Motocross Challenge

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1


Hørt om Motocross Challenge før? Ikke jeg heller, før jeg leste at spillet var kommet så langt i utviklingen at det var klart for utgivelse, men at utgiveren bestemte seg å kansellere hele driten siden GBA-spill ikke selger så mye om dagen. Herlig. Uansett så slo ikke utviklerne - kanadiske DHG Games - seg til ro med det, og fant ut at de skulle gi GBA-fansen en liten gave i form av fullversjonen av Motocross Challenge, gratis. Spillet distribueres som en .gba-fil, noe som betyr at du enten kan spille det via en emulator eller på en flashcart, og på den måten spille det på en ekte GBA. Jeg gjør sistnevnte, og jeg kan rapportere at det - til å opprinnelig være et billigspill til GBA - er overraskende bra, faktisk.

Det er nøyaktig ingen overraskelser i spillet; her hylles Excite Truck og Motocross Maniacs fra start til slutt, med tre forskjellige grener: Time Attack (kom i mål innen fristen), World Tour (kom på førsteplass i et løp mot tre datastyrte motorsyklister) og Trick Attack (dra stunts og skår poeng). Kontrollen er litt mongo til å begynne med (tips: Du må slippe B-knappen (gass) for å bruke boost med A), men det venner man seg kjapt til. Det er ganske mange løp man må gjennom, og selv om spillet begynner enkelt, blir det kjapt mer vrient ettersom man møter hardere motstand og må passe på å velge riktig sykkel til hver enkelt bane. Litt dumt at det ikke er med multiplayer, dog; noe som derimot settes veldig pris på, er lagringsfunksjonen. Siden GBA-spill med batterilagring er rimelig dyre å lage i forhold til de som ikke har batterilagring, er det ofte at billigspill lages med passordlagring; dette er tilfellet i Motocross Challenge. Men: Gutta i DHG har tydeligvis inkludert en mulighet for å lagre passordet når du slår av spillet hvis muligheten finnes, så man slipper å kise med papir og blyant. Gode greier.

Til slutt må det nevnes at det tross alt finnes en skikkelig negativ ting i spillet: Musikken er ekte jævlig. Technorock med verdens styggeste gitarsample. >_< Men drit i det, gratis spill for svarte. Last ned, og ha det gøy med et over gjennomsnittlig bra motocrosspill.

Bilete!


Excite Bike? Nei, det har vi ikke sett.


Spillet har flere fine og varierte baner. Slik old-school pixelart får meg til å nikke anerkjennende.


Og her har vi et bilde fra selve spillet. Fartsfølelsen man får av å booste på et hopp er ikke til å kimse av.
 
#2
Jeg vil vel anta at spillet hyller Excitebike? Siden Excite Truck i sin tur var en videreutvikling av Excitebike? Eller?

Ellers ser dette halvgreit ut, men jeg har intet minnekort og ingen GBA-emulator. Gi det ut på DS!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Steike. Mente så klart å skrive Excite Bike, ja.