Kingdom Hearts: Chain of Memories

#1
Som de fleste sikkert vet kommer det et Kingdom Hearts-spill til GBA i nær fremtid. Dette er spillet som historiemessig vil binde sammen det opprinnelige Kingdom Hearts og PS2-oppfølgeren Kingdom Hearts II (duh).

Det seneste jeg har hørt (takk til Valan) er at Chain of Memories vil komme til Japan i løpet av juli, eventuelt august. For min del var dette en utrolig positivt overraskelse da jeg var sikker på at vi måtte vente til vinteren for å kunne nyte dette spillet. Er også kjempegreit å få noen måneder fra Chain of Memories til Kingdom Hearts II.

Jo visst har jeg lest mye om KH: CoM og jeg har også sett utallige skjermbilder. Allikevel sitter jeg igjen med følelsen av at jeg vet enormt lite om spillet. Jeg har sett bilder av de kappekledde Unknown-skikkelsene hvis man ennå vet lite om og jeg har sett skjermbilder fra kampsekvensene. Grafikken er fargerik og flott, og alt virker som en naturlig GBA-konvertering av PS2-konseptet. Men! Jeg leste nå nylig noe om at spillet skulle bli kortbasert, og dette kom som en stor overraskelse. Det første jeg tenkte på når jeg hørte dette var selvfølgelig Yu-Gi-Oh og PSO Episode III, men jeg fikk virkelig ikke dette til å stemme med ideen bak Kingdom Hearts. Er det noen som vet noe mer om dette? Er det sant at KH: CoM vil basere seg på et kortsystem?

Ellers kan alt som vedrører Kingdom Hearts: Chain of Memories legges her. Legg gjerne ut skjermbilder, trailere, in-game videoklipp og all ny informasjon dere kommer over. Det hadde også vært veldig flott om noen kunne komme med ideer om hva historien og settingen i spillet vil dreie seg om. Hvilke nye karakterer stifter vi kjennskap til, og på hvilken måte bærer de influens over historien som spenner seg videre til KHII?
 
#2
Ja, det er sant at Kingdom Hearts: Chain of Memories vil basere seg på et kortsystem. Men jeg vil tørre å si at dette forsåvidt ser genialt ut, og kan komme til å bli meget interessant.

Alle ferdighetene og alt du lærer i Chain of Memories avhenger på kortsystemet. Man kan visstnok også bruke kortene til å løse forskjellige gåter i løpet av spillet. Slossingen foregår heller ikke i realtime slik vi kjenner det i Kingdom Hearts. Sora beveger seg fritt rundtom til han eventuelt støter på en heartless og løper inn i denne; da vil han komme inn i et slags nytt rom hvor kampen finner sted. I kampen kommer du til å ha åtte kort "på hånden". Om du bruker alle disse opp er du nødt til å finne deg et sikkert hjørne hvor du må trykke fort og jevnt på A knappen for å kunne bruke kortene om igjen.

Sora kommer til å sloss alene i spillet. Hverken Goofy eller Donald er med deg, men noen kort kan man bruke til å kalle på dem. Et kort kan foreksempel representere Goofy, og et annet Cloud.

Et kort kan også representere en hel del andre ting; et vanlig fysisk angrep med Sora's nøkkel, element angrep som Fire, Blizzard og Thunder, legende magier som Cure, Cura og Curaga og masse annet.

Det er forresten ikke bare Sora som bruker kort; heartless gjør det også. Om Sora og en heartless angriper hverandre på samme tid, kan det oppstå en velkjent "Card Break", ganske likt som i Triple Triad fra Final Fantasy VIII. Det er ennå ikke helt sikkert hvordan dette kommer til å fungere.


