Finnes det noe som moralske valg i spill? Eller er det eneste som setter stopper for umoralitet i spill faren for "game over"?
Hørte jo mye skryt av det moralske aspektet som man tar i Bioshock om man vil ha adam eller ikke fra småpikene, men som SHDR har sakt tidligere så er de eneste effektene om man blir likt av en annen person i spillet senere. Ikke særlig moralsk valg i måten spillet blir spilt på, eller måten man føler seg, spilleren, som sitter i stolen og gamer.
Men er det egentlig mulig å få dette til på en skikkelig måte? Jeg ser for meg at jeg sitter der med kontrollen i hånden, på kanten av setet av stolen/sofaen, trykke knapper som en gal hund for å greie det moralske valget mitt i ett spill i fremtiden, for å ikke føle på meg den skrekkelige følelsen jeg vil oppleve om jeg ikke greier det. Men frem til dags dato, så har det ikke vært ett spill (til min viten) som virkelig har greid å faktisk ha ett moralsk valg som virkelig er balansert eller har hatt noe effekt i videre spilling. Slik som det er nå, så er det egentlig bare om du er en spiller som verdsetter antihelt konseptet, eller om du er en spiller som verdsetter supermanhelt konseptet som avgjør hva du gjør.
Nå vil jo jeg ikke at man skal få spill der man får en stor positiv virkning om man gjør det riktige valget, eller at om man gjør det gale valget får man store restriksjoner for det man har gjort. Men jeg ønsker spill som faktisk setter samvittigheten vår på prøve når det gjelder slike valg, at man føler valget man gjør på samme måte som om man ser en ufattelig bra skrekkfilm/dramafilm/actionfilm, adrenalinet pumper, du er i villråde, hendene svetter skikkelig og man gjør ting litt i panikk. Ikke bare ett to-trinns-valg der virkningen ikke har noe mer å si enn en midliertidig boost i styrke og en alternative ending 4.
Jeg er flink til å våse med ord, så prøv egentlig å fokuser på innledningen: Finnes det noe som moralske valg i spill? Eller er det eneste som setter stopper for umoralitet i spill faren for "game over"?
Hørte jo mye skryt av det moralske aspektet som man tar i Bioshock om man vil ha adam eller ikke fra småpikene, men som SHDR har sakt tidligere så er de eneste effektene om man blir likt av en annen person i spillet senere. Ikke særlig moralsk valg i måten spillet blir spilt på, eller måten man føler seg, spilleren, som sitter i stolen og gamer.
Men er det egentlig mulig å få dette til på en skikkelig måte? Jeg ser for meg at jeg sitter der med kontrollen i hånden, på kanten av setet av stolen/sofaen, trykke knapper som en gal hund for å greie det moralske valget mitt i ett spill i fremtiden, for å ikke føle på meg den skrekkelige følelsen jeg vil oppleve om jeg ikke greier det. Men frem til dags dato, så har det ikke vært ett spill (til min viten) som virkelig har greid å faktisk ha ett moralsk valg som virkelig er balansert eller har hatt noe effekt i videre spilling. Slik som det er nå, så er det egentlig bare om du er en spiller som verdsetter antihelt konseptet, eller om du er en spiller som verdsetter supermanhelt konseptet som avgjør hva du gjør.
Nå vil jo jeg ikke at man skal få spill der man får en stor positiv virkning om man gjør det riktige valget, eller at om man gjør det gale valget får man store restriksjoner for det man har gjort. Men jeg ønsker spill som faktisk setter samvittigheten vår på prøve når det gjelder slike valg, at man føler valget man gjør på samme måte som om man ser en ufattelig bra skrekkfilm/dramafilm/actionfilm, adrenalinet pumper, du er i villråde, hendene svetter skikkelig og man gjør ting litt i panikk. Ikke bare ett to-trinns-valg der virkningen ikke har noe mer å si enn en midliertidig boost i styrke og en alternative ending 4.
Jeg er flink til å våse med ord, så prøv egentlig å fokuser på innledningen: Finnes det noe som moralske valg i spill? Eller er det eneste som setter stopper for umoralitet i spill faren for "game over"?