Kameo Elements of Power [Xbox 360]

#1
Kameo Elements of Power

Et eventyr med mange sider.

Generell info:
Utgiver: Microsoft
Platform: Xbox 360
Anbefalt aldersgrense: 12 år
Genre: Eventyr
_____________________________________________________________

Mange av oss tenker på storheter som Banjo Kazooie, Perfect Dark og Goldeneye 64 når vi
hører om spillprodusenten Rare. De begynte å produsere spill for Microsofts Xbox, som mange
kanskje vet. Joda, Rare ga ut spill til Xbox, men de ble på langt nær så populære og positivt
omtalt.
Er Kameo et spill som kan dra Rare ut av skyggene igjen?

Alven Kameo har ei meget ond søster som heter Kalus og en familie som er blitt kidnappet.
Hun er nødt til å redde familien sin og stoppe Kalus. Til dette trenger hun å ha 10 forskjellige
krigere, kalt Elemental Warriors. Det er din oppgave å få tak i hver og en av dem, og uten de
kommer du ikke særlig langt. Spillet gir deg mange forskjellige utfordringer som krever
disse krigernes evner. Disse evnene kan forbedres ved hjelp av frukter man finner ved å gjøre
oppdrag for folk eller bare lete sammen med krigerne.

Etter første videosnutt starter spillet øyeblikkelig, og uten noen form for trening begynner man
å klatre opp en vegg. Du får allerede nå behovet for de tre krigerne du starter med.
Både for å klatre og for å komme inn i små åpninger. En mer komfortabel start hadde ikke gjort
noe, da styringen kan være meget uvant til å begynne med.
Til tross for denne starten gir begynnelsen et brukbart inntrykk. Grafikken er knall og lydeffekter
sitter som en kule.
Etter litt spilling, kommer videosnutten hvor Kameo mister de tre krigerne du har begynt å lære
styringa på og jakten på disse tre og sju andre Elemtal Warriors begynner.

Elemental Warrior Chilla til tjeneste. Den du faktisk starter eventyret sammen med.
Kameo selv er kanskje den du ser minst til i de mest hektiskse situasjonene. Hun er svak og
kan ikke så mye spennende som krigerne kan. I tillegg kommer du til å plukke ut en favoritt
blandt dem. De er alle meget interessante på hver sin måte.
Kameo mottar boken The Wotnot, som inneholder fakta om krigerne dine, hva du har fått
tak i og som er en god hjelper. Kanskje litt for god. Hvis du bruker litt tid på å finne ut av hva
du skal gjøre, begynner boken å mase om å bli åpnet for å hjelpe deg.
Dette kan bli veldig irriterende, men heldigvis finnes det innstillinger for dette.

Grafikken er et av spillets klare pluss. Å ta en titt rundt seg er i dette spillet ikke noe man
gjør bare når man må. Nei, dette er noe man bør titte litt nøye på. Det meste i denne verdenen
er pent laget og fin-fint detaljert. Flotte spesialeffekter er jo også på plass.
Her har Rare virkelig gjort en fantastisk jobb, og nevnbare svakheter skal man lete en god
stund etter. Det føles virkelig som om du befinner deg i egen magisk eventyrverden det er lett å
drømme seg bort i. Grafikken er nok et av hovedgrunnene til dette.

Grafikken er rett og slett imponerende vakker.

Det er ikke bare grafikken som gjør spillet vakkert, men også lyder og musikk.
Spillet er så og si perfekt også på dette området. Så perfekt, at jeg nesten kunne kjøpt spillet bare
for å kunne nyte dette. For å gi et bilde av hvor mye musikken faktisk imponerer, kan jeg med
hånden på hjertet si at det nesten når Zeldahøyder!
Den vidunderlige musikken satt sammen med herlige lydeffekter er virkelig verdt å legge merke
til, akkurat som grafikkens detaljer.
Uansett hvor og når, lydeffektene gjør jobben sin. Går du glipp av noe, så kan du i hvertfall ikke
skylde på lydeffektene, for de er der, uansett hvor de måtte komme fra.
Til og med Elemental Warriors gir lyd fra seg.
Stemmeskuespillet er også vellagd, og her er det heller ingenting å utsette. Hvis det skulle være
noe, måtte det vel kanskje være at jeg skulle ønske jeg fikk høre stemmen til hovedpersonen og
heltinnen selv, Kameo enda mer.

