Jesses. Nå har jeg hatt spillet i ca tre dager, og har skapt meg et godt inntrykk av det. Jeg skulle egentlig plukke opp Dead Rising, men siden ingen hadde det inne, endte jeg opp med dette istedet. Og det er jeg faktisk veldig glad for. Dette spillet er nemlig steintøft.
Grafikken er så gjennomført at det burde vært kriminelt. Spillet har selvsagt ikke grensesprengende polygonantall eller superdetaljerte teksturer. Men på sine egne premisser, funker det perfekt. Hver eneste figur i spillet er nøye detaljert og ser ut som en ekte real-life Lego-figur. Sammen med den fænsy glinseeffekten du kun får på 360-versjonen (dette er vel og den eneste forskjellen hos 360-versjonen) ser det tidvis like ekte ut som f.eks. lekene i Toy Story-filmene. På sin egen måte er dette et av de peneste og visuelt mest konsistente spillene jeg noengang har spilt. Det ser nemlig ut som ekte Lego-action, og det er jo nettopp det det skal. Star Wars-feelingen er også utrolig godt ivaretatt med musikk og stil. Spillet inneholder en haug med cutscenes som oser av sjarm og humor. Jeg sitter og ler høyt gjennom nesten hver eneste en av dem. Alt i alt gir dette spilleren en utrolig feelgood-følelse, som jeg ikke har opplevd siden Broken Sword.
Ekstra trivelig er det jo at det også er sabla morsomt å spille. Kontrollene er super-simple, men dette er noe av hva som gjør at det funker så ekstremt som det gjør. Man har en knapp til å enten skyte eller vifte med laserkården, en til å swappe karakter, en til å hoppe og en til å bruke knapper og andre kontekstsensitive dingser man støter på. Totalt bruker man kun de fire knappene på forsiden av kontrolleren. Jeg tror ikke de andre har en funksjon i det hele tatt. Det høres kanskje simpelt ut med så få knapper, men med kun disse i bruk kan man dra av en rekke forskjellige moves. Man kan eksempelvis gjøre ørten forskjellige angrep med laserkården, ved bruk av timing og kombinering med f.eks. hoppeknappen. Nettopp laserkården føles også utrolig givende å bruke. Lydeffektene er spot-on og gir deg en knall god-følelse for hvert slag. Du kan også bruke den til å reflektere skudd fra fiender, ved å holde inne angrepsknappen. Utrolig givende å drepe fiendene med deres egne skudd.
Hele spillet dreier seg dog ikke bare om skyting og fekting. Hver karakter har en egen funksjon i spillet. Alle foruten roboter kan bygge om de finner noen hoppende Lego-klosser liggende et sted i spillet. Hva du bygger kan være alt fra en
AT-ST (som du deretter kan hoppe inn i og kontrollere) til en bro eller kanskje en radio. Alle karakterer med pistoler kan bruke tau-krok-greia i disse til å komme seg til nye steder. Jediene kan bruke kreftene sine til å flytte på forksjellige greier. Mens robotene kan åpne forskjellige typer dører. Alle disse egenskapene benyttes til å løse en rekke forskjellige oppgaver. Tidvis er de ganske så kreative og stilige. Det finnes også områder hvor du utelukkende kontrollerer kjøretøy, fremfor å løpe rundt til fots. I en seksjon skal du fly rundt i en X-Wing på overflaten av Death Star. I en annen skal du kjøre rundt på Speeder-bike på den derre ewok-planeten fra episode VI. Her er kontrollene også svært enkle, men fremdeles voldsomt stilige.
Når spillet virkelig skinner, er når du spiller med en kompis. Da løper man rundt på samme skjerm og må sammarbeide for å komme seg videre. Man må ofte stå på forksjellige paneler samtidig, for å åpne en ny dør. En av dere må kanskje stå på en plate mens den andre - som en jedi - må bruke kreftene sine til å løfte platen opp, slik at du kan komme opp til en spake. Det dreier seg ofte om å bytte karakterer. En må kanskje våre R2-D2 for å åpne døren for Leia etc. Ikke så voldsomt tankekrevende oppgaver, men de blir nesten enda morsommere med sin enkelhet. Hele tiden må man også samle "mynter" som ligger spredd over hvert nivå. Her kommer også konkurranseinstinktet inn, da man alltid vil ha flere mynter enn den andre. Grusomt morsomt. Det er faktisk veldig lenge siden jeg har sett et så glimrende bøddy-spill. I SNESens dager fantes det mange av dem (Smash TV, Turtles In Time, Legend, Pocky & Rocky osv), mens i dag er det nesten ingen som er verdt tiden din. Lego Star Wars 2 er et herlig unntak. Dessuten er det ekstra tøft å kunne si "Skal vi stikke til meg og spille litt Star Wars?". I motsetning til "Skal vi stikke til meg og spille litt Mario Party?" eller Skal vi stikke til meg og spille litt Tekken?", som har vært tidligere populære bøddyspill.
Nei, Lego Star Wars 2 er the shit. Løp og kjøp.