Spillet begynner der hvor Kingdom Hearts slapp, ute på de store slettene. Av en eller annen merkelig grunn kommer Sora fra de andre, og det blir etterhvert natt. Han stopper ved et noe lignende et kryss og ser opp på himmelen; tenker på vennene sine og de han 'forlot'. På samme tid som Sora gjør dette, dukker en Unknown opp bak ham og forteller ham at hvis han fortsetter nå, finner han noe som står han veldig nært, men samtidig mister han noe står han veldig nært. Unknown fyren forsvinner, og det samme gjør krysset. Bare en vei er igjen nå, og det er denne veien Sora må gå. Han følger veien helt til han kommer til et stort slott, som forøvrig ser ganske rart ut. (Slottet har fått navnet Oblivion Castle)

Hva som skjer videre får dere eventuelt finne ut selv ved å lese på internett, eller så kan dere glede dere til Kingdom Hearts: Chain of Memories. God fornøyelse!
 
#3
Flott post, svarte på mye av det jeg lurte på! Hmm, sammen med hva du sa på MSN begynner jeg å forstå en del nå. Virker i utgangspunktet negativt kontra det gamle systemet, men det kan samtidig fungere veldig, veldig bra i praksis. BLir nok enten eller, spennende!

Men jeg lurer på en ting. Hvordan bli bruken av kortene? Blir det som et turbasert system der man bruker kort etter tur? Det virker jo noe usannsynlig med tanke på det du sa om at hvis en selv og en heartless bruker kort til samme tid. Men hvis man kan bruke kort når man vil blir vel det hele noe hektisk? Blir nesten buttonmashing om å trykke seg frem til riktig kort fortest mulig for så å bruke dette. Slik dette høres ut virker systemet kun som en plage.

Hadde vært fint hvis du kunne forklare dette litt.
 
#4
Høres bra ut.
Selv om jeg aldri satt meg inn i spillet på Playstation,
ser jeg frem til dette spillet.

Bilder?
 
#5
[Post bestående av spoilere!]

Det blir nok dessverre noe á la rapid buttonsmashing, ja; til min store glede. Jeg elsker slike hektiske spill hvor alt avhenger på hvor kjapp og flink du er med fingrene. Men det blir jo litt tenking også, for man må jo finne de kortene som passer anledningen. "Oi, faen, jeg har lite liv. Hva nå? Finne Cure kort, fort!" Dette er nok smak og behag. Kingdom Hearts bestod da ikke av stort mer enn buttonsmashing, og dette blir nok noe lignende. Har du et problem med det, Rube?

ang. Chain of Memories, så møter man på et par nye karakterer som man også møter i Kingdom Hearts II. Blant annet to av Unknown folka, Red Haired Unknown og en annen fyr kalt Vixen. Man vet ikke stort om Red Haired Unknown (ved navn Axel), og enda mindre om Vixen.

Mer kommer i morgen! Jeg må gå til sengs nå.

Alucard: Bilder fra Kingdom Hearts Chain of Memories finner man her. Seee! Jeg ignorerte deg ikke!
 
#6
Jo da, du har noen poeng. Jeg er tradisjonelt ikke særlig glad i buttonmashing, men også dette kan vel utføres på en imponerende måte. Som du sier var det egentlgi en god del buttonmashing i det opprinnelige Kingdom Hearts, men her følte jeg samtidig at man hadde et valg. I tillegg til det vanlige angrepet som ble utført med et enkelt trykk på X hadde man magi og andre teknikker tilgjengelig. Selv om Kingdom Hearts lett kunne spilles igjennom så å si kun ved bruk av buttonmashing på X, altså angrep, følte jeg at jeg hadde et valg. Jeg elsket å bruke magier og ferdighetsteknikker, og gjorde dette så ofte jeg bare kunne.

Når jeg tenker på buttonmashing er det første so mfaller meg inn spill som Tekken, SSBM, Virtua Fighter, Soul Calibur etc. Her har nybegynnere (meg inkludert) lett for å hamre vilt løs på knappene før de etterhvert finner angrep og teknikker som passer dem. Men selv om også dette i og for seg er buttonmashing blir det jo på en helt annen måte. Jeg tror egentlig at mye av problemet mitt med buttonmashing stammer fra slike spill, ikke i den forstand som vil brukes i KH: CoM.

Jaja, jeg tror nok egentlig at kortsystemet kan funke veldig bra. Ser i alle fall slik ut på en del av skjermbildene. Blir spennende å se.

Jepp, Red Haired Unknown har jeg sett bilder av lenge, mens Vixen hørte jeg først om for et par dager sida. Det var vel faktisk deg som viste meg de første bildene av ham. Hvor mange unknowns finnes det egentlig?

