Leter etter et bra RTS/TBS.

#1
Jeg har spillt en del strategispill, men nå er det en stund siden jeg har hatt noe bra å kose med meg.

Jeg har tenkt litt gjennom hva det er jeg liker med disse spillene (Cossacks, Caesar, Settlers 2 osv) og har kommet frem til at jeg liker å leke med ressursene man sanker. Høres kanskje banalt ut, men det er økonomien i spillene jeg liker.

Derfor kommer jeg ut med en apell til alle dere som har erfaring med slike spill. Er det noen gode der ute jeg ikke har prøvd? Jeg er ikke spesiellt kresen på grafikk, men det bør være lagd etter 1994, slik at jeg ikke behøver å tenke på en masse instillinger for å få det til å kjøre i XP. Om det er helt nytt, eller ikke utgitt enda, så er ikke det heller noen hindring. Er ikke hardbarka nostalgiker heller.
 
#2
total war??? eller kanskje det nye ringenes herre rts'et som kommer (det er viss du liker RH da) eller så kan du prøve C&C generals/zero hour...
 
#3
Civilization eller Port Royale er gode alternativer.

The Patrician II eller III er utrolig geniale micro-management spill (ressurser osv). Eller hva med Sim City av en eller annen sort?
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Europa 1400 er ikke et RTS, men mer en livet som smed/prest/røverbaron under middelalderen-simulator. Likevel er økonomi systemet i spillet utrolig kult så jeg syns det er verdt å nevne.
It's the year 1400.  Europe sees the dawn of the "golden age of the new departures and the free spirit" - the late Middle Ages.  Under the rule of the bourgeoisie and businessmen, more and more towns are emerging from the clutches of the aristocracy and are achieving independence, power and wealth.  New businesses are flourishing, bringing financial strength and political influence to a growing economy.  However, life in the narrow, overpopulated alleyways and streets of the towns also has its downsides: epidemics and diseases are spreading, and thieves and highwaymen lie in wait to get their piece of the wealth.  Now you can try your hand in these exciting times of change.  Will you head down the path of an honest craftsman or a dubious priest? It's your choice.
 
#5
Jeg vil på det aller varmeste anbefale Heroes of Might and Magic III. Det er uten tvil det beste PC spillet jeg noen sinne har spilt. Heroes of Might and Magic III er et turbasert strategispill som også blander inn litt RPG elementer. Det fine med spillet er at man aldri blir sikkelig lei av det, og jeg tror ikke det finnes noen spill jeg har brukt mer tid på enn det. Jeg og en kamerat spilte på det praktisk talt hver dag i ett år i strekk. Jeg er fortsatt ikke lei av det, og drar det fortsatt frem ganske ofte. Jeg husker ikke nyaktig hvilket år spillet kom ut, men det funker i hvert fall helt fint i Windows XP. Alle som liker turbaserte strategispill vil også elske Heroes III. Jeg ble i hvert fall helt hektet, og det gjorde flere av kamreatene mine også. Det er for øvrig mulig å kjøpe en samlepakke som inneholder Heroes III + alle tilleggspakker, Heroes II og alle tilleggspakker og Heroes I. Den koster kun 109,00 ,- kr på www.gamezone.no. Et røverkjøp av de skjeldne.

Hvis du vil vite mer om spillet, kan du jo for eksempel lese denne anmeldelsen på Gamespot.

Og her er noen bilder:

Heltens inventory


I kamp


På kartet


Redigert:

Det er nok forresten kun Heroes of Might and Magic 3 + tilleggspakkenne som er i "Heroes Might & Magic III Complete"-pakken, og ikke eneren og toeren òg, som jeg først skrev. Jeg bare blandet den med en annen pakke som jeg kjøpte.
 
#7
ressurs systemet på heroes er ekstremt enkelt. Du tar gruver, og får 1 eller 2 av den gitte resursen hver dag, helt til en motstander stjeler den, og inntekten stopper. Anbefaler spillet på det varmeste (har spilt det siden 2'a, og holder enda på)
 
#8
Opprinnelig skrevet av zoti@21.11.2004, 19.22
total war??? eller kanskje det nye ringenes herre rts'et som kommer (det er viss du liker RH da) eller så kan du prøve C&C generals/zero hour...
138717​
likte både tiberian sun og red alert 2 bedre enn generals <_<
zero hour har jeg ikke prøvd da. ellers er jo HoMaM også et fint spill :tommelopp:
 
#10
herroes 4 er ikke like bra som 3ern, men til poenget mitt...

Spar til SETTLERS: HERITAGE OF KINGS !
så kan du kjøpe det når det kommer :)
 
#11
Anbefaler også Europe 1400 (The Guilds), man det er morsomt..

også LAN muligheter i det, vi har sitti litt å spellt her hjemme.

Tips..IKKE si til de du speller med hva du velger av yrke med en gang :)
Landlorden min gjorde det "Jeg velger røver jeg", da satte jeg seff spioner på'n og tysta max :)

det hele endte selvsagt med fengsel for ham, og så får jeg opp ett morsomt valg "Do you wish to pay to have him tortured?"

ehh..la meg tenke..ja!

etterpå begynte han å terrorisere vognene mine som solgte ting på markedet. Da var det godt å ha brukt litt penger på å bestikke bystyre medlemmene :)

det er nesten mer MMO en Strategi til tider, anderledes men BRA!
 
#12
Opprinnelig skrevet av leBoer@20.11.2004, 01.02
Jeg har spillt en del strategispill, men nå er det en stund siden jeg har hatt noe bra å kose med meg.

Jeg har tenkt litt gjennom hva det er jeg liker med disse spillene (Cossacks, Caesar, Settlers 2 osv) og har kommet frem til at jeg liker å leke med ressursene man sanker. Høres kanskje banalt ut, men det er økonomien i spillene jeg liker.

Derfor kommer jeg ut med en apell til alle dere som har erfaring med slike spill. Er det noen gode der ute jeg ikke har prøvd? Jeg er ikke spesiellt kresen på grafikk, men det bør være lagd etter 1994, slik at jeg ikke behøver å tenke på en masse instillinger for å få det til å kjøre i XP. Om det er helt nytt, eller ikke utgitt enda, så er ikke det heller noen hindring. Er ikke hardbarka nostalgiker heller.
138131​
Vil anbefale Age of Mythology og Warcraft 3 på d varmeste.
 
#13
Anbefaler Arena Wars: http://arenawars.krawall.de/com/
Desverre for deg er det ingen resursssanking i spillet, men det er en del av poenget. Alle starter med 1000 resusser, og får tilbake det uniten kostet når den dør. Altså, man kan aldri gå tom for resursser.
Dessuten har hver unit en mot-unit, og er selv bra mot en annen unit. Det kan neppe de fleste nye spill innen RTS-sjangeren si.
Spillet er genialt enkelt, men har likevel en utrolig dybde med tanke på strategimuligheter.
 
#15
Jeg impulskjøpte ``Full Spectum Warrior`` i for igår fordi jeg trodde det var et FPS, men det viste seg å vær et ganske tøft RTS, ikke noe Age of Empires eller Rome opplegg, men det var kjekt. Man kan spille igjenom SingelPlayer på to-player coop over nettet.... er det noen som har dette spillet (ja, selvfølgelig til PC) slik at jeg kan teste coop mode?


EDIT: Demo på gamespot (som ga spillet 7.7) Link