Nier (360 og ps3)

#21
Sikkert ikke mange, men på den andre siden er det ikke så veldig krevende å merke dekket tekst, mens det på den tredje siden er veldig trist å få spolert en opplevelse man helst vil ha uspolert, og man vet jo aldri. Men ja, tanken slo meg også. At det egentlig var litt meningsløst, men så kom jeg på den der tommelfingerregelen som går sånn when in doubt bla bla bla. Og da ble det sånn.

Vet ikke hva som skjedde i det klippet du så, men sjamanfisk var skikkelig fælt. Stod i en halvtime og forsøkte å fiske opp den fæle fisken fra stranden ved siden av fiskemannen, til jeg fikk nok, googlet og oppdaget sjamanfisken bare kunne fiskes fra stranden på den andre siden av fjellet. Skulle ønske jeg kunne si det var det fæleste sideoppdraget, men da lyver jeg. Blant annet var det to skikkelig frustrerende sideoppdrag som involverte å sanke ti stykker av et material som en spesifikk type robotfiender veldig sjeldent legger igjen etter seg i en av hulene, for å ikke snakke om et oppdrag du gjør for en kokk hvor han skal ti geiteskinn mens spillet er langt mer interessert i å makse antallet stykker geitekjøtt du kan ha på deg enn å gi deg en eneste slik. Det beste av alt er at det ikke en gang er mulig å få 100% på sideoppdragmåleren; den stopper nemlig på 96% eller noe rundt der. Stoppet selv på 92%. Kunne kanskje sagt at det kunne være jeg gikk tilbake en gang, om jeg skulle føle for det, for å få de siste par prosentene, men med tanke på at spillet slettet lagringen min da jeg fikk den fjerde og siste slutten tror jeg ikke det blir noe av det =/

Fortellingen til spillet er ellers noe av det rareste noensinne. I siste hule avslører for eksempel tvillingsøstrene som hittil hver, henholdsvis, har gitt deg hovedoppdrag og sideoppdrag at de egentlig er skurker, og etter å ha drept den ene får du være vitne til en helt absurd farveldialog. «Nå skjønner jeg hvorfor vi er tvillingssøstre,» sier den ene søsteren og begynner å gråte. «Det er fordi vi ikke har sjeler.»

What.

Anyways. Hvis jeg har forstått det hele riktig, og jeg tar store forbehold om å ha misforstått saker og ting her, så hadde den dragen som kjørte inn i New York i slutten av Drakengard med seg bakterier som ikke plager folk i Drakengard-verdenen, men dreper folk i vår samtidig som den er uhelbredelig. Etter å ha prøvd alt annet setter the government i gang en rimelig sinnsykt innviklet plan. Noen professorer separerer alle menneskers sjeler fra kroppene og lagrer dem inn i såkalte replicants: rare skyggemonstre. Kroppene blir hetende gestalts. De lagrer så sine egne sjeler inn i noen bøker for å kunne passe på at alt går som det skal, og får også de to nevnte tvillingsøstrene, som er gestalts sammen med alle de «snille» du møter i hele spillet + deg selv, til å passe på at hver syklus går som den skal. Gestalts-ene til de to første menneskene som noensinne ble delt, Nier og Yonah, lever så gjennom den samme heltehistorien hvert hundrede år og holder sådan hele menneskeheten i levende live, men på en føkked opp måte som i alle fall sørger for at sykdommen ikke tar dem alle sammen av dage. Videre kan av en eller annen grunn ikke syklusen skje på nøyaktig samme måte hver gang så rollene stokkes om slik at faren noen ganger er en bror, og datteren noen ganger er en søster. Det er derfor den japanske versjonen oppgir hundre år mer når det kommer sånn "xxxx years later" etter prologen.

Det hele er forøvrig fortalt på en fullstendig ugjennomtrengelig måte. Jeg mener, jeg trengte et Famitsu-intervju for å skjønne hva som egentlig skjedde. Om hva en av folkene som laget spillet sier i et Famitsu-intervju teller med som en del av historien er nå en annen ting. Uansett har spillet fire forskjellige slutter. I den første slutten ser det ut som om det bare er en typisk, men likevel litt smårar heltehistorie hvor hovedpersonen redder datteren sin og verden, men mister noen gode venner på veien.

