La oss spille Doukutsu Monogatari!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
...Eller Cave Story, som det heter hvis du spiller den engelske versjonen. Og det gjør jeg.



Hva er detta?
Detta er da tråden hvor jeg spiller gjennom Cave Story og skriver og slenger ut bilder om det. Så kan folk lese og kommentere, og forhåpentligvis få lyst til å spille Cave Story selv. Linker finner du i den Wikipedia-artikkelen jeg linka til innledningsvis.

Okay, så hva er Cave Story?
Kort fortalt så er det et Metroid/Castlevania-aktig 2D-spill hvor du toger rundt i en svevende øy, skyter bøttevis med monstre, nøster opp en ganske intrikat historie og har det moro. Gidder ikke skrive så mye om historien eller bakgrunnen for spillet her, siden mye av poenget med spillet er at du skal finne det ut etter hvert, men jeg røper så mye som at alt i Cave Story holder proffkvalitet til tross for at det er et gratisspill laget av én mann.

Høres bra ut, sett i gang!
Det er det, og okay.

Innholdsfortegnelse


- Del 1: Begynnelsen




Okay, spillet begynner med et lite filmklipp. Dette er da Kazuma Sakamoto, som sitter innesperret i et lite skur ett eller annet sted og prøver å koble til søstra si via IRC eller noe. Vi får se og høre mer til Kazuma seinere, men akkurat nå driter vi langt i han siden...



...dette er oss. Eller meg, da. Siden det er jeg som spiller. Jeg styrer en liten tass med øretelefoner og rød caps som heter Quote. Egentlig er det litt spoiler å si at han heter Quote siden det ikke er meninga man skal vite det før seinere. Men nok om det; det er fint lite å gjøre i startrommet (annet enn å fylle opp liv og lagre, ved hjerte-PC-en og disketten, henholdsvis), så vi får gå ut i Den Første Hula.



Den Første Hula er veldig, veldig lik startpunktet, bortsett fra at det er noen flaggermus, levende saccosekker og pigger her. Pigger dreper deg øyeblikkelig, såklart. Ja, og så har vi denne:



En livkapsel. Kjekt. Livkapsler øker livmåleren din permanent, logisk nok, og gjør Quote litt barskere. Strek under "litt", ettersom jeg får tre til fem livpoeng ekstra per kapsel og det ikke akkurat er enorme mengder. Når det er sagt finnes det ganske mange kapsler rundt omkring, så det gjør monn etter hvert.



Åhå, enda en mystisk hule. Som dere kanskje ser, virker Quote ganske tomhendt for øyeblikket. Det er fordi jeg starter spillet uten noen våpen i det hele tatt.



Da er det praktisk at jeg starter i samme hule som huser kåken til en eneboer som tilfeldigvis også lager skytevåpen. Han sitter og snorker, så jeg sjekker ut stæsjet hans.



I stæsjet hans "finner" jeg den første pistolen min, Polarstjernen. Godknall. Til å begynne med er Polarstjernen sørgelig svak i tillegg til å ha dårlig rekkevidde, men en grunnmekanikk i Cave Story skal snart få rette på det.



Før vi kommer så langt titter vi innom Kazuma igjen, som later til å ha fått dreisen på mIRC-installasjonen sin. Han prøver å advare Sue - søstra, altså - om at noen er på jakt etter henne. Hmm.



Tilbake til hula, og her går det nå an å gå videre bortenfor døra jeg starta ved. Polarstjernen kan skyte istykker de lilla blokkene som sperret veien istad.



Ikke så verst på å drepe saccosekker heller. Den oransje trekanten der er forresten det jeg samler opp for å få XP, og sånne dukker opp hele tida når jeg dreper fiender. Det systemet jeg hinta til istad går ut på at istedenfor å levle Quote, så levler jeg våpnene mine. Polarstjernen går opp til level 3 til å begynne med, og det tar ikke lang tid i det hele tatt å få den opp dit. Men: Hver gang Quote blir truffet mister våpenet han bruker også litt XP, og etterhvert mister de også levler hvis man ikke passer på. Dette gjør at man må være forsiktig når man er ute på tokt.



