SITAT(Nicholas @ 02.01.08, 20.47) 95899
Ja, Criterion har PS3 som ledende plattform, je? Det er litt kult, siden utviklere vanligvis sliter med å porte til PS3 (siden den er ræv å kode for blabla), men at ting er mye lettere andre veien.
[/b]
Det var det jeg skulle si. Criterion påstår at de kjører PS3-en som lead platform siden det er mye lettere å flytte en PS3-kodebase til x360 enn omvendt. Jeg ville tro at det er en del pengehatter på ferde der, men at Sony rett og slett ikke var villig til å betale så mye for å få en eksklusiv, så de valgte istedet å "subsidiere" Criterion på en eller annen måte for å sørge for at PS3 ville være lead-en.
Det finnes ingen andre grunner til at Criterion skulle publisere det faktum at de prioriterer den konsollen som gjør det dårligere i markedet. Hvis jeg var aksjonær i EA nå ville jeg sannsynligvis vært ganske forbannet over at selskapet jeg hadde en post i valgte å bruke tid og penger på å optimalisere spillet sitt på bekostning av den markedsledende plattformen for hardcore-spill. Det må være en eller annen sorts kompensasjon for Criterions bry, eller så betyr dette at hele EA generelt (eller iallfall de som ikke utvikler egne motorer til prosjektene sine) bruker PS3-en som lead-platform fordi de antok PS3-en ville dominere markedet nå akkurat som alle andre trodde. Motoren og toolsetet Criterion har bygget spillet på ble sannsynligvis laget før det ble klart at PS3-en ikke akkurat er noen braksuksess, så dermed er ikke det noen utrolig forklaring.
Uansett går dette midt imot det jeg har hørt fra beta-testere på spillet: Ifølge en kæmmis av meg i London var PS3-versjonen nesten uspillelig én uke før spillet gikk gold, på grunn av ekstreme framerate-problemer, subpar grafikk og lassevis av bugs som ikke eksisterte i x360-utgaven. Men det kan jo hende han løy meg opp i trynet og det er mulig Criterion klarte å hale inn spillet i siste lita. Uansett er det vanskelig å danne seg noe klart bildet utifra den informasjonen jeg besitter, iallfall.
Så kanskje de som besitter enda mindre informasjon bør ta hyperbole med en klype salt. Det Yeti sa om minnearkitekturen får meg også til å lure litt. x360-ens arkitektur er nemlig laget for streaming av data (en av grunnene til at de har en unified minnearkitektur, slik at man får litt ekstra fleksibilitet: Mengden RAM man allokerer til hovedprosessen vil såvidt jeg vet ofte være satt uansett), mens PS3-ens arkitektur ikke er like fleksibel. Nå har jo PS3-en harddisk som standard og kan dermed cache mer teksturdata, men det ville forbause meg om ikke Criterion bygget inn harddisk-støtte i flaggskipet sitt også.
Så til sist: Hvorfor bruke mer prosessoroverhead og plass i minnet på ukomprimerte teksturer når man både får mer plass til teksturer på plata og i minnet med komprimerte teksturer som dekomprimeres i real-time uansett? Det høres fullstendig hakke banke umulig ut. Ingen er så tette i nøtta.