NES

Ja, nå fikk jeg endelig muligheter til å spille både NTSC og PAL på PAL-konsollen min (Etter tips fra kakarlsen). Så, nå sitter jeg her kun med Super Mario Bros og Final Fantasy I, og det var da tanken slo meg: Det må vel være noen andre titler som er verdt å skaffe seg? Og det er der du kommer inn i bildet. Så føl deg fri til å anbefale meg noen gode NES-spill, men siden jeg skal spille disse spillene i dag, så vil jeg satt pris på om dere kutter ut nostalgifølelser og heller anbefaler spill som er gøy den dag i dag. Det ville også vært fint om dere skriver hva som gjør dette spillet så bra, hva det handler om og så videre, gjerne med en link hvor det står en anmeldelse hvis dere ikke gidder å skrive selv så slipper jeg å google hele tiden.

Og alle svar mottas selvsagt med stor takknemlighet.

Jeg er veldig svak for Batman: Return og the Joker, og tror ikke det er nostalgien i meg som snakker nå. Batman er et 2D sidescrollende action-spill, litt i stil med Mega Man, bare litt tregere og slenger ikke fult så mange fiender på deg om gangen. Spillet har god grafikk og rå musikk (minst et par av låtene er helt uforglemmelige). Jeg kan med sikkerhet si at Batman: Return of the Joker er det mest stemningsrike spillet jeg har spilt til NES, og det er det naturligvis musikken og grafikken som er grunnen til det. Gameplayet er ganske standard, men er velfungerende. Bare vær obs på at spillet er temmelig vanskelig, og det er heller ikke spesielt langt. Det er kanskje verdt å nevne at spillet kommer fra utvikleren SunSoft, som var en svært annerkjent utvikler på den tiden. De står blant annet bak andre perler som for eksempel Ufouria og Gremlings 2.

Her kan du finne noen reviews.

Jeg fant forresten noen bilder også.

Coveret

Dette bildet er fra første bane.

På denne banen flyr man og skyter ned fiender, nesten som i en vanlig SHMUP. Det er vel bare to baner i hele spillet som er slik.

Dette er en av spillets bosser.

Jeg kommer sikker med flere anbefalinger i morgen. ;)

Du skaffe deg Solstice. Det handler om trollmann som må finne deler av en trollstav for å bekjempe noen jævler. Det beste puzzle/adventure-spillet jeg har spilt på NES. Spillet er veldig stemningsfylt og har finfin musikk. I tillegg beveger man seg i 3D (med en litt rar vinkel, men man blir fort vant med det).

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
For meg scorer Kirby's Adventure 10/10 i alle kategorier.

Ett av de siste spillene Nintendo slapp på NES, som sørget for at maskinen endte med et smell. Grafikken og animasjonene er det beste du får se på NES, musikken er flott, og spillet er ganske langt og inneholder mange hemmeligheter.

En må-ha klassiker!

edit: Skrev feil tittel på spillet. Adventure, ikke Dreamland. :flau:

Lodin

Der Waaaah

Eller Ufouria som det egentlig heter så fint. :flau:
Se for deg en blanding av Metroid og Super Mario 2 så begynner du å nærme deg. Spill gjennom en diger sømløs verden, redd de tre vennene dine og bruk de forskjellige geneskapene deres til å komme deg fram.
En av de beste platformerne til NESen, men fordi det kun ble sluppet i Japan og Europa er det få som vet om eller husker det.

Takker for gode svar, folkens! :tommelopp:

Jeg har nå testet alle de nevnte spillene her for å ha litt bedre grunnlag før jeg eventuelt kjøper dem.

Etter å ha spilt igjennom første stage-en på Batman: Return of the Joker må jeg si at mitt førsteinntrykk er veldig likt din konklusjon av spillet, Shigsy. God musikk, kanskje den beste grafikken man kan få på NES og ellers et helt vanlig 2D sidescroll action-spill. Men jeg er litt uenig angående stemningen. Selv om grafikken og musikken er god så føler ikke jeg det er noe særlig stemningsrikt. Det kan godt hende at det er fordi jeg aldri har vært noe begeistret for Batman eller at jeg rett og slett ikke er noen kjempefan av 2D platform-spill (Men jeg liker jo noe ut av det, som for eksempel Metroid og Super Mario). Det kan også hende at spillet krever mer tid enn de lusne 5-10 minuttene jeg brukte på å spille igjennom den første stage-en, så hvis det kreves mer tid for å oppnå en god stemning i det så må du bare skrike ut så skal jeg gi det en ny sjanse.

Ja, og så var det Solstice. Dette hadde jeg faktisk aldri hørt om før, og jeg må si jeg ble meget overrasket over hvor fantastisk herlig spill det var, for jeg elsker puzzle/adventure-spill som er utfordrende. Det kan i tillegg sammenlignes en del med ICO, faktisk, og det er jo ikke akkurat negativt, så dette kommer jeg nok til å kjøpe i løpet av uken.

Opprinnelig skrevet av Introen i Kirby's Adventure
First you draw a circle, then you dote the eyes, add a great big smile, and presto, it's Kirby!
:ler:
Dette blir nok også et kjøp, ja. Jeg husker jeg også spilte det mye da jeg var mindre, og det er vel kanskje et av de få andre 2D platform-spillene som faktisk måler seg med Super Mario Bros 3.

