Jalla omtale, Ninja Gaiden Sigma 2

#1
Ninja Gaiden Sigma 2 for PS3: (Med en del skrivefeil)

Sagaen om Ryu Hayabusa fortsetter på PS3, en super ninja uten sidestykke. Han mestrer ninja våpen som ingen før!
Hovedessensen i spillet er kampene, som fungerer ypperlig. Utvikler Team Ninja kan virkelig det med å teste spillerne til det ytterste, med unnvikelser og knappekombinasjoner man må lære for å mestre spillet. Mange sjefskamper er utrolig artige og som oftest er det et mønster en må lære og terpe. Serien er kjent for sin ekstreme vanskelighetsgrad,
da spesielt på Master Ninja(very, very hard), hvor man kan feile og dø i det uendelige før man klarer å mestre den og de kampen(e). Med dette får du en enorm belønning og følelse av mestring når du endelig klarer det (noe andre utviklere bør ta lærdom av). Med 8 forskjellige ninja våpen kan du hakke deg fremover,
uten å nøle. Blant annet har vi Tonfa som ligner politikøller og en ljå lignende sak med kjempestor rekkevidde og kraft. Det er en fryd å se Ryu bruke disse med sine eksepsjonelle ferdigheter, og hvor fiendens kroppslemmer flyr til alle kanter.

For de som allerede har spilt Ninja Gaiden 2 på Xbox 360, vil det på overflaten virke som spillet er en direkte port av denne, men sammenligner man versjonene under panseret, ser man noen endringer.
Det første man legger merke til er nedtoningen av blod og gørr, dette byttet ut med en slags lilla ånd som ikke ser veldig bra ut. Dette vil nok skuffe mange fans. Fiende antallet på skjermen er også kraftig redusert.
Her mister man mer helse av hvert slag, dog utfordringen er lettere da fiendene heller ikke er like fult så lystig på deg.
Spillets grafikk er derfor løftet et lite hakk, da antall ting som skjer på skjermen samtidig, er mindre. Ryu og verden rundt er bedre detaljert.

Ellers er spillet helt likt, historien som i korte trekk handler om hevn, og for Ryu til returnere en statue med spesielle krefter, som dessverre har blitt stjålet fra sitt rette element og har kommet i skumle hender. Nyhetene er også der, med 3 nye kapitler i historiemodus, hvert kapittel byr på 3 nye jenter som er spillbare.
De har sine styrker/svakheter, hvorav kraft/treg, kjapp/svak og en mellomting.

Den aller største og beste nyheten i spillet er utvilsomt "Team Mission", lagbaserte oppdrag, hvor man rett og slett spiller online med en annen venn og samarbeider på spesielle oppdrag, bosskamper osv. Dette åpner opp for en stor gjenspillingsverdi og de hardeste krever total mestring av deg og din partner.
Dog synd at spillet har en tendens til hakking/"framedrops", så en partner med god internettfart er essensielt.

Alt i alt er dette en solid pakke som både over- og undergår 360- versjonen. Det byr på bein harde utfordringer for nye spillere, og for de som er lei av knappemosing som vi ser i så mange andre typer "hack-n'slash" spill.
Terningkast: 5
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
For å si det sånn: Jeg skjønner at du ikke ble valgt til VGs nye spillanmelder. :p

Ikke for å være kuk, men du har et godt stykke igjen. Lyst på noen tips? Såklart, ellers ville du ikke lagt ut teksten din her.

Språklig først:
  • Særskriving - eller orddeling - er det mye av her. Fraser som uttales som ett ord skal som hovedregel også skrives som ett ord på norsk (til forskjell fra engelsk). Dermed blir det "ninjavåpen" og ikke "ninja våpen", "fiendeantallet" og ikke "fiende antallet", "ljå-lignende sak" og ikke "ljå lignende sak" og så videre. Mitt tips er å uttale frasene du lurer på slik du har skrevet dem, med en overdreven pause hvis det er et mellomrom. Høres det unaturlig ut, er det gode sjanser for at frasen skal skrives som ett ord.
  • En annen regel jeg har (som jeg har rappa fra Stuart Campbell), er at du aldri har lov til å bruke utropstegn i en tekst. Unntaket er hvis du gjengir direkte tale, som er det utropstegn skal brukes til. Så ikke bruk utropstegn.
  • Parenteser skal kunne hoppes over uten at teksten mister mening. Hvis du bruker parenteser til å forklare det du skriver, bruker du dem feil. Bruk dem til å utdype (slik jeg har gjort i dette innlegget), eller komme med teite kommentarer (slik jeg også har gjort i dette innlegget). Kanskje ikke så mye det siste, da.
  • Komma bør du sjelden ha så veldig mange av i en setning. Den første setningen din i andre avsnitt har tre, og har du kommet opp i så mange komma må du omformulere setningen din. Mot slutten av avsnittet har du to ord mellom et komma og et punktum, og det er ikke greit. Kommaer innleder leddsetninger, og trenger et subjekt akkurat som andre setninger.

