Kåring av tidenes beste eventyrspill

#1
... har gått av stabelen hos ærverdige AdventureGamers.

http://www.adventuregamers.com/article/id,1401/

Masse man kan være uenig i, men dette er uansett en vanvittig god startguide for folk som er nysgjerrige på sjangeren. Veldig mye spennende som i dag er ganske ukjent, som f.eks. Faust, The Journeyman Project, Zork Grand Inquisitor, Dark Fall, Obsidian, og The Last Express.

Hvordan ser din topp-10 ut?

Jeg prøver meg på en kjapp en:
  1. Riven
  2. Gabriel Knight 2
  3. Myst IV
  4. Grim Fandango
  5. Portal
  6. The Last Express
  7. Phoenix Wright: Ace Attorney
  8. The Secret of Monkey Island
  9. King's Quest VI
  10. Tex Murphy: Pandora Directive
Edit: Glemte Grim Fandango.
 
#2
Jeg var ikke klar over at Portal kunne kalles et eventyrspill, for meg har det alltid vært et puzzle. Hva definerer egentlig Adventure-sjangeren?
 
#3
Avhenger av hvem du spør, men i mitt hode, to ting:

- Fokus på en eller annen form for historie eller kontekst
- Oppgaver/gåter som er spesiallaget for og integrert med historien og som fokuserer på logiske slutninger snarere enn taktikk/strategi/action.

Ting som Puzzle Quest og Clash of Heroes havner utafor en slik definisjon, siden oppgavene er mer systemdrevne, uten at det i seg selv er noe galt. Professor Layton er vel så vidt innafor.

Portal er på sin side et ganske tydelig eventyrspill, selv om det har noen actionsekvenser likner det strukturelt veldig på f.eks. Myst/Riven.

Grunnen til at jeg elsker mange av disse spillene er uansett først og fremst at de byr på settinger, stemninger og typer av oppgaver som ellers er sjeldne. Det er noe utpreget reduksjonistisk over det å ta en hvilken som helst setting for så å redusere den til skytebane; i eventyrspill er det ofte mer rom for å utforske personligheter, historier, temaer og ideer direkte.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
For en stinkeliste. Den Lengste Reisen, Sanitarium og Day of the Tentacle hører mer hjemme der enn fler av forslaga deres.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#5
jeg nominerer halo fordi du spiller et eventyr om det runde rom skipet. det er også et rollespill fordi du spiller rollen som master sjef halo er liksom alt på en gang
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Heeeelarious.

Uansett, ikke at jeg har tenkt noe som helst over dette her, men lista mi inkluderer minst Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (begriper ikke helt hvorfor oerhört inkluderer The Secret of Monkey Island, men utelater LeChuck's Revenge - som er bedre på absolutt alle felt - på sin liste), Den lengste reisen, Drømmefall, Sanitarium, Sam & Max Hit the Road, Day of the Tentacle, spillene til Yahtzee (altså, 5 Days a Stranger, 7 Days a Skeptic og 6 Days a Sacrifice, spill dem hvis du liker velskrevne (så lenge du overser noen av plottelementene) horror-adventures) oooog helt sikkert Gemini Rue som jeg har kjøpt men ikke fått tid til å spille ordentlig ennå men begynnelsen var så lovende atte hjælp. Tjue mil unna lista mi finner vi blant annet Myst og Riven, fytti grisen. Vi finner også dette herlige spillet, som jeg nå for første gang innrømmer at jeg har spilt gjennom.


Hvis du har sett Ace Ventura etter at du ble ferdig med puberteten og tenkt at jøss, dette var jaggu kleine greier, så kan jeg love deg at spillet er umåtelig mye verre. Men det kan jo være et bra adventure-spill likevel hehehe ja jøss er så bra atte.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#7
Så igjennom hele den tubben, og det eneste jeg klarte å tenke på er at jeg ikke har sett noen nevne Full Throttle
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
oerhört hadde det på tiende plass i sin liste før han redigerte den. Glemte visst både Full Throttle og Grim Fandango jeg også. :p

Edit: Et annet spill jeg glemte er To The Moon (kom ut i år, var med i RPS' adventskalender). Den spillen, bare skjøp den. Bare vær litt obs på at det er veldig lite av hva man forbinder med adventure-gameplay i spillet; dvs. at det er få puzzles. Innimellom må du gjøre noen rimelig simple og rimelig kjedelige bildeoppgaver (klikk på en rad for å vende alle brikkene på den raden osv.), men det er stort sett det hele. Uansett er det historien, settingen, atmosfæren og figurene som er poenget.
 