Hmm, er bare å pøes på med ny informasjon dere kommer over. Er frustrerende å lese igjennom bøttevis med informasjon kun for å finne ut at man egentlig visste alt fra før.
 
#7
Super Smash Bros Melee er ikke noe button smashing spill. -.-


Hvor mange det unknowns jeg tror det er? Vel, hvis min tankegang er riktig er det minst ni. Vi har sett fem stykker fra Kingdom Hearts II E3 traileren. Dual Wielder har andre klær enn disse og peker seg ut. Blindfolded Unknown har ikke hette, og peker seg også ut. King Mickey er også en unknown, selv om man helt klart vet hvem denne karakteren er. Crimson Unknown, fyren i rødt, er en. Og hvis hverken Red eller Vixen er en av de fem, er vi oppe i elleve. Det kan selvfølgelig være mer eller mindre også, men dette er slik som jeg tror.

(Jeg er 13 år og Kingdom Hearts tøs. Pass dere)
 
#8
Opprinnelig skrevet av Valan@21.06.2004, 19.37
Super Smash Bros Melee er ikke noe button smashing spill. -.-
La meg tippe: Du liker SSBM, men ikke VF eller Tekken? Fakta er at i så å si alle slåssespill benytter nybegynnere seg av buttonmashing. Det gjør de både i Tekken 4 og i SSBM. Så klart benytter ikke drevne spillere seg av denne teknikken, hverken i Virtua Fighter 4 eller SSBM. Jeg sier ikke at spillet i seg selv er et buttonmashing-spill. Uansett, det er dette som vanligvis menes med begrepet buttonmashing, i alle fall slik jeg bruker det.

Hmm, er Mickey egentlig en unknown? De fleste steder jeg har sett beskrives han som en ninja og ikke en unknown, selv om drakten han bruker på skjermbildene minner mistenkelig om unknown-stilen. Regner nesten med at han er unknown selv, hadde blitt merkelig hvis de plutselig ville kastet en ninja-Mikke inn i den allerede ganske kompliserte blandingen.

Men 11 unknowns blir da utrolig mange, kanskje litt mye å holde styr på på en gang?
 
#9
Jeg har ikke noe imot VF, men Tekken kan jeg ikke si at jeg liker. Har ikke prøvd det i mer enn cirka 1-2 timer, men det virka utrolig kjedelig. De slo seint, og de så stive ut. Spillet hadde noen tøffe teknikker, men jeg syns ikke det kan måle seg med foreksempel "Dead or Alive 3" eller "Super Smash Bros Melee". Over til noe annet;


Elleve Unknowns for mange? Mulig. Men det kan jo selvfølgelig være at Dual Wielder og Blind Folded Unknown er blandt de fem, men jeg tviler. Det er jo også godt mulig at Axel og Vixen er blandt dem; de har alle helt like klær.

Vixen vet jeg ikke mye om, og jeg kan ikke si at han skiller seg helt ut.

Men det gjør på en måte Axel. Han leter etter Sora, og konfronterer Blond Haired Kid. Det er tydelig at Axel leter etter Sora ettersom Blond Haired Kid sier "I cannot let you see Sora", og at Axel svarer ved "You've lost your mind!"

Så, mulige tall for Unknowns er som følger:
- De fem på Hollow Bastion, som inkl. Blind Folded Unknown, Dual Wielder, Axel og Vixen. Blant andre; King Mickey og Crimson Unknown. (7 Unknown)
- De fem på Hollow Bastion, som inkl. Vixen og Axel. Blant andre, Dual Wielder, Blindfolded Unknown, King Mickey og Crimson Unknown. (9 Unknown)
- De fem på Hollow Bastion. Blant andre, Axel, Vixen, Dual Wielder, Blindfolded Unknown, King Mickey og Crimson Unknown. (11 Unknown)

Forresten skal man ikke se bort ifra at Glowing Eyed Unknown og Sitting Unknown er to helt andre karakterer! Ingen andre Unknown har hatt et slikt øye som Glowing Eyed Unknown har, et lysende gult. Dessuten står jeg fast ved mitt og hevder at jeg ser et heartless tegn på brystet hans da han kommer ut av steinen. Sitting Unkwown vet vi ikke mye om, ikke annet enn at han mest sannsynlig kjenner Sora; ettersom han kommer med replikken "You look just like him". Dette kan selvfølgelig være ment om noen andre enn Sora, men det hele virker litt mistenkelig ettersom man rett etterpå får se Sora sveve over en sjø, i en transelignende tilstand.