For å få resten av fortellingene må du iverksette en slags New Game+, men i motsetning til hva som er vanlig starter man ikke fra begynnelsen av spillet. Når man henter lagringen sin blir man derimot plassert inn i den siste fjerdedelen av spillet når du må samle alle nøklene til den siste hulen. Så det går faktisk ganske fort å få de siste sluttene om man først har fått den første. I den andre gjennomgangen er det størst forskjell; der blir filmklippene underveis supplert i tillegg til den alternative slutten: du får nemlig se hva bossene og fiendene holder på med mens du ferdes gjennom hulene i tillegg til at lydene skyggemonstrene lager nå har fått undertekster. For eksempel har vi en ond robotboss. I den første gjennomgangen får vi se en gutt bli drept av masse ting som faller ned på ham, og en ond robot som står bak ham og stirrer ondt inn i kameraet. Du blir så bedt av hans bror om å drepe denne roboten og skyggemonsteret som sitter på hodet hans.

Den andre gangen du spiller får du se den andre siden av historien. Roboten blir ikke styrt av skyggemonsteret. Skyggemonsteret er sjelen til en liten gutt som fikk sin mor myrdet av Nier i den første halvdelen av spillet. Hans eneste venn er roboten. De tar vare på hverandre. Og når han ser stygt inn i kameraet og lager rare lyder synes han egentlig synd på den stakkars gutten som snublet og fikk alle de tunge sakene på seg. Når du i slutten så dreper din egen sjel, og hiver sjelen til datteren din ut av kroppen hennes, og dere så blir gjenforent føler du deg ikke helt som noen helt. Heller ikke en skurk, siden det er vanskelig å ikke sympatisere med hovedpersonene, men du er i hvert fall ikke noen helt. Er man i godt humør kan man nesten kalle det en slags, øhm, dekonstruksjon av JRPG-fortellingskonvensjoner~ høhø

For å få den tredje og fjerde slutten må du samle i sammen alle våpnene i spillet. Det er bare tretti eller noe sånt, og siden jeg hadde gjort mesteparten av sideoppdragene var det bare å kjøpe opp alle butikkene og så var dét i boks. Denne gangen går alt som normalt, bare at det fortsetter etter A-slutten, og vi får se Kainé, etter å vemodig ha forlatt Nier med hans datter, bli overtatt av skyggemonsteret som har bodd inni henne hele spillet. Etter enda en sånn bullet hell-sekvens får man et valg. Enten så dreper man Kainé, C-slutten, eller så ofrer man seg selv for å redde henne – D-slutten. I C-slutten dreper han henne, riktignok, men før hun forsvinner kysser de. Viser seg at de har blitt glade i hverandre i løpet av reisen. Veldig subtilt. Egentlig noe jeg har en forestilling er en veldig typisk ting i japanske greier etter et par filmer og slikt uten at jeg kan si noe helt sikkert. Litt kult uansett. I den siste slutten sletter du liksom lagringen din for å redde Kainé og forsvinner så fra verdenen. Hun tar deretter vare på datteren din, vet at noe er galt, men klarer ikke helt plassere hva som mangler. Litt trist.

I det stadig nevnte Famitsu-intervjuet sa fyren som ble intervjuet at hans greie med spillet var å lage noe stygt og merkelig som fremdeles er uimotståelig. For min del synes jeg det er ganske bra beskrivelse av det. Det er mange stygge følelser, grove kanter og frustrerende øyeblikk, men det er også, på sitt beste, skikkelig moro. Det finnes nemlig ingenting lignende som jeg vet om.

