NM i gameplay 2013

En tråd i 'Utviklermessa' startet av Yetipants, 30.11.2012.

  1. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Så, joda, NM i gameplay er en ting, fant jeg ut i fjor omtrent på denne tida. Jeg tenkte at hehe det kan jo være artig å se hva jeg får til, så jeg meldte meg på, mekka et (ræva) spill og ble med på festlighetene. NM i gameplay arrangeres av Norsk Filminstitutt (så klart), nærmere bestemt av den ENE personen de har ansatt til å drive med spill der på bruket (Kaja Dyrlie heter hun og er veldig ålreit).

    Så, i korte trekk, litt info om hva det innebærer å være med på NM i gameplay.
    1. Du melder deg på her sånn, skriver opp hva teamet ditt heter, hva folka som er med heter, ooog gir epost og mobilnummer samt sier ifra om du er over eller under 18 år gammal. Alle kan være med, sporty nok.
    2. Rundt juletider (som i romjula en gang hvis jeg ikke husker helt feil) får du beskjed om hva temaet for konkurransen skal være.
    3. Så mekker du en prototyp av et spill som følger det temaet. Alt er lov så lenge det ikke, øh, er forbudt (altså, som i at du mekker noe som bryter med loven på noe vis).
    4. Etter litt over ei uke (det var ti dager i år) samles alle deltakerne i Filmens hus i Oslo, og presenterer dilldallet sitt, og publikum/deltakere stemmer over hvilke spill de likte best. Så er det antageligvis et foredrag eller to (i år var det Stunlock Games som prata om Bloodline Champions og det neste spillet sitt, og hvordan de gikk fram da de mekka selskapet sitt). Så er det kåring av de bidragene som fikk flest stemmer, ny presentasjon av dem, og så etter hvert blir vinneren kåret.
    5. Så er det feiring, og vinneren får 100.000 spenndollar til å mekke ferdig spillet sitt. I år var det også samling hvor noen folk fra Rock Pocket viste fram greiene sine, det var litt artig. Bra mingling også, jeg traff flere folk fra Hamar som driver med spill og sånne ting. EDIT: Det var gratis øl.
    Så, ja. Jeg har iallfall meldt meg på, skal lage noe rask i Unity. Meld dere på dere også, da vel! I fjor da jeg meldte meg på, hadde jeg ennå ikke rørt greiene jeg brukte for å lage spillet mitt (FlashPunk), så jeg lærte meg det samtidig som jeg holdt på. Funka fint, det. Eller, det ble jo ikke så bra, men det går sikkert mye bedre med deg.

    Om du ikke melder deg på, kan du iallfall møte opp på Filmens hus når det hele går ned, det er ganske artig skal jeg love dere. I år var det spesielt et par karer som oppførte seg som om de beæret resten av oss med sitt nærvær da de dukka opp, og da de viste fram Game Maker-dilldallet sitt som var snekra i hop på en time per stykk så ble det lystig i salen. Det var også en sprut gæærn tromsøværing som hadde laget et spill hvor du var en lyspartikkel som svevde rundt sammen med andre spillere (partikler) i verdensrommet, og meninga med spillet var å bygge sterkere bånd mellom ulike folkegrupper. Helt klin bananas opplegg så klart, men du det var moro å se på. Ja og hvis du fløy fort nok dukka Nyan Cat opp.

    Så, ja, vi fikser en Spillegal-kontingent i år, eller hur?
     
    Buggz ga dette en brofist.
  2. Buggz

    Buggz Den 5. beste Forumleder

    Gjerne.... men juletider passer jævlig dårlig i år.
     
  3. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Her er en artikkel hvor NFI forklarer litt mer utdypende. Merk at hvis du har tenkt å dukke opp som publikum, så krever det også påmelding (tydeligvis, i år bare slang kjerringa med følge innom). Uansett, stol på meg når jeg sier at det er artig å være med; litt fordi det er en del ting som er ræva, men så klart også fordi man møter mange forskjellige folk, og fordi det er mange morsomme spillkonsepter å oppleve. Hadde iallfall en fin lørdag da jeg var med i år, oppfordrer folk i nærheten av Oslo til å ta turen.
     