Ufouria var også ganske fett. Et litt mer adventure-aktig platform-spill med en litt større frihet enn de mest tradisjonelle 2D platform-spillene, så må si det falt i smak.

Chip & Dale: Rescue Rangers er nok utelukkende, for husker jeg rundet det for litt over ett år siden og det er et helt vanlig enkelt og greit Disney platform-spill med den typiske løpe, hoppe og kaste gjenstander på fiender spillet. 2 player modus vil nok gi noe mer spilletid, men føler ikke det verdsliggjør et kjøp.

Opprinnelig skrevet av Egle
Etter å ha spilt igjennom første stage-en på Batman: Return of the Joker må jeg si at mitt førsteinntrykk er veldig likt din konklusjon av spillet, Shigsy. God musikk, kanskje den beste grafikken man kan få på NES og ellers et helt vanlig 2D sidescroll action-spill. Men jeg er litt uenig angående stemningen. Selv om grafikken og musikken er god så føler ikke jeg det er noe særlig stemningsrikt. Det kan godt hende at det er fordi jeg aldri har vært noe begeistret for Batman eller at jeg rett og slett ikke er noen kjempefan av 2D platform-spill (Men jeg liker jo noe ut av det, som for eksempel Metroid og Super Mario). Det kan også hende at spillet krever mer tid enn de lusne 5-10 minuttene jeg brukte på å spille igjennom den første stage-en, så hvis det kreves mer tid for å oppnå en god stemning i det så må du bare skrike ut så skal jeg gi det en ny sjanse.
Tja, når jeg tenker meg om er det spesielt en bane som virkelig skaper stemning. Her trasker man rundt i et snøkledd område med bare trær. Snøstormen fyker som bare det, og musikken er utrolig passende. Men jo, mulig det har noe med at jeg er stor fan av Batman. Det er uten tvil min favoritt superhelt.

REDIGERT:

Tror denne snøbanen er fjerde bane.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Journey to Silius

Kanskje mitt absolutte favorittspill, muligens grunnet at dette var det aller første action-platform-skytespillet jeg spilte. Enkelt og greit, du kontrollerer Jay (som forøvrig pryder min avatar) gjennom noen pent designede og relativt varierte brett bestående en del banditter og andre hindringer, samt to bosser i slutten av hvert brett (mange av dem er det riktignok ikke), det hele akkompagnert av et helt fantastisk soundtrack. Jay kan både hoppe, skyte, løpe og dukke, hvilket burde holde i massevis.

(jada, dette er et bilde tatt av et TV, med fotografiapparat)

OBS: Den europeiske versjonen av spillet er å foretrekke, da Jay i den amerikanske ser noe... rar ut.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Megaman 2

Vil du ha et plattformspill som har bøttevis med atmosfære og koselig designede baner? Da spiller du Megaman 2. Bedre musikk finnes (nesten) ikke på NES, og spillet har bare én virkelig feil - bossen du må ha bomber for å denge (dere som har spilt spillet vet hvilken jeg mener). Og at det er litt lett, så derfor spiller du på Difficult.
Uansett; dette spillet har jeg sikkert spilt gjennom ca. hundre ganger. Nei, det er ikke å ta hardt i. Ha på høyt volum, spesielt når du toger gjennom Heatmans bane og Wileys festning. :tommelopp: :tommelopp:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Opprinnelig skrevet av Yetipants@18.04.2005, 21.12
(...) og spillet har bare én virkelig feil - bossen du må ha bomber for å denge (dere som har spilt spillet vet hvilken jeg mener).
208382​
Jess, bare en igjen så toger jeg frem mot ny personlig tidsrekord på runne MM2..
AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!! Jeg bommet...
*Trykke på Reset*

Opprinnelig skrevet av Yetipants@18.04.2005, 20.12
Megaman 2

Vil du ha et plattformspill som har bøttevis med atmosfære og koselig designede baner? Da spiller du Megaman 2. Bedre musikk finnes (nesten) ikke på NES, og spillet har bare én virkelig feil - bossen du må ha bomber for å denge (dere som har spilt spillet vet hvilken jeg mener). Og at det er litt lett, så derfor spiller du på Difficult.
Uansett; dette spillet har jeg sikkert spilt gjennom ca. hundre ganger. Nei, det er ikke å ta hardt i. Ha på høyt volum, spesielt når du toger gjennom Heatmans bane og Wileys festning. :tommelopp: :tommelopp:
208382​
Åh, jeg får det i morgen. ^_^

Castlevania 3 - Dracula's Curse

Her har vi spillet over alle spill. Det var det aller første Castlevania-spillet jeg spilte, og det som sørget for at jeg har blitt en blodfan av serien. Storyen er rimelig enkel. Du spiller Trevor Belmont, og du skal finne - og utrydde - Dracula. Alle som har respekt for seg selv har spilt, eller vil spille dette spillet. Jeg sier ikke mer.

Opprinnelig skrevet av Egle@18.04.2005, 18.28
Ja, og så var det Solstice. Dette hadde jeg faktisk aldri hørt om før, og jeg må si jeg ble meget overrasket over hvor fantastisk herlig spill det var, for jeg elsker puzzle/adventure-spill som er utfordrende. Det kan i tillegg sammenlignes en del med ICO, faktisk, og det er jo ikke akkurat negativt, så dette kommer jeg nok til å kjøpe i løpet av uken.
208340​
:kos:

Bare hold deg unna toern på SNES, det ligger på topp ti verste SNES-spill for min del.
Equinox ... >_<