Lucas Arts' pek-og-klikk-klassikere

#1
Hei og velkommen til Skamprylts Lucas Arts pek og klikk klassikere emne..

Før i tiden spøy Lucasarts ut klassikere på samlebånd. Jeg nevner; Monkey Island serien, Full Throttle, Sam And Max, Day Of The Tentacle, Grim Fandango med fler. Disse spillene inneholdt tonnevis med stemning, sjarmerende grafikk, koselig musikk, herlig historie og som oftest hadde de en relativt høy vanskelighetsgrad. Disse spillene viste innovasjon og det er nettopp innovasjon og nyskapende trekk nåtidens spillbransje ikke viser. Mens spillskapere før i tiden gjorde alt for å få spillene sine så gode som mulig produserer dagens spillmakere uferdige, fantasiløse møkkaspill med fin grafikk som selvsagt virker tiltrekkende på mengden. Denne viljen gjaldt selvsagt ikke kun Lucasarts og det er selv nå en haug med utviklere som også kommer med kvalitetstitler stadig vekk, men det jeg skrev over reflekterer dagens utvikling innen spill. For å være ærlig gjør det meg litt trist..

Denne tråden er til for å diskutere de herlige pek og klikk spillene til Lucasarts og det gjør heller ikke noe om dere slenger inn et par ord om hva dere synes om hvordan sipllbransjen har utviklet seg..

- Skamprylt
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#2
Yay, kult emne! :tommelopp:

Jeg er også en ivrig retro adventuregamer, dog mer Sierra-typen enn Lucasarts. Jeg er enig i att spillene var bedre før, og nå som adventuresjangeren er så god som død forsterker jo det følelsen enda mer. Men som med så mye annet tror jeg uheldigvis at nostalgi/rosetint spiller inn litt mer enn man egentlig vil ha det til.

Uansett finnes det jo så utrolig mange bra eldre adventurespill der ute! Som sagt er jeg stor Sierra fan og har vel spilt meg igjennom mesteparten av det de har gitt ut gjennom åra. Særlig er jeg glad i Al's serie om godeste Laffer, men også Andromeda-guttas Roger Wilco får det til å dunke hardt i bordplata her.
Men av de eldre Lucasarts spillene er vel Monkey Island serien den jeg har best minner fra sånn all-around. Og selv om jeg vet at mange vil dra opp 3-ern som kroneksempel på spillene, og ofte adventuregaming generellt, må jeg faktisk ærlig inrømme at jeg liker 1-ern bedre... :flau:

Av medium-moderat årgang er jo Grim Fandango klassisk eksempel på hvordan ting skal gjøres. Den driter liksom helt i det alle sa om at adventure må være i 2d, bare kjører på med sin egen stil og klarer å lage ett vanvittig bra spill. Konge atmosfære, knall musikk og passe vanskelige puzzles. Definitivt en godbit der ja.

Nyere dato derimot, litt mer tricky kanskje, men langt fra umulig. Selv vil jeg nominere Microïd's Syberia, som selv om det kan virke litt sært, faktisk er ett fantastisk stykke spill. Preget av litt vanskelige puzzles til tider, men den utrolige atmosfæren av post-coldwar Russland gjør mer enn nok opp for det.

Denne posten ble egentlig litt anderledes enn jeg hadde tenkt meg, men skitau orker ikke redigere den mer konsis nå, mulig jeg tar det seinere engang...
 
#3
The Curse Of Monkey Island bringer jammen frem mange gode minner. Husker at jeg og en kompis som 10 åringer satt oppe til langt på natt og følelsen når vi runnet det var ubeskrivelig. Vi følte oss som to helter og jeg tror ikke at jeg har sovet så godt noen gang som den natten etter jeg hadde gått igjennom The Curse Of Monkey Island. :flau:

Mange av disse klasiske spillene er relativt vanskelige å finne, selv på nettet og jeg tenkte derfor at vi her kunne dele linker til sider som har noen av disse spillene inne på lager. Dette hadde nok hjulpet mange og sikkert bidratt til at enda flere så lyset. :p