Etter å ha drept døra jeg skal gå inn gjennom får jeg se enda litt mer til Kazuma som whiner på nett. Grin litt mer'a.



Mimiga-landsbyen
Okay, her ser det ut som om det er enda et filmklipp. Kort fortalt: Mimiga-ene er små, hvite, hundelignende skapninger som oppfører seg ganske menneskelig. Dette er da King (lilla genser) og Toroko (grønn genser) som krangler.




Okay!

Disse prater også om Sue; King beskylder Toroko for å prøve å beskytte henne, til tross for at hun ikke er en av dem. Hmm.



Doktoren? En doktor som kidnapper Mimigaer? Okay! Mon tro hva dette bety...



KRÆSJ. Se der ja, det var visst Quote som deisa rett i bakken mellom våre to nye venner.



Toroko stikker av i sjokk, og etter å ha summet seg forklarer King situasjonen. Det viser seg at han er sjefen i landsbyen, og at noen kalt Doktoren og hans håndtlangere har kidnappet en hel bande mimigaer sånn at det bare er seks av dem igjen. Eller sju med Sue, som han sier. Øh, så Sue er en mimiga, men har en menneskebror? Akkurat. Samma det, på tide å utforske mimigalandsbyen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2


Første stopp er reservoaret. Bare fordi.

Istedenfor bilder har jeg spilt inn en liten film fra det som skjer nå, mest for å teste hvordan det funker. Skal slenge den opp på tuba nå, så skriver jeg videre når den er klar. Følg med.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Yay, en LP!
Har prøvd CS noen ganger, men aldri spilt særlig langt. Uansett skal det snart komme til Wiiware så jeg vet ikke hvor mye jeg vil følge denne tråden. Vil ikke spoiles. :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Okay, vidoyen er på lufta. . Kvaliteten ble faktisk riktig så bra da jeg klikket på "watch in high quality", så gjør det dere også. Noe som er irriterende med denne snutten er at spillet gikk over til sakte film mens jeg tok opp, så det går egentlig noen få hakk kjappere enn det virker som i videoen. Skal se om jeg får ordna det til neste video, eventuelt.

Men så var det innholdet i videoen: Spennende saker, eller hva? Jeg finner et sølvsmykke, og Toroko blir kidnappa av ei heks og... en snakkende matboks. Huh. Misery og Balrog (heksa og matboksen, henholdsvis) later til å være Doktorens håndtlangere. Noe sier meg at dette ikke er siste gang jeg ser dem. Det "noe" er at jeg har spilt gjennom spillet en gang før og veit hva som kommer til å skje. Nuvel. Vi går videre.



Etter å ha dengt Balrog gjelder det å få tak i den andre nøkkelen til huset til Arthur (som jeg gikk forbi på vei til skuret i videoen). Mimigaen på dette bildet heter Jack og sperrer veien inn til området hvor nøkkelen er, iallfall helt til jeg kan avsløre at Toroko er blitt kidnappet. Sucker.




Det viser seg at Arthur var en stor mimiga-kriger, men ble drept av Doktoren for ikke så himla lenge siden. Tydeligvis tok han med seg nøkkelen til kåken sin i grava, for den ligger rett ved gravsteinen hans. Inntil nå, iallfall. Yoink!



Arthurs hus. Hva skjuler seg her inne?



Ikke så mye, viser det seg. Bortsett fra en PC og en slags teleportdings. Jeg lar meg ikke be to ganger, og aktiverer teleporteren for å reise til...




