Julequizzen 2023!

ganon

The Boshy
#1
Ho! Ho! Ho! godtfolk og velkommen til adventskalenderen anno 2023, en quiz i, du gjettet det, 24 deler! Hver dag i desember frem til jul kommer et spørsmål som må besvares innen neste spørsmål legges ut.

For hvert riktige svar putter jeg som tidligere en lapp med nicket ditt i en hatt som jeg trekker de heldige vinnerne fra etter julaften! Altså, jo flere riktige svar, jo større mulighet for premie. For å ytterligere hjelpe sjansene deres blir det kun èn premie per person!


Som tidligere så holdes premiene hemmelige og vil finne veien til vinnerne ferdig innpakket.
NYTT I ÅR!
Premien/e vil bli offenliggjort halvveis i quissen...

Tidligere premier har vært alt fra brettspill, hjemmelagde perler, spillrelaterte bøker, VR briller og en arkademaskin.

1 Premie ved 1-10 deltakere, 2 premier ved 11-20 deltakere osv

Spørsmålene kommer også til å ha svaralternativer så det er lov å gjette, men som i alle andre quisser er googling eller tilsvarende ikke greit.
Dere svarer ved å lage en samtale og sende meg en PM med det du tror er det riktige svaret innen nytt spørsmål er lagt ut.

Picture1.png


Jeg deler fasiten med dere hver dag når nye spørsmål dukker opp.
Under er et eksempel på den foretrukne metoden å avgi svar for at det skal gå raskt å rette i ettertid:

05.12

a


Max poengsum fra spørsmål blir 24 i år, men du kan få opptil 24 ekstra poeng ved å skrive innlegg mens quissen foregår ( 1 innlegg= 1 poeng )





Spørsmål 1. desember:
I Gears of War, hva står COG for?

1. Coalition of Ordered Governments
2. Covert Operations Group
3. Central Order of Government
4. Cognitive Official Gear

Under er brukernavnene til flesteparten av tidligere deltakerne:
@Lodin
@Thinaran
@Buggz
@Shinra85
@Klaymen
@Neocon
@Kleevah
@Houseman
@Terje
@SirkusMartin
@Sheffield
@Agradula
@Aslak
@Maximum
@Kyllingmannen
@imported_Dash
@Yetipants
@Morbo
@CockMcBalls
@DagV
@Bad Mongo
@Shigsy
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
 

ganon

The Boshy
#3
Oppdatert første post, lykke til!

PS: husk, ikke skriv svarene i tråden, men i melding som vist i bilde over.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#4
Legenden dør aldri, herrejemini
 

ganon

The Boshy
#5
Mange riktige, og noen ikke fullt så riktige svar den første dagen.

Fasit 1. desember:

1/a Coalition of Ordered Governments

Spørsmål 2. desember:

Hvilken av de følgende klassiske FPS seriene har ikke et dedikert arkade kabinett?

a. DOOM

b. Wolfenstein

c. Quake
 

ganon

The Boshy
#6
Fasit 2. desember:



a. DOOM!


Beklager for et lite lurespørsmål nå i begynnelsen av quissen, men det er dessverre slik at både Quake og Wolfenstein har noen, veldig obskure må jeg innrømme, arkadeversjoner mens DOOM ikke har det.

ace-attorney-phoenix-wright.gif


Ja da ja da.

Jeg vet hva noen ( kudos til Shinra85 som nevnte akkurat dette) vil si her, og ja det er riktig at i filmen Grosse Point Blank kan man åpenlyst se at noen spiller på et DOOM 2 kabinett.




Eller blir det faktisk spilt på kabinettet....?


phoenix-wright.gif


Sannheten er at kabinettet er en mock up laget spesifikt for filmen som får spillet projisert til seg via en PC. Selve kabinettet og kontrollene er til pynt.

Over til de andre alternativene!

Wolfenstein er det mest interessante av de da det ikke bare finnes et arkade kabinett, men et VR kabinett som er 30 år gammelt!

12612.jpg


Her er ett sjeldent bilde av den, og jaggu klarte jeg ikke å finne frem en video av den i aksjon også.



Så var det Quake. Kleevah var inne på noe når han nevnte hvor dumt et Quake kabinett måtte fungere med kanskje en trackball som erstatter for mus. Ikke bare er det dumt, det er også riktig!

118124215516.jpg


Denne uhyrligheten kom ut i 1998, men i et heller begrenset opplag. Jeg tror prisen på den tiden var på 7500$ noe som fortsatt i dag er bananas. Det gikk faktisk an å koble flere sammen og konkurrere. Selve spillet har kommet seg på MAME for spesielt interesserte.


