Nintendo skal begynne å ta betalt for online-tjenester

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Nintendo annonserte på GDC idag at de skal begynne å ta betalt for «enkelte online-tjenester,» men har ikke avslørt hvilke spill som vil kreve betaling, eller hvor mye det vil koste. Det eneste vi vet er at regningene skal betales med Wii Points, og at spilleskene vil være merket med en rød Wi-Fi Connection-logo istedenfor blå.

Kilde: Wired

Det må isåfall være ett begrenset utvalg av tjenester, skal det lykkes. Noe annet ville være å skyte seg selv i foten, og så idioter er ikke Nintendo.

Jeg går ut ifra at dette i hovedsak gjelder nedlastbart innhold til diverse spill. Ser for meg at dette er en "tjeneste" de kan finne på å lansere ved hjelp av Animal Crossing Wii, så kan man microtransaksjonere til seg masse tøy og diverse husholdningsartikler etters hjertets lyst. Det optimale hadde selvfølgelig vært et Pokemon MMORPG, men det kommer bare ikke til å skje. :(

Animal Crossing tror jeg i lys av denne nyheten vi kan forvente vil koste penger. Hvilke andre spill: Hvem vet? Pokemon hadde vært fantastiskt.

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Bare de ikke tar betalt for å spille for eksempel Smash Bros. og Mario Kart over nett, så er jeg fornøyd. Siden disse (eller i hvert fall Smash Bros.) allerede er lansert så håper jeg de ikke er så slemme og går tilbake på sitt ord om en gratis tjeneste.

Huff huff, nå blir nok Animal Crossing det nye Habbo :(

Lodin

Der Waaaah
Jeg leste de greiene hvor han Nintendo kisen sa dette og det var grusomt ræva oversatt. Hva var det han egentlig mente man måtte betale for? Hvem vet.
Tipper det er DLC slik Sony og MS har gjort det. Nye møbler i Animal Crossing og biler til Mario Kart.
Alternativt kan det være at AC blir litt MMOete og man må betale for å spille på Nintendos servere. Uansett kan jeg ikke se for meg at de går inn og skal ha betalt for den sure standardtjenesten titler som Mario Strikers og Smash Brothers har vist oss.

Men ja, Nintendo are fucking us again! :argh:

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Det er klart jeg får problemer når Majora's Mask dukker opp i Animal Crossing for bare 2,000 wii points :(

Så for en gangs skyld må jeg nok henge meg på Lodin her. Nintendo IS fucking us again :argh: Muligens.

SITAT(Eirik @ 22.02.08, 21.16) 103889
Jeg går ut ifra at dette i hovedsak gjelder nedlastbart innhold til diverse spill.
[/b]
Har de annonsert harddisk? For noe særlig nedlastbare tjenester utover Virtual Console og simple WiiWare-stuff kan vi bare glemme med en lagringskapasitet på 512MB.

Forøvrig ser jeg for meg at en slik tjeneste vil gjelde et mulig Pokémon MMORPG og/eller en større Animal Crossing-verden der man hele tiden spiller online.

Kilik

Lokal moderator
Kan ikke skjønne annet enn at Nintendo snart kommer med ekstern lagring av noe slag. 512 MB er latterlig lite i 2008. Mange sliter med plassen allerede og med WiiWare og nedlastbart innhold blir det uholdbart. Når Capcom må nedgradere textures på XBLA pga. 150 MB-grensen per arcadespill, så sier det litt om hvilke begrensninger Wii-utviklerne står ovenfor. Joda, man har muligheten til å kopiere over stuff på SD-kort og laste ned ting på nytt når man trenger det, men det blir for tungvindt i lengden.

Når det gjelder betaling for onlinetjenester håper jeg dette medfører at Nintendo innser at kvaliteten på onlinesystemet deres ikke er i nærheten av deres fremste konkurrent på området, Xbox Live.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Kanskje dette er en måte å tiltrekke seg nye utviklere, som ikke har særlig lyst til å måtte sette opp servere og betale utav egen lomme for å holde dem oppe. Mulig dette betyr at vi får noen koreanske MUMORPEGERS på maskinen eller lignende.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Amen i kjerka til den der "512 MB er for lite"-påstanden, gitt. Tror jeg har mer lagret på SD-kortet mitt enn jeg har på Wii-en. Dette er straffen for å være glad i Virtual Console. >_<

Lodin

Der Waaaah
De verste spådommene har slått til. Wiiware hadde japansk premiære i dag og foreløpig er flesteparten av spilla rimlig meh. Ikke nok med det, skal man spille Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life As A King, må man punge ut ekstra for den fulle opplevelsen. Kun en av spillets fire raser er spillbare fra starten. For de andre to må man kjøpe hus som de kan flytte inn i. Siden grunnpakka allerede koster 1500 poeng er dette rimlig horribelt.
Etterhvert skal det også komme klær man kan kjøpe, men disse har i det minste ikke noe å si for spillets gang.
Puzzlespillet Lonpos som vistnok er skikkelig bedritent tar seg også ekstra betalt med ei pakke som inneholder nye brett, bakgrunner og musikk. Heldigvis er Dr. Mario (det eneste spillet noen med vett i huet bryr seg om) inntakt og uten prissnusk. Rundt tyvende mai er vistnok den europeiske datoen for denne sjappa.

Takke faen for at jeg driter i alt som heter Final Fantasy.:realmad:

Lodin

Der Waaaah
Jo, men det blir det samme som å si at jeg har følelsemessige tilknytninger til Crackdown, Audiosurf og Godfather også. Bare fordi jeg storkoste meg med et spill betyr ikke at jeg bryr meg videre om det i sin helhet.

Lodin

Der Waaaah
Oj. I Dr. Mario kan man faktisk sende en "light versjon" til folk som ikke har det slik at man kan spille mot hverandre. Litt som på mange spill til DS bare over internettsene. Det er jo ganske fett og fortjener en dobbelpost i all lidelsen. ^_^
LINKH

Fint, men hvor har det blitt av "fucking us again"-smileyen?