Metal Gear Solid 4 kommer til 360

#21
Selv syns jeg multiplattform-spill er en uting. Det må som regel gjøres en del offer for at spillet skal fungere bra på alle kosnoller... Spillene er som regel mye bedre når de lages spesielt for en konsoll. Det er i allefall min erfaring.
 
#22
Ja, jo. Det kommer kanskje litt an på hva slags spill man snakker om. JRPG-spel, til dømes, bruker jo stort sett få knapper og fungerer vel ganske greit på alle konsoller, det samme med bilspill. De har jo team som tar seg av hver enkel utgivelse, men du har sikkert et poeng. Etter min erfaring er det stort sett bare en versjon som lider når spillet lanseres multi, men jeg er uansett ikke så veldig pirk på at alt skal fungere 110% etter den store regelboken. Men igjen, jeg ser poenget ditt.
 
#23
SITAT
Jeg kjøpte "Sons of liberty" til PS2 da det kom ut og Substance til xbox da det kom ut. Vennligst forklar hva du mener med dårlig port. Jeg merket ikke noe forskjell mellom de to versjonen (annet enn at det ene var "Substance")[/b]
Den forskjellen jeg har sett selv er frameraten dropper mer her og der enn PS2 versjonen.
Noe som irriterer noen, mens andre mener selv de ikke har merka en kløyva dritt.
Salige er de ignorante :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
SITAT(Thinaran @ 02.01.08, 18.30) 95878
Har selvsagt ikke spilt den selv, men for å sitere samme karen som isted: [En kis sier det var en ræva port][/b]
Sikker på at han ikke mente PC-porten? Xbox-porten var helt kurant, spilte gjennom hele smæla der uten noen problemer. PC-versjonen var det adskillig verre med, dog.SITAT
*Visste dere at PS3-versjonen av Burnout Paradise har bedre teksturer fordi de ikke trenger å være komprimerte?[/b]
Visste du at teksturkomprimering med dagens grafikkmaskinvare gir såpass gode resultater at den eneste praktiske forskjellen på komprimert og ukomprimert er at sistnevnte bruker fire ganger så mye grafikkbåndbredde? Dermed kan 360-versjonen - på grunn av at den trenger mindre båndbredde for å pushe samme datamengde - benytte mer høyoppløste teksturer enn PS3-utgaven.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#25
SITAT(Yetipants @ 02.01.08, 21.33) 95894
Sikker på at han ikke mente PC-porten? Xbox-porten var helt kurant, spilte gjennom hele smæla der uten noen problemer.[/b]
Nix, var Xbox-versjonen. Faktumet at D-padden til Xburk er helt grufull hjalp vel heller ikke på.

SITAT
Dermed kan 360-versjonen - på grunn av at den trenger mindre båndbredde for å pushe samme datamengde - benytte mer høyoppløste teksturer enn PS3-utgaven.[/b]
Og likevel gjør den ikke det. Funny how that works.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#26
SITAT(Thinaran @ 02.01.08, 21.46) 95897
Og likevel gjør den ikke det. Funny how that works.
[/b]
Ja, Criterion har PS3 som ledende plattform, je? Det er litt kult, siden utviklere vanligvis sliter med å porte til PS3 (siden den er ræv å kode for blabla), men at ting er mye lettere andre veien.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
360-en har en minnebank CPU og GPU deler på, mens PS3 har en minnebank på hver - total minnemengde er lik på begge maskinene. Dermed blir det sånn at den ene maskinen kan la CPU/GPU bruke mer saft hvis den trenger det, mens den andre må kjøre noen sjongleringstriks. Der har du vel et godt svar på porteproblemene.

