Kan man fjenre ripene?

#1
Nesten alle spillene mine er NTSC (US eller J) og jeg er til enhver tid avhengig av min Freeloader. Nå har det seg slik at min idiotiske lillebror har greid å fucke opp disken , med en million riper. Kan man fjerne disse ripene med en eller annen form for CD-doctor?
Tenkte på at det kansje var mulig. Ville spart meg for mye penger (da kunne jeg fjernet alle ripene på spillene mine).
 
#2
Hvis du er villig til å bruke penger kan du eventualt skaffe deg GameDoctor.

Har også hørt om en metode som innebærer zalo og vann, men jeg vet ikken helt hvordan man gjør det..
 
#3
Jepp!
Kjøp "Disc Repair Pro"!
Den reparerer alle typer cd'er/dvd'er.
Koster 400,- hos free record shop. Er kanskje endel å betale for å få vekk noen riper, men den fungerer faktisk (i motsetning til mye annet)! Så lenge ripene ikke er så dype at informasjonen på cd'en er ødelagt fikser nok denne problemene. Du får med en diskman-lignende maskin som har 2 pusseskiver som går rundt og rundt mens du har cd'en i. Først tar du et par skiver som pusser cd'en så ripene blir borte (kan hende du må ta det noen ganger for at de dypeste ripene skal bli borte), så er det et par skiver som smører inn cd'en med en spesiel krem og fjerner all støvet fra pussinga. Så har du også et par skiver som er spesielt for rengjøring.
Veldig proft sett. Er verdt å prøve det ut. Kjøpte det etter jeg kjøpte Suikoden 2. Var så glad for at jeg endelig hadde fått meg spillet og da jeg kom hjem fikk jeg sjokk da jeg så på cd'en. Har aldri sett en cd med så mye riper og hakk. Den hadde kjempeproblemer med å starte og de gangene den først starta hakket introen noe sinnsykt og spillet hakket like mye. Så stoppet det opp helt etter ca 3 minutters spilling. Etter noen behandlinger med "Disc Repair Pro" prøvde jeg igjen. Da startet den med en gang, introen gikk glatt og hakke-fritt og spillet gikk som en drøm. Hadde litt problemer enkelte steder i spillet hvor den hang seg opp noen ganger, men da slo jeg bare litt på playstationen så kom det.
Så jeg anbefaler deg virkelig "Disc Repair Pro" :)
Løp og kjøp!
 
#4
Zalo + vann kan i alle fall ikke jeg anbefale, men mulig at jeg gjorde det på feil måte den gangen jeg prøvde. Vil uansett tro at et sett som Dante beskriver er mye mer effektivt, dog mer kostbart.

Et dumt spørsmål: Er det mulig å ødelegge cden/dvden ved bruk av f.eks Disc Repair Pro? Da mener jeg at man bruker den opptil flere ganger (noe som kan bli aktuelt etterhvert som åra går), at plata rett og slett blir for mye slitt ned? Eller går den bare på "ytterlaget", der den ikke kan gjøre skade?
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Jeg har ihvertfall hatt hell med tannkrem og vann. Gni inn plata med tannkrem og skyll av. Da skulle CDn virke igjen + at den lukter deilig friskt. :p
Men seriøst, det fiksa ihvertfall Silent Hill 1 CDn min for ei stund tilbake.
 
#6
en venn av meg tokk zalo på et psx spill, pga riper.
fikk det aldri til å funke igjen etter det.
syns dante sin løsning høres best ut.
 
#7
Jeg fikk en dyr DVD i posten, Limited Edition og all ting, som hadde løsna i coveret og var full av riper da den kom fram.
Filmen hang seg stadig vekk. Det var utrolig irriterende.

Jeg forsøkte med Zalo, men det fungerte ikke.

Søkte på nettet og fant ut om tannpasta.

Derfor testa jeg, litt ambivalent, med tannpasta; det må være hvit tannpasta vel å merke!
Jeg gne CDen inn med en liten klump (fra innsiden og ut og ikke med sporene - veldig viktig). Deretter skylte jeg den godt og tørket den. Ikke bruk noe ruglete.

Og den var som ny!

Tannpasta polerer nemlig beskyttelseslaget som ligger over dataene slik at det blir glatt igjen. Det er som regel på dette laget man får småriper som igjen får laseren til å fly i alle gale retninger.
Har du fått et skikkelig hakk som går inn i selve dataene på CDen blir det verre, men det skal en del til.

Lykke til. Prøv det. Det skader ihvertfall ikke. Og funker det ikke første gangen, prøv igjen. Noen ganger må man polere ganske bra.

:)
 
#8
GTA: Vice City føkka opp etter en stund. Hørte om Zalo-metoden av en kamerat og prøvde det. Og det funka ikke :tommelned:

Takk for meg
 
#9
tannkrem funka for meg, men det er ikke 100 % sikkert.
 
#10
Vær obs på at man ikke skal bruke mye tannkrem når man gnir det inn, det tannkremen gjør er å fjerne det ytterste beskyttelseslaget. Det fører også til at du må være ytterst forsiktig med platen i senere tid siden den blir mer sårbar. Den sikreste måten må vel være å kjøpe den saken Dante snakka om.
 
#12
Hehe, lukta godt av DVDen etterpå, men heller det enn alt peset med å sende den tilbake og tape masse penger på det ettersom kundeservicen der er rimelig dårlig (dvdasian.com).

:)
 
#13
Opprinnelig skrevet av Olve@24.07.2004, 15.12
Tannpasta polerer nemlig beskyttelseslaget som ligger over dataene slik at det blir glatt igjen.
78156​
Ikke dumt tenkt! Hvite-tenner-tannpasta inneholder enda litt mer slipemiddel, og bør følgelig være enda litt bedre egnet. ;)
 
#14
Pleier å bruke en vanlig standard hvit farget solidox tannkrem, smører det rett på datasiden, skyller med vann, tørker av og skyller og tørker igjen. Har aldri sviktet meg.