...Eggkorridoren.
Wow, en diger korridor full av egg. Lurer på om de eggene er et frampek? Næh, sikkert ikke. Uansett, jeg repper mer om eggkorridoren i morra. Prates.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Del 2: Eggkorridoren



Jepp japp, av en eller annen grunn havner jeg i eggkorridoren. Det er da en korridor full med digre egg, og her har vi masse rart å denge. Blant annet flere saccosekker, elefanter (som i bildet over) og...



:wth: Hjælp. Mimigaen i blå genser er da Sue, og den digre klumpen er... øh, også en mimiga. Men hva har skjedd siden han er så diger og forbanna? Hmm. Uansett så blir Sue kidnappa, som man kan tenke seg, og Quote må i farta og redde henne.



Før det kan skje stikker jeg innom Cthulu en tur. ^^




Okay jeg har det, Quote er egentlig med i SOLDIER og var skikkelig ræva så han later som om han er verdens beste soldat osv. :gnoh:

Ja, det er en ræva klisje. Nei, det er ikke spesielt overraskende når du finner ut hvem Quote er. Men drit i det, vi har ei hvit bikkje å redde.



Først græbber jeg denna livtanken utafor huset til Cthulhu, ooog...



...denger noen sinna, grønne veps.



Innafor døra finner jeg et digert terminalrom. PC-en til høyre gir meg et ubrukelig hint om at det er et skjold som sperrer veien for meg og at en av terminalene i rommet kan slå det av. Det siste der stemmer ikke i det hele tatt.



Men samma det, for hovedgrunnen til å stikke inn hit er å plukke opp rakettkasteren. Aw yeah.

Ikke at jeg bruker den så mye, siden den har begrenset ammunisjon. Kjekk å ha i et knipetak, dog.



Flere veps, og et egg det ser ut som om det går an å få tilgang til via den nederste plattformen. Dette er litt riski bisniss siden den hvite greia der freser fram og tilbake hele tida og hvis den så mye som puster på meg er jeg død. Går greit med god timing, da.



Terminalene i rommet jeg var innom tidligere hinter om hvilke egg jeg må besøke for å få ned skjoldet. De viser at egg nummer 6 og 1 er det noe muffens med, så jeg stikker innom de for å finne et ID-kort og en terminal som slår av skjoldet når jeg bruker kortet.



Så var det denne karen igjen, da. Tid for en ny bosskamp.




Det er ennå tidlig i spillet, så Igor er ikke akkurat vond å be når jeg skal gølve jævelen.

Jeg tusler inn døra som nå ble låst opp, og finner...



...Sue og egg nummer 0. Sue sier noe om at egget er klart til å klekkes, men at man trenger et passord for å få PC-en til å sette igang klekkeprosessen. Hadde vi hatt'n Enball her så hadde vi fått opp rota. Øh, med andre ord må vi finne Kazuma sånn at han kan hacke litt. Okay, ferdig med Eggkorridoren for denne gang, på tide å tusle tilbake igjen.




Og slik går nu dagan.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Del 3: Gressby



Filmklipp-tid igjen. Sue chatter med Kazuma og jabber om at hun har funnet noen drageegg og at ett av dem ser ut til å være klart for klekking, i tillegg til at Sue spør om mora deres er sammen med Kazuma. Det er hun ikke kan Kazuma fortelle, men han får iallfall gitt beskjed om at han er innelåst i et skur på et sted som heter Gressby. Okay, til Gressb...




Ruh-roh, King og Jack dukker opp, anklager Sue for å være skyld i at Toroko ble borte og låser henne inn i et bur i påvente av at Doktoren skal dukke opp. De planlegger å bytte Sue mot Toroko, serri. Briljant plan, med tanke på at Doktoren allerede har drept og kidnappa X antall mimigaer allerede burde han være helt med på et slikt opplegg. Nuvel.



