Noen nerds på NTSC retro-konsoller her?

#1
Har akkurat bestilt en Super Famicom, og har aldri hatt japansk maskin før. Skjønner de har annen strøm enn amerikanerne, så mine vanlige omformere fra amerikansk til norsk strøm fungerer kanskje ikke?

Uansett, så har jeg hørt noen rykter om at man faktisk ikke trenger omformer, men snarerer et spesielt adapter som gir riktig volt bare. Dette her er helt gresk for meg.. Men noen som har input på detta og kan dele med teskje?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Jeg vil tro at spranget fra 100 V (Japan) til 110 V (USA) er så lite at du fint kan bruke den omformeren du har fra før. Lokale variasjoner i strømnett er ofte minst like store. MegaDrive-strømforsyninger skal visstnok også gå an å bruke i følge Internett. Det siste alternativet er å finne noe generisk som outputter 10 V DC og rundt 1 A (ser SFC og amerikansk SNES er merket 10 V DC/ 0,85 A). Det du IKKE MÅ GJØRE er å bruke en strømforsyning fra en PAL SNES. Nintendo gjorde noe superwonky og benyttet 9 V AC (vekselspenning) på den. De er IKKE KOMPATIBLE.

Utover det (jeg vet det er for sent) så ville jeg nok heller satset på en amerikansk modell, da den er superenkel å spille Super Famicom-spill på. Motsatt vei er mer kronglete siden kassettene fysisk ikke går ned i sporet.

tl;dr Om den originale strømforsyningen følger med plugg den i samme adapter som du bruker til amerikanske konsoller.
 
#3
Takk for svar kakarslen! Ja ok jeg fikk bestilt en sånn jeg kan bruke uten omformer fra en samler på Finn!

Jeg går for Japansk versjon da jeg har noen JP cartridger fra før. Kjipt å ikke få til NA kasettene kanskje, men jeg har en liten hemmelighet. Ok, la gå da.. https://everdrive.me/cartridges/sd2snes-pro.html
Etter jeg oppdaget Everdrive ble livet mitt forandra. Hele snes biblioteket, inkludert rom hacks m.m. på en eneste kasett og spill de rett på maskina. Dissa everdrive-kassettene er også laget slik at de passer i alle typer snes. Har en til NES også, N8 Pro, og det er bare heeelt fantastisk.

Så nå sitter jeg bare å venter på julekvelden her, med en SNES fra Japan på vei, en Everdrive fra Ukraina, en RGB scart fra England og et adapter fra ett eller annet sted i Norge