mac tilsalgs?

#1
trenger en laptop, og da en mac. skal kun brukes til surfing og oppgaveskriving, så trenger ikke allverdens med plass, og et par skavanker bryr jeg meg lite om. så hvis noen her har en macbook/ebook stående, si ifra så kan jeg komme med et bud.
 
#2
Må ikke ha mac for å surfe og skrive gutt!

Det finnes noe annet som ikke er overprisa og som ikke sprekker bare du ser på den, Jeg tror det heter pese eller noe.
 

oma

Village Drunk
#3
jeg har en macbook 13" som jeg selger unna. Gammel og veldig godt brukt med litt klistremerker her og der. Interessert?
 
#4
Hazen, PC er ikke like slick og deilig estetisk sett, og dessuten har jeg forstått at Mac er vilt in i visse skolemiljøer her i landet.

Dét, også det at han ikke stjeler spillene sine, selvfølgelig.
 
#6
Kanskje han vil ha en mac fordi han liker os x? Da trenger man som kjent en mac.

(ikke noe hackintosh-tullprat nå plz)
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#7
Går på medievitenskap vøtt, der er Windows-maskiner frowned upon. I tillegg til at det ikke går noen vei tilbake til Windows etter å ha brukt og likt OS X.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#8
Slenger inn noen sytekommentar her, jeg: Fy faen så lei jeg er av Mac-er som kræsjer. Hvor har folk fått det fra at disse maskinene er så jævla stabile? De sju år gamle maskinene universitetet hadde med føkkkings Pinnacle kræsja mindre enn de splitter nye Mac-ene med Final Cut. Det programmet er Adobe Premiere minus logikk, og pluss den berømte Apple-brukervennligheten som ikke lar deg gjøre noe som du vil hvis programmet ikke ser noen grunn til det. At det da i tillegg klarer å kræsje to ganger daglig på en åttetimers arbeidsdag er utrolig.

De ser fine ut, da. Spoiler:
Nei.
 
#9
Min og alle maskinene jeg har brukt har vært stabile, aldri opplevd noe trøbbel så lenge det ikke var har vært noe defekt hardware i dem. Aldri hatt noe trøbbel med min, bare enkelte programmer som har tøvet. Når det gjelder Final Cut er det et fantastisk program, og det har flere muligheter enn de fleste vet om. Det er litt annerledes enn f.eks Avid men jeg fortrekker FCP, og jeg kan stort sett gjøre hva jeg vil i det, hva er det du ikke får gjort?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#10
Mine tre Mac-er har kræsjet under ti ganger totalt på fem år, men så har jeg aldri brukt Final Cut heller.
 
#11
Alle mine macer har hatt overopphetingsproblemer, umulig viftestyring (verdens mest irriterende bug, da macbookens vifte går som faen om man ser flash), plastikken har sprukket, og osx har kræsja nok av ganger.

Jeg har hatt flere generasjoner av vanlig MB og så har jeg hatt en MBP som var grei men led av mye av det samme.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#12
Det er litt annerledes enn f.eks Avid men jeg fortrekker FCP, og jeg kan stort sett gjøre hva jeg vil i det, hva er det du ikke får gjort?
Prøv Adobe Premiere. Samme som Final Cut, bare med flere muligheter og mer logikk. med flere muligheter mener jeg for eksempel å ha et litt mer avansert tekstverktøy. Det er moro helt til Comic Sans blir gammelt (Jaja, importer fra Photoshop. Nei!). Med logikk mener jeg hva er greia med å å gi markér inn- og ut-knappene 'skip'-tegn? Hvis man vil beskjøre et bilde er det også en helt på trynet overkomplisert prossess. Han tekniske veilederen min forklarte forøvrig at det omtrent bare bar kabinettet og skjermen (altså utseendet) som ikke består av diverse PC-deler, så eneste grunnen til at en Mac skulle kræsje mindre enn en PC er at den overbeskyttende programvaren er mer eller mindre idiotsikker. Snart går det vel ikke an å formattere maskinen sin en gang uten at den skal automatisk ringe opp Apples kundeservice for å forklare deg at du kommer til å miste all dataen din.

PC-en min kræsja forøvrig for første gang på flere måneder i dag når jeg prøvde å hooke den opp til en prosjektor av alle ting. Hva er det egentlig folk bruker Mac-ene sine til? For hvis det er studier og Spillegal det går i så har vel ikke det akkurat pleid å ta knekken på PC-er heller.
 
#13
Skjønner ikke hvor du har fått ifra at det er overbeskyttende programvare. Har enda ikke møtt noen restriksjoner i OS X bortsett fra obvious ting som kompabilitetsproblemer med eldre programvare og programvare til andre OS som kjøres i crossover/vmware etc.

Jeg hater å gjøre dette til mac vs. windows vs. linux diskusjon, men hvordan folk kan påstå at xp/vista (spesielt vista!) er mindre "overbeskyttende" enn noe annet er beyond me. Vi snakker her om operativsystemet som krever førti "ok"-klikk bare for å installere et stakkars program, har uendelige mengder sikkerhetsvarslinger og som er rævva å bruke. Klart, alle har anekdotisk bevis på hvorfor de sitter med den endelige sannhet i det store OS-spørsmålet, men i bunn og grunn går det mest på preferanser. Jeg har ikke noe særlig imot å bruke Windows, men jeg foretrekker OS X fordi det er digg å jobbe i.

Så fort man setter seg litt inn i OS X og hvordan det funker ser man at det er et veldig solid system, så for meg virker det som at du bruker det med innstillingen "æsj, dette er ikke windows, hvorfor må jeg klikke her!?" og da blir det fort krøll. Gi det en sjanse, forstå litt hvordan det funker så vil du se at det slettes ikke er overbeskyttende, på noen måte. Ha et litt åpent sinn, det er tross alt et helt annet OS, og med tanke på at datamaskinbruk går ekstremt mye på vaner og metoder man kjenner fra før er det kjipt når man plutselig kommer i et helt nytt miljø. Tror de fleste som har "switchet" har vært igjennom et par-tre sure uker da de ikke helt får til å bruke OS X.

Når det gjelder Final Cut kjenner ikke jeg meg helt igjen i klagesangen din, men igjen så går det mye på preferanser. Tekst og sånt kjører jeg inn i After Effect så den funksjonen bruker jeg ikke i FCP, så den har jeg ikke så mye erfaring med. At programmer bruker ulike ikon og arbeidsmetoder er da vel kjekt, hva hadde vel vært vitsen om alle hadde vært like. Igjen, det går på hva man liker best å jobbe med. De som kan Final Cut og vet hva dem gjør kan gjøre vel så mye som man kan i Premiere og andre programmer. Det samme gjelder forøvrig OS generelt.

En Mac nå for tiden er i praksis en pc, bare med forskjellig innpakning og operativsystem. Operativsystemet er låst en spesifikk type hardware, men kan likevel installeres på vanlige pcer om man er litt techsavvy. Jeg ser ikke problemet med å betale litt mer for en Mac. Det blir litt det samme som å si at man kan spille både på Xbox360, Wii og PS3, hvorfor er det så stor prisforskjell på dem? Jeg bruker Mac fordi OS X er elskbart, ikke fordi maskinene ser bedre ut. Og jeg bruker den til alt jeg bruker en pc til, minus spilling. Men klart, hvis du vil ha noe som ikke er overbeskyttende og ikke tar rettigheta dine vil du sikkert elske Linux.

Herrefred, dette ble langt. Aner ikke hvorfor jeg gidder, må ha blitt miljøskada av å bruke Mac over såpass lang tid.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#14
Angående Vista-overbeskyttelse; Alle slår av UAC første dagen med ny maskin. Og de som ikke vet nok til å gjøre det har sannsynligvis godt av at den er der.

Støtter Downs på mangel av logikk i Apple-software. Det er bare å se på iTunes, det minst intuitive programmet i verden. Hvorfor skal det i det hele tatt være vanskelig å kopiere én enkelt sang inn på pod-en? Hvorfor kan jeg ikke se hvor filene mine ligger plassert ved å høyreklikke på sangen/videoen og velge "egenskaper" - Slik som i alle jævla andre programmer i hele faens verden? (ja jeg vet det ligger under info)

Jeg hater det. :)
 
#15
Nå autosyncer jeg iPoden min, men da jeg ikke gjorde det mener jeg da at det bare var å dra sangene man vil ha over på iPoden? Eller husker jeg feil?
 
#16
I itunes på mac kan høyreklikke og velge show in finder for å få opp filen i finder. Sanger dras bare inn på ipoden fra playlisten...det er vel ikke så vrient?
 

oma

Village Drunk
#18
For det kjoerer jo sikkert sykt bra. Naar 901 kjoerer OS X som soerpe, saa gjoer ikke Aspire one det noe bedre.