Just Cause 2 blir å eie [PC 360 PS3]

Nabbe

Har fin hatt.
#21
Vel, det så jo gøy ut utifra samtlige trailere og demonstrasjoner, men etter en halvtime med demoen så forsvant dette ganske raskt fra lista over spill jeg er interessert i, rett og slett fordi jeg sitter igjen med inntrykket av at det er nærmest uspillelig.

Grappling-hooken er en artig idé, men det er så kronglete å få til å fungere skikkelig at det er mindre gøy enn det er frustrerende. Det er veldig lite flyt i det hele, rett og slett, og mesteparten av tida endte jeg opp med å manisk rote rundt med siktet i håp om å faktisk huke tak i det jeg skulle huke tak i, og når jeg først fikk det til følte jeg meg mer heldig enn dyktig. Det er stivt, upresist og ikke veldig gøy i det hele tatt. I tillegg føles våpnene som lekepistoler (når jeg skyter en granat i ansiktet på en kar, så forventer jeg at han dør, ikke at han såvidt mister fotfeste), lock on-systemet lukter bæsj og det er altfor hektisk til at man kan ta seg tid til å sikte manuelt. Med "hektisk" mener jeg da at du tilsynelatende er konstant under angrep fra uendelige mengder respawnende, identiske fiender, og det er aldri en god idé.

Spille-området er for all del halvveis pent å se på og har grei størrelse, men det er for det meste tomt og livløst. Det er små landsbyer og militærinstallasjoner spredd rundt, men i hovedsak er det masse åpent landskap ispedd et fjell her og der. Nå er riktig nok området begrenset i demoen (kommer du utenfor får du en nedtelling før du blir avbrutt av en lasteskjerm og sendt tilbake til stedet du startet), så det kan jo hende det er mer spennende omgivelser i fullversjonen, men jeg tviler.

Kanskje jeg er teit som forventet noe særlig av dette, men for min del tror jeg ikke jeg kunne blitt mer skuffet.
 

Lodin

Der Waaaah
#22
Mens jeg woota stort sett gjennom hele demoen. Enig i at skytinga er bajs og kroken litt knotete å bruke, men feh. Det viktigste er at jeg lett greide å huke en fyr fast forran på en truck så spillet bugga og det spruta blod i sinnsyke mengder. Sånne bugs som gjorde forgjengern verdt å spille og. Så fikk jeg tak i en liten tanks og brukte resten av demoen på å sprenge ting. Rakk aldri det der ene missionet. :p Gleder meg til å teste det på PC og eie med mus.

Kan vel og nevnes at man har en halvtime til råde med et mission og et race og ellers kan man gjøre hva man vil.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Husker da jeg spilte Just Cause på 360. Andre gang jeg spilte det eskalerte ting ganske brukbart så jeg prøvde å haie en båt jeg kunne rømme unna snuten i. Da jeg prøvde å starte den, falt Rico ned gjennom båten, gjennom bukta den sto parkert i, gjennom bunnen av sjøen og ut i landet kalt Corrupted Data, og så fikk jeg cirka en fjerdedel av alle Achievementene i spillet. Lurer på hva slags moro jeg har i vente i oppfølgeren.
 
#25
Lastet ned demoen og jeg klarte ikke å gjøre det stuntet du viser i den gif animasjonen om det så smalt i helvete. Grei demo men er enig i mye av kritikken dere kom med. Styringen på helikopterene var også elendig. Men nå er jeg da bortskjemt med Bad Company 1 & 2 på den fronten.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#26
Du må sikte grapple-dingsen øverste på beholderen. Hvis ikke står han bare der og glaner.
 

Lodin

Der Waaaah
#27
Går fint å grapple på tanken først og så skyte den om det hjelper.

Hva faen er den greia i basen oppi fjellet øst for startpunktet. Man trøkker på tre kanpper og en slags radardings kommer opp og gjør noe. Alt jeg fikk var et helikopter som airdroppa masse soldater.
 
#28
Å ta over et helikopter mens det er i lufta eier, hvis du fortsatt kan hate på spillet etter å ha gjort det er du en nabb.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#29
Lodin: Din gjøk. Du skal ødelegge den dingsen som kommer opp.