  4. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Ennå mer info. I 2013 blir ikke arrangementet på Filmens hus som i år, men faktisk på et sted opptil flere på SG kjenner til: Tilt. Da er det jaggu enda en grunn til å møte opp siden Tilt er et bra sted å ta seg noen kalde. Husk at det fort blir fullt der, så man må melde seg på i forkant.
     
    Jante ga dette en brofist.
  5. Jante

    Jante privileged CIS shitlord

    Blakk og uendelig dårlig timing, men hadde lett vært med hvis det ikke var tilfelle. :)
     
  6. Buggz

    Buggz Den 5. beste Forumleder

    Vel, for sent å bli med som deltaker men jeg har i det minste meldt meg på som tilskuer.
     
  7. ganon

    ganon The Boshy

    Jeg er med som publikum :) Kan stille opp med fetthest banner om ønskelig.
     
  8. Libresse

    Libresse Sharing is caring, Fisting is assisting

    Yes, er meldt på.

    Får se om man ikke klarer å stille opp med noe, og ikke dra en Ally.
     
    Yetipants og Shinra85 ga dette en brofist.
  9. justincase

    justincase Jjang Forumleder

    Påmeldt tilskuer!
     
  10. Libresse

    Libresse Sharing is caring, Fisting is assisting

    NM i Gameplay
    Tema for årets NM er STØRRELSEN TELLER. Eller SIZE MATTERS om du vil. Lykke til!



    -----
    Make what you want of it.
     
    Yetipants ga dette en brofist.
  11. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Jaggu!

    Tenker jeg mekker et spill hvor man kan spise en sopp og så blir man dobbelt så høy og så kan man knuse murstein.
     
  12. Libresse

    Libresse Sharing is caring, Fisting is assisting

    Tenker bare på pikker og pupper jeg.
     
    Yetipants ga dette en brofist.
  13. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Du vinner.
     
  14. Thinaran

    Thinaran Den mannlige sexbomba Forumleder

    Er ikke dette innlegget i feil delforum?
     
  15. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Okay, gårsdagen ble tilbrakt med å tenke ut et fett konsept (og jeg har trua, det må jeg bare si, får se hvor mye jeg får mekka), og drodle litt i Wings 3D. Etter to timer fant jeg ut at siden jeg ikke har lyst til å bli stilt for retten i Haag er det nok lurt å la akkurat den ideen ligge, så det blir litt... enklere grafisk stil på spillet i første omgang, gitt.

    I dag har jeg begynt så smått å mekke grunnleggende greier, og akkurat nå føles det som om det ville vært en fornuftig investering av tid å reise til Danmark, finne ut hvor folka som synes det er helt OK å mekke standard-assets til Unity i JavaScript bor, og brenne husene deres til grunnen.
     
    Agradula, Buggz og Jante ga dette en brofist.
  16. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Starten på dag tre, og ting er litt lysere nå. Slapp å bli ildspåsettar (ein skrudd ildspåsettar), beit bare tenna sammen og mekka C#-versjoner av de to scriptene som knøla det til i går. Lo and behold, der det før var glitches OVER FAENS ALT (som i, kisen min respawna konstant tre meter tilbake når jeg svingte til sida og kameraet spratt opp og ned som en strikkball), er det nå noe som er mye kjedeligere men som i det minste faktisk funker. Dagens mål er å mekke et 3D-kamera som lar seg styre med høyrestikka på en gamepad, omtrent som i... nesten absolutt alle tredjepersonsactioneventyr noensinne. Et annet og mer interessant spørsmål, er hvor lett det blir å gjennomføre greia jeg har tenkt ut til hovedmekanikken min. Vi får se.
     