Men jeg har faktisk tenkt litt på dette med hvordan spillet stadig skifter stil, ikke sant, og da jeg spilte gjennom siste hule den andre gangen syntes jeg bitene på en måte falt på plass. Føler meg kanskje litt som han fyren som vil ha Chrono Trigger til å være en filosofisk diskurs, men la bli. Spillet skifter stil hele tiden og gjør rare ting, sant? Det bryter regler. For eksempel sletter det lagringen din i slutten, lar deg ikke få 100% på sideoppdragstatussiden din, og ikke minst alle de rare kameravinklene.

Samtidig har vi i spillet en ørkenby hvor det bor noen ørkenfolk med masse forskjellige, rare regler. De snakker et språk som minner om japansk og har en regel for alt og alle. Slagordet deres er at det er regler som tillater oss å virkelig få være fri. I siste hule av spillet blir du angrepet av en svær boss. Uansett hvor mange ganger du dreper ham kommer han seg opp igjen. Han bryter regelen over alle regler. En uslåelig fiende. Plutselig, fra ingensteds, dukker kongen fra ørkenbyen opp med alle mennene sine. «Vi hørte om ditt nyeste eventyr, mann, så vi tenkte du kunne trenge litt hjelp!» Etter å ha sagt det dytter han deg inn i neste rom, låser døren og ofrer livet sitt for å drepe bossen. Det er regelmenneskene, med sine mange regler, som er de eneste som kan overvinne dette monsteret.

Så har vi dette oppstyret med forskjellig hovedperson for vesten og østen. Merk dere at den amerikanske varianten av hovedpersonen slettes ikke har blitt godt mottatt. Han er grotesk. Nærmest en slags parodi på en vestlig helt heller enn en helt man kunne sett i et vestlig spill. Og det er kanskje nettopp det Nier gjør, på en sånn No More Heroes-lignende måte, det utfordrer den vestlige måten å lage spill på? Det parodierer liksom det at de sikter på mer frihet? Eller ikke? Jeg vet ikke. Det er i hvert fall en måte å se det på, og det som gjør Nier kult er jo tross all rarheten og vagheten som sammen setter i sammen en helt anerledesrar opplevelse.

Så sånn, for å, øh, konkludere. Vil jeg anbefale Nier? Neeeei, i hvert fall ikke om du har vært med helt ned hit og vet om nesten alt det kule som skjer. Nier 2? Jaaa, taaakk, sir.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#22
Ikke verst!

Men ja, du ramser opp interessante elementer som til forskjellig grad er godt implementert i spillet, men jeg skal være enig i at det ligger mange kule idéer i konseptet. Problemet er, som nevnt, at utenom to-tre interessante lokasjoner er det utover det repetering av de samme kjedelige dungeons, og når da gameplayet er fomlete og kontrollene stive resulterer det i en dårlig spillopplevelse. Med mindre man liker særheten godt nok til å ville playe igjennom. Det er jo aldri det minste vanskelig, og utenom et par av de magiske angrepen er alle disse -også- de samme om igjen og kjedelige.

Men, om de lager en oppfølger hvor de shaper opp gameplayet, gjør sidemissions mer interessante og varierte, flere større lokasjoner og litt ålreite dungeons som ikke går igjen OG setter til liv kreativiteten sin skal jeg sjekke det ut jeg!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Kult, nå slipper jeg iallfall å spille Nier. Takk skal du ha, Aleksandar.
 
#24
Skjønner, skjønner, Justin, og jeg hadde nok følt omtrent det samme om jeg bare fikk det i posten en vakker dag jeg ante fred og ingen fare, men det ble vel noe helt annet da jeg forberedt, informert og bevisst fant ut at hei, nå har jeg lyst til å bruke jævlig mye tid på dette monsteret. Jeg mener, i et vanlig spill er det kjipt nok når det i hele tatt er en sånn bit hvor man må dra tilbake til alle stedene man har vært for å samle i sammen noen nøkler, men i Nier vil de ha deg til å gjøre det hele fire ganger. Etter hverandre.