Informasjon hentet fra diverse Kingdom Hearts II og Chain of Memories trailere.
 
#10
Det blir veldig feil å kalle alle disse karakterene for 'Unknown's. Dersom det er 11 nye ukjente karakterer, blir jo dette veldig mye; riktig.

Men hvis min kjære lillebror (Valan) går ut og kaller Mikke for Unknown, da må jeg si meg uenig med ham. Videre har jo og Nomura bekreftet at Riku befinner seg i ASAS-traileren. Med 99 % sikkerhet er Blindfold Riku. Crimson Unknown er etter all sannsynlighet Ansem; det har vi jo fått "bekreftet" via en oversettelse av traileren.

Så dersom vi kutter ut Ansem, Mikke og Riku som 'Unknown'er (de er jo ikke ukjente?), så er vi nede i max 8 stykker. Men selv dette er mye. Jeg tipper at The Enigmatic Man, Axel og Vixen er blandt de 5 kuttekledde i Hollow Bastion. Det kan jo forsåvidt og være at flere av disse ukjente personene er én og samme figur. The Enigmatic man kan f.eks. være Vixen? (tror egentlig ikke det selv, men jeg vet for godt til å utelukke noe.)

Ok, nå hadde jeg egentlig skrevet to laaange avsnitt om min teori ang. KH 2, men jeg trykket på noen knapper, og plutselig forsvant de. Føkk.

Jeg får opplyse dere senere.

Og til informasjon, det var JEG som importerte Final Mix av fri Kingdom Hearts-fetisj-vilje, og ikke etter mas fra lillebror. Jeg er om ikke større, like stor KH-fan som ham.
 
#11
Ja, du! Mer Kingdom Hearts fan enn meg, du liksom. Jeg skal gi deg en leskjon når du kommer hjem, din.. uhm.. storebror!

Vel, greit, jeg kan gå med på Mikke. Og ja, det vel nesten 99% sikkert at Blind Folded Unknown er Riku, og det er nesten helt sikkert at Crimson Unknown er Ansem, ettersom det som ble sagt i det rommet var "It's no good to let them know our plans, Ansem".

Greit, så er vi (muligens) nede i maks 8 personer. Og som du sier, så kan Axel og Vixen være blandt de fem. Da er vi nede i seks. Dette virker egentlig som et mer sannsynlig tall, ja. Det kan til og med jeg si meg enig med.

Men hva tror du at Glowing Eyed Unknown og Sitting Unknown er da? Sitting Unknown kan godt være Vixen, ettersom Sora tydeligvis møter Vixen i Chain of Memories. Og Deep Dive er da med 100 %'s sannsynlighet en Kingdom Hearts II trailer. Men hvem er da Glowing Eyed Unknown? Ingen karakterer vi har sett hittil har et slikt øye.

Jeg tror heller ikke at Enigmatic Man er Vixen, men alt er jo mulig. Det er ganske vanskelig å si ettersom bildet med Vixen på er av elendig kvalitet og altfor lite. Vi får vel kanskje noen svar om et halvt år eller så.


Du er teit!
 
#12
Okaj, nå tvinges jeg til å svare i dette emnet, selv om jeg ikke føler meg kompetent. Er ekstremt lang tid siden jeg har spilt Kingdom Hearts, eller i det hele tatt har tatt en titt på trailere/Deep Dive. Bli derfor ikke ekstremt forbannede på stakkars, lille meg om jeg overser (les: glemmer) noen viktige momenter og tar feil i forbindelse med disse.

Jeg mener at dere begge har enkelte gode poeng. Skal prøve å gå kronologisk frem imellom punktene, slik at det blir litt lettere å se hva jeg kommenterer til hvilken tid.