    Agradula, ectosmurf, Buggz og 1 annen person ga dette en brofist.
  17. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Velvel. Ble itt'no mekkings i går, av naturlige årsaker, så jeg har tatt igjen litt i dag. Det kamerasystemet fikk jeg opp å kjøre på søndag, og i dag var smilet bredt da jeg tenkte "hmm kanskje det er så enkelt som at jeg kan..." og så mekka jeg litt og så viste det seg at det var så enkelt. Grunnmekanikkene er for det meste på plass, det som er igjen er å mekke to mekaniske greier til og så sause sammen fiender, AI og et brett jeg kan vise fram.

    Så nå passer det vel å avsløre litt hva jeg driver og mekker, for den ene personen som er interessert.

    Temaet for konkurransen er Størrelsen teller, eller "size matters" om du vil, på engelsk da, liksom. Tanken min er å mekke et forholdsvis standard 3D-action-adventure, hvor man styrer en kanin. Men! Når man trykker på en knapp, så blir kaninen til en annen kanin. Greia er at du har tre kaniner: En liten og rød en, en middels og blå en, og en diger og gul en. Du tøffer rundt med gamepad (av typen Xbox 360), oooog når du trykker på X blir du den blå, når du trykker på B blir du den røde, og når du trykker på Y blir du den gule. Spennende, hva? Vel, hva om jeg avslører at den røde er liten og lett og kan dermed snike seg inn i små ganger, pluss hoppe skikkelig høyt; den blå kan gå inn vanlige dører, og sveve en liten stubb i lufta; den gule kan tiltrekke seg oppmerksomhet, og deise hardt i bakken for å ødelegge klosser og svimeslå fiender. Eh? Eh? Da blir'e puzzles, vettu.

    Tanken er å mekke et action-eventyr med litt lett rollespillings (sidequests, bonus-gjenstander/våpen) ooog sniking (det er derfor kamerasystemet heter SolidSnakeCam). Tenk deg at du har en mølje med fiender foran deg, så kan du velge om du vil påkalle oppmerksomhet som den store kaninen, snike deg over dem som den røde, og så deise dem i stykker med den gule igjen. Eller så kan du sveve over dem med den blå. Eller så kan du bare luske deg rundt med den lille røde. Det beste er at det ikke er så mange linjer med kode igjen før alt dette er en realitet. Fiendescriptet blir basert på Johannes-scriptet fra tutorial-spillet jeg mekka, og svevinga og deisinga er trivielt å mekke. Så da... mangler jeg et sabla kult brett med masse fete teksturer sånn at folk har noe å spille på lørda'n. Har den generelle layouten klar, og ideer til minst et par setpieces som er ganske enkle å mekke men som bør bli kule å spille.

    Det eneste virkelige problemet... er vel at jeg suger hardt på å mekke 3D-modeller, så kaninene er bare teksturerte klosser så lenge. Fiendene blir kuler med en tut på. Det blir ikke spesielt pent, meeen jeg håper folk klarer å se forbi det.

    Og, til dere som skal værra med som publikum: NFI har meldt ifra litt på Facebook, og opplegget blir annerledes fra i fjor. I fjor fikk alle presentere spillet sitt fra scena, men i år blir det slik at man setter opp en stand i lokalet, og så kommer folk bort og kikker. Etter hvert stemmer man, og så får de som fikk flest stemmer lov til å presentere fra scena og potensielt gå videre til ~FiNaLeN~. Nå er jeg bare en person, så... hvis noen som skal møte opp har anledning til å drive bittelitt lobbyvirksomhet (dvs. si til folk "hei kom hit og spill dette DRIT KULE SPILLET ok") så hadde det vært snaskens. Kan ikke regne med å få noen ideell plass, og det er et enkelt faktum at hvis man får litt oppmerksomhet, så ligger man bedre an. Plakat og sånt hadde også vært grisebra, jeg skal prøve å ta med meg noen tusjer og litt papp sånn at det blir plakatings etter hvert.
     