Og joda, bare hyggelig, Tryggve ^^.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#25
Veldig bra, og veldig godt skrevet Aleks. Jeg leste ikke oppsummeringen din fordi jeg planla å spille gjennom spillet selv, takket være en gjeng med folk på et annet forum som skrøt så mye av det. Fikk akkurat alle savene mine slettet og "Thank you for playing!"-beskjeden.

Hele den greia som leder til Ending B er veldig smart, og noe man kun kan gjøre i et spill kontra andre media. Cavia vet hva du vanligvis forventer fra et spill av denne typen (voldelig maktfantasi ala GoW med masse blodsprut), men snur forventningene og får deg til å føle skam over hva du driver med under New Game+, spesielt under den fantastiske bosskampen mot Wendy i The Aerie. I Drakengard var det ganske åpenbart at Caim var en psykopat, men her forstår du ikke at du er en massemorder før på andre gjennomgang, hvor du plutselig skjønner hva skyggemonstrene sier og ser hva de gjør.

De sidequestene kan gå og dø, men før jeg ble for frustrert ble jeg instruert i hvordan man skal spille Nier: ikke gjør sidequests. Ingen bortsett fra tre av dem er nødvendige å fullføre (de tre du bør gjøre gir deg våpnene du behøver for Ending C/D). Og det med at du sleit med shaman-fisken er litt lol, plassen du må være for å få den fisken er jo markert på kartet ditt. Fikk den på første forsøk og rørte aldri en fiskestang igjen. :)

edith: Leser nå oversettelsen av en bok som ble gitt ut i etterkant av spillet, kalt Grimoire Nier. Den forteller ganske rett-fram hva som foregår i spillet, timelinen som ledet opp til spillets start, koblingene til Drakengard, etc. Dessuten er det utrolig gøy å lese regissøren og manusforfatteren diskutere spillet på en helt annen måte enn vi er vant til fra intervjuer med japanske spillskapere. Masse selvironi, homovitser, de peker ut ting i spillet som er teite, og forteller hvordan de bare slengte med masse greier som kanskje ikke passet inn eller funket bare fordi det ville være gøy.

Yokoo: «Jeg kan visst bare lage sære og rare spill.»
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#27
Aleks har allerede nevnt det i en av sine vegger av tekst men bommet på noen detaljer. Ja, det er den infamøse Ending E hvor Caim og Angelus flyr gjennom en dimensjonell rift under siste kamp og slåss mot den store hvite giganten over Tokyo, og når du vinner denne kampen blir du skutt ned av et jagerfly.

Det eneste hintet til dette ligger i en av drømmene til The Memory Tree:
«A red dragon falls out of the sky ... It would appear that memory has been lost. A shame, it was a favorite of mine.»

Viser seg at dragen inneholdt noen bakterier som gjør menneskene i vår dimensjon uhelbredelig syke, og for å sikre at menneskeheten lever videre gjennomfører forskerne et prosjekt som separerer menneskers sjeler (gestalts) fra kroppene deres (replicants). Planen er at når det har gått såpass lang tid at sykdommen er gått over skal de to delene av reaktiveringsprogrammet (dvs Grimoire Weiss og Noir) slå seg sammen og kombinere alle gestaltene med replicantene. Ca 1300 år etter at gestaltiseringsprosessen er det selvfølgelig flere ting som har gått galt med planen, gestaltene har gått rogue og replikantene har våknet og fått selvbevissthet, og samlet seg i byer på middelaldernivå. Og her starter spillet Nier.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#29
Vel, når man tar feil, så tar man feil. Coppa Nier på salg før jul, siden jeg fortsatt syntes det virka interessant til tross for at Aleksandar spoila det (har prøvd å fortrenge, da) og jeg hadde lest ørten negative artikler om det. Ble akkurat ferdig med ørkentempelet, og dette her er faenmeg en diamant i røffen. Sho nuff, det er masse hat-quests av typen fetch og grafikken er pung (nyt mipmapping fra 1996 hele jævla tida, for eksempel), men når Nier klaffer så er det gull. Spillet tar rutinemessig tynnslitte klisjeer og får dem til å virke freske, og briljerer med godt skrevet manus og en atmosfære de fleste utviklere ville drept for. Jeg har ikke spilt så langt, men selv om verdenen er liten i utstrekning har utviklerne klart å få den til å virke levende og full av ting å utforske. Kampsystemet virker maks tungrodd og dølt i starten, men når det først kommer i gang og du møter noe skikkelig motstand er det knall. Langt bedre enn Darksiders, for eksempel.