Grafikk og lyder gjør stemningen ubeskrivelig storslagen. Skulle bare ønske det varte litt
lenger. Spillet er dessverre ikke spesielt langt, og tar ikke mer enn 6-10 timer av tiden din for
å bli fullført. Heldigvis har du jo alltids litt Elemental Fruits som gjenstår å bli plukket opp
og krigerne dine er kanskje ikke fullt oppgradert. Likevel er holdbarheten ganske så
skuffende. Dette eventyret skulle vi fått smake mer av. At rulleteksten kom var ikke så positivt,
denne gangen. Jeg håper på en etterfølger av dette spillet, for Rare kan gjøre mye mer ut av
dette verket. Så, hvis du er på jakt etter et langvarig spill er kanskje ikke dette det beste valget
for deg.

Spillet støtter multiplayer i samarbeidsmodus. Men før du og vennene dine kan utnytte seg
av spillet på dette området, må du fullføre baner alene for å gjøre de spillbare.
Dette er litt unødvendig, men sett bortifra dette er også multiplayeren et lite pluss.
Selvfølgelig er det morsomt å spille et så vakkert eventyrspill på lag med en kammerat.
Det er ikke annet en toppers!

Tiden for å trekke en konklusjon er kommet.
Kameo Elements of Power er alt i alt et meget godt gjennomført spill du absolutt ikke bør gå
glipp av. Det gir deg god eventyrstemning med sin fortryllende grafikk og rørende god musikk.
Som tidligere nevnt i anmeldelsen, er ikke dette spillet så veldig langvarig, så tenk deg
ekstra godt om hvis det er et spill med god holdbarhet du vil åpne lommeboka for.
Jeg vil si at Rare har gjort en strålende jobb.

Vurdering:
Grafikk: 9/10
Musikk: 10/10
Holdbarhet: 6/10
Multiplayer: 7/10
Gameplay: 8/10
Total: 8/10

Anbefalt!
______________________________________________________

Jeg vil ha konstruktiv kritikk på omtalen min.
 
#2
Likte spillet selv og er stort sett enig i det du skriver. Bra at du ikke skriver så langt. Du kommer raskt til poenget og holder interessen oppe for å lese videre. :)
 
#3
Nice. Har ikke fått testa spillet enda men skal nok kjøpe det snart^^
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#4
Du har ikke andre argumenter mot spillet enn at det er for kort. Er dette den eneste ulempen ved spillet? Kameo har fått til dels dårlige omtaler andre steder.

Dessuten skriver du noe som ikke har noe i en omtale å gjøre. «Det er ikke annet en toppers!» og «Jeg vil si at Rare har gjort en strålende jobb.» ville jeg kuttet ut hvis jeg var deg. Ellers bra.
 
#6
Det jeg savner er snakk om gameplay. Du skryter grafikk og lyd opp i skyene, men hvordan er det å spille det?
Jeg har det selv, og jeg vet at lengden ikke er det eneste minuset; uoversiktlighet, dårlig kameraføring og til tider udugelig kontroll er mye større minuser. Og du har ikke engang nevnt dem?
Jo, spillet er for så vidt så alt for Conkerwannabe til å kunne bli kalt nusselig, og i tillegg mangler humoren som gjorde Conker så bra.

Men hvis dette er en av dine første annmeldelser, så synes jeg det er ganske bra. Bare sats litt mer på snakke om hva spillet gav deg av underholdning, ikke hvordan det så ut.

Edit: Fikk ikke tid til å skrive det, men du kan få lov til å synes at grafikken rettferdiggjør et kjøp av et spill, så lenge du klarer å begrunne svaret. Ta opp den eventuelle argumentasjonen som hadde kommet og stilt et svar på det ol.
Jeg synes i hvert fall at meninger med begrunnelse gir meg et bedre innblikk i et spill enn noen løse meninger.
 
#7
Ville gjerne hørt mer om hvordan multiplayerdelen funket, hvordan man spillte med venner. Ellers synes jeg du har gjort en bra jobb.