Liten vits i å prøve å redde Sue, så jeg får labbe bort til Gressby aleine. Først slenger jeg innom et sted jeg glemte å besøke istad, nemlig blomstergården. Her finner jeg en livkapsel og litt info:



Hm hm. Mimigaer lever av blomster, men røde blomster er visst no-no. Kan dette være et frampek? (Hint: Ja)

Skitt samma, Gressby her kommer jeg.





Jepp, det første jeg finner i Gressby er en mimiga som heter Nissen og har låst seg ute av huset sitt. Cthulhu er her også; det vil si, en Cthulhu er her. Det virker som om det er flere like Cthulhuer siden de oppfører seg som om de ikke kjenner deg hver gang du møter dem. Denne Cthulhuen prater om en krig, som visstnok skal være over. Hømm. Gir sikkert mening etter hvert.

Sånn ellers er musikken i Gressby konge og ville ikke vært malplassert i et Kirby-spill. ^^



Nøkkelen til Nissen tar det cirka femten sekunder å finne. Også med på bildet: De nye, mer irriterende flyvende saccosekkene.



Jada jada, sikkert en kongebelønning du har på lur der. Oboy, lurer på om det er en gyngehest eller en jojo, eller...




...en flammekaster? Konge. Nissen, du er bedre enn den ekte nissen. ^^

Nissen tipser også om at jeg må gjennom peisen til Chaco for å komme videre. Akkurat hva jeg også trodde.



Noen ildkuler seinere finner jeg kåken til Chaco.



Der er peisen også, gitt. Chaco er dreven på dette med å klatre gjennom piper tydeligvis, og tipser om at jeg må ha manetjuice for å slokke flammene. Vann, som det er noen hundre liter av rett utafor døra hans, holder tydeligvis ikke. Lurer på hva han fyrer med.





Samma det, etter å ha dengt en diger manet finner jeg en flaske juice og klatrer gjennom pipa som bare faen.




Disse spøkelsesstatuene beveger seg ikke, men skyter ut noen digre røde stråler når du treffer dem og er dermed jævla irriterende. De ser ganske teite ut når du har skutt dem, dog.





Jeg utforsker litt videre, og til slutt finner jeg et mystisk skur hvor det later til å være noen som er innelåst. Luuuurer på hvem det kan være.



Vedkommende har en nøkkel til meg. Dette var forbløffende enkelt.



Øh, bortsett fra at nøkkelen ikke passer i døra. Det gjør den derimot i det lille skuret jeg passerte istad.



Det skuret viser seg å være et kraftanlegg av noe slag. Jeg slår på strømmen, og den vesle roboten på gulvet begynner å røre på seg.



Han spasser ut og prater om å drepe meg? Det skal vi bli to om, din...




Bam! Balrog slenger innom nok en gang, lettere irritert for at mimigaen de stjal sist ikke var Sue. Kompis, hvis du gir faen i meg og går tilbake dit du var istad skal du se at du får Sue på et sølvfat. Ikke? Okay da.



Dum-de-dum. Han har lært seg noen nye triks siden sist, men det hjelper lite.




Hva mener du, "hva er jeg"? Bare en vanlig fyr, vel? Eller er jeg det? :gnoh:



Roboten blir glad for hjelpen. Ingen årsak, kompis.




Eksplosiver, sier du? For noe vås. Det er ikke som om jeg har ei rusten dør å sprenge bort eller noe. Vent litt.



Okay, da veit jeg hva jeg trenger for å lage bomber. WTB GM BSE JLYFSH JC CHRCL



Frosken lar seg ikke imponere av mine bombemekkeskillz og dermed må han dø. Merk forøvrig at viftene i bakken ble slått på da jeg dengte Balrog, noe som gjør det lettere (eller i det hele tatt mulig) å komme seg videre.

Tid for å spille litt mer, jeg har ei bombe å samle ingredienser til.

Edit: Lodin, en curly brace heter "krøllparentes" på norsk og ser slik ut: { }
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Den som lever, og bruker noe av livet sitt på å spille Cave Story, får se.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Okay alle dere to som leser detta her, tiden er endelig kommet for...