Sheriffen: Ja, det er vel verdt 600 spenn det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Vel, demoen ble å eie iallfall. Mer eksplosjoner enn du kan riste en pinne mot, grappling og sånt var cirka 1000 bedre enn i eneren (som innrømmelsesvis fant sin vei til Gamestop etter å ha ligget uspilt i et par år), og våpenspillet var faktisk ikke skrot pluss at jeg fikk mange morsomme leketøy selv i demoen. Likte at fiendens helikoptre plutselig var laget av papir da jeg selv satt bak spakene i et, og såklart gassbeholder-rakettstuntet. Som var pissenkelt å få til for faen hva er galt med dere. Liker også at vanntårn eksploderer etter ti skudd fra en pistol på hundre meters hold, og så videre og så videre. Ble iallfall overbevist om å skaffe meg PC-versjonen, siden det kjørte mykt som silke og de noe knotete kontrollene som kom av at jeg ikke gadd å hente 360-kontrolleren også funka greit. Ser ikke helt hvorfor det krever DirectX 10, men sånn er det nå. Reint teknisk får jeg si at selv om helheten er merkbart styggere enn det Rockstar får til, har jeg mer sans for skyggeshaderen Avalanche har mekka; færre sånne stygge korn i skyggene, uten at detaljnivået måtte lide. Så får man heller bære over med at filmklippene og stemmeskuespillet oscillerte et sted mellom "uutholdelig dårlig" og "direkte støtende". En av figurene hørtes ut som en dårlig etterligning av en Monty Python-sketsj for helvete.
 
#32
Dette spill hadde vært goty om Bayonetta ikke fantes. Digg demo, og utifra kartet på menyen må verdenen være gigantor.
 

Lodin

Der Waaaah
#33
Fuck Bayoskvetta, Rico eier.



E: Sånn skrur man av tidsfristen på PC:
1. Get a memory scanner (eg. cheat engine)
2. scan for the Time (if the gametime is 29:54 you must search for (29*60 = 1740 /// 1740 + 54 =1794)1794)
(same as here)
3. Resume & pause demo and filter for new value.
4. When left with 1 value edit value to 0
5. Thats it! The game don`t stop after 30min. and no Levellimit!


Forhåpentligvis mekker noen en trainer.
 

Lodin

Der Waaaah
#35
Fredag er dagen og Steam har såklart ikke ordna med preloading til oss. Eller de har det, men ikke offisielt. Paste dette i en browser (funka ikke i Chrome, men det gikk i Explorer) og de sedvanlige beskjedene fra Steam skal dukke opp.
steam://install/8190
Det vises ikke at spillet lastes ned, men så lenge mappa er der og vokser jevnt så funker det.
 
#36
Så jeg tæsja dette litt på PS3-en, og ... vel, det er jo mye de gjør riktig. De skjønner at en åpen-verden-demo må være åpen (jeg ser på deg, Infamous), de skjønner at man trenger morsomme leketøy og en viss følelse av makt over omgivelsene (gripekrok og fallskjerm), og det flyter jo som bare juling rent teknisk.

Men jeg veit ikke helt. Det virker fortsatt som Avalanche tror at leveldesign består i å sette sammen bygninger og plassere folk litt sånn rundt om. Ut fra demoen å dømme spiller jeg fortsatt heller Crackdown, men jeg er interessert, bevares. Hvis noen av dere kjøper det så håper jeg på rapport.

Dessuten lurer jeg på hvem det er som tror at det er en god ide å starte et spill med å vise spilleren et bilde av en spillkontroller og en diger bunte merkelapper knyttet til de ulike knappene. Jeg gidder aldri lese de greiene der, og hvis man trenger et sånt skjema så har man i utgangspunktet lyktes i å gjøre ting veldig komplisert.
 

Lodin

Der Waaaah
#37
Jeg fikk åpna spillet rett etter ett i går av en eller annen grunn og jaggu var ikke klokka 6 før jeg ante ordet av det. I bunn og grunn er dette mye av det samme som det første spillet. Fart fra base til base og by til by og spreng dritt til kuene kommer hjem. Det er jævla ensformig, men jeg likte det da og liker det nå. Jeg blir ikke lei av å slenge meg rundt med kroken som en villmann og drepe fiender som spawner evig. Eller ihvertfall til man har utrydda alle greiene dems og plukka opp alt av verdi.
Jo også liker jeg måten det håndterer dingsene man skal samle. De er enten klart merka på kartet eller befinner seg på spesifikke steder hvor man leiter dem opp med en radar. Så spørs det bare om man er assburger nok til å gidde å plukke opp bokstavlig talt flere tusen dingsebomser. :yoshi:
Også er kroken det beste siden oppskåret brød. Når man først lærer seg åssen den funker på hvilke ting trenger man ofte ikke skytevåpen. Siste biten av andre mission skal man stå oppå taket av en bil som blir forfulgt av snuten. Da sier det seg selv at man driter i å skyte på dem og bare hekter bilene til bakken så de flipper gloriøst. :qen:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Eller skyter ut dekka slik at de flipper gloriøst, eksploderer, farter over kanten på ei bru og sender passasjerende skrikende ned i et juv. Eller kroker bort på taket, skyggeluer passasjeren i skolten med revolver på kloss hold, for så å sparke ut sjåføren og ta styringa selv for så å legge inn brekksladden og fronte bilen som kommer bak slik at begge flipper gloriøst hvorpå man kroker seg tilbake til den første bilen.