    Jante, Thinaran, ganon og 1 annen person ga dette en brofist.
  18. justincase

    justincase Jjang Forumleder

    Jeg har jo signet opp som publikummer og har planer om å dukke opp til lørdagen (bare minn meg på det) så skal nok få sett på å få solgt inn spillet ditt til tilskuerne.
     
    Yetipants ga dette en brofist.
  19. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Hm. Nå er jeg plutselig usikker igjen. Det er litt uklart om publikum kan stemme på spill, eller om det bare er dommerne som bestemmer. Uansett, det blir lagt opp til at teamene skal presentere stæsjet sitt puljevis, og hvis noen er interesserte fikk jeg akkurat oversendt liste med teamnummer og -navn.

    1 graphichorse
    2 Bifrost
    3 Alexander Fornæss
    4 Tryggve Sollid
    5 Rolf Hove
    6 Andreas (PolYWorD)
    7 Joakim Nordstrand Stien
    8 Simon McCallum
    9 Team Toten
    10 Ardoetia Productions
    11 Infinity Squared
    12 Krisjet Spilldesign
    13 MottiMotti
    14 Kenneth Aas Hansen
    15 Read Games
    16 Krillbite Studio
    17 Stig-Owe Sandvik / Moondrop
    18 Karstein Røsnes Ersdal
    19 2 Clap Studio
    20 Monomanio Games
    21 Silje Dahl
    22 atomic
    23 Brødrene Byhring
    24 Mads Frantzen
    25 Richard Arntzen
    26 Hyper Games
    28 Olav Storbukt
    30 level:ASIAN
    31 Jimmy Krokå
    32 Thomas Leggett
    33 Thomas Pedersen
    34 Magnus Førland Ekse
    35 Team Letteid
    36 Christian Syvertsen
    37 Espen Bohnhorst
    38 Studio Freya
    40 Andreas Fuglesang
    41 Shadow-Embryo
    42 Dark Codex
    43 Spacentity
    44 Alpha-Team
    45 Eyvind Hatlevold Nielsen
    46 Cakefish
    47 Stefan Svellingen
    48 Broken Games
    49 Fallen Gamer
    50 Håvard Stene Skjærvik
    51 RGE
    52 Ingenting
    53 Rock Pocket Games - The Pock Rockets
    54 Rock Pocket Games - The Crotch Rockets
    55 Kjetil Engvold
    56 STALKERS
    57 Linjeskift
    58 Markedsteamet
    59 Fair Games
    60 Basketak
    61 "god jul på begge kakene"
    62 Ludus
    63 Draug
    64 Marcus Ravik & Co
    66 Pepino
    67 Pewpew
    69 Infanteam
    70 Petter Hagen Nilsen
    71 Adrian Tingstad Husby

    Merker jeg er spesielt spent på hva "god jul på begge kakene" og Team Letteid har å by på. Simon McCallum er jeg genuint spent på, han er gamification-guru på HiG og en kis jeg har hørt en del om.

    Legg forøvrig merke til at i tillegg til Fetthesten på fjerdeplass har vi også Grafikkhesten på første plass, her blir det gamp mot gamp.

    Edit: Team Toten er heldigvis med i år også, de hadde et festlig konsept i fjor og dessuten var det trivelige karer. Draug var også med i fjor; de var da en gjeng på seks designere og ingen programmerere. I fjor hadde de fiksa en programmerer dagen før spillet skulle være ferdig eller noe, og det syntes for å si det sånn. I år har de bloggeri gående om NM-spillet sitt, så akkurat det er en known quantity føler jeg. Liker at tredje dagen av konkurransen satt programmereren og prøvde å lære seg API-et spillet skulle lages i.
     
    sheriffen ga dette en brofist.
  20. justincase

    justincase Jjang Forumleder

    Meg og min stødige kameraføring gjør som vi pleier, lager stemningsvideoer:

    Intro til alt


    Spillegals bidrag


    En del spill


    Og en del spill til
     
    kakarlsen, Jante, Yetipants og 1 annen person ga dette en brofist.

Del denne siden

This site is owned and third-party cookies. If you continue with us we understand that you accept the use of cookies.