Metal Gear Irrelevant?

Sancti

Terrorkatt
#1
Jeg har spilt alle tre Metal Gear Solid-spillene så langt, og jeg er vel neppe alene om å synes at de har blitt mindre og mindre interessante ettersom de har ballet mer og mer på seg og fjernet seg stadig lenger fra utgangspunktet. Det kan også være at jeg bare er møkk lei av snikespill og har vært det i ganske mange år, men jeg har likevel hatt store forventninger til MGS-spillene.

De har egentlig ikke innfridd. Metal Gear Solid 2 fikk (ufortjent) mye bank for å "bare" handle om Raiden (hvilket jeg syntes var et spennende move, og mye mer interessant på mange måter, siden Snake faktisk ikke har særlig mye dybde som karakter) mens alle pustet lettet ut da Metal Gear Solid 3 hadde sjefen sjøl i hovedrollen. Nå skulle Metal Gear komme seg tilbake dit det en gang var!

Men det gjorde det vel ærlig talt ikke. Jeg syntes iallfall at Metal Gear Solid 3 var det beste i serien, men det hjalp tydeligvis ikke salgene. Metal Gear Solid 3 har ikke solgt like mye som de to tidligere spillene i serien. Det tyder vel på at seriens popularitet har falmet betraktelig, kanskje på grunn av tøff konkurranse fra Splinter Cell-spillene, eventuelt at spillene oppfattes som gammeldagse og litt for fulle av bullshit for de fleste.

Dermed er spørsmålet: Er MGS4 egentlig noen nøkkeltittel for PS3? Det ser flott ut, det er forhåpentligvis et godt spill og det later til å endelig gi MGS-serien dødsstøtet Kojima har tigget om en stund. Men er Metal Gear Solid lenger spillverdenens Star Wars? Er det så stor interesse for serien at den egenhendig kan overbevise noen om å kjøpe PS3?

Edit: BALLEFAR! Glemte å logge ut av Siris bruker. >.<
/SHDR
 

Halky

Veteran bruker ;)
#2
Vel MGS4 er grunnen til at jeg skal i det hele tatt skaffe meg en PS3, og jeg vil nok tro at det er flere en meg som har den samme grunnen til det.


Og siden dette skal være det site MGS spillet, håper ihvertfall det for guds skyld. Så er det nok mange som vil kjøpe det for og se hvordan det hele ender med Snake osv... Etter alle de andre spillene, siden historien henger såpass sammen med hverandre. Det er jo nettopp det som er så kult med denne spill serien, det at nettopp historien i spillene henger seg såpass godt på hverandre.

Så ja jeg vil tro MGS4 kommer til å selge godt, og da med PS3'n også, siden mange vil nok få med seg slutten i dette kapittelet av en spillserie.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Rart at hu slira alltid greier å logge inn riktig når hu skal skrive noe. :p

At MGS4 komme til å selge PS3er er det ingen tvil om, men hvor mange er frågemålet. I disse dager er jo MGS Portable Ops sluppet til PSP og selvom det vistnok er jævla bra og canon (men med ræva kontroll) selger det kun i Japan. I statene er det derimot rimlig meh.
Personlig elsker jeg MGS serien (og kommer til å kjøpe en PSP før eller siden <_< ) Jeg klarer ikke leve uten.
MGS4 derimot? Spørsmålet er rett og slett om folk er villige til å gi 6000 for det neste eventyret til Snake.

Snake?

SNAAAAAAAKE!!!!!
 
#4
Jeg kjøpte en PSP for Portable Ops, men her går grensen. Holder meg til Wii60-en min.

Dessuten er det mye som tyder på at spillet kommer til 360:

- Metal Gear Solid har alltid solgt mest i Nord-Amerika, og hvilken konsoll selger mest i Nord-Amerika? Jo -- Xbox 360. I tillegg er det mye billigere å produsere for 360 enn PS3. Ergo er det mest økonomiskt og logisk å lage spillet for 360.

- Fyren som avslørte at Sony og Nintendo skulle splitte opp, ble ledd av, men hva skjedde? Joda, samme fyren -- nytt rykte. Jeg ser ihvertfall på ham som en veldig pålitelig kilde.

- En tidligere Sony utvikler som har blitt redaktør på en spillside, i tillegg hevder han at han er 100% sikker og fikk vite det av en venn som jobber i Konami.

- PlayStation 3 selger ikke så utrolig bra. Allerede en måned etter lanseringen var det allerede bare til å spasere inn i butikken og plukke opp en. Dermed minsker publikumet.

Jeg vil og håper på at spillet kommer til 360. Om det ikke kommer -- vel, jeg spør EbGames ellerno om få låne en PS3 og MGS4 i en uke for en tusenlapp ellerno. :D
 
I

impywimpy

Gjest
#5
MGS4 Kommer til å bli et feiende flott spill, det er liten tvil om det. Kojima kan sakene sine alt for godt til at fansen ikke skal bli fornøyd, og den nye settingen virker som skapt for å vise oss hvorfor neste generasjon er her nå. At vi snakker om en verdig avslutning på Metal Gear-sagaen er det liten tvil om, og det vi har fått sett så langt virker å peke mot en neo-apokalyptisk festforestilling som vil være et samtaleemne blant fansen i årevis fremover.

MGS2 gjorde den fatale feilen å overvurdere sitt publikum. Jeg har problemer med å se Raiden som far selv hva personlighet blant spillkarakterer angår, men det kan godt være at han var et skritt i riktig retning. I Playstation-dagene var engelsken min på et slikt lavmål at jeg ikke stilte spoørsmål ved historien, men heller nøt de til dels imponerenede visuelle virkemidlene, og at vi i ettertid derfor kanskje snakker om en overdreven personifisiering av en egentlig svak karakter ser jeg ikke bort fra. Poenget er likevel at spillpublikummet ikke er voksent nok til å se på en karakter som et virkemiddel i en større kontekst, men velger sin protagonist og sin antagonist, før så å følge dem til døden. Ved å fjerne Solid Snake fra rollelisten satt man igjen med en rekke nye karakterer som kanskje bidro til å trekke trådene nærmere sammen sett fra et metafysisk perspektiv, men som likevel bare eksisterte på historiens egne premisser. MGS2 var kort sagt en spirituell oppfølger, like mye som det var en reell. Spørsmålene spillet stilte var tematisk like, om enn vinklet annerledes, og spillmekanikken var den samme, men om du tar bort det sitter man igjen med et spill som eksisterer fullt og helt på egne premisser.

Det kan være at jeg er overdrevent homofob, men jeg kan huske at da jeg først opplevde spillet føltes Raiden forferdelig androgyn sammenlignet med hans forgjenger, og ikke en karakter fjortenårige meg var spesielt interessert i å identifisere seg med. Da jeg spilte gjennom spillet selv noen år senere var ikke dette noe problem, da ble jeg heller slått av hvor lite MGS egentlig hadde forandret seg.

Vi snakker nemlig om et spill som tar seg selv forferdelig seriøst. Med det mener jeg ikke at spillet er blottet for humor, for det er det så absolutt ikke, men at konvensjonene spillet fungerer under er konstruert for å optimalisere opplevelsen, og at frihetene man tar seg aldri skal gå på bekostning av "MGS-følelsen". MGS skal kort sagt nytes som MGS, ikke som et spill. Der man med enkle grep kunne ha gjort opplevelsen mye enklere å svelge for konsumenten, virker det som at kompromisser ikke godtas. Dette er selvfølgelig prisverdig tankegang, men det er ikke en tankegang som skaper moderne bestselgere. Selv om spillbarheten i MGS egentlig er veldig enkel, er den likevel skjult bak en rekke avanserte funksjoner som virker intimiderende på den gjennomsnittslige forbrukeren. Vi snakker heller ikke lenger om den (relative) visuelle oppvisningen det første MGS-spillet var, og når det salgspunktet forsvinner, hva skal føre MGS-merkevaren ut til folket?

Så istedenfor å dumme ned spillet til fansens fortvilelse og allmenhetens glede, spiller vi fortsatt MGS. At det blir færre av oss burde egentlig ikke overraske noen, spillmediet har ikke nådd ut til et eldre intellektuelt marked, og hvor skal MGS da hente fansen sin fra? Samtidig snakker vi om et spill som slutter med å misbruke enhver konvensjon du som spiller har måttet følge, og ugyldiggjøre opplevelsen fra et narratologisk perspektiv, noe som nok kan diskuteres å være forferdelig interessant, men som likevel levner spilleren med en avsmak i munnen.