Så, ja. Dette finner du lett for under 200-lappen nytt, jeg sier kjøp hvis du liker noe utenom det vanlige.
 
#30
Jeg har spilt litt i starten nå og det er rimelig kjipt.. blir sliten i tommelen av å trykke på 4kant hele tida. Spm er bør jeg slutte nå eller bør jeg spille lenge nok til at det blir bra..?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Bra jobba med å lese tråden du poster i.

Hvis du VIRKELIG hater det så gi det bort, men det er litt synd det også. Det er rimelig no-brainer på starten, og selv om det aldri blir vanskelig (når det er sagt er jeg ikke ferdig med spillet ennå), blir det i det minste mer utfordrende etter hvert. Det var litt dølt på starten, men første bossen var en aldri så liten vekker og det er vel det minst spektakulære av setpieces du finner i spillet.
 
#32
Hehe.. Leste faktisk en del, men trengte en ny verifisering..

Hmm ok. I starten er jo kampsystemet latterlig dårlig. De 3 fiendene du skal kverke etter å ha funnet kjøtt (første questen i byen) de er jo helt mongo??? helt fraværene AI. Darksiders er flere mil foran. Så hva skjer på det område? Hvordan kan det bli så mye bedre der?
Skal sies at jeg spiller på Hard, sikkert derfor det blir enda mer irritasjon av å hamre løs på 4kant.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Du har spilt ferdig den første questen og lurer allerede på å gi faen?

Send spillet til noen som ikke har ADHD, eller gi det en sjanse.
 
#34
Oi, åssen visste du at jeg har har ADHD? Heldigvis vet jeg hvordan jeg skal kurere det.

Har spilt til andre byen forsåvidt.. Tatt seg litt opp. Når man kommer rett fra Vanquish er det ikke så rart man klager på denne starten..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Oi, åssen visste du at jeg har har ADHD? Heldigvis vet jeg hvordan jeg skal kurere det.

Har spilt til andre byen forsåvidt.. Tatt seg litt opp. Når man kommer rett fra Vanquish er det ikke så rart man klager på denne starten..
Bare kødder veit du. Men ja, det er fortsatt et rollespill, og det tar litt tid før det kommer skikkelig i gang. Bare litt, da.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Fikk Ending A i går kveld, første jeg gjorde var seff å starte New Game+ rett etterpå. Hvor bra var det på starten av andre gjennomkjøring? Svaret er at det var jævla bra. Det er offesielt, jeg har bare spilt ett spill som er bedre skrevet enn dette. Ingen poeng for å gjette hvilket, forresten.

Kan også tipse dere som synes spillet er for enkelt om at det finnes en DLC-pakke til omkring femti spenn (iallfall på PlayStation Store), den gir deg tre nye våpen og et par nye kostymepakker. Greia er at du må gjennom tre forskjellige dungeons for å få alt, og de er spekka med mye hardere encounters enn du finner i hovedspillet. Sist jeg testa den tredje var jeg level 28 og klarte det ikke fordi jeg var uoppmerksom et øyeblikk. For de av oss som brukte en del tid på å utforske kampsystemet er dette rimelig godsnacks. ^^

PS:

 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#40
Fikk Ending A i går kveld, første jeg gjorde var seff å starte New Game+ rett etterpå. Hvor bra var det på starten av andre gjennomkjøring? Svaret er at det var jævla bra. Det er offesielt, jeg har bare spilt ett spill som er bedre skrevet enn dette. Ingen poeng for å gjette hvilket, forresten.
Jeg prøver likevel. Planescape: Torment?

Andre gjennomgangs boss-encounters er virkelig noe for seg selv. Det er samme kampene, men ...