Thinaran: Ikke veit jeg hva det sier mest om, men jeg holder jaggu en knapp på kodenissene hos Criterion, gitt. Brennut Paradis så uansett ganske stilig ut på 360-en min da jeg testa det, så jeg gidder ikke bry meg. Og det der med at Xbox-porten av MGS2 var så trasig får din eksklusive kilde gjerne hevde, men jeg tar det med et middels saltutvinningsanlegg på bakgrunn av - åh, jeg veit ikke - at jeg også veit hva jeg prater om siden jeg har runda spillet både på PS2 og Xbox.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#28
Jaja, siden jeg ikke har spilt det på Xbox men må støtte meg til kredible kilder, så vinner du den der.
 
#29
Jeg har også spillt MGS2 på både Xbox og PS2. Xbox versjonen har mer slowdowns. Men å kalle det for en crappy port er vel en liten overdrivelse - siden resten av spillet var identisk med PS2 versjonen. Det er uansett av liten betydning. Tidene forandrer seg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Hvis kisen sikter til slowdowns (som jeg ikke merka noe særlig til bortsett fra i cutscenes) som "the worst example of what a port could be", da vil jeg gjerne se ham spille PC-versjonen av Resident Evil 4. Det er det absolutt verste eksempelet fra nyere tid jeg veit om, iallfall.
 
#31
Forskjellene mellom X360- og PS3-versjonen av Burnout Paradise er så minimale at det ikke er vits å diskutere engang. PS3-gutta føler kanskje at de får litt større penis av at teksturene er hakket bedre på deres kjære konsoll, men det er så lite at du såvidt ser det om du ser de to forskjellige rett ved siden av hverandre uansett.

Angående ryktene om at MGS4 kommer på X360, anser jeg det som temmelig usannsynlig. PS3 har begynt å få en ganske solid brukerbase nå, og med tanke på at maskinen har noen styrker som X360 ikke har, vil kanskje en port bli vanskelig. Hvis MGS-teamet bestemmer seg for å utnytte Blu-Ray-plata skikkelig, og/eller kjører Cell-prosessoren til den begynner å bli litt varm, vil det bli vanskelig for X360-en å kjøre en versjon av spillet som ikke er noen hakk dårligere. Men igjen, det har jo funket før, bare sammenlign GC- og PS2-versjonen av Resident Evil 4.

Før det er offisielt annonsert kan disse ryktene dra til helvete dog.
 
#32
hmmmm, hva skjedde egentlig med splinter cell -porten til ps2?

ble den så dårlig som alle skulle ha det til, etter at alle noen mnd før maste om hvor umulig det lot seg gjøre?
 
#33
SITAT(Haggar @ 03.01.08, 09.39) 95976
hmmmm, hva skjedde egentlig med splinter cell -porten til ps2?

ble den så dårlig som alle skulle ha det til, etter at alle noen mnd før maste om hvor umulig det lot seg gjøre?
[/b]
Ja. Den var så dårlig. Men det var vel først og fremst grafikken som ble kraftig nedgradert - resten av spillet var vel så og si identisk.
 
#34
SITAT(DiRTY D @ 02.01.08, 21.19) 95889
Den forskjellen jeg har sett selv er frameraten dropper mer her og der enn PS2 versjonen.
Noe som irriterer noen, mens andre mener selv de ikke har merka en kløyva dritt.
Salige er de ignorante :D
[/b]
Mulig det, men jeg som er skikkelig opptatt av god bildeoppdatering merket lite til dette. Skjønte ikke helt hva du mente med det siste der.

Jeg skjønte bare ikke hva folk mente med crappy port.
 
#35
SITAT(Sulky @ 03.01.08, 14.48) 96006
Mulig det, men jeg som er skikkelig opptatt av god bildeoppdatering merket lite til dette. Skjønte ikke helt hva du mente med det siste der.

