Sonys profittmargin er på 3,6%, i mot Nintendos 25%<. Hva det i prinsippet betyr er at det er en bedre forretningsbeslutning for Sonys aksjonærer å likvidere hele selskapet og investere i statsobligasjoner. Statsobligasjoner er kjent for å være den minst spreke typen verdipapirer å investere i, siden avkastningene ligger stabilt på rundt 5% per år.
Markedet for Wii kommer ikke til å treffe noe metningspunkt med det aller første. Jeg tror den virkelige vinneren denne generasjonen, og kanskje så lenge som fem-seks år fremover, vil være Nintendo DS. Jeg tipper den kommer til å selge langt over 100 millioner enheter, og jeg tror Nintendos største konkurrent i spillmarkedet er DS og ikke x360 eller for den saks skyld PS3. Jeg tror hverken PS3 eller x360 kommer til å selge mer enn 25 millioner enheter.
Er noen overrasket over dette? Igjen, jeg bare spør. Virkelig, er det noen som er overrasket over dette? De fleste av oss har kunnet se det gå mot dette punktet helt siden x360 mislyktes totalt i å selge i de antall selv konservative analytikere projiserte. Det ble raskt klart at PS3 ikke ville klare å selge særlig mye heller, siden det ville møte sterk konkurranse i hardcore-markedet, og uansett var for dyr til å klare å tilgrafse seg noe av det såkalte casual-markedet (det jeg tror vil bli omtalt som "mainstream-spillmarkedet" innen tre år) selv om Sony trodde BluRay ville bli en DVD-etterfølger straight out of the shop. Det var ingen andre enn dem som trodde det.
Tror det kommer til å bli skrevet et par veldig spennende doktorgradsteser om dette paradigmeskiftet de neste fem årene.