Koble 360 med Ethernet kabel til en PC

Jeg prøvde å koble en ethernet kabel mellom PCen og 360en, men det eneste som kommer opp er at det er en nettverkskabel som er koblet fra. Er det noen her som kan skrive hva man skal gjøre "steg-for-steg" ?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du trenger en krysset kabel dersom du ikke har switch/ruter mellom. :smarting:

Jeg troooor jeg bruker en krysset kabel mellom 360en og ruteren? Er dette dønn umulig (altså at jeg tar feil og faktisk har en ukrysset) eller vil det fungere litt og gi diverse bivirkninger (som å logge av nettet og annet krøll)?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Noen rutere bruker krysset, andre ikke (det mest vanlige er ukrysset). Sikkert er det iallfall at dersom du skal koble direkte fra NIC til NIC (som dette jo blir), da trenger du krysset ettersom dataene ellers ville kommet frem i feil rekkefølge fra hva NIC-et forventer. En switch eller ruter sorterer om slik at du ikke trenger krysset, som regel.

D

Deleted member 91

Gjest
Noen routere - som f.eks Alex sin, tør jeg tippe - "krysser om" tilbake igjen, så det er samme faen hva slags kabel du bruker. Syns jeg å huske.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Da bør du sjekke koblingen. Du har Telenor, da SKAL det kobles slikk:

IKKE annerledes. Splitteren er der av en meget viktig grunn, serru. Jeg spår at du har klart å koble på telefonen FØR splitteren, og dermed kaprer telefonen hele linjekapasiteten når noen ringer. Splitteren fordeler kapasitet slik at både det brede båndet og talatuten kan brukes samtidig.

Vi har kun en splitter, og den er her nede med PCen, mens oppe i stua har vi kun en telefon, som ikke kjøres gjennom PC. Om jeg ikke bruker telefon her nede, kan jeg da kaste splitteren opp i stua og heller bruke den der, for så å la modemet få input rett fra hovedledningen her nede?

Splitteren skal kobles til første telefonkontakt, ellers vil du ikke få splittet signalet riktig. Tror jeg.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Helt korrekt, Lennon. Det skrev jeg forøvrig også i min forrige post. :)

Edit: Jeg kom på en mulig koblingssituasjon til. På følgende skjema blir telefonlinja fordelt FØR den første telefonkontakten, og jeg markerer punktet der splitteren må påkobles i dette tilfellet (den svarte trekanten er hovedlinja inn i huset, om det var uklart):

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja.