Metal Gear Solid

Hvilket MGS-spill er best, alt tatt i betraktning?

  • MGS / MGS: The Twin Snakes

    Stemmer: 0 0,0%
  • MGS2: Sons of Liberty / MGS2: Substance

    Stemmer: 0 0,0%
  • De er akkurat like bra, det blir som å si hvilket av barna sine man elsker høyest (snufs)

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg liker ingen av dem

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
#1
(Jeg regner med at omtrent alle likte gameplayforbedringene i MGS2, så jeg kombinerte det originale MGS og Twin Snakes. Det blir da mest karakterene, historien og leveldesignet det står og faller på.)

I flere år har folk gått og klaget på at MGS2 er så ille dårlig i forhold til ener'n. Kan noen gi meg noen gode grunner til hvorfor? Jeg syns faktisk at MGS2 er et lite hakk bedre enn forgjengeren (og Twin Snakes), spesielt Substance-versjonen. Jeg syns det har bedre gameplay, leveldesign og historie. Ja, faktisk, jeg syns historien er bedre i MGS2. I like cheese! Mange hater Raiden, men jeg syns han er en koselig kar, og jeg kjøper det Kojima sier om at det setter Snake i et bedre lys, hvis man kan si det sånn. Dessuten har MGS2 mye bedre replay value. Substance har fantastisk replay value. (Jeg håper det kommer en Substance-versjon av Twin Snakes :))
Så hva mener folkene på Spillegal-forumet? Er MGS2 virkelig så bæders i forhold til sin elskede forgjenger?

Edit (det er et fint navn, forresten): Fint hvis dere kan begrunne meningene deres. Ikke bare stem, lzm.
 
#2
Jeg foretrekker både det originale MGS og Twin Snakes overfor MGS2. MGS2 er skikkelig grått og kjedelig i forhold synes jeg, både på omgivelsene, karakterene og storyen. Det betyr ikke at jeg ikke liker MGS2, tvert i mot, men det er nok det Metal Gear spillet jeg liker minst.

De som forsvarer MGS2 bruker ofte å si at folk rett og slett ikke forstod storyen og at det er derfor de ikke likte det, noe jeg synes jeg er temmelig latterlig. Ja, jeg er enig i at storyen i MGS2 er mer kompleks enn MGS, men mer kompleks er da vel ikke nødvendigvis bedre? MGS2 gikk altfor langt, og det ble bare dumt.
 
#3
Jeg synes Metal Gear Solid: The Twin Snakes er bedre enn Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Substance. MGS: TTS har bedre level-design, bedre historie, bedre filmsekvenser og jeg synes alt i alt at det er mer engasjerende. MGS: TTS runna jeg i løpet av to dager fordi det var så engasjerende og underholdene. MGS2 tok det lengre tid før jeg runna, og det var steder i MGS2 som var kjedelige (f.eks. å leie hun dama rundt om kring). Jeg synes heller ikke det var så festlig å være Raiden. Likte jo bedre å være Snake. Det funka jo greit, men jeg savnet nå å være Snake. Men MGS: TTS var morro hele tiden. Aldri steder der jeg kjedet meg.

Og Psycho Mantis er rå! :guns:

Men begge spillene er jo bra. Det er bare det at jeg synes MGS: TTS ligger hakket foran MGS2.
 
#4
1'rn har bedre historie mens 2'rn har bedre gameplay





:D :p
 
D

Deleted member 91

Gjest
#7
Hmm... Har ikke prøvd Twin Snakes eller Substance, men jeg likte iallfall MGS1 bedre enn MSG2, så jeg stemmer det jeg. :ninja:
 

Halky

Veteran bruker ;)
#8
Metal Gear Solid 1 er jo klart best :) Så det stemte jeg. Men Metal Gear Solid 2: Sones Of Liberty er jo også et konge spill da!
 
#10
I motsetning til mange liker jeg faktisk MGS2 best. Okay, storyen er kanskje ikke til å skryte av, men den helhetlige følelsen av spillet synes jeg er bedre. Gameplay og grafikk er helt klart suverent og det ga meg en mer underholdene og morsom spillopplevelse enn i MGS1. Elsker også MGS1 såklart, men MGS2 føler jeg ga meg mer. Hadde storyen vært bedre (selv om jeg faktisk synes den er ganske allright), og byttet ut Raiden med Snake ville dette spillet blitt perfekt.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#12
Metal Gear solid sucks men blir kanskje litt bedre vis jeg prøver spillet
Neida, du har full rett til å uttale deg selvom du ikke har prøvd spillet.

Metal Gear Solid gjorde i 1999 noe med meg som ingen andre spill hadde gjort før. Jeg ble helt hekta og klarte ikke å legge fra meg spillet. Jeg måtte spille det igjen og igjen. Til slutt hadde jeg rundet det i overkant av 30 ganger, og da bestemte jeg meg for å ta en pause.

MGS er bedre på story, men MGS2 er bedre på gameplay og moro. Jeg vil si at spillene er omtrent like gode, men MGS ligger nok et lite skritt foran. Det har mye med følelse å gjøre, og følelse er meget viktig. Jeg har rundet det 60 ganger, men nå har jeg ikke spilt det på over 2 år. Jeg burde egentlig skamme meg.

