[PC] Inquisitor - Alle er skyldige og alle må brenne.

Lodin

Der Waaaah
#1


I forbindelse med at folk ble litt hypa av Project Eternity tenkte jeg at dette er en ting som kan få en tråd. Inquisitor er da ikke helt nytt, men oversettelsen har tatt sin tid. Det er tsjekkisk og folka som ble satt til å oversette det jobber vanligvis med å oversette fra engelsk til tsjekkisk og det viste seg at de ikke var mye flinke. Derfor endte det opp med at CDProject hjalp Cinemax og fant noen semiproffe fans og noen forum som kunne gjøre det bedre og nå er oversettelsen helt ålreit.
Dette er da en RPG av den gamle skolen med 2D-grafikk og terningkast ut av ørene. Settingen er at "Jesus" døde og sto opp igjen, det gikk 1000 år og han dukka opp igjen og plukka med seg noen folk og nå er dommedag nær. Faktisk er det 200 år siden da og "Europa" har blitt utsatt for pest og sult. Det siste som har skjedd er at masse meteorer smalt ned over byene og åpna hull orker og annen demonisk dritt popper ut av.
Som reaksjon har paven og diverse konger sagt fuck it og gitt inkvisisjonen fullmakt til å forfølge alt og alle. Inkludert Paven og alle kongelige. Naturligvis har de benytta anledningen til å gjøre alt enda mer jævlig, men det så vel ingen av oss komme.
I en sånn setting er det naturlig at man spiller en ung prins som skal bekjempe ikke bare demoner, men og den slemme inkvisisjonen, men neida. Dette er deg i dette spillet:



Man har tre folk man kan spille som og avhengig av hvem forandrer historien og motivasjonene seg en del. Felles for dem alle er at de er dømt for kjetteri, men ble reddet av en skyggegruppe i inkvisisjonen som har planer for deg. Man har en prest som er flink med magi og hater alle demoner så han løper rundt å skjeller ut alle syndige. Man har en tempelridder fra en orden som strider med inkvisisjonen og han liker å drepe. Man har en tidligere adelsmann som er spillets tyv og han liker vanlige folk å prate med.



Som man ser er det "den" typen RPG ja. Kampsystemet er som Diablo, men det har jææ~vlig mye tekst. Jobben ens i spillet når man ikke lusker i dungeons og sånt er å etterforske rykter om kjetteri. Det betyr at man starter med å prate med folk for å få bevis for syndingen, får folk arrestert og så torturer dem nedi den lokale dungeonen og så brenner dem på bålet. Om de innrømmer skyld og dommeren har nok sympati kan de slippe lettere unna. De blir hengt før brenninga.
Tortureringa har såklart egne mekanismer og bringer oss til tidenes to beste sider i en manual noensinne. =D



Så ja, dette er en veldig bra, men en smule arkaisk spille. Når man starter blir man møtt av en stengt port og får beskjed om å drepe fladdermøsser i et kvarter. Man har valget å skrike til vaktene at man har makt til å brenne dem på korset når som helst, men spillogikken tilsier at møssene gir masse fin XP og loot. Det gjør de og, men etter det får man sette tenna i pratinga. Hvis du dog er av typen som får kreft av at alle NPCer dumper sidevis med tekst av hvert minste spørsmål kan det bli problemer. Hvis man kan leve med sånt er det fett.

Selges foreløpig bare hos GoG og til sist kan det vel nevnes at det følger med sju manualer! Det er vanlig manual for å spille, det er manualer for våpen og rustninger med historikk om utstyret, det er manual om ikke bare magien, men og skolenes filosofier og hvorfor de somoftest er kjetterske, det er en generell manual for inkvisitører som tar for seg organisasjonens oppbygning samt regler for å presse ut tilståelser, det er utdrag fra Ezekiels bok som er omskrevet for å passe settingen, det er den selvfølgelige pamfletten med skisser fra produksjonen og det er en egen jævla novelle som ble inspirert av spillet etter at det kom ut. Disse folka har gjort jobben sin. :D
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#2
Hørtes interessant ut, men også ekstremt omfattende. Får snuse litt på det der
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Ikke veldig omfattende. Det er i praksis Divine Divinity, det spillet som gjorde Diablo bedre enn Diablo, men ingen brøy seg for det var for mye RPG og ikke nok klikking.