Så har vi innholdet. Ikke at du er så forferdelig mye mer ræva enn folka VG allerede har i stallen, men dette er både relativt intetsigende og forferdelig kjedelig å lese. Du forteller så lite om spillets form at man nesten må ha spilt forgjengeren eller 360-utgaven for å fatte hvordan det faktisk er å spille det, og det er ganske krise for en anmeldelse. En annen grov bommert er at du i veldig liten grad vurderer spillet; det aller meste av teksten din beskriver bare hvordan det er, uten at du tar stilling til hvorfor det fungerer bra eller dårlig. Det med å "feile og dø i det uendelige" høres jævlig kjipt ut, spør du meg, og det der med at det manglende blodet nok vil "skuffe mange fans" får meg til å lure på om volden er hovedpoenget. Avsnittet hvor du beskriver grafikken har plutselig en linje om at vanskelighetsgraden er litt lettere, eller noe, midt inni. Hæh liksom.

Du har også en del rimelig klønete setninger på gang; fraser som "fiendene [er ikke] like fult så lystig[e] på deg" gir rett og slett ikke mening. "Kroppslemmer" blir som å si "matbrødet", "kjøretøysbilen" eller "fuglespurven". Og les korrektur, mann. Det er flere setninger som åpenbart mangler ett eller flere ord.

Dette kommer i tillegg til et par ting jeg ikke kan se er noe annet enn reine faktafeil, som at Sigma 2 er "helt likt" 360-utgaven (Team Ninja kutta et par baner som var dritkjipe og endra på en god del av encounterne i spillet), og det der med at grafikken er mer detaljert (PS3-utgaven har lavere teksturoppløsning, dårligere lyssetting og kjipere shadere).

Men, ja. Det er fett at du har lyst til å skrive om spill, men det er også veldig tydelig at du ikke akkurat er tørr bak øra i denne teksten. Hvis du faktisk vil skrive mer - og ikke bare tenkte det var verdt et forsøk for å muligens bli ansatt hos VG - så anbefaler jeg deg å utvikle et mer kritisk blikk til spillene du spiller. Det er vel og bra at du synes Hyper Manshoot Mega-Biff er fett, men det har faktisk ikke en dritt å si med mindre du kan forklare hvorfor det er fett. Det er liksom det som er hele greia med en omtale: Bør jeg kjøpe dette spillet eller ikke? Hvis du ikke kan forklare hvorfor jeg skal kjøpe eller stå over, er det bortkastet tid å lese det du skriver. Et tips i så måte er å gå over i etterkant og notere hva man kan få vite av teksten din. Hvis det er overvekt av utsagn som bare forteller om innholdet i spillet, så er ikke det så fantastisk. Ta utgangspunkt i innholdet, men bruk det bare som grunnlag for analyse. Det er ikke lov å skrive om noe i spillet med mindre du vurderer det etterpå.

Så, ja. Ikke veit jeg hva du planlegger videre, men jeg ønsker deg iallfall lykke til.
 
#3
Jøss, må si du kan gi tilbakemelding:)
Ja jeg er fult klar over at 90% er piss dårlig skrevet. Til mitt forsvar skrev jeg denne etter en natt med så å si døging, og har så vidt godt over den igjen. Jeg posta den her for morro rett og slett. Som sagt i tråden uke 46 tråden(?) suger jeg ganske mye i å skrive generelt:p

Takk for tipsene! Var hyggelig det, jeg som mange andre har godt av å lese de.

Noen avsnitt ble bytta på og masse kluss, så jeg vet noe ikke henger på greip! Jeg burde også anmeldt noe annet da jeg fort skriver om spillet på en måte enn "non ninja gamers" ikke skjønner så godt (som du sier). Det med faktafeil, ja jeg "glemte" det med feks at du slipper å ta den stygge undergrundsormen i søramerika + en del annet. Leste nok ikke godt igjenom det jeg skrev heller. Ninja Gaiden grafikk forskjell?
"Ninja Gaiden Sigma 2 often has the visual edge, not just thanks to its massively increased resolution but also through the accomplished use of the RSX's pixel shaders."

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-ninjagaiden2-faceoff-article?page=2


Jeg planlegger ingenting, bare for morro!

Skriver du selv Yeti? Du er lærer så du kan vel mye sånt uansett:p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
#5
Ja det første bilde er en ting og det siste, men se de andre. Må jo si det er bedre detaljert, spess med bua der. Asså Ryu har blodårer mann:p
Bla til neste side å se forskjellen på Ayane, hoho..

Ah, nice da:)
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#7
Yeti er jo faktisk seriøs i denne threaden. Det er sjeldent.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Hæh, det er omvendt. Sjelden jeg ikke er seriøs.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#9
Lyon: Som det er blitt sagt er Ninja Gaiden-anmeldelsen all that, men det at du prøver/gidder å skrive en i det hele tatt gjør deg mye kulere enn alle de som ikke tør å prøve selv. Og om du kan tenke deg å bli spillanmelder (det er en fin bi-jobb å ha) er dette uansett det helt riktige første steget, les gjerne over de tipsene du fikk av Yetifarsan her og prøv deg på en ny når du har tid! Angrer selv på jeg ikke skrev mer som ikke skulle på trykk da jeg hadde tid til det, bra trening.

Kult at du gadd å poste den! *pluss i boka*
 
#10
Takker!:) Kan jo alltids prøve igjen, med de tipsa og bruke mer tid.
Kan jeg spørre hvor du anmelder? Det er nok en fin bi-jobb, ja.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#11
Jeg mener å huske at jeg leste anmeldelsen hans av Darksiders i Dagblabla. Han er kjempeflink :>:>