Japanske rollespill og slimklumper

#1
Først må jeg bare beklage dette emnet. Det er sikkert enormt uinteressant for de aller fleste. Men uansett, jeg må bare ha svar på et spørsmål som har gnagd meg veldig lenge nå. :flau:

Antageligvis er ikke jeg den eneste som har lagt merke til at det er vanlig å støte på slimklumper som fiender i JRPG-er. De finnes over alt, i alle JRPG-serier jeg har spilt utenom FF-spillene. Jeg har sett dem i Lunar, Lufia, Tales, Grandia, Golden Sun, Phantasy Star og ikke minst i Dragon Quest. Og jeg har helt sikkert glemt noen nå. Jeg har fått med meg at disse slimklumpene fungerer som en slags maskott for Dragon Quest-serien, som er den mest populære RPG-serien i Japan. Det jeg lurer på er om disse slimklumpene har en eller annen bestemt betydning i Japan? Eller har omtrent alle RPG-produserende utviklere i Japan rippet en populær fiende fra den mest populære rollespillserien i landet? Det vil isåfall forklare hvorfor disse slimklumpene ikke er å finne i FF, ettersom DQ- og FF-seriene nærmest er erkefiender (eller i hvert fall var).

Igjen, jeg vet det er et teit spørsmål, og tro meg; jeg har prøvd å søke litt rundt på internett før jeg lagde dette emnet.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#2
Øh... Fordi slimklumper er ekle og slemme og fortjener å dø? Det blir litt som å spørre hvorfor alle FPSer har soldater med hjelmer på som kanonfor. Fordi det funker. (Men soldatene uten hjelm er naturligvis tre ganger vanskeligere å drepe.)
 
#3
Nja, ikke helt. Å skyte ned soldater i et FPS er mer naturlig. Jeg ser ingen fornuftig grunn til at slimklumper skal være like vanlige i RPG-er. Slimklumper er etter mitt skjønn utrolig lite kreative fiender, så jeg undres hvorfor de blir så mye brukt.
 
#4
Hehe, du sier noe der. Argh, nå fikk du meg til å undre og..

Men i FF-spillene, er ikke Flan-greiene ganske slim-aktige monstre? Eller misforstår jeg hva du mener med slimklumper nå?
 
#6
Jeg har faktisk tenkt akkuratt det samme. Men i likheten til deg har jeg ikke noe svar på spørsmålet. Det skal inn i boka mi over uforklarlige fenomener. Også suikoden har disse merkelige dyra.
 
#7
Hehe, det er sant. Anonyme slimklumper er de verste.
Men sånn on topic kanskje det bare har blitt et klassiker-monster. At det er litt av "greia" med JRPG's. Og det er som du sier de billigste fiendene noensinne. Og enkelt å lage variasjoner med elementer osv. Det er jo som goblins, ogres, og troll er gjengangere mer vestlige RPG-type spill. Kanskje? :)
 
#8
Vil bare skyte inn at slimklumper er vanlige fiender i WoW også :plystre:
Ripoff kanskje?
 
#9
Okey... dette var jo også noe å snakke om...

Uansett. de tøffeste slim klumpene jeg har støtt på var i "unlimited saga".

Der var de mange og rare...

Men jeg tror man bruker slim klumper i alle Rolle spill er at de sikkert er lette å lage...
og lette å variere.... De som lager spillene for litt lettere jobb kanskje?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Dere glemmer erke-slimmonsteret: Gelatinous Cube fra Dungeons & Dragons. Det kan tenkes at japsene har latt seg inspirere herfra, jeg vet ikke.
 
#11
Jeg vil ha sånn case til gamecuben, sånn som smelter litt utover og greier. Får jeg streetcred da?
 
#12
Er en rase fiender i Final Fantasy XI online som heter slimes. Det er altså slimklumper som "flyter" utover når de dør :)
 
#13
Men sånn on topic kanskje det bare har blitt et klassiker-monster. At det er litt av "greia" med JRPG's. Og det er som du sier de billigste fiendene noensinne. Og enkelt å lage variasjoner med elementer osv. Det er jo som goblins, ogres, og troll er gjengangere mer vestlige RPG-type spill. Kanskje? :)
[/b]
Jeg tror nok det du sier her er den mest sannsynelige forklaringen. Men jeg har store problemer med å forstå hvordan de kan ha oppnådd denne klassikerer-statusen. Greit at det er enkelt for utviklerne å slenge inn noen slimballer her og der, men hvordan de har slått an hos publikum klarer jeg ikke å forstå. De er jo kreativt lavmål, FFS! Antar dette bare føyer seg inn i rekken av japanske fenomener jeg ikke forstår meg på. :(
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#14
… sånn bortsett fra at det var den aller første fienden du møtte i det aller første grafiske J-RPG-et som ble laget?
 
#16
Nei Nei

Dere glemmer: Super-erke slim fienden http://homepage.mac.com/andytimithy/movs/fatguy.html

Han kan jo ta livet deres på kun et slag, og er imun mot alle elementer og har status recovery på alt.


Men seriøst, slim monstre er så poplulære p.g.a de er så simple å utvikle, og har en stor varioasjon elementer og status recovery.

de har blitt klassikere p.g.a deres simpelhet.

Genialt spør du meg :D

POWER TO THE PEOPLE

AIIIIIiiit