Nå visste ikke jeg at Twin Snakes hadde kommet. Kanskje greit å skaffe seg det snart.
 
#13
Det kom i USA for et par uker siden, men kommer hit på fredag. "Kanskje greit å skaffe seg det snart"? Du har nødt til å skaffe deg det med en gang! :D
 

EagleJin

Bear Necessity
#14
Stemte MGS fordi det ganske enkelt har en genial historie, og det er ikke så mange langtekkelige samtaler i spillet som i MGS2. Likte også styringsmulighetene bedre i MGS, bortsett fra at man kan kaste seg i MGS2.

Twin Snakes (PAL) selges nå i flere butikker i Oslo sentrum. Spaceworld (flere steder) begynte å selge det fra 22/3.
 
#15
Egentlig liker jeg ingen av dem....

men det er bra historie og bra grafikk.....
 
#16
At folk i det hele tatt tviler? MGS er og blir både det beste MGS spillet samt kanskje tidenes beste spill.
 
#17
Synes at Metal Gear Solid: The Twin Snakes er best fordi den historien er mye bedre enn den usammenhengende historien i MGS2. Syntes også at det ble feil å lage ett nytt Metal Gear spill der man nesten ikke fikk spilt som Snake. <_<
 
#18
Opprinnelig skrevet av Hyulvinji@23.03.2004, 22.57
Stemte MGS fordi det ganske enkelt har en genial historie, og det er ikke så mange langtekkelige samtaler i spillet som i MGS2. Likte også styringsmulighetene bedre i MGS, bortsett fra at man kan kaste seg i MGS2.

Twin Snakes (PAL) selges nå i flere butikker i Oslo sentrum. Spaceworld (flere steder) begynte å selge det fra 22/3.
Det er typisk Spaceworld å begynne å selge det så tidlig. :thumbdown:
 
D

Doctor Downs

Gjest
#19
Jeg har ikke spillt TTS enda, men etter det jeg har sett av trailere virker filmsekvensene utrolig tåpelige. Snake er toppklasse, men han er ikke Neo eller Superman for den saks skyld. Og folk sier at MGS2 er uvirkelig...

MGS2 er nok det som har gjort mest inntrykk på meg både med musikk, story, filmatisk og alt. Men inntrykket av MGS når det først kom ut sitter fortsatt igjen, og jeg synes dessuten karakterene i MGS var hakket mer gjennomtenkte enn i MGS2 (selv om stemmetalenter var tusen hakk høyere i 2'ern).

Stemte like bra. Og de ER som to barn for meg.

Redigert: Bare så dere slipper å spørre hva jeg liker bedre ved MGS2s story så kan jeg ta det her nå: Den er ikke like rett-fram som i MGS (verken kronologisk eller variasjonsmessig), den er på et vis mye mer omfattende (og jeg liker det), det er vanskelig å bli forelsket i noen via codec, møte dem en gang så gråte en livstid for at man ikke klarte å redde henne (det er ikke hyggelig at folk dør, men ærlig talt, spillet kan løpes gjennom på et par timer, og det virker rett og slett urealistisk at alt som skjer kan skje på så kort tid).

Det er selvfølgelig mye Konami/Kojima kunne spart seg for. Hele opplegget med Rosie eller hva hun het var tåpelig, Raiden hadde heller ikke trengt å bli tvinna inn i familien Snake og det avr mye av informasjonen om Raiden og GW på slutten som var høyst unødvendig. Men det som er igjen er fortsatt gull og diamanter verdt i plot og overgår det første MGS med en mil.

I mine øyne vel å merke.
 
#20
Opprinnelig skrevet av Aquila@25.03.2004, 16.40
Jeg har ikke spillt TTS enda, men etter det jeg har sett av trailere virker filmsekvensene utrolig tåpelige. Snake er toppklasse, men han er ikke Neo eller Superman for den saks skyld. Og folk sier at MGS2 er uvirkelig...
Det er ganske stor forskjell likevel da. Det at det går i sakte film er ikke fordi Snake er "Supermann". Det er fordi det ser så mye, mye tøffere ut. Det blir mye mer spenning i spillet da. Etter min mening, så er disse filmsekvensene de beste filmsekvensene i noe spill fordi de er mye mer underholdene. Mye av filmsekvensene går jo fort, mens de tar sakte film akkurat der det skal til å skje noe spennende (f.eks. hvis en eller annen skyter, f.eks. når [:::SPOILER:::] Ninja-en deler en kule som kommer mot han når Snake skyter [:::SPOILER:::]). Dette ville jo aldri blitt like spennende om det ikke var sakte film. Og husk; det er kun steder i filmsekvensene dette skjer. Det er ikke noe "Slow-Motion" i selve spillet.

Og MGS2 er faktisk mer uvirkelig. Der er jo folk nærmest udødelige. Men begge disse spillene er ganske uvirkelige, og det er etter min mening, noe av det som gjør spillene ganske artige også.