Next Gen

En stor drøm jeg har hatt lenge er den tiden da fotorealistiske spill ble en mulighet. Trodde det ville ta mange år før jeg fikk oppleve det, men det ser ut som det faktisk kan bli en mulighet allerede nå. Tenker da mest i retning av simulatorer og FPS. Vi har jo fått servert specs på både X360 og PS3, og begge er helt klart kraftige. Nå er ikke jeg så veldig teknisk begavet av meg, jeg vet sånn ca hvor kraftig en 3,2ghz pc er, men har erfart med tidligere konsoller at de overgår pc til de grader.

Hva tror dere ? Vil det bli en mulighet om et år eller tre ?

*edit*
Prøv å hold denne tråden fri for fanboyism..

Vi vil aldri se bedre grafikk i spill enn det som lages prerendret, som filmen Final Fantasy: Spirits Within og diverse cutscenes. Før vi får se 100% realistisk grafikk i spill må de ihvertfall klare det i rendret CG.

Men bilspill feks. vil nok oppnå tilnærmet fotorealistisk grafikk ganske mye tidligere enn andre spill.

Fotorealistiske spill, som det blir påstått at PS3 skal kunne klare, er noe jeg velger å ikke tro helt på før jeg ser det...

Opprinnelig skrevet av rulleguru@25.05.2005, 12.13
Vi vil aldri se bedre grafikk i spill enn det som lages prerendret, som filmen Final Fantasy: Spirits Within og diverse cutscenes. Før vi får se 100% realistisk grafikk i spill må de ihvertfall klare det i rendret CG.

Men bilspill feks. vil nok oppnå tilnærmet fotorealistisk grafikk ganske mye tidligere enn andre spill.
225614​

Med tanke på hva Xbox får til med Forza Motorsport, og Gamecube får til med Resident Evil, tror jeg nok fotorealisme kan bli en mulighet på nextgen konsollene.

Kommer ann paa hva som menes med fotorealisme... La oss si at man klarer aa lage et spill som ser helt fotorealistisk i et bilde (screenshot). Vil det se helt fotorealistisk ut naar man ser det i bevegele ? Det er noe HELT annet.
Ingen animasjoner maa vaere like, noe som er mulig ved aa inkludere et intelligent animasjons system som forandrer et stort antall preset animasjoner til aa passe til forskjellige situasjoner.
Fotorealismen blir fort odelagt naar man skyter en rakett inne i en vegg og veggen har kun en mork flekk der hvor eksplosjonen var. Med andre ord; omgivelsene maa vaere ekstremt interaktive.
etc etc

Men at vi paa overflaten kan se noe som naermer seg fotorealisme tror jeg, men ikke i bevegelse. Noen generasjoner til tror jeg kanskje.

Opprinnelig skrevet av Rikku@25.05.2005, 12.15
Fotorealistiske spill, som det blir påstått at PS3 skal kunne klare, er noe jeg velger å ikke tro helt på før jeg ser det...
225615​
Åhåh! Hvilken idiot har påstått det? For å vise hvor vanskelig det vil bli å lage fotorealistiske spill har jeg et lite fakta: ikke engang fotografier er fotorealistiske.

Opprinnelig skrevet av Agahnim@25.05.2005, 18.35
ikke engang fotografier er fotorealistiske.
225789​
? makes no sense to me :p

hva er da fotorealistisk ? fotorealisme er vel noe som ser like bra ut som om det er tatt med et fotoapparat ?
For at alt skal se helt ekte ut (om det er det du mener) er det jo langt unna, for det forste, saa er jo alt paa en flat skjerm.
For aa faa det til aa se helt ekte ut, saa maa man nok inne paa hologram-teknologi.

fakta: ikke engang fotografier er fotorealistiske
Oi oi, kalde fakta :confused:

Ordet fotorealisme er vel ganske selvforklarende? Noe som er like realistisk som et fotografi. Og fotografier er ganske så realistiske, faktisk kan du ikke kommer noe særlig nærmere realisme i 2D enn du kan med fotografier.
Hvis du mener pur realisme; må vel det som ShoDan sier være hologrambilder, eller noe ennå mer fancy.

CyberK

Finner ikke på noe.
Men om man har helt fotorealistiske spill, kan det skape et problem for lettpåvirkelige gærninger som ikke lenger ser forskjell på spill og virkelighet. Og jeg ville nesten måtte slutte å spille spill med dreping i dem om de var fotorealistiske.

Pluss at fotorealistisk grafikk er udugelig fra et kunstnerisk standpunkt.

Opprinnelig skrevet av Rikku@25.05.2005, 19.38
fakta: ikke engang fotografier er fotorealistiske
Oi oi, kalde fakta :confused:

Ordet fotorealisme er vel ganske selvforklarende? Noe som er like realistisk som et fotografi. Og fotografier er ganske så realistiske, faktisk kan du ikke kommer noe særlig nærmere realisme i 2D enn du kan med fotografier.
Hvis du mener pur realisme; må vel det som ShoDan sier være hologrambilder, eller noe ennå mer fancy.
225812​
Fotorealisme betyr strengt tatt noe som er helt likt virkeligheten, mao noe vi, med dagens teknologi, ikke klarer å oppnå. Hvorfor fotografier har blitt kalt akkurat det kan jeg bare spekulere i. Kanskje fordi det ble sagt til å være helt fotorealistisk før ...? Eller kanskje fordi det er så fotorealistisk man får det ...? Det er uansett ikke relevant.

Jeg tror ikke at spill noengang kommer til å ha fotorealistisk grafikk. Og hvis det skjer kommer spillet til å se generisk og kjedelig ut. Veldig kjedelig. En veldig viktig ting ved design er overdriving - en helt realistisk hånd ser ganske piss ut. Hvis man overdriver noen få trekk ser den raskt mye bedre ut, men da er den også enda flere skritt fra fotorealismen ...

Bah, ble litt rotete, men dere forstår vel ... eller hva?

Kilik

Lokal moderator
Synes du roter litt her. Ordet fotorealistisk sier seg selv. Altså å gjenskape en like stor realisme som på et fotografi tatt av virkeligheten.

Litt google-søking etter definisjoner støtter meg:

Photorealism — to produce images indistinguishable from photographs.

Photorealism is the quality of resembling a photograph, generally in a hyperrealistic sense.

Photorealistic - As if taken from a physical camera.

Fotorealisme betyr også bare at spillet SER like realistisk ut som et foto. et foto er ikke i bevegelse, så sjansen er stor for at vi en gang vil oppnå fotorealisme. Fotorealisme trenger ikke nødvendigvis bety 100% realistisk fysikk, animasjon etc etc.

Det å få fotorealistisk grafikk betyr heller ikke at spill med denne typen grafikk vil bli kjedelige. I så fall ville vi heller ikke blitt underholdt av filmer. Dessuten er det vel ingen som har sagt at fotorealistisk grafikk vil erstatte de som går for et mer fantasifullt og kunstnerisk design?