Lag dine egne Xbox 360-spill

Kilik

Lokal moderator
Microsoft vil den i slutten av måneden lansere XNA Game Studio, kort sagt et program som gjør at vanlige folk kan lage sine egne spill og dele dem med andre. Programmet er gratis til Windows XP-plattformen. MS skal riktignok ha $99 (ca. 600 kroner) i året på X360-plattformen, men dette er langt billigere enn å kjøpe et dev kit (rundt 200.000 kroner) og MS vil heller ikke ta ytterligere penger for spillene som deles over Xbox Live. Du vil også eie rettighetene til dine egne spill. MS på sin side har ambisjoner om at spill på høyde med Halo 2 vil se dagens lys med systemet og trekker fram Counterstrike som et vellykket gutteromseksempel.

Microsoft hevder dette vil bli en revolusjon for indie-utvikling og kaller det for spillverdenens svar på YouTube. Våren 2007 kommer en mer profesjonell (og trolig dyrere) utgave hvor man kan også har mulighet til å selge spillene sine.

Gamespot
XNA Team Blog
Screenshots - Eksempler på spill

Både som programmerer og gamer skal dette bli spennende å følge med på...

Lodin

Der Waaaah
SITAT
Q: How exactly can I share my 360 game to other 360 users? Will my game only be available to people with the XNA “Creators Club” subscription? Will it be available to all 360 users that have an Xbox Live account?
A: There is currently no supported way to share binaries on the Xbox 360. Currently, there are four requirements that must be met in order to share a game targeting Xbox 360 which is developed with XNA Game Studio Express.

1. The individual you are planning to share the game with must be logged in to Xbox Live and have an active subscription to the XNA Creators Club
2. The receiving user must have downloaded the XNA Framework runtime environment for the Xbox 360
3. The receiving user must have XNA Game Studio Express installed on their own development PC
4. The game project, including all source and content assets, must be shared with the receiving user. The receiving user then compiles and deploys the game to their Xbox 360.[/b]
Ikke faen om jeg legger ut 99 dollars i året for å spille en masse Tetris og poker ræl. <_<

Konseptet høres spennende ut, men jeg tror ikke det vil bli noen suksess. Det er for dyrt, og sikkert for avansert til at folk kommer til å bry seg.

Trench_Rat

Sommerbildene våre
In before Net Yaroze

Ingen som husker Yaroose eller hva det het til PSX? Het YaBasic på PS2. I demoene til det offisielle PSX-magasinet fulgte det ofte med hjemmesnekra spill laget med dette programmet. Enkelte av dem var svært, svært imponerende. Både kreativiteten og produksjonsverdiene (vi snakker 3d-grafikk som lett kunne måle seg med "skikkelige" PSX-spill) i disse spillene var enorme. Enkelte av dem kunne jeg spille i timesvis, gjerne mer enn et butikkjøpt spill til 500 kroner.

Jeg har virkelig tro på dette. Jeg vet hvor mange som sitter der ute med både kunnskaper og viljen til å lage gode spill. Se på indiescenen til Dreamcast f.eks. Og det var en konsoll som IKKE ga ut et eneste dev-program av noen sort.

Tr00 edit:
Net Yaroze var det ja.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Endelig kan mitt killerkonsept Niggerjesus Rape Rampage få den konsolldistribusjonen det så sårt trenger. $99 for å utsette Xbox 360-eiere for gedigne, altødeleggende falloser? Røverkjøp. :D

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Jeg kommer ikke til å klare å røre dette. Traumatiske bilder av Maze Chase fra NetYaroze kommer til å velle opp fra underbevisstheten min og gi meg kronisk epilepsi.

In other news, det hadde vært for dyrt for meg hvis jeg i det hele tatt hadde eid en huegbox 360.

Husker veldig godt et sånt Net Yaroze spill som kom med en demodisk en gang. Gikk for det meste ut på at du var på sen slags romferge og skulle skyte alt som bevegde seg. Man så ned på karakterene ovenifra og det hadde en ufattelig fet co-op funksjon som sparket balle. Noen andre som har prøvd det? Sykt lyst til å finne det igjen...

Men det store spørsmålet er, kan de som ikke har kjøpt lage-egne-spill-greia få lastet ned spill som er laget av andre, gratis?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du så på lista over krav for å dele 360-spill med andre, sto det at den som skulle motta spill også måtte ha mulighet til å overføre spill til 360-en sin. Verktøyet for å kopiere spill over på 360-en koster $99 per år.

Det står også at man selv eier rettighetene til spillene man lager, så man bestemmer vel selv om man skal ta penger for dem.

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
SITAT(Bad Mongo @ 15.08.06, 13.32) 19760
Husker veldig godt et sånt Net Yaroze spill som kom med en demodisk en gang. Gikk for det meste ut på at du var på sen slags romferge og skulle skyte alt som bevegde seg. Man så ned på karakterene ovenifra og det hadde en ufattelig fet co-op funksjon som sparket balle. Noen andre som har prøvd det? Sykt lyst til å finne det igjen...
[/b]
Lignet skipene på musepekeren fra Starcraft? Jeg husker jeg og en kamerat satt og spilte det en hel natt. Det var uendelig frustrerende, men av en eller annen grunn klarte vi ikke å legge det fra oss.

SITAT(Cycerin @ 15.08.06, 15.41) 19788
Lignet skipene på musepekeren fra Starcraft? Jeg husker jeg og en kamerat satt og spilte det en hel natt. Det var uendelig frustrerende, men av en eller annen grunn klarte vi ikke å legge det fra oss.
[/b]
Man var ikke et romskip, men ombord et. Tror jeg ihvertfall =)