Valan, du har nok rett i at verken Dual Wielder eller Blindfolded Unknown finnes blant de fem unknownene. Disse to skiller seg litt ut fra de simple, kappekledde skikkelsene man ser bilde av, men man skal aldri si aldri. Jeg har derimot på følelsen at enten Axel, Vixel eller begge er blant de fem. Vet ærlig talt ikke helt hvorfor, er bare en følelse jeg har. Tror Square forstår at 10-11 unknowns blir for mange, så det må være enkelte av skikkelsene som er de samme. At Axel og Vixel er blant de fem er en av de mest sannsynlige og letteste måtene å kutte ned på antallet på. Er også merkelig at vi ikke har hørt noe av Vixel før nå, like før spillet utgis. Tror nok derfor at det er mest sannsylig at Vixel er blant de fem, om det bare er en av de to. Vi må da ha sett noe av ham tidligere?

Er enig med det du sier om Axel. Han er på utkikk etter Sora, av uante grunner. Han er vel en av de unknownene vi vet mest om, selv om han ikke akkurat møter hard konkurranse.

Av de tre listene dine vil jeg tippe at nr. 2 er den som ligger nærmest virkeligheten. Mickey, Dual Wielder, Crimson Unknown og Blindfolded Unknown er nok ikke blant de fem, dette er jeg villig til å vedde manken min på. Eneste spørsmålet ved den lista er vel Axel og Vixel.

Jeg tror nok at Sitting Unknown er en kjent karakter vi kjenner fra KH, selv om jeg ikke vet hvem dette kan være. Som du sier hinter han mot Sora, noe også hele filmklippet legger vekt på. Han må da ha hatt en rolle i det opprinnelige Kingdom Hearts for at dette kan henge på greip?

Glowinh Eye Unknown er en annen sak. Som du sier kan jeg ikke tenke meg noen karakterer i det opprinnelige Kingdom Hearts som bærer på dette karakteristiske trekket med øyet. Selvsagt kan en av de opprinnelige karakterene ha møtt en skjebne vi ikke vet noe om, og på denne måten «gjenoppstått» med andre trekk, både fysisk og psykisk, men dette blir bare antakelser. Jeg har forresten ikke lagt merke til Heartless-symbolet du nevner.

Jeg er enig med Riku i at man ikke kan kalle Mikke for en Unknown. Jeg er også enig i at Blindfolded Unknown må være Riku. Jeg har derimot ikke hørt noe om hverken oversettelsen av traileren eller «det rommet», så jeg vet ikke om Crimson Unknown er Ansem. Dette får jeg bare ta deres ord på. Selv om disse tre karakterene fungerer som Unknown-skikkelser synes jeg man kan utelate dem fra det store Unknown-mysteriet.

Som Riku regner jeg med at Vixel og Axel er med blant de fem kappekledde, slik jeg påpekte tidligere. Jeg synes egentlig at ideen med at Vixel er den samme som en av de andre Unknownene virker relativt sannsynlig. Som jeg sa må vi da ha sett ham på tidligere bilder? Jeg tror nok at det er mer sannsynlig at Vixel er Sitting Unknown enn The Enigmatic Man.

Hmm, dette må da ha blitt et av emnene på Spillegal med flest lange svar?
 
#13
Pft, bare vent til du ser mine übre teorier i kveld. Da skal du få se på lang post. Hvis jeg gidder. Nå må jeg på jobb.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#14
Opprinnelig skrevet av Riku@22.06.2004, 15.32
Pft, bare vent til du ser mine übre teorier i kveld. Da skal du få se på lang post. Hvis jeg gidder. Nå må jeg på jobb.
Hva er vitsen med å sitte og finne på teorier om spill man bare har sett ørsmå, usammenhengende og uforklarende klipp fra? Er det ikke bedre å glede seg til spillet, for så finne det ut, enn å sitte og tenke ut en masse greier som med all sansynlighet tatt i betraktning ikke stemmer? Det er slik rykter skapes, og slik folk blir skuffet. Negativ hype er BAH!

Forøvrig gleder jeg meg enormt til KH2, men GBA-spillet er jeg mer skeptisk til. Den tid, den sorg(eller glede).
 