Mer Gressby!

Okay, da er det på tide å fullføre Gressby for denne gang. Det siste som skjedde før helga var at vår venn Quote fant ut at alt som trengs for å mekke bomber er litt kull, en gummibase og manetsaft. Øh, da jeg skulle ta bilder av neste del viste det seg at jeg hadde sterkt overvurdert min egen evne til å slå på det jævla programmet jeg bruker for å ta bilder av spillet med gamepad, sååå... vel. Dere får forestille dere at Quote fikk en nøkkel av kisen i skuret og tusla litt mot høyre etter at så skjedde.



Se så. Jeg står klar til å hoppe over livsfarlige pigger uten noe annet enn en diger hårtørker som hjelpemiddel. Går nok bra.




Okay jeg gjetter at jeg finner grillkullet her.



*Monokkelen spretter ut* :wth:




*Den andre monokkelen spretter ut* :wth:



Enda godt jeg bare hadde to monokler på meg (siste mote, jeg lover) for nå ble jaggu Balrog forvandla til ei diger padde av Misery. Dette er da den første kampen i spillet hvor ting faktisk blir ganske hårete og du må bruke knollen litt for å klare deg. Når det er sagt heter fortsatt ikke Balrog McWellarmoured til etternavn, så med tunga rett i munnen går det greit. Nei, jeg har ikke tenkt å si hvordan du denger'n.




Viste det ikke fram forrige gang, men den kladden øverst til venstre på det øverste bildet her er da en sånn kjempemanet man må denge for å få manetsaft.




Nissen hadde også fyrt opp i peisen, så jeg slenger innom for å plyndre aska hans. Nissen, du er min BFF.



Etter at jeg slo på generatoren fungerer denne vifta foran kåken til Chaco også, så jeg slipper å bruke manetsafta mi til å slokke peisen hans igjen.




Robotfar blir helt fra seg over at jeg har klart å samle alt som skal til for å mekke en bombe. Ikke så fra seg som meg da jeg fant ut at det går an å mekke bomber uten sprengstoff.




Okay, dør vs. bombe er rått parti, viser det seg. Hvem kan så denne mystiske, grønnhårede fremmede være...?



Dæsken døtte, den så jeg ikke komme. Uansett, Kazuma blir glad for at jeg har reddet livet hans og greier, og får vite at jeg har prata med Sue og at jeg kommer fra mimiga-landsbyen og sånt småtteri. Da, plutselig...




...en albino? I MIN teleporter? Jepp, det er professor Booster, tydeligvis en bekjent av Kazuma og Sue som later til å ha kjennskap til Doktoren.

Kort fortalt så sier Booster at Doktoren har funnet de røde blomstene. Hvis noen husker de røde blomstene så fikk jeg vite på blomstergården at de visstnok får mimigaenes blod til å koke. Hmmmm. Kan dette ha noe med de rasende mimigaene jeg har dengt å gjøre mon tro? NEPPE.

Uansett, tid for å komme seg tilbake til mimigalandsbyen.



Kjipingene Booster og Kazuma tar svevesykkelen uten at jeg får sitte på. :argh:



Viser seg at det var like greit ettersom Kazuma kjører som ei kråke.




Knegg. Uansett, på tide med litt eksposisjon her. Mens Booster, Kazuma og Quote tusler tilbake til mimigalandsbyen, har Sue en aldri så liten prat med gutta. Jada, hun satt i et bur sist, men de slapp henne vel løs eller noe. Jeg veit da faen.











Plottet tykner. Det er klart at det har vært en krig mellom Doktoren ombord på den svevende øya (som spillet foregår på) og de som bor på overflaten av planeten under. Så mimigaene ble brukt som soldater...? Hm hm. Okay hva skjer med Booster og gjengen?