Bare noe jeg kom på.

Men men.

Ja, har spilt dette i kveld og dere veit hva dem sier: Hvis spillet allerede lar deg kroke rundt og kapre helikoptere som du kan bruke enten til å bombardere eller skyte ned militærbaser, eventuelt bare finne ut at du er tom for knull å dele ut og sende hele jævelskapen brølende ned i basen som en femtonns missil, så ikke fiks det. Da er det greit, egentlig. Noe det er krystallklart at Avalanche tenkte da de skulle mekke filmklippene, som best kan beskrives som ubehjelpelige. Jeg har seriøst vondt for å komme på et eneste eksempel på spill-filmklipp som er verre enn dette, og da regner jeg med sånne japanske B-spill hvor de bare ringte opp tilfeldige amerikanske stemmeskuespillere og tok innspillinga over telefon. Aksentene folk våger å legge an her er i beste fall ræva, og i verste fall (dvs. de fleste tilfellene) direkte støtende. Vi snakker på nivå med han kineseren i South Park som reklamerer for shitty noodles hvor du kan kjøpe shitty shinese food. Manusforfatterne tok såklart stafettpinnen med brask og bram og resultatet er en historie som er fullstendig bortkasta. Hadde vært bedre om duden din bare spawna midt i jungelen og hele historien gikk ut på at han fant en lapp i lomma hvor det sto "Fuck shit up". Nuvel.

Kan jo nevne noen ting jeg liker også. For det første er våpnene latterlig kraftige, et par skudd fra en pistol slenger gjerne folk tre meter opp i lufta og ett magasin fra en MP-5 får et helt vanntårn eller en hundre meter høy silo til å eksplodere. Unntatt antiluftskyts, som tydeligvis er innsatt med skuddsikkert metall eller noe for de må du sprenge med raketter eller helikoptergevær. For det andre er det massevis av biler, motorsykler, båter, pansrede biler, jetfly og - for faen - helikoptre. Mercenaries 2 hadde en fetisj for airstrikes, Justin Case 2 har en fetisj for helikoptre. De tåler ikke all verdens, men sitter du bak spakene i et sånt er du stort sett Jesus. De mest pinglete kopterne har doble maskingevær som feller et kompani på ti sekunder, og når du blir skutt ned er det bare å poppe en chute eller ganske enkelt kroke over til nærmeste kopter og fortsette lystseilasen. Oppdragene er kav ensformige, men jeg godtok det i Red Faction Gorilla fordi det var så artig å gå berserk med slegga. Justin Case 2 lar meg gå berserk med maskingevær og helikopter og det er faktisk enda litt artigere. Synd at det bare er noen få bygninger man kan rasere, men det er vel prisen man betaler for alt fyrverkeriet. Ja, og grafikken er sensasjonell. Det er i praksis ingen begrensning på hvor langt du kan se, står du på toppen av et fjell og det er klarvær ser du hele øygruppa spillet foregår på. Soloppgangen ser faktisk ut som en soloppgang, og utviklerne har faktisk fått klemt inn troverdige godrays (dvs. volumetriske solstråler) som bidrar stort til stemningen. Det er massevis av flott natur å utforske også, og det eneste jeg har å utsette på det visuelle er at det er litt urealistisk med storkronede løvtrær flere hundre meter over tregrensa. Der ligger lista, liksom.

Uansett så har jeg spart det beste til slutt, og det er at du kan kapre et enormt dobbelt luftskip hvis gondol er en svær luksus-nattklubb. Når du kaprer det får du en egen flystripe i buken på gondolen hvor du har ditt eget private jetfly. 10/10 GOTY.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#39
Hadde vært bedre om duden din bare spawna midt i jungelen og hele historien gikk ut på at han fant en lapp i lomma hvor det sto "Fuck shit up".
Den introen der hadde engasjert meg ekstremt mye mer enn de fleste historier i dagens spill.
 

Lodin

Der Waaaah
#40
Til spillets forsvar har jo selv svensken man skal redde i kasinoet svenskekokkakksent til tross for at Avalanche selv er svenske. :p
Uansett så har jeg spart det beste til slutt, og det er at du kan kapre et enormt dobbelt luftskip hvis gondol er en svær luksus-nattklubb. Når du kaprer det får du en egen flystripe i buken på gondolen hvor du har ditt eget private jetfly. 10/10 GOTY.
Hvordan kan du glemme å nevne at den klubben er full av mannlige dansere i rosa tanga?

Jo også fant jeg en død hval på en strand. Hvis man sprenger den ligger det en armeringsbonus inni buken. Det er GOATSE matriale.