser bort fra spill som Morrowind, såklart. Det er sjelden jeg prioriterer spill foran venner nå for tiden, i og med at jeg har en økonomi som er ganske på trynet. (Tror jeg har brukt mer penger på Daim enn på spill i det siste.) Mulig det har noe med at jeg er usedvanlig kresen når det gjelder spill, har en rar og sær smak for spill, og gjerne må ha en nostalgisk tilknytning til det for å gidde å spille det ferdig i det hele tatt. Spill jeg har spilt helt igjennom på Xbox kan kortes ned til en kort liste. (Halo, ISS2 (Ja, jeg kjøpte det på grunn av ISS til PSOne, og ja, jeg har vunnet VM med alle land), JSRF, og et par til.) Men, det vil ikke si at jeg ikke spiller campaign på andre spill, men jeg blir lei de når det går helt mot slutten av spillet. Og der hadde vi sporet av nok.

Det som påvirker mitt sosiale liv mest er PC-en. Det skal nevnes at jeg spilte Halo på PC konstant over en periode på to-tre uker, og det føltes rart å være sammen med venner igjen etterpå. Er det noe som virkelig har kuttet saftig ned på mitt sosiale liv må det være PC-en.
 
#13
Det lille jeg spiller er vel ikke så veldig sosialt men det har jo da ikke ødelagt for noe sosialt liv :p

jeg spiller for det meste hos vennene mine (som 2 av dem faktisk er avhengig inkl. con dar ellr hva Con :rulleøyne: ?)

forresten tror jeg at han som startet innlegget mente sosialt liv utenom spill eller...? :blunk:
 
#14
avhengig??? hææ?? :p
spiller mest når jeg har et nytt spill (nytt for meg altså) for å gjennomføre det, men av og til spiller jeg multiplayer også. før satt jeg mer med multiplayer, men nå har jeg klart å venne meg av det :tommelopp:
blir vel kanskje like ille igjen når WoW kommer da :blunk:
 

EagleJin

Bear Necessity
#15
For min del har det vært positivt, siden sjangeren jeg holder meg mest til (fighting) har krevd at jeg reiste litt og møte andre gamere for å ha en sjanse til å bli bedre. Har ikke "møtt folk over nettet via spill", men møtt dem personlig.

Negativ virkning: Uhm.. "avhengighet" i perioder, og lysten til å gjøre andre ting går ned..
 
#16
Negativt: Holdt meg mye inne og gadd ikke være med venner.

Positivt: Ble underholdt, lærte bedre engelsk og ledet meg mot den linja jeg går i dag, medier og kommunikasjon.

Når det ble ødelagt, vel, før spilte jeg jo mer med kompiser, mot eller med dem.
Men så kom MMORPG og knuste det, spilte mer alene, gadd ikke invitere/slippe inn/dra til folk og spille, ble "avhengig" av det og det var vel det eneste jeg drev med i flere måneder.

Er på bedringens vei nå da, vært MMORPGfri i en god stund, og ellers har jeg spilt lite, kun litt PKMN leaf green og litt CS med noen kompiser.

:julenissen:
 
#17
Eg har aldri avlyst avtalar og andre sosiale-hendelser fordi eg skal spele, men ein gong i blandt så tar eg meg ei frihelg med LAN. Så eg er ikkje så avhengig.
 
#18
Omgangskretsen jeg omgås til daglig er ikke så veldig datakyndige. Så det er mest negativt for min del. Data og teknologi er ikke det første jeg bringer på bane i en samtale, hvis dere skjønner hva jeg mener. Har blitt lei av å ikke ha noe å snakke om, så jeg har meldt meg inn i RU. Var der ikveld, og møtte noen veldige fornuftige og greie mennesker. Drar definitivt tilbake.
Jeg har endel venner i demoscenen som jeg drar på norske demosceneparties med. Men det er ganske skjeldent.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#19
La oss si det slik; om jeg ikke hadde fått Playstation, så hadde jeg antakligvis vært et annet menneske i dag. Jeg forbanner faktisk den dagen den forpulte spillmaskinen kom inn i livet mitt. Bang! Jeg ble oppslukt av spill, snakket om det hele tiden og fikk stempelet "nerd". Etterhvert som de rundt meg mistet interessen, ble mitt sosiale liv redusert til det minimale. Trist, men sant. Særlig nå som jeg er gått mer eller mindre lei. Men, ting kan vel endres igjen. Jeg pleide å være en sosial fyr, så det ligger kanskje fortsatt i meg.

Kan nevne at jeg i det siste har redusert mitt sosiale liv på nettet ganske så mye... takket være en liten tilbakekomst av spillinteresse.

Spill er ikke bra for livet mitt.

Redigert
Beklager det rotete innlegget :/

Uansett, det eneste positive spilling har gitt meg er dette forumet. Internett er flott når en føler for å prate med folk som faktisk deler samme interesser som en selv. I min omgangskrets er det i alle fall få jeg har noe som helst til felles med.