#15
Tenkte jeg skulle gjenopplive dette emnet, for nå er det jo vel to uker siden Chain of Memories kom ut i Europa og nesten et halvt år siden den amerikanske utgivelsen.

Jeg rundet det nå nettopp og må si at jeg ble litt skuffet over spillet i forhold til Kingdom Hearts 1. Jo da, historien er interessant den, for hva har egentlig skjedd med Riku og Kong Mikke? Og jo da, kort-slåssystemet er en fryd å bruke. Det er vel kanskje det aller beste kampsystemet som er laget til et realtime-RPG/platform-spill, siden det kombinerer taktikk og rask tankegang ypperlig. I tillegg er grafikken veldig god, blant annet med ganske pene FMV-filmer. Men det er vel der det stopper. Musikken er blant annet bare tatt direkte fra Kingdom Hearts 1 (Det er dog noe nytt, men det er veldig lite). Men det aller verste er at du blir påtvunget kamper for å gå videre. Man må nemlig få visse kort for å åpne dører for å komme videre. Disse kortene får man kun ved å drepe random fiender. Dette er faktisk et rent helvete. I begynnelsen var det riktignok litt artig å eksperimentere med det geniale kampsystemet, men etter hvert blir det bare slitsomt og vanvittig kjedelig. Kan forresten nevne at i en verden så måtte jeg sloss i 2,5 timer for å få et nier-kort for å komme meg videre, og hadde ikke det vært for historien, som dro meg igjennom disse kampene, hadde jeg solgt spillet med en gang. Eventene i Disney-byene er også tatt rett ut fra Kingdom Hearts 1, som igjen har tatt de fra Disney-filmene, så ikke akkurat noe spennende der heller. I tillegg er slutten råkjip. Men det finnes et lyspunkt som kanskje kan fikse litt på sluttsekvensen og det er Gameplay-spoilerÅ gå igjennom det som Riku. Noen som kan bekrefte at vi får vite mer om Kingdom Hearts-historien da?

Uansett, hva synes dere om Kingdom Hearts: Chain of Memories?
 
#16
Jeg har nettopp tatt det ut av plastikken, så skal en kjapp tur på do, også skal jeg sette meg inn i det. (Endelig)
Kingdom Hearts er uten tvil mitt favoritt spill. Historien, Karakterene, og ikke minst musikken.

Anyway, dere får mine personlige tanker i løpet av kvelden, siden jeg skal prøve det NUH =D
 
#17
Kjøpte spillet for litt over en mnd. siden. Har desverre bare spilt i ca. en times tid, da batteriet på DS'en gikk ut og jeg ikke ser ut til å finne laderen.
Spillet virker interessant nok, tok litt tid å sette seg inn i fighting-systemet da det var lettest å bare trykke villt på action-knappen og håpe på det beste.
Liker kort-systemet, ganske spennende.

Det får bli blizzy's oppgave å overbevise meg om det er verdt å få ladet opp DS'en og spille videre ;)
 
#18
Åh, Rikku. Du har hatt spillet lenge, men aldri orka og satt deg inni det skikkelig? Herregud.
FINN LADEREN! det er alt jeg har å si. Chain of memories er noe av det vakreste jeg har spilt på lenge. Kamp systemet er helt "Konge" når du lærer deg det 100% og dette med decks osv. Og ikke minst at det fortsetter der hvor Kingdom Hearts slapp.
 
#19
Dette høres bra ut, og Kingdom Hearts, er jo en av mine favorittspill. Så du har overbevist meg til å kjøpe det.
Får lønning imorra, så hvis jeg finner det på Spiderman så er det kjøpt i løpet av neste uke.
 
#20
Dette spillet er en guds gave til menneskeheten.
Har nå spilt det i rundt 3 timer, og jeg klarer ikke tenke på annet i det hele tatt.

Det eneste CHain of Memories fikk minus i hos kritikerne var at det var samme steder som Kingdom Hearts 1.
Men spør du meg så er dette ikkenoe å klage på. Det hadde vært noe annet hadde Kingdom Hearts 2 vært ute først. Hvis dere skjønner.