Konsoll-launch

Nå har Microsoft akkurat sluppet XBox 360 her i landet. Før en ny konsoll slippes, danner folk seg tanker om den. Som en følge av disse tankene blir folk ofte skuffet over launchen, eller kanskje gledelig overrasket. Launchen er essensiell for hver eneste konsoll. Det er på nettopp den dagen konsollen vil selge mest eksemplarer (om ikke noe går fryktelig galt selvsagt). Det er på den dagen spillutvalget og konsollen vil danne varige inntrykk hos folk. Har den dårlige spill med uimponerende grafikk, vil dette feste seg hos folk, og bli et inntrykk som det vil ta lang tid å endre. Om man derimot har et Mario 64 opp ermet, kan man ta verden med storm og danne et varig inntrykk av at nettopp denne konsollen er noe helt unikt.

Dette emnet er her for å diskutere de forskjellige konsoll-launchene som har tatt sted opp igjennom åra. Si gjerne din mening om din favoritt launch, og hvorfor. Eller kanskje hvilken launch som skuffet deg mest. Synes du konsoll-launchene har blitt svakere med åra? Eller synes du kanskje at XBox 360 sin launch er tidenes sterkeste entré?

Kilik

Lokal moderator
Kopierer det jeg skrev i X360-emnet:
Vel, generasjonsskiftet vil vi nok merke sakte, men sikkert. De spillene som har kommet til nå utnytter trolig bare 10-20% av maskinens potensiale. At over halvparten av lanseringsspillene er multiplattformspill som også slippes til PS2/Xbox, sier vel det meste. Kan jo legge til at Kameo og PDZ var planlagt for Gamecube/Xbox og Quake IV og CoD2 er PC-konverteringer. Ingen av spillene (med unntak av PGR3) er med andre ord ikke designet for X360 fra grunnen av. Og som nevnt tidligere, Xbox 360 er ingen enkel maskin å utnytte. Her kan vi nok sammenligne med PS2 (som i starten var et helvete for utviklerne) hvor lanseringsspillene Tekken Tag og Ridge Racer V ikke imponerte noen som hadde en Dreamcast eller en middels PC fra før. Sammenlign nevnte titler med Soul Calibur II og Gran Turismo 4, og man ser forbedringene som skjer under en konsolls livssyklus.

Konklusjon: Virkelig next-gen på X360 starter ikke før stortitlene som virkelig er designet for konsollen er lansert, og vi har fått inn en HD-klar TV i stua... [/b]
Med dette mener jeg altså at X360 har en forholdsvis svak lansering, men en konsoll med et stort potensiale. Den mangler den definerende must-have tittelen som Halo til Xbox (eller Mario 64 til N64) til at jeg vil kjøpe den. Helst også med både grafikk og gameplay som ikke er mulig på tidlige konsoller ønsker jeg meg. En ny opplevelse. Mario 64 og Halo ga meg denne følelsen.

Lanseringsspillene betyr ikke alt. PS2 som jeg synes hadde veldig svake lanseringsspill, har jo endt opp med å bli tidenes mest solgte konsoll med har et hav av kvalitetstitler. Ikke det at lanseringstitler ikke kan være definerende heller. Når Gamecube og Xbox kom ut med tre dagers mellomrom i USA med henholdsvis Luigi's Mansion og Halo som konsollenes mest profilerte titler, var det ikke akkurat overraskende at Xbox hadde solgt mest ved årets slutt. Kanskje det hadde gått bedre med Gamecube hvis Ninty heller hadde satset på Zelda: Wind Waker eller Metroid Prime til lanseringen? Ikke bare kortsiktig salgsmessig, men også for den langsiktige markedsprofilen til konsollen? Nintendo gjør nok ikke samme tabben igjen, og har sagt at de akter å ha både Super Smash Bros. (online) og Mario 128 klare til Revolution ved lansering.

Xbox hadde en solid lansering og er den eneste konsollen jeg faktisk har kjøpt fra starten av. Halo, DOA3, Amped, Jet Set Radio Future, Project Gotham Racing, Rallisport Challenge og Oddworld, alle eksklusive, kom ut på dag 1 i Europa.
Dreamcast var heller ikke dårlig med Sonic Adventure, House of The Dead 2 og ikke minst det grafiske monsteret Soul Calibur. Det samme gjelder Saturn (Virtua Fighter, Daytona) og PSX (Wipeout, Ridge Racer, og Twisted Metal).

Jeg har enda ikke prøvd 360, men det må sies at de bildene jeg har sett av diverse ser pene ut, men det er for meg ikke en ny epoke. Spillene ser bra ut, men hvor er det nye? Jeg trenger ikke en killer hit på launchlisten, men jeg trenger en grunn til å kjøpe maskinen annet enn det at den han bedre grafikk.