Booster informerer mimigagjengen om at Doktoren har funnet de røde blomstene, og at det nå ikke lenger er noe valg mellom å stikke av eller å stoppe ham. Som sagt så gjort, vi stikker av... jeg mener, noen må oppnevnes til å finne blomstene og denge Doktoren.

Lurer på hvem det blir.

Spesielt når Booster kan avsløre at han vet litt mer om Quote enn han har gitt uttrykk for.



Du og du, en robot. Den så jeg ikke komme, gett. Så Quote er altså en speiderrobot sendt fra overflaten for å... speide, men så har noe skjedd og programmeringa hans er blitt loka til sånn at han har fri vilje, eller noe. Streit nok. Uansett, hvor var det jeg skulle hen, Booster?



Til Sandsonen!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Del 4: Sandsonen

Sandsonen, ja. Lurer på hvordan den ser ut.



Akkurat, sand. Quelle surprise. Uansett, Booster advarte om at Sandsonen ikke var barnemat sånn utfordringsmessig, og det stemmer ganske bra. Før jeg kommer spesielt langt her blir ting forholdsvis prekære. Men først: Hvem er egentlig den berta der borte?



Jeg slenger innom denne kåken her og undersøker nærmere.



Jaggu har dere BESØK! Nemlig MEG! Og den måten du ønsker BESØK velkommen på er tydeligvis ved å skyte på dem med MASKINGEVÆR!



Ikke at det hjalp, da.

Skal vi se om det går an å snakke kjerringa til fornuft.



Det gjør det visst. Dama sier at hun våknet opp midt i ørkenen med hukommelsestap og bestemte seg for å hjelpe de forlatte mimigaene hun fant der. Hvorfor får jeg følelsen av at dette virker kjent?



Adoy. :gnoh:



Så "speiderrobot" betyr altså "robot sendt til den svevende øya for å knerte mimigaer". Ikke at jeg ikke egentlig regna med det, men likevel. Hurra for programmererne som skrudde sammen både Quote og Curly Brace slik at alt av instrukser forsvant idet de faktisk skulle til å begynne på oppdraget sitt, da.

Uansett, koselig å treffe folk og sånt, men jeg trenger noen hint.



Okay det får duge.

Sånn ellers har Curly Brace enda en ting å prate med meg om:




Her svarer jeg nei, ikke fordi maskingeværet hennes er ubrukelig (det er dritbra) eller fordi Polarstjernen er så fantastisk (det er den ikke), men fordi jeg mener å ha lest i en guide for lenge siden at du bare kan få det beste våpenet i spillet hvis du takker nei til skyteren til Curly. Så det så.

Neste oppdatering: Jeg utforsker Sandsonens mange hemmeligheter.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Yeah. Har faktisk neste oppdatering klar, men det virka ikke som om noen brydde seg om den ble lagt opp eller ikke så jeg gadd ikke.
 
#14
Jeg vil vite hva som skjer videre.

Så hovedpersonen er "", mens hovedpersonens bedre halvdel er {}?
 
#15
Hmmm... ser egentlig ganske fristende ut, siden det ser ut til å ha en viss 'Anime' stil, som er spill stilen jeg praktisk talt elsker. Men... Hvor gammelt er egentlig dette spillet? Ser jo ut som noe som kom på 90 tallet jo! :D
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Nei! Bør vente til det slippes til Wiiware siden det har bedre grafikk der. :p



Sånne Yetipantser vil sikkert også ha det fordi det og vil få "ekstra utfordringer".
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Tjaaah, bedre grafikk og bedre grafikk...



Høyere oppløsning i det minste, men jeg synes ikke det er helt vellykka, egentlig. Pixelart-stilen er veldig skreddersydd for at man skal få plass til mange detaljer - eller iallfall antydninger til detaljer - på liten plass, og når du blåser det opp på den måten der har det lett for å se litt halvveis ut; midt mellom detaljert og tomt. Synes ikke den nye grafikken treffer blink i så måte.