Jeg skjønte bare ikke hva folk mente med crappy port.
[/b]
Var ikke ment som leppeslenging :)
Med den siste der så mente jeg at folk som ikke er så nøye på framerate/Hz osv,
koser seg muligens mer med spillet enn oss som såvidt strekker seg mot Halo serien pga "for lav" framerate.
60 is the magic number (Ihvertfall på konsoll) :)

Tenkte sånn rent generelt, ikke nødvendigvis akkurat deg.
Burde muligens presisert det :$
 

Sancti

Terrorkatt
#36
SITAT(Nicholas @ 02.01.08, 20.47) 95899
Ja, Criterion har PS3 som ledende plattform, je? Det er litt kult, siden utviklere vanligvis sliter med å porte til PS3 (siden den er ræv å kode for blabla), men at ting er mye lettere andre veien.
[/b]
Det var det jeg skulle si. Criterion påstår at de kjører PS3-en som lead platform siden det er mye lettere å flytte en PS3-kodebase til x360 enn omvendt. Jeg ville tro at det er en del pengehatter på ferde der, men at Sony rett og slett ikke var villig til å betale så mye for å få en eksklusiv, så de valgte istedet å "subsidiere" Criterion på en eller annen måte for å sørge for at PS3 ville være lead-en.

Det finnes ingen andre grunner til at Criterion skulle publisere det faktum at de prioriterer den konsollen som gjør det dårligere i markedet. Hvis jeg var aksjonær i EA nå ville jeg sannsynligvis vært ganske forbannet over at selskapet jeg hadde en post i valgte å bruke tid og penger på å optimalisere spillet sitt på bekostning av den markedsledende plattformen for hardcore-spill. Det må være en eller annen sorts kompensasjon for Criterions bry, eller så betyr dette at hele EA generelt (eller iallfall de som ikke utvikler egne motorer til prosjektene sine) bruker PS3-en som lead-platform fordi de antok PS3-en ville dominere markedet nå akkurat som alle andre trodde. Motoren og toolsetet Criterion har bygget spillet på ble sannsynligvis laget før det ble klart at PS3-en ikke akkurat er noen braksuksess, så dermed er ikke det noen utrolig forklaring.

Uansett går dette midt imot det jeg har hørt fra beta-testere på spillet: Ifølge en kæmmis av meg i London var PS3-versjonen nesten uspillelig én uke før spillet gikk gold, på grunn av ekstreme framerate-problemer, subpar grafikk og lassevis av bugs som ikke eksisterte i x360-utgaven. Men det kan jo hende han løy meg opp i trynet og det er mulig Criterion klarte å hale inn spillet i siste lita. Uansett er det vanskelig å danne seg noe klart bildet utifra den informasjonen jeg besitter, iallfall.

Så kanskje de som besitter enda mindre informasjon bør ta hyperbole med en klype salt. Det Yeti sa om minnearkitekturen får meg også til å lure litt. x360-ens arkitektur er nemlig laget for streaming av data (en av grunnene til at de har en unified minnearkitektur, slik at man får litt ekstra fleksibilitet: Mengden RAM man allokerer til hovedprosessen vil såvidt jeg vet ofte være satt uansett), mens PS3-ens arkitektur ikke er like fleksibel. Nå har jo PS3-en harddisk som standard og kan dermed cache mer teksturdata, men det ville forbause meg om ikke Criterion bygget inn harddisk-støtte i flaggskipet sitt også.

Så til sist: Hvorfor bruke mer prosessoroverhead og plass i minnet på ukomprimerte teksturer når man både får mer plass til teksturer på plata og i minnet med komprimerte teksturer som dekomprimeres i real-time uansett? Det høres fullstendig hakke banke umulig ut. Ingen er så tette i nøtta.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Når vi først er inne på Burnout Paradise, så skal det i rettferdighetens navn nevnes at Tycho på - som alle vet - Penny Arcade fastslo at PS3-utgaven var den overlegne ganske enkelt fordi 360-utgaven hadde noen små hitches og framedrops som ikke eksisterte på pappakonsollen. Dette på bakgrunn av demoen, da.

Seconded angående ukomprimerte teksturer, forresten.
 

Kilik

Lokal moderator
#39
På PS3 i første omgang, så kommer MGS4: Substitution på X360 i 2009.
 
#40
Hva med MGS4 Suppository da når kommer den?

Nå skulle jeg likt og hatt en god setning med ordet BAK i seg, men det ville gjort spøken for tydelig.