Ny id-motor.. Til mac!

#1
Spennende nytt! Jeg syntes det ser imponerende ut. Jeg vet ikke helt hva det vil bety og hvordan det vil se ut i et spill, men så langt ser det imponerende ut. Kunne dog tenke meg å se skog-landskap med denne motoren for å se om den klarer det også. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Oh shit, er ikke dette tredje gang de viser fram en ny motor på MAC først? Syns å huske at både Quake 3 og Doom 3 presenterte seg på Macdillemesser. Så kom tida til å skaffe seg utgiver og ingen hadde så mye interesse av å gjøre noe annet enn spill til PC.
Kanskje EA kan gi det ut nå som de skal støtte Mac til tusen? =D
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Minner også om hvor Bungie viste fram Halo for første gang. På Macworld for åtte år siden...

Men ser ut som Mac og spillmaskin faktisk ikke trenger å være motstridende kriterier lenger. Dette har selvsagt sammenheng med Intel-prosessoren som gjør at spillfolka ikke trenger å skrive egen kode for Mac. EA støtter som sagt plattformen. Riktignok noen eldre spill som Need For Speed: Carbon i første omgang, men lover "simultaneous releases on both platforms" framover. Blir ikke overrasket om Ubisoft og andre store utviklere henger seg på trenden.

Videoen var ikke spesielt imponerende. Mer interessant er hva Carmack sier. 20 GB med textures tilgjengelig på en gang med relativt bra framerate er imponerende på så kort tid. At mange utviklere kan forandre på samme map i real-time er vel også nytt. John Carmack kan sine saker.
 
#4
Selv på en Intel-prosessor gjenstår imidlertid det viktigste monopolredskapet Microsoft har installert for sin egen del: DirectX. Så vidt jeg vet lages nesten alle PC-spill i dag i DirectX, og i så fall vil det sannsynligvis fortsette å være en del merarbeid å få dem over på Mac.

Man kan selvsagt velge å skrive dem fra bunnen av på en mer plattformuavhengig måte, men det har man kunnet gjøre lenge uten at Mac-spillmarkedet akkurat har blomstret av den grunn.

Skeptisk.
 
#5
id software har da alltid kodet i open gl (hvertfall siden Q2) og støttet åpne plattformer.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Dette er jo bare et PR-stunt, i samme stil som at Alan Wake ble vist frem på en Pentium firekjernesprosessor, og spill blir "sponset" av enten NVIDIA eller ATi. Spillet kommer sikkert til å ta seg like bra ut på PC, så mye fuzz for ingenting.
 
#7
SITAT(Elfkin @ 14.06.07, 18.14) 70314
id software har da alltid kodet i open gl (hvertfall siden Q2) og støttet åpne plattformer.
[/b]
Javisst, men id Software er ikke akkurat Spillbransjen™.
 
#8
id har også sagt de vil avsløre deres neste prosjekt på E3 i juli! Jeg gleder meg! :D
 

Kilik

Lokal moderator
#9
Engine-demoen har visst blitt til et spill, Rage.

Doom 3 møter MotorStorm?
Trailer
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Steike, det så stilig ut. Når det gjelder designen på omgivelsene, så ville jeg bli veldig overraska om det viste seg at designerne aldri har sett Firefly. :p
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#11
Ironisk nok klarte ikke Mac-en min å spille av den videoen uten seriøs hakking.

Ellers er jeg enig med 'pants.