Så, min favoritt launch er nødt til å være Playstation 2 sin launch. Jeg var 12 år, og forventningene var høye. For meg som ikke hadde noen form for brukbar PC var Ridge Racer 5 for meg en stor opplevelse. Husker jeg spillte det timer istrekk. SSX demoen var utkjørt etterhvert.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
De konsollene jeg har kjøpt på launchdagen eller veldig tett opptil er Gameboy Advance, Gamecube og Nintendo DS. GBA hadde en temmelig dårlig launch med bare Super Mario Advance som egentlig var verdt å bruke penger på, Gamecube hadde vel... Luigi's Mansion, som varte i hele to dager. Men det så pent ut, da.
DS-en hadde Super Mario 64 med finere grafikk og bedre kontroll og mere stæsj og multiplayer, pluss noe annet rask.
I dag har GBA ganske mange knalltitler, Gamecube likeså, og DS-en ser ut til å få flere enn begge de to til sammen etterhvert.
Konklusjon? Launchen har ikke så mye å si for min del. Skal man dømme etter situasjonen ved launch kommer XBox 360 til å gå dukken før snøen smelter.

Den eneste konsoll-lanseringen som gir meg et skikkelig bredt smil om munnen når jeg mimrer, er lanseringen av en liten hvit konsoll i 1999. Samtlige av mine sparepenger ble byttet inn i en herlig hvit og blå pakning med påskriften Sega Dreamcast. Jeg hadde fulgt den amerikanske lanseringen 9. september med falkeblikk, og kom sjelvende ned i kjellerstuen for å teste vidunderet. Min relativt dårlige økonomi hadde gjort at jeg ikke hadde råd til stort mer enn konsollen selv, men det stoppet ikke meg fra å kjenne adrenalinet bruse der jeg hørte den herlige oppstartslyden og en blå swirl kom til syne på skjermen. Demodiscen som fulgte med maskinen inneholdt ikke spesielt mange spill, men Ready 2 Rumble Boxing fikk meg fort hektet. Jeg måtte bokstavlig talt knipe meg i armen og fortelle meg selv at denne var ekte. Den samme følelsen fikk jeg to uker senere da jeg endelig hadde spart opp nok penger til å kjøpe Soul Calibur.

Desverre har maskinen min gått av med døden, men undertegnede vil bringe en ny en inn i huset straks økonomien bedrer seg. Selv etter alle disse årene ville jeg gledelig byttet det meste av spillopplevelser mot å gjenoppleve de første par ukene med den første konsollen som introduserte denne generasjonen. Jeg tør fortsatt påstå at det meste av gameplayinnovasjon som ble introdusert på DC'en fortsatt er en milepæl som dagens spill strekker seg etter. :forelsket:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bangai-O! :forelsket:

Tony Hawk's Pro Skater 2, Jetto Setto Radio (Jap tittel), Ikaruga, Virtua Tennis etc. :forelsket:

Edit: Og hvem kan glemme "It's thinking" (Selvom PA har ødelagt samtlige av de reklamene med sin "It's drinking"-parodi).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og - såklart - Giga Wing 2.
GRAVITYYYYYY BOMBAAAAAAAAAAAA!!!!!

Jeg har kjøpt Dreamcast, GameBoy Advance, GameCube, Nintendo DS, Sony PSP og XBox 360 ved lansering, og jeg ble vel mest fornøyd med Dreamcast og GameCube da jeg først fikk dem.

Dreamcast pga. spill som Sonic Adventures og Snow Surfers, og litt senere Virtua Fighter 3tb. GameCube pga. spill som Super Monkey Ball og Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader, og litt senere Super Smash Bros. Melee og Pikmin.

Men det var ikke bare spillene, det var noe mer, spesielt med Dreamcast. Dreamcast var det «nye store som ingen hadde» (og de fleste bare venta på PlayStation 2, men det brydde ikke meg), og det var helt utrolig grafikk på den tiden.

GameCube var derimot mindre ny i forhold til grafikk, men det var en konsoll jeg hadde gledet meg til helt siden den ble vist frem i 2000. Det var noe helt spesielt med å få den inn i hjemmet, og jeg var helt i hundre der jeg satt med Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader, og bare et par uker senere, Super Smash Bros. Melee. Jeg var faktisk stårlende fornøyd med den lanseringen, spesielt med tanke på at det bare gikk noen få uker før vi fikk et par godbiter til.

Med GameBoy Advance var jeg sånn passe fornøyd - Super Mario Advance, Castlevania: Circle of Moon og Tony Hawk's Pro Skater 2 var jo gode spill alle sammen, men det var ikke det helt store. Nintendo DS hadde Super Mario 64 DS ... Tja. Artige mini-games, men det tok vel en del måneder før det kom noen skikkelig gode spill, så den lanseringen var en skuffelse. Sony PSP ga meg mer i form av filmavspilling via mitt 1GB minnekort, enn hva spillene ved lansering ga meg.

XBox 360 har noen fine spill ved lansering, ingen tvil om det - Perfect Dark Zero og Project Gotham Racing 3 er begge gode spill, men sistnevnte virker veldig likt 2-eren, og førstnevnte har kun imponert i multiplayer så langt, og selv der er det vel heller en penere versjon av Perfect Dark med færre våpen (?) og baner (heldigvis får vi mer av sistnevnte etter hvert). Men det største problemet med XBox 360 er at man må vente 1-2 måneder på neste interessante spill (for min del er det Dead or Alive 4 - et spill jeg egentlig ikke er overbegeistret for, men som jeg bare får lyst på fordi det til tider kan være moro, og fordi man kan spille det over Live). Og virker ikke det interessant, ja, da må man vente nesten 3 måneder på Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter. Og bryr man seg ikke noe om det, så er vi inn i mars, og da har det godt 3-4 måneder siden lansering ...