Jenseits von Gut und... was?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Leste dere ikke åpningsinnlegget eller? Det er en bok av

Friedrich Nietzsche, en tysk filosof.

Folka som lager Xeno-spilla liker å late som de

er skikkelig dype og intelligente; i Xenogears brukte de Bibelen som en måte å formidle

historien, i Xenosaga ep 2 er det visst filosofi som blir voldtatt av

Monolith.

edit: Yetipants: :kos:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er vel for at det skal virke tøft og kult, tenker jeg. "Jenseits von Gut und Böse" er ikke akkurat vanskelig å oversette til engelsk, for eksempel.
Uansett - ¨-tegnet er da ikke akkurat vanskelig å få til. Hvorfor de har skrevet det feil aner ikke jeg.

Edit: Thinaran, Yetipants. To sjeler, en tanke. ;)

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Lurtz@08.05.2004, 22.17
prøver du å si at mine meninger er så idiotiske at kun jeg kan selv kan kan backe de opp ?
Ikke nødvendigvis. Men 25. gangen jeg kom inn i et emne hvor en av dere har lagd en lang post, hvorpå den andre skriver «enig med Lurtz/Jun-Jun Pe», ble jeg lei. Er det noe artig å være venner når man er så enig i alt? ;)

Hvis du ikke har lest Nietzsche og ikke har spillt spillet, hvordan kan du da si at tittelen er pretensiøs ? Jeg trodde du i det minste hadde spillt spillet, du er rimlig arrogant når du kommer å klager på min spillsmak på grunnlag av et spill du selv ikke har spillt.
Hvordan kan du si at å stjele en tittel fra en bok av en kjent tysk filosof ikke er pretensiøst? Jeg mener at det blir så dumt at det blir morsomt, siden det er tydelig at de kun har valgt navnet for å virke viktig og intellektuell. Jeg kunne for eksempel lett gjort det samme ved å, tja, bruke en kjent kommunist som avatar.

Jeg har flere ganger nevnt hvor mye jeg mislikte Xenogears. Hvorfor i all verden skulle jeg da bruke masse penger på å chippe PS2-en og importere Xenosaga 1 fra USA?

Jeg erter deg på grunn av din spillsmak fordi du forguder Xenogears, rett og slett. Ikke min feil at du fyrer deg så lett opp over ting, og går over til å skjelle meg ut på PM med ord som ville fått onkelen min fra Senja til å rødme (jeg kommer aldri til å tilgi deg det der). Og hvis du kan klage på Final Fantasy X, selv om du kun har sett andre spille det, kan vel jeg klage på Xenosaga siden jeg har lest anmeldelser som sier det er superpretensiøst samtidig som det er fylt med corny fanservice?

… fillern. Med den siste setninga der beskrev jeg min favorittanimeserie, Neon Genesis Evangelion. Hm.

Hvordan kan man forresten registrere en boktittel som et varemerke? Er det public domain-regelen som har slått inn her, og så har Monolith re-registrert den?

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Hvordan kan du si at å stjele en tittel fra en bok av en kjent tysk filosof ikke er pretensiøst? Jeg mener at det blir så dumt at det blir morsomt, siden det er tydelig at de kun har valgt navnet for å virke viktig og intellektuell. Jeg kunne for eksempel lett gjort det samme ved å, tja, bruke en kjent kommunist som avatar.
Det blir feil å påstå at tittelen er feil brukt dersom du ikke aner hvordan historien i spillet er. Hvis hele serien er basert på verkene til Nietzsche så kan jo det være et forsøk på å sette hans filosofi inn i et annet media. Hvis du kun skulle valgt et navn på spillet for å høres viktig og intelektuelle ut, så tror jeg kanskje de hadde gått for et annet mer kjent navn. Er egentlig ikke så veldig mange som vet navnene på Nietzsche sitt verk.
Når det gjelder eksempelet ditt, at det hadde blitt pretensiøst dersom du brukte en kommunistavatar. Dersom du hadde gjort, så kunne det sett pretensiøst ut med engang. Men hvis du faktisk kunne den kommunistiske ideologi, og igjen klarte å ha et reflektert syn på den, og i tillegg mente at den fyren/symbolet på avataren betydde så mye for deg så hadde ikke det vært pretensiøst. Problemet er at som regel så er 14-15-16 åringenr som setter på en Che Guvera eller Karl Marx avatar for å virke rebelske, men det er ytterst få av de som vet ordentelig hva disse to står for.

Jeg har flere ganger nevnt hvor mye jeg mislikte Xenogears. Hvorfor i all verden skulle jeg da bruke masse penger på å chippe PS2-en og importere Xenosaga 1 fra USA?
Greit nok at du ikke velger å bruke så mye penger på å anskaffe spillet, men da har du heller ingen rett til å uttale deg om spillet.

Og hvis du kan klage på Final Fantasy X, selv om du kun har sett andre spille det, kan vel jeg klage på Xenosaga siden jeg har lest anmeldelser som sier det er superpretensiøst samtidig som det er fylt med corny fanservice?
Når det gjelder FFX, så er det eneste jeg ikke har gjort i det spillet er å trykke på X i hele spillet. Jeg har sett gjennom hele greia to ganger. Jeg kan alle gameplay elementene, jeg kan storyen og jeg vet hvordan musikken er. Jeg har også prøvd battlesystemet litt her og der.

Jeg erter deg på grunn av din spillsmak fordi du forguder Xenogears, rett og slett. Ikke min feil at du fyrer deg så lett opp over ting, og går over til å skjelle meg ut på PM med ord som ville fått onkelen min fra Senja til å rødme (jeg kommer aldri til å tilgi deg det der).
Jeg fyrte meg ikke akkurat opp i denne debatten. Når du svarer at de bruker tittelen for å virke intelektuelle, så spurte jeg deg om du faktisk hadde lest skiten.
En ganske vanlig diskusjon helt til du påsto at jeg hadde to konti til å diskutere med og sa at jeg dreit meg ut, det så da ut som det var du som fyrte deg opp.

Når det gjelder den PM`en jeg sendte deg for en stund siden, så håper jeg virkelig ikke at du tok den seriøst. Det var 100% spøk, noe jeg trodde gikk klart frem :ehm...: Den var ment som et svar på at du kalte meg for elitistjævel i "ps2 must haves" emnet.