Jeg ser poenget, absolutt. Jeg synes også det er stas å sette meg ned med gamle spill sånn omtrentlig slik de så ut da de ble utgitt, i den grad det er mulig; det vil si egentlig ikke, siden billedrørsskjermene mine for lengst er gått i stykker eller sendt på dynga. Men med en passende shader som legger på scanlines, fargeblødning, og - ideelt sett - en jukse-skjermbue for å etterligne en buet skjerm - begynner vi å nærme oss. Heldigvis kommer denne muligheten aldri til å forsvinne, men heller øke i omfang og variasjon siden teknologien stadig marsjerer videre. For eksempel kan jeg nå spille 3DS-spill i full HD-oppløsning, og hvis jeg vil og noen har laget en mod, med teksturer som yter oppløsningen rettferdighet.
Men igjen, jeg kjøper mange remasters. Jeg spilte Bulletstorm-remasteren istad (kjøpt på salg for å erstatte den Games for Windows Live-befengte originalen), og i går forhåndskjøpte jeg Mega Man X Legacy Collection 1 og 2 til Switch (jeg har fortsatt ikke spilt flere av MMX-spillene). Jeg vil heller spille Ocarina of Time 3D nettopp fordi det er et bedre spill, Majora's Mask 3D fordi det fikser de håpløse bosskampene, Mega Man Legacy Collection fordi jeg får shadere innebygd, ekstra utfordringer og - endelig - Mega Man 9 og 10 på PC. Jeg orker ikke spille Bionic Commando på NES lenger, siden Re-Armed er så mye bedre.
Det jeg lurer på, er hvem leserinnlegget er myntet på. Oss gamlegutta som husker spillmediets barndom er nå voksne og klarer å sette opp emulatorer i tillegg til å ha de fleste av spillene i hylla fra før av. Den oppvoksende generasjon har sannsynligvis aldri hørt om DOS, SNES eller NES og ante ikke at det fantes noe som het Mega Man før de så Legacy Collection på Switch-sjappa. Hvis noen kjøper seg remastere av gamle spill som ikke lenger er å få tak i og oppdager hvor kule de fortsatt er, så synes jeg det bare er positivt; å si at "jammen du må jo spille Ocarina of Time med 15fps og frimerkeoppløsning for å få den ekte opplevelsen!" blir for meg helt fjernt. Selv om noen skulle orke det blir det uansett ikke den samme opplevelsen som da det kom ut og var noe helt enestående, noe magisk, noe man aldri hadde sett før. I 2018 er Ocarina of Time til N64 en glemsk, rynkete oldefar til femti av spillene kidsa har spilt fra før av. Jeg ser det for meg, "åja du åpner kister akkurat som i Fortnite," liksom.
Ja, det er meningsløst å tro at man kan gjenskape magien fra åttitallet ved å klistre på noe ekstremt halvhjertet ny grafikk og kalle det en Special Edition (ala Monkey Island), men det er like meningsløst å tro at det som var magisk for oss for snart tredve år siden fortsatt er i stand til å framkalle den følelsen hos dagens kids. Men hvis den stygge SE-grafikken og et nyinnspilt (stort sett fremragende) stemmespor er det som skal til for at dagens ungdom spiller Monkey Island og innser hvor bra de er, da er det helt ok for meg.