Noen som har kunnskap til å fikse min PS2s mangel på lesing av blå/lilla disker?

#1
Har en sonefri Playstation 2 som hadde vært helt prefekt hadde det ikke vært for at den desverre ikke kan lese PS2 spill med blå/lilla underlegg på sine disker. Har prøvd alle "enkle" triks jeg har funnet på nettet, men ingen av dem fungerer, så det må nok en reparasjon til å få den til å funke. Vil betale prisen vedkommende ønsker for å gjøre det. Om du bor i Oslo området ville det vært ett pluss siden da slipper jeg betaling for tur/retur i frakt.
 

Terje

mostly harmless
#2
Det er et klassisk problem de tidlige PS2-modellene hadde. Det er laseren som må justeres. Det er to justeringskruer inni der som stiller voltstyrken til laseren, en for CD og en for DVD. De lilla platene er alle CD plater mens de som ser vanlige ut er alle DVD. Hvis du googler etter justering av PS2 lasere så finner du flere guider om hvordan du gjør det. Det er litt innvikla å skru maskinen fra hverandre for å komme til, men ikke vanskelig hvis du finner en bra guide. Det eneste skumle er at hvis man stiller styrken for høyt så blir laseren permanent ødelagt. Så trikset er å først stille styrken litt ned og så veldig gradvis øke med kvarte omdreininger til den virker igjen. Men dette bør en bra guide også forklare ordentlig.

Jeg bor ikke i nærheten av Oslo så kan ikke gjøre det for deg dessverre.
 
#3
Mener det også kan være skitt på laseren? Jeg hadde samme problem en gang i tiden, mener å huske at jeg vasket laseren med rødsprit på en q-tips eller noe...
 
#4
Takk for ekstra informasjon, Terje. Synd du bor for langt unna. Som sagt prøvde jeg massevis av triks jeg fant på nettet som å holde konsollen i forskjellige retninger mens den ble puttet inn, og putte teip oppå diskene for å gjøre dem tykkere, but to no avail. De tipsene som innebærer modifisering ser litt for komplisert ut for meg, og som du skriver er jeg redd for at jeg kan ødelegge den permanent.

Det med rensing av laser med q-tips. For det første, er det mulig å nå den uten og opne konsollen? For dette er ikke en slim konsoll, men en phat. Og risikerer man ikke da også ødelegging av konsollen?
 
#5
Nopp, den metoden krever også åpning, som igjen alltid vil medføre at du risikerer å ødelegge konsollen. Jeg brukte en eller annen guide, men det er så mange år siden at jeg ikke husker vilken.
 

Terje

mostly harmless
#6
Du var villig til å betale litt for å få den fiksa, har du tenkt på å bare skaffe en annen på finn? De går for ikke så mange hundrelappene.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#7
Føler med deg her, Ninty Masty!
 
#8
Du var villig til å betale litt for å få den fiksa, har du tenkt på å bare skaffe en annen på finn? De går for ikke så mange hundrelappene.
Det var på Finn jeg fikk den jeg har nå. The main draw for meg var at den var sonefri, og sonefri PS2 annonser på Finn vokser ikke akkurat på trær. Det vet jeg ettersom jeg faktisk har alerts når annonser med ord som 'sonefri', 'regionsfri', osv dukker opp der.