#9
Husker jeg spilte demoen av det der. Det er alt jeg husker.

Ble mye tekstbasert-adventure i min barndom. Opplevelsen ble desverre litt trukket ned av manglende forståelse for logikk og engelskkunnskaper, så det ble nok desverre bare Larry 1 som ble runnet. Andre favoritter inkluderer Police Quest 1, Space Quest, Black Cauldron og Hugo 1 og 2. Hva pekere gjelder var Larry 6 og Blue Force store greier. Og det beste sjørøver-eventyret; Red Jack. =D
Heavy Rain og Silent Hill: Shattered Memories i følge lista der er nok mine favoritter.



Men best er selvfølgelig Fuck Quest
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#10
Hmm.. Dette er faen ikke lett.

Jeg kan nevne de jeg kommer på i en slags vilkårlig rekkefølge.


Blade Runner
Grim Fandango
Monkey Island 2 og 3
Indiana Jones and the fate of Atlantis
Sam & Max Hit the road
Gemini Rue
Phoenix Wright 1,2 og 3
Little Big Adventure
Beneath A Steel Sky
Machinarium
Professor Layton and the Curios Village
Ghost Trick
Full Throttle
Heavy Rain

Det er de jeg kommer på som jeg har spilt, for jeg har desverre aldri spilt day of the tentacle, Tex murphy, The Last Express, Den Lengste Reisen-spilla og heller aldri gjort meg ferdig med Gabriel Knight-spillene. :(
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Ah, Ace Ventura ja. Basert på tegnefilmen vi aldri så snurten av her til lands. Gode grunner til det, noe som spillet også beviser.
Sånn ellers er to andre eventyrspiller basert på tegnefilmer Beavis & Butthead og Duckman. Særlig Duckman er vel verdt å spille om man har et forhold til anda siden det og er et genuint bra pek og klikk.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#13
blade runner synes jeg var litt artig bare pga voxlene som ingen skjønner seg på. De fleste mener selv i dag at det er pre-rendra sprites.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Spilte det for noen år siden og det var gode greier. Helt til jeg blei sprengt et godt stykke uti historien og ikke hadde sava særlig. Det erke lov i et så nytt adventure spill. Alle hadde slutta med det etter at Sierra slutta med sjangere. :argh:
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Blackout ja. Det havner lett på min fiktive topp ti liste og som det første spillet som fikk meg til å genuint føle noe. Har CDene gjemt godt bort samt backup.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#17
Neverhood er også i særklasse
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Og det er grunnen til at jeg ikke gidder somle sammen ei liste, det dukker stadig opp ting jeg glemmer å ta med.
Scratches er en annen tittel nesten aldri noen nevner og det eier. Man er en fyr som har arva et skramlete gammalt hus fra en slektning og det kjører i en skramlete gammal motor. Det er i grunn et ytterst ordinært førsteperson pek og klikk, men det fortjener skryt for ypperlig bruk av kunst på veggene, det er genuint creepy og det har en fantstisk pay off på slutten. Går for lommerusk hos GoG akkurat nå.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Bare siden det allerede er en tråd om eventyrspill her, kan jeg jo poste det jeg akkurat leste på bloggen til Ragnar Tørnquist:
And what's ahead? That's too early to say, but rest assured that I haven't, and will not, leave The Longest Journey and Dreamfall fans in the dark forever. Chapters is going to happen, and hopefully this year you'll know when and how.
^^

E: Inb4 det annonseres som en samling minispill til iOS.