Full Throttle:
http://www.play.com/play247.asp?pa=search&...tle&page=search

The Curse Of Monkey Island og The Escape From Monkey Island:

http://www.gamezone.no/index.php?main_page...d=Monkey+island

Grim Fandango:

http://www.spiderman.no/shop/asp/product.a...exact&PT_ID=all
 
#4
Fint å se at det er andre enn meg som synes det er trist at vi får stadig færre adventure spill av den gode typen. Altså spill med fortellerglede og innovative oppgaver som krevte litt mer av de små grå enn evnen til å hamre ned A-knappen for å drepe random space-alien med Mega-Laser-Cannon5000. Noe jeg egentlig ikke skjønner er hvorfor LucasArts har sluttet med sine adventure spill. De beviste jo at overgangen til 3D gikk greit med Escape From Monkey Island. Andre som har bevist nettopp dette er Revolution, med sine Broken Sword-spill. The Sleeping Dragon klarer å fange stemningen til de foregående BS-spilla perfekt. Med god historie, karakterer man blir forelsket i og et spennende gameplay. Broken Sword var planlagt som en trilogi, men heldigvis klarte den store fanbasen å overbevise Revolution til å lage et fjerde spill, som kommer til sommeren. Andre spill som kan minne om point-&-click må være Shenmue. Det ble faktisk beskyldt for å ikke være noe mer enn en P&C i 3D da det kom, ikke at det er et negativt trekk, men ikke helt hva SEGA omtalte det som da de brukte FREE-markedsføringen sin. Denne serien har også sluttet (såvidt vi vet iallefall), så vi sitter igjen med svært få virkelige adventure-spill. Trist.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Med tanke på hvor få som kjøper adventurespill i dag, skal vi være glade de fortsatt lages i det hele tatt.
Og ikke glem at Funcom holder på med Drømmefall, da. :)
 
#6
Kjipt at det nesten ikke blir laget point and click adventure spill lenger. Jeg vet faktisk ikke om et eneste.
Om Eks; Grim Fandango hadde blitt sluppet idag, med dagens grafikk, hadde det ikke hatt en sjangse på markedet i forhold til i 1999.
Idag har vi en haug med fjortisser som bare vil se skytespill med vold og bra grafikk. :( Litt trist...
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Egentlig litt sært at årets tre beste "adventure spill" er Call Of Cthulhu (FPS), Psychonauts (3D platformer) og Space Rangers 2 (Elite-like). Alle tre har sterke elementer av adventure sjangeren i seg så jeg overlever i det minste.
 
#8
For en god stund siden ble det offentliggjort at Lucasarts holdt på med en ny del i Sam And Max serien, men også dette spillet ble kansellert grunnet at Lucasarts var redde for at det skulle selge for lite. Forferdelig...
 
#9
Fahrenheit er jo utrolig bra, men lit for kort. Dette spillet viser at folk har interesse for denne sjangeren. Spillet solgte jo ganske bra til ikke å være"mainstream".


Ellers er jo ikk drømmefall langt unna. De av dere som finner noe intrssant infomasjon om dette spillet kan enten poste det her, eller i emne jeg lagde for en stunf tilbake.


sjefen i butikken der jeg jobber tok inn mase av den lengste reisen og spillet selger veldig bra. Det kan kanskje ha noe med at det er utviklet av norske funcom, men det er uannsett morsomt å se at folk kjøper det den dag i dag....*mimre*...
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#10
For en god stund siden ble det offentliggjort at Lucasarts holdt på med en ny del i Sam And Max serien, men også dette spillet ble kansellert grunnet at Lucasarts var redde for at det skulle selge for lite. Forferdelig...[/b]
Tja, så var det der da, ville spillet blitt en genuin oppfølger eller bare en hodeløs cash-in? Selv satte jeg meg aldri skikkelig inn hvordan utviklingen av spillet fungerte, men hvis vi ser på andre spillserier som har mottat ekstrem oppussing (eks. Magna Cum Laude) er jeg ikke helt sikker på om dette er så lurt allikevel. Visse ting trenger bare ikke en update, men nå får vi vel aldri vite det uansett...
 
#11
For de som ikke har fått det med seg, så ser det ut til at Telltale Games jobber på et nytt Sam & Max. Ikke vet jeg hvordan det blir, kanskje det blir som Bone. Hvordan er Bone i forhold til scumm-spilla? Men jeg tror uansett dette blir god saker.
 
#12
Fint å se at det er andre enn meg som synes det er trist at vi får stadig færre adventure spill av den gode typen. Altså spill med fortellerglede og innovative oppgaver som krevte litt mer av de små grå enn evnen til å hamre ned A-knappen for å drepe random space-alien med Mega-Laser-Cannon5000. Noe jeg egentlig ikke skjønner er hvorfor LucasArts har sluttet med sine adventure spill. De beviste jo at overgangen til 3D gikk greit med Escape From Monkey Island. Andre som har bevist nettopp dette er Revolution, med sine Broken Sword-spill. The Sleeping Dragon klarer å fange stemningen til de foregående BS-spilla perfekt. Med god historie, karakterer man blir forelsket i og et spennende gameplay. Broken Sword var planlagt som en trilogi, men heldigvis klarte den store fanbasen å overbevise Revolution til å lage et fjerde spill, som kommer til sommeren. Andre spill som kan minne om point-&-click må være Shenmue. Det ble faktisk beskyldt for å ikke være noe mer enn en P&C i 3D da det kom, ikke at det er et negativt trekk, men ikke helt hva SEGA omtalte det som da de brukte FREE-markedsføringen sin. Denne serien har også sluttet (såvidt vi vet iallefall), så vi sitter igjen med svært få virkelige adventure-spill. Trist.
[/b]
Vel, Escape from monkey island var i mine oyne en enorm skuffelse. Med Grim Fandango derimot beviste de at sjangeren fungerer i 3D.
 
#14
Og så kan dere kanskje laste ned Bone demoen bare for å teste den?

***så har de testa den***

Jeh. Håper at Steve P. Kan få detta bra, men Bone lover ikke bra.
[/b]
Nei, det første Bone spillet lover ikke spesielt bra, selv etter at de har oppdatert spillet (du kan blant annet hoppe over action-sekvensene).

MEN

De har et svært tett forhold til "fansen" sin og hører på hva de har å si, så jeg har troen på at det neste i Bone serien vil bli flere hakk bedre. Dessuten har jeg fått inntrykk av at Steve Purcell ikke plukker ut hvem som helst for å lage Sam & Max spill. Dessuten var det de samme folka som lagde Freelance Police (som ble kansellert), og det var visstnok meget bra.
 
#15
Jeg vet om en butikk her i området som selger The Dig og Full Throttle til greie priser. Da jeg er teit og slikt, orker jeg kun å kjøpe ett av dem i første omgang. Så jeg lurte på hvilket av dem som var best, og hva forskjellene var mellom disse to?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Full Throttle, spør du meg. The Dig er litt... "tyngre" i stemning og skript, om du skjønner. Riktignok er FT veldig, veldig kort, men det er artig hele veien gjennom.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Full Throttle er laget med førsteversjonen av enginen til Curse of Monkey Island, så hvor du har det der fra veit ikke jeg.
Men ja, pek-og-klikk på en temmelig perfekt måte.
 
#19
Jeg vet om en butikk her i området som selger The Dig og Full Throttle til greie priser. Da jeg er teit og slikt, orker jeg kun å kjøpe ett av dem i første omgang. Så jeg lurte på hvilket av dem som var best, og hva forskjellene var mellom disse to?
[/b]
Full Throttle uten tvil, Dig er mye mer seriøst og mangler humoren kjent fra de andre spillene.

Full Throttle havner uansett et godt stykke under feks Day of the tentacle og monkey island 1-3
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#20
Un-fun fact: Roy Conrad, stemmen til Ben i Full Throttle, døde i 2002 av lungekreft. :( Det var nemlig kreften som ga han den utrolig tøffe stemmen.