Spørsmål 3. desember:

Bethesda er i vinden med Starfield, men de slapp også et spill til mobil i fjor, hvilket?

a. Hi-Fi rush

b. Mighty DOOM

c. Wolfenstein: Cyberpilot

d. Ghostwire: Tokyo
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#7
Fasit 3. desember:

b. Mighty DOOM

Denne var det flere som kunne, men selve spillet skal dessverre ikke være noe særlig.

Spørsmål 4. desember:

I 1992 kom Dune ut som spill til både Amiga og PC, men litt senere kom spillet også ut til en konsoll. Hvilken?

a. SNES

b. Mega CD

c. NES

d. Playstation
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Jeg var sikker på at jeg hadde svart i går. Jaja.

Mighty Doom er dritt forresten.
 

ganon

The Boshy
#9
Fasit 4. desember:

b. Mega CD

Den etterlengtede GTA 6 traileren er ute, men vi skal tilbake i tid til det aller første i serien.

Spørsmål 5. desember:

Det første GTA spillet kom ut på flere plattformer, men en av de følgende plattformene fikk det aldri. Hvilken?

a. PC

b. Playstation

c. Gameboy color

d. Sega Saturn
 

ganon

The Boshy
#10
Fasit 5. desember:

d. Sega Saturn

Spillet var under utvikling til konsollen, men grunnet dårlig salg av konsollen ble porten kansellert.

Det var flere som hadde spilt alle versjonene, men her er et gjensyn med GBC versjonen da det var ganske stort at spillet kom ut håndholdt.




Spørsmål 6. Desember:

Pokemon spillene kommer gjerne i to eller flere utgaver, og jeg vil vite hvilke fargenavn de aller første japanske utgavene av det første spillet hadde.

a. Gul og blå

b. Rød og blå

c. Rød og grønn

d. Grønn og gul
 

ganon

The Boshy
#11
Fasit 6. desember:

c. Rød og grønn

Jeg trodde inntil nylig at det var rød og blå selv, før jeg hørte på et radioprogram hvor verten mimret om når Pokemon spillene kom ut og mente det var Rød og grønn. Jeg sjekket det opp og jaggu hadde han rett.

Etter at spillene ble sluppet i Japan og viste seg veldig populære ble spillene oppdatert før de ble solgt globalt som rød og blå versjonene vi kjenner.

PS: Jeg hadde Rød og hadde en Venusaur kalt Stian (oppkalt etter en ekte Stian som noen av dere møtte i bryllupet mitt)

Spørsmål 7.desember:

Vi skal til Final Fantasy 7 og spørsmålet er som følger:

Hvem var den originale eieren av Buster sword?

a. Angeal Hewley

b. Cloud Strife

c. Zack Fair

d. Genesis Rhapsodos
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Ønsker bare å påpeke at det ikke finnes noen muligheter for at det der er GBC-versjonen. For det første er det feil skjermstørrelse, for mange farger, for bra lyd oooog det er null sjans for å få til 3D på det nivået der på en GBC. Det der er fra Game Boy Advance, antageligvis.
 

ganon

The Boshy
#13
Du har helt rett, videoen over er ifra GTA Advance. Vi gikk tom for data for Star link pakken på skuta så jeg hadde ikke mulighet til å sjekke den ut selv fra lugaren. Har derimot bedre nett på kontoret, så her er fra GBC utgaven:

 

ganon

The Boshy
#15
Fasit 7. desember:

a. Angeal Hewley



Spørsmål 8. desember:

I hvilken by utspiller Alan Wake spillene seg i?

a. Moonville

b. Bright Falls

c. Dusk Valley

d. Night Vale
 

ganon

The Boshy
#16
Fasit 8. desember

b. Bright falls

Spørsmål 9. desember:

Game awards har gått av stabelen og vinnere har blitt kåret. Vi skal til en plattform jeg har utforsket det siste året uten å finne noe særlig dugandes.

Kanskje de følgende spillene er verdt å sjekke ut?

Hvilket mobilspill ble kåret til årets beste?

a. Final Fantasy VII: Ever Crisis (Applibot)

b. Honkai: Star Rail (HoYoverse)

c. Hello Kitty Island Adventure (Sunblink Entertainment)

d. Monster Hunter Now (Niantic)
 
#17
Fasit 9. desember:

b. Honkai: Star Rail (HoYoverse)

Spørsmål 10. desember:

Vi skal over til ARPGer og jeg vil vite hvilket dette er?

ss_b7ac142f152d16b1b35e850e7149da3511b6c57b.600x338.jpg


a. Diablo Immoral

b. Titan Quest

c. Last Epoch

d. Dungeon Siege 3
 
#19
Det var overraskende mange som tok den, men alternativene er kanskje ikke så kjente.
Tenker å prøve ut et litt eldre spill, Pascals Wager senere i måneden. Skal være en souls dugande klone. Det finnes også på pc og konsoller og man kan spille med kontroll på mobil utgaven.