NM i gameplay 2013

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Oh yes. Vi dro med en gang finalistene hadde blitt annonsert, etter å ha sett nivået ble jeg ikke akkurat overraska da jeg ikke gikk videre. Mye høyere nivå enn i fjor, så mye er sikkert. Greia mi... vel, jeg synes fortsatt det er et bra konsept, men jeg fikk gjort ferdig så vanvittig lite. Tenkte nok alt for stort i første omgang, selv om jeg følte at jeg skrelte ting ned til beinet. Det som tok mest tid - fiende-AI og sånt - hadde ikke all verdens å si for selve opplevelsen. Og... vel, han som mekka spillet med tjuven med den magiske lua, hadde samme konseptet bare mer fokusert. Han er forøvrig en jæskla trivelig type, prata med ham, testa spillet og fikk ham til å prøve mitt. Han gikk forøvrig til finalen i fjor.

Ut fra facebook-sida ser det ut som om det var Rock Pocket som vant i år, noe som... vel. De hadde et kult konsept med et coop-spill hvor du styrte to figurer som kunne bli små eller store og dermed løse puzzles, meeeeen jeg synes ikke akkurat det var så fryktelig spenstig eller originalt (ligner en del på ilomilo, bare ikke like godt realisert). Samma det. Siden Rock Pocket er proffs så det ut som et spill som greit kunne blitt lagt ut for salg på Xbox Live Arcade i neste uke, imponerende saker.

Men ja, koselig å møte Kalli og Tommy igjen. Og Filip, så klart. Ja, og så møtte jeg en annen kjenning, nemlig Andreas Engh. Han utmerket seg blant deltakerne i fjor ved å være den fine kombinasjonen av nedlatende og clueless, og det var litt samme kjøret i år. Han var med i den ene videoen til Filip (han var han som "burde ha kjøpt seg Mac"), og jeg fikk testa spillet hans etter at skrot-PC-en (komplett med Windows Vista) klarte å kompilere spillet hans. Hans løsning på oppgaven "størrelsen teller" var et spill med MSPaint-grafikk (lett det aller, aller styggeste av alle spillene jeg så) hvor første brett gikk ut på at du var en tyrannosaur som gikk mot høyre og knuste hus i førtifem sekunder. Andre brett var du også en tyrannosaur og gikk mot høyre og knuste hus, bare at innimellom ble du truffet av asteroider. Tredje brett var du en hai som svømte mot høyre og åt svømmere. Fjerde brett var du en hai som svømte mot høyre og åt dykkere, bare at innimellom ble du truffet av harpuner. Femte brett var du en rotte (jeg trodde det var en hund helt til han rettet på meg) som var døende og løp mot høyre og smittet mennesker med byllepest. Sjette brett var et bilde av noen brune greier som hr. Engh fortalte meg at var kakerlakker og så en tekstboks hvor det sto "And then only cockroaches was left..." og så var alle på Jorda døde. Og så var spillet ferdig. Det var mekka i Game Maker og så ut som om han hadde brukt maks to timer på det. Nuvel. (Fotnote: I fjor så jeg en Facebook-post av ham hvor han klagde på at den GRATIS maten på det GRATIS arrangementet ikke var vegetarisk. Kult.)

Det var noen andre artige konsepter jeg så også, selv om jeg ikke orka å dasse rundt og se på så mye (formen var ikke helt på topp). Jeg så ei dame som hadde mekka noe helt sinnssykt utseende Minecraft-aktig opplegg, jeg skjønte ikke så mye av det men det var jævla imponerende hvis hun hadde mekka det aleine på ei uke. Det var faktisk også flere multiplayer-spill der, inkludert et som så ut som om det kunne vært et Mario Party-minigame med helproff grafikk (litt mindre helproft gameplay dog). Forutsigbart nok var det en del plattformspill hvor du endra størrelse, så et par med noen kule ideer men ikke så veldig mye konkret.

Til slutt vil jeg bare si at organiseringen i år var en jævla tragedie sammenlignet med fjorårets opplegg, mye på grunn av at arrangementet ble holdt på Torggata Bar/Tilt og ikke Filmens Hus. Det var kjøpt inn en enkelt kabelspole og en powerstrip for å gi strøm til hver pulje, som da var rundt ti team i slengen. Bare nevner at hvis jeg tar en runde på fem minutter i rommet jeg sitter i nå, så har jeg minst fire powerstrips. Skjønner at det måtte ordnes en løsning siden Filmens Hus var opptatt, men planlegginga var møkk. Folk som kom underveis var i praksis avhengige av at de tilfeldig støtte borti en av arrangørene for å få vite hva de skulle gjøre og hvor de skulle gå, vi var heldige og kom tidlig så det var både plass og strøm. Nuvel, Kaja Dyrlie (som Filip prater såvidt med i den første filmen) er vel fortsatt eneste ansvarlige så det blir vel litt få folk til å ordne.

Og for ikke å bli helt sutrete her så vil jeg bare si at det var artig å være med og se hva folk får til, utrolig mange som driver med mye kult innen spilldesign i Norge så det er en jævla skandale at vi ikke har noe ordentlig indie-miljø her ut over klikkene rundt spilldesign-skolene. Fikk også slått av en prat med Jon Cato, og siden han er en mann med fingeren på pulsen til spillverdenen fikk jeg noen gode spilltips og utvekslet litt anekdoter. PS hvis du har anledning til å prate med ham en gang, så anbefaler jeg å gjøre det siden han er skikkelig hyggelig og en kul fyr. Også artig å møte Kalli og Tommy som sagt, Tommy (Nguyen, aner ikke om han har SG-konto men han har iallfall tilknytning til flere her inne) imponerte stort med sine programmeringsskillz. Jeg bare vaser rundt i Unity, han har mekka sitt eget C++-rammeverk som eksporterer til Windows, Mac, iOS og snart Android. Respekt ass.

Så, ja. Stadig større SG-tilværelse på NM i gameplay, neste år blir det en hær av SG-mekka spill og de vil måtte sette av et eget rom til fanklubben vår.

PPS: Skulle lagt ut spillet jeg deltok med, men øh det krever en del ting som ikke er lett tilgjengelig (for eksempel en Xbox 360-kontroller), inneholder noen hacks som gjorde det lettere for meg å vise det fram, og har masse bugs så kanskje seinere når det eventuelt blir noe mer. Har egentlig mer lyst til å starte på et nytt prosjekt så vi får se.

PPPS: Så opptil flere fedre som dro innom sammen med sønnene sine for å se på. Det er meg om noen år, bare at vi blir pappa og sønn-team som deltar med våre awesome grensesprengende spillkonsepter.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#22
Tommy, ja. Var i bryllupet hans. Han var i vårt. Han eier og er helvetes flink. Minner meg på at jeg må ringe han.