Jeg har ikke fått testet MGS3, men kan tenke meg hvor skoen trykker. Kojima velger fortsatt å ikke gjøre kompromisser, men rendyrker heller en opplevelse som virkelig fortjener å bli optimalisert. Problemet er bare at vi snakker om en opplevelse du må investere i for å få noe tilbake fra. Dette er ikke enkel plattformperfeksjon i 2D (eller 3D for den saks skyld), vi snakker om en dynamisk utfordring spilleren selv må komme til bunnen i. MGS er ikke en oppvisning i eksplosjoner eller en voldsorgie rett inn i stua. Det kommer ikke med skytepornografiske bilder på coveret, med påfølgende tekst for de av oss som bryr seg. Det er kort sagt en oppfølger som bare vil appelere til en begrenset målgruppe, fordi den gav fra seg de to fremste salgsargumentene allerede etter første spill i serien.

Så, for å svare på spørsmålet ditt. Nei, jeg tror ikke MGS4 er den nøkkeltittelen mange virker å tro at den er, ihvertfall ikke på konvensjonelt vis. Det jeg derimot er ganske sikker på er at den vil få veldig mye å si for hvordan japanske utviklere tenker rundt eksklusive titler, og hvor mye penger de er villige til å bruke på å utvikle spill generelt. Ja, det vil nok få mange til å kjøpe PS3, men jeg tviler på at spillet vil få mange nok til å gjøre det til at vi kan snakke om en ubetinget økonomisk suksess. Og hvis så blir tilfellet, er det Microsoft som kan gni seg i hendene etter å ha kommet enda et skritt nærmere Sony på det vestlige markedet.
 
#8
Jeg er stor fan av serien, og har vært det siden det første Solid-spillet kom til Playstation. Har rundet både enern, toern og treern flere ganger, og de står for en spillopplevelse som er såpass unik og fantastisk at man blir hekta fra første sekund. Derfor bryr jeg meg fint lite om hvilken konsoll det neste spillet kommer på, jeg vet bare at jeg skal ha det uansett.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#9
Jeg er überfan av serien, men greier fint å vente til PSThree kommer(og det gjør den). Synes MGS-spillene er rimelig heftige, og at de er så siterbare gjør vel ikke noe. Dessuten hadde jeg rimelig høye nivåer av fuktighet i øyekroken på slutten av MGS3, selv om nr. 2 er min favoritt i serien så langt. Hva annet kan jeg si, annet enn at JEG TRENGER SAKSER! 61!
 
#10
Jeg er ganske sikker på at dette spillet også kommer til å dukke opp på X360. PS3 selger rett og slett ikke godt nok til at Konami kommer til å tjene penger på det. Men hvis jeg, av en eller annen grunn, har skaffet meg PS3 innen spillet lanseres, kommer jeg til å kjøpe det med en gang. MGS-serien er et prakteksempel på en serie som bare blir bedre og bedre for hvert spill som lanseres, og jeg gleder meg til å få svar på alle de spørsmålene jeg satt igjen med etter å ha spilt toern.


Jeg tror grunnen til at MGS2 har solgt en del mer enn MGS3, er spillutvalget PS2 hadde på den tiden. Hva annet bra hadde man på den maskinen? ICO, som ingen visste om uansett? Og hvor mye bra kommer til å være på PS3 når MGS4 lanseres? Ikke så veldig mye, tror jeg.
Forskjellen blir at folk allerede hadde PS2 da MGS2 ble lansert, slik blir det ikke med PS3 og MGS4.
 
#11
Digger MGS, elsker MGS2. MGS3 derimot, syntes jeg manglet litt av magien som de to første hadde. Hadde ikke helt MGS-feel når jeg spilte det. MGS4 virker konge, men er ikke villig til å kjøpe en PS3 for det. Dessuten har jeg allerede skaffet meg en 360. Folk som sier Wii60 er forøvig gay.
 

Lodin

Der Waaaah
#12
SITAT(impywimpy @ 21.01.07, 17.33) 48354 Nei du!

Forøvrig syns jeg at gameplayet i 3 var strålende, men det mangla litt på historie. Eller, det mangler jo ikke på historie i spillet, man får både servert planer for å starte Zanzibar Island, Metal Gearer samt James Bond og Godzilla filmer. Savna mer bakhistorien til folka og særlig bossene. Det kunne fint klart seg med flere radiosamtaler om mindre fauna og fisk og mer om hvem folka man slåss mot er.
Greit nok at Zhe Pain liker å stappe drakta si full av bier, men hvorfor? Og Zhe Fear, åssen og hvorfor greier han å gjøre de greiene med ledda sine? Det var bedre i 1 og 2 når de ga oss livshistoria til folk.
Jeg liker å vite at Sniper Wolf er fanatisk pillepopper og at Fatman er forfengelig med neglene sine.
 
#13
Artig at de samme som klager på at MGS "bare er cutscenes" er de samme som tråkler seg igjennom timesvis med Final Fantasy, der man som kjent bare trykker på X for å gå igjennom tekst i flerfoldige timer. :D
 
#14
Tviler i grunnen på at det dukker opp på X360, men håper jeg tar feil. Vet at det verserer kraftige rykter om det, men sa ikke nylig Kojima at det blir vanskelig å få spillet inn på en Blu-Ray plate? Men hey, Blue Dragon kom jo på 3 DVDer så.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
SITAT(sheriffen @ 21.01.07, 20.56) 48384
Artig at de samme som klager på at MGS "bare er cutscenes" er de samme som tråkler seg igjennom timesvis med Final Fantasy, der man som kjent bare trykker på X for å gå igjennom tekst i flerfoldige timer. :D[/b]
Ja, slik er det.

Uansett: MGS fungerer på mange måter på samme nivå som The Matrix for meg; tonnevis av stil (god eller dårlig? Nei, si det), masse fet action og en kvasidyp historie som når alt kommer til alt bare er piss. Liker å spille MGS-spillene, men jeg kan så absolutt styre meg for historiefortellinga. Hadde ikke Hideous vært så jævla patroniserende ovenfor spilleren og droppa alt skryteriet for å vise hvor jævla smart han er, så hadde kvalitetene i spillene i bunn og grunn vært enklere å fokusere på. Det er fabelaktig vanskelig å holde motet oppe når hver eneste radd du møter i spillet har en "håhå, du klarer aldri å bekjempe meg fordi jeg har evne X, og derfor er jeg enormt overlegen!"-tale før dere slåss, og en "Ånei, evnene mine holdt visst ikke likevel! Men det var fordi jeg hadde en vanskelig oppvekst, ingen forstår meg, og du og jeg er helt like; vi er begge to nådeløse drapsmenn, men ta det med ro, for den klonen av deg som står bak hele operasjonen har regnet med dette osv."-tale når du har dengt vedkommende. >_<
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#16
SITAT(sheriffen @ 21.01.07, 20.56) 48384
Artig at de samme som klager på at MGS "bare er cutscenes" er de samme som tråkler seg igjennom timesvis med Final Fantasy, der man som kjent bare trykker på X for å gå igjennom tekst i flerfoldige timer. :D[/b]
Trodde du hadde FFXII, din homo. Noen lærer faktisk av sine feil.

Men apropos Final Fantasy, de spillene selger mer og mer for hvert nye spill i serien, mens MGS ikke gjør det. Det kaaaan ha noe å gjøre med at det er nye historier i FF-spilla hver gang, og folk vet det. Konami hadde jo dette problemet med Onimusha-spillene sine; folk trodde de måtte ha spilt Oni 1 og 2 først, hvilket de ikke giddet (dog, jeg gjorde det), så salgstallene på Oni 3 ble lavere enn forventet, noe som fikk Capcom til å mekke Onimusha: Dawn of Dreams uten nummer … Men siden alle likevel visste at det var nummer fire, PLUSS at vi ikke fikk noe hawt hawt Jean Reno og Sasuke-action, endte det opp med enda lavere salgstall, og kan finnes i en bargain bin på en Narvesen nær deg.



edit: Yeti, jeg elsker deg.
 
#17
Storyen i spillene er uten tvil tåpelige til tider, men samtidig er de langt langt bedre enn det generiske mølet som er i det fleste andre spill. Det er ikke alltid lett å følge med i alle twistene og de sinnsyke hendelsene, men det er ihvertfall underholdende til enhver tid.

Jeg liker Final Fantasy også forresten, men det utsagnet mitt var bare å sette det litt på spissen.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#18
Det at storyen er så til de grader overdreven er for meg bare et pluss. Jeg tar den ikke så dødsens seriøst, men lar meg heller rive med av stemningen spillet skaper. Jeg synes det er morsomt å tenke "lurer på hva han skrullingen Kojima har klart å finne på denne gangen", for så å bli møtt med noe helt vanvittig. Det hjelper også at karakterene er såpass karismatiske som de er, med tragiske barndommer og en særdeles utpreget stil.