Mac går over til Intel

Kilik

Lokal moderator
#1
Da var det bekreftet det som mange Mac-fans fryktet: Apple vil bruke Intel-prosessorer.

Så da ser det ut som sidene er byttet. Microsoft går for PowerPC i Xbox 360, mens Mac går over til den tradisjonelle Windows-støttede leverandøren...

På mange måter synes jeg det er trist, da PowerPC ga Mac enn annerledes arkitektur som differensierte Mac fra x86-maskinene. Nå blir det trolig ingen forskjell på Mac i forhold til vanlige PC'er bortsett fra operativsystemet. Dessuten er det litt trist at det etter manges mening den dårligste prosessor-arkitekturen på markedet (Intel Pentium 4) skal bli enda mer dominerende.

Men en positiv ting ser jeg med dette, og det er at spill nå kan konverteres langt enklere over til Mac nå som de vil bruke samme arkitektur. Kanskje Mac OS etter hvert blir en like solid spillplattform som Windows?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Hey, det hadde vært spenstig. Da kunne til og med jeg sjekket ut Mac etterhvert.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Så lenge jeg ikke blir tvunget til å bruke de stygge standard PC-kabinettene ser jeg ikke noe negativt med dette. Men … må all softwaren jeg bruker skrives om til Intel-arkitekturen?
 
#4
Men hvis dette skjer virkelig, hvem skal vi da mobbe innen databransjen? :usikker:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Ellemelle... TwinMOS. Og Acer. Ja!
 
#6
Opprinnelig skrevet av Thinaran@06.06.2005, 20.43
Men … må all softwaren jeg bruker skrives om til Intel-arkitekturen?
Apple har i all hemmelighet kjørt et slags "dobbeltliv" de siste fem årene. Applikasjoner, og generell arkitektur har blitt skrevet for både PowerPC og x86.

Det blir spennende å se hva som skjer, men ... Jeg har blandede følelser akkurat nå. :(

Og jeg håper inderlig det ikke blir Pentium 4 som benyttes ...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Opprinnelig skrevet av sortulv@06.06.2005, 22.26
Apple har i all hemmelighet kjørt et slags "dobbeltliv" de siste fem årene. Applikasjoner, og generell arkitektur har blitt skrevet for både PowerPC og x86.
Så fint da. Hva med Snak? Og Adium? Og VLC? Og Bits on Wheels? MenuMeters? Cyberduck? MacMAME (som er den eneste MAME-emulatoren som klarer å emulere Shock Troopers 1)?
 
#8
Opprinnelig skrevet av Thinaran+06.06.2005, 22.45-->
<!--QuoteBegin-sortulv
@06.06.2005, 22.26
Apple har i all hemmelighet kjørt et slags "dobbeltliv" de siste fem årene. Applikasjoner, og generell arkitektur har blitt skrevet for både PowerPC og x86.
Så fint da. Hva med Snak? Og Adium? Og VLC? Og Bits on Wheels? MenuMeters? Cyberduck? MacMAME (som er den eneste MAME-emulatoren som klarer å emulere Shock Troopers 1)?
230693​
[/b]
De vet jeg ikke om, men om de blir skrevet med fat binary skal de kunne fungere både på PPC og x86, før PPC blir phaset ut. x86 vil dog ikke komme på markedet før neste år, og jeg tror PPC kommer til å støttes i ihvertfall to eller tre år til.
 
#9
Men har det noe å si hvis jeg kjøper meg en ibook nå?
den blir vel ikke "gammel" og må byttes ut om ett år?
 
#10
Det er ikke sikkert at de blir å bruke Intel prosessorer, de har vurdert AMD-prosessorer også. Mest sannsynlig kommer de til å benytte begge. Dessuten, neste OS 9 (mest sannsynlig den siste) kommer til å kunne kjøre på nyere PC-er, noe som lover godt for de som liker brukergrensesnittet. No worries før 2007/2008.
 
#11
Har hørt at det med at det neste os x kan kjøres på pc ikke er bekreftet.
har de bekreftet det?
 
#12
Opprinnelig skrevet av Baku@07.06.2005, 21.53
Men har det noe å si hvis jeg kjøper meg en ibook nå?
den blir vel ikke "gammel" og må byttes ut om ett år?
231009​
Absolutt ikke. Selv om de satser på å få Macs med intel-prosessorer ut på markedet iløpet av neste år, vil det ta minst 3-5 år før PPC ikke lenger blir støttet av utviklere. Allerede fra nå av, har de en teknologi de kaller for Universal Binary som vil sørge for at ting ikke blir utviklet for PPC eller X86. Det blir utviklet for OS X.


Dai'shan; Du har virkelig fått din informasjon feil. Apple kommer ikke til å bruke AMD-prosessorer, det er en grunn til at de skal ha en transition med Intel. Og når det gjelder å kunne kjøre OS X på "vanlige" PCer, har de sagt klart ifra at for å kunne kjøre OS X må man ha en Apple Mac. At det vil være muligheter med tanke på hacks, o.l. er en annen sak. Men de kommer garantert til å kjøre en propriatory arkitektur, som de alltid har gjort.
 
#13
De første Apple-maskinene med Pentium-arkitektur er klare neste år. Trolig blir dette en variant av Mac Mini. Resten av sortimentet er over på Intel i løpet av 2007
dont worry be happy man, det er fortsatt ett par år til de er butikken. Da har nok P4 blitt avløst av en ny prosesor
 
#14
Apple har vært i samtale med AMD også, men de kom visst frem til at Intel var det rette valget. Selv om AMDs dobbelkjerne-arkitektur eier Intels, og selv om AMDs overtak når det gjelder ytelse på desktopfronten er et etablert faktum. Men, det er jo klart, Intel eier jo markedet. AMD satte 2015 som mål for å få 50 % avmarkedet, men det ser visst ut til at nyheten om Apples overgang til Intel blir et aldri så lite slag i trynet på AMD.

Menmen.. vi får vel se om "Yonah" og "Presler" greier å reise kjerringa for Intel. Regner vel med det, spesielt siden Prescott ble en katastrofe, og Intel har en del å tape.
 

Kilik

Lokal moderator
#15
Apple støtter nå offisielt dual boot av OS X og Windows på sine Intel-Macer. En av de største fordelene blir nå at Mac ikke står tilbake for PC når det gjelder spill. Tipper dette vil øke Mac-salget ganske betraktelig...
 
#16
Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries.[/b]
Windows running on a Mac is like Windows running on a PC. That means it’ll be subject to the same attacks that plague the Windows world.[/b]
Er det Jobs selv som har skrevet siden? :D
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#18
Apple støtter nå offisielt dual boot av OS X og Windows på sine Intel-Macer. En av de største fordelene blir nå at Mac ikke står tilbake for PC når det gjelder spill. Tipper dette vil øke Mac-salget ganske betraktelig...
[/b]
Håper det, det eneste som holder tilbake Apple nå er de usannsynlig høye prisene de forlanger. Dette med tanke på at en Mac med samme spesifikasjoner(på papiret, hold yer' horses fanboys) som en PC koster det kvadruppelte.

En annen liten ting som plager meg med alt dette "INTEL + MAC = tr00 LOL"-snakket er den reklamen de har gående, om hvordan Intels CPU-er i årevis har vært fanget i kjedelige, grå kasser der de ble tvunget til å utføre kjedelige oppgaver. Hvis dette skal henge på greip må det bety at mindre variasjon i arbeidsoppgavene betyr mer moro. Lød ikke helt logisk i mine ører heller, nei...

NB: det jeg sier(for dere jævla døgenikter som hopper til konklusjoner fortere enn folk hoppet ut av sekstiende etasje på de brennende WTC-tårnene) i den siste delen av innlegget er ikke at PC-er har noe Macs ikke har, bare at man rett og slett har mer å velge på når det kommer til PC. Diskusjonen om hva som verdt å ta med i beregningen her kan ta seg et stev den og, siden den diskusjonen kommer til en vettig konklusjon den dagen Kim Jong Il og Ayatollah Khomeini går sammen om å lage en fanklubb til ære for den amerikanske levemåten.
 
#19
Dette innlegget postes i Windows på Intel-iMacen min :D

Dette er den raskeste Windows-maskinen jeg har vært borti noen gang, altså når det gjelder oppstart og slikt. Har ikke rukket å teste noe heavy programvare enda, dog. Har derimot prøvd Tomb Raider: Legend-demoen, og den gikk glatt som et varmt hvetebrød gjennom en kopp smør! Laster nå ned demo av Black & White 2.

Endelig kan jeg spille PC-spill på Macen min :D
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#20
1UP tar Half-Life 2, F.E.A.R. og Oblivion til Boot Camp.

Opprinnelig skrevet av Jeremy Parish
I have this theory, this crazy theory, see, that the MacBook is going to turn out to be the world's best portable PC gaming rig when you divide power against value. I need to test the performance of, say, Oblivion to know for sure. But my theory is yes. For less than $3000 bucks you can get a dual-core 2.16 GHz system with a gig of RAM, a 256MB Radeon X1600 graphics card, a 120 GB hard drive and all the trimmings. If it runs XP as well as rumor has it, it's actually cheaper than the nearest PC equivalent. (Plus it boots into Mac OS X when